Hvilken slags sprit i en Trangia?

Stedet hvor vi kan tale om færdigheder, og grej for folk der vil lære at klare sig selv i naturen.
Brugeravatar
Fredericianer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 26. sep 2007, 02:50
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 112 times
Been thanked: 49 times

Hvilken slags sprit i en Trangia?

Indlæg af Fredericianer » 25. sep 2012, 15:53

Er det bare husholdningssprit, eller er der et andet slags der er bedre egnet mht. brændetemperaturen, og hvor meget sod det efterlader osv?

Hvad bruger i andre?

Mvh
Fredericianer
Never confuse verbosity with veracity.

Brugeravatar
Mosc5
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 289
Tilmeldt: 25. apr 2012, 14:12
Interesser: skydning, jagt, hund, kajak
Geografisk sted: Sydjylland
Has thanked: 40 times
Been thanked: 105 times

Re: Hvilken slags sprit i en trangia?

Indlæg af Mosc5 » 25. sep 2012, 16:10

Jeg bruger bare ganske alm. husholdningssprit, men kommer en lille smule vand i, Det skulle vist give mindre sod.
Det lærte vi som spejdere i slutningen af 80erne, om det passer ved jeg ikke.

Mvh Morten
If God didn't want us to eat animals, why did he make them out of meat?

Brugeravatar
Lasse68
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 1389
Tilmeldt: 3. okt 2010, 19:21
Interesser: Girls, guns and rock'n roll
Geografisk sted: Kjøwenhavns Vestegn
Has thanked: 219 times
Been thanked: 180 times

Re: Hvilken slags sprit i en trangia?

Indlæg af Lasse68 » 25. sep 2012, 16:26

Jeg husker at vi i de unge dage på turene i Sverige, købte rødsprit når vi løb tør for den gode danske sprit. Det var noget hø. En dråbe rødsprit i nærheden af maden og man kunne smide al maden ud. Det smagte ganske forfærdeligt.
Lasse
GV M/95 - AP COMP M2
Parker Hale 30.06 Bauer 2.5-10 x 50
Hatsan Marine Guard 12/76
AYA S/S 12/70
Remington 67 12/70
Dumoulin16/65
SPS Plus 9x19

Brugeravatar
Kelle
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1014
Tilmeldt: 20. nov 2006, 07:35
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 40 times
Been thanked: 211 times

Re: Hvilken slags sprit i en trangia?

Indlæg af Kelle » 25. sep 2012, 16:34

Alm sprit virker fint, men gør dig selv den kæmpe tjeneste og køb gasindsatsen til dit trangia, den er simpelthend guld værd :-) det er så nemt og have med at gøre og virker sindsygt godt/hurtigt + det soder ikke

Kelle
Hader ordet kompromis og alt hvad det indebære

Brugeravatar
Joffes
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 392
Tilmeldt: 18. okt 2011, 14:03
Interesser: Jagt, Spejder og Musik
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 7 times
Been thanked: 53 times

Re: Hvilken slags sprit i en trangia?

Indlæg af Joffes » 25. sep 2012, 16:47

Jeg holder med Kelle, og vil samtidig sige at en smule vand i husholdningsspritten holder maks!
Du må dog selv eksperimentere lidt med hvormeget der skal i, da der er mange forskellige anbefalinger på det punkt :inspect:
"Young gunner, with an old gun"
Erbi Lüco 12/76
Mossberg 100ATR .308
BRNO model 2 .22lr
Kender du noget til Erbi Lüco, så har jeg et par spørgsmål

Brugeravatar
The Yeti
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 21. jun 2005, 22:36
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Malmø
Has thanked: 60 times
Been thanked: 140 times

Hvilken slags sprit i en trangia?

Indlæg af The Yeti » 25. sep 2012, 17:53

I Sverige skal man bruge Tenoil. Det er væsentligt bedre end husholdningssprit da det giver en renere forbrænding. I Danmark kan man købe noget der ligner der hedder Origonol som bruges i bådkøkkener. Jeg bruger disse i min HeatPal. Bruger jeg rødsprit eller husholdningssprit, så flakker flammen "larmende" (ja når man sidder og venter på vildsvin er det larm). Flammen lyser også en hel del. Bruger jeg Tenoil eller Origonol brænder flammen lydløst og næsten uden at afgive lys. Tenoil er så vidt jeg kan vurdere en spids foran Origonolen.


Sent from my iPad using Tapatalk

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7549
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Hvilken slags sprit i en trangia?

Indlæg af Raptor357 » 25. sep 2012, 18:37

Man kan få en multifuel brænder til trangia. Den er fed og så ingen sod kun varme.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Fredericianer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 26. sep 2007, 02:50
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 112 times
Been thanked: 49 times

Re: Hvilken slags sprit i en trangia?

Indlæg af Fredericianer » 25. sep 2012, 18:50

Raptor357 skrev:Man kan få en multifuel brænder til trangia. Den er fed og så ingen sod kun varme.
Jeg har set den. Den er fed, men lige dyre nok!

Jeg tror prøver med lidt vand i spritten næste gang, og se om ikke jeg kan finde noget Originol.

Tak for alle jeres hjælp!
Never confuse verbosity with veracity.

Brugeravatar
The Yeti
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 21. jun 2005, 22:36
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Malmø
Has thanked: 60 times
Been thanked: 140 times

Re: Hvilken slags sprit i en trangia?

Indlæg af The Yeti » 25. sep 2012, 20:00

Fredericianer skrev:
Raptor357 skrev:Man kan få en multifuel brænder til trangia. Den er fed og så ingen sod kun varme.
Jeg har set den. Den er fed, men lige dyre nok!

Jeg tror prøver med lidt vand i spritten næste gang, og se om ikke jeg kan finde noget Originol.

Tak for alle jeres hjælp!
Hvis du har en havn i nærheden så er det normalt noget de sælger der. Og hvis du får for meget vand i spritten kan det være at du må lærer som jeg... :oops: halvrå medister kan ikke anbefales... :neutral:

Brugeravatar
Kelle
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1014
Tilmeldt: 20. nov 2006, 07:35
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 40 times
Been thanked: 211 times

Re: Hvilken slags sprit i en trangia?

Indlæg af Kelle » 26. sep 2012, 07:53

Har haft en multifuelbrænder til min Trangia....sådan noget lort skal jeg ALDRIG have igen...Min var endda en optimus multifuel nova, som skulle være noget af det bedste man kan få. Det sprutter, det soder, der går ild i alt omkring den, den skal renses for den ikke soder til osv. osv.

Gas er for mig det ultimative, MEN hvis man skal til Ruslands ødemark hvor man ikke kan finde andet brændbart end gammel flybrændstof, eller et sted hvor gas ikke virker feks. højt op på et bjerg i +3000m, er en multifuelbrænder helt klart nr.1

Hver ting til sin tid :-) de ture jeg er/har været på har det ikke været nødvendigt og gas er og bliver bare det nemmeste/reneste/hurtigste...

Kelle
Hader ordet kompromis og alt hvad det indebære

Brugeravatar
Armand
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 462
Tilmeldt: 16. aug 2005, 19:19
Interesser: Konkurrenceskydning, jagt
Geografisk sted: Amager
Has thanked: 9 times
Been thanked: 3 times

Re: Hvilken slags sprit i en trangia?

Indlæg af Armand » 26. sep 2012, 13:45

Gas-kittet til Trangia! Det er alle pengene værd. Det er nemmere at bruge, det er hurtigere, det vejer ikke meget mere end hvis man havde en hel liter sprit med og man kan få gas stort set alle steder og det koster ikke ret meget mere end sprit. I netto fandt jeg engang et tilbud, hvor 1kg gas kun kostede 15kroner(!).
Dem som peger med følelserne har altid mest ret.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7549
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Hvilken slags sprit i en trangia?

Indlæg af Raptor357 » 26. sep 2012, 21:38

kelle skrev:Har haft en multifuelbrænder til min Trangia....sådan noget lort skal jeg ALDRIG have igen...Min var endda en optimus multifuel nova, som skulle være noget af det bedste man kan få. Det sprutter, det soder, der går ild i alt omkring den, den skal renses for den ikke soder til osv. osv.

Gas er for mig det ultimative, MEN hvis man skal til Ruslands ødemark hvor man ikke kan finde andet brændbart end gammel flybrændstof, eller et sted hvor gas ikke virker feks. højt op på et bjerg i +3000m, er en multifuelbrænder helt klart nr.1

Hver ting til sin tid :-) de ture jeg er/har været på har det ikke været nødvendigt og gas er og bliver bare det nemmeste/reneste/hurtigste...

Kelle
Hvad har du hældt på den ?
Jeg har prøvet med lampeolie og benzin. at vælge den rigtige dysse er et must.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

SGP
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 25
Tilmeldt: 24. sep 2008, 21:32
Has thanked: 6 times

Re: Hvilken slags sprit i en trangia?

Indlæg af SGP » 28. apr 2013, 13:39

Men den skulle ikke sode, - og kan fås i Biltema http://www.biltema.dk/da/Fritid/Friluft ... nol-36951/
Lasse68 skrev:Jeg husker at vi i de unge dage på turene i Sverige, købte rødsprit når vi løb tør for den gode danske sprit. Det var noget hø. En dråbe rødsprit i nærheden af maden og man kunne smide al maden ud. Det smagte ganske forfærdeligt.

Brugeravatar
The Yeti
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 21. jun 2005, 22:36
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Malmø
Has thanked: 60 times
Been thanked: 140 times

Re: Hvilken slags sprit i en trangia?

Indlæg af The Yeti » 28. apr 2013, 14:07

Hvis man bruger gas skal man være opmærksom på at det ikke rigtigt virker når der bliver koldt. Så til vinterturer skal der en multi eller endnu bedre en omnifuel brænder til. Den sidste kan køre på flydende 'gas'. Så vender man blot gasflasken på hovedet og forvarmer med fx lidt lightervæske så er man kørende.





The Yeti



Sent from my iPhone using Tapatalk

Brugeravatar
MadsF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 558
Tilmeldt: 20. mar 2012, 18:48
Interesser: Jagt, Fiskeri, Outdoor, Teknik
Geografisk sted: Vesthimmerland
Has thanked: 76 times
Been thanked: 93 times

Re: Hvilken slags sprit i en trangia?

Indlæg af MadsF » 29. apr 2013, 18:43

Mener der står man skal bruge rødsprit.

Men jeg har altid brugt almindeligt husholdningssprit, og på et tidspunkt fandt jeg ud af man med fordel kunne tilsætte lidt vand, og det giver mindre sod dannelse under gryderne.

Men overvej at opgradér til gas ;)
Harald Skrald PCP / .177 / 3-9 x 40
Weirauch HW 77 / .177 / 3-9 x 40 / Ambitextous
CZ 452 /.22 LR / A-Tec dæmper / 4-16 x 44 / Links
Tikka M590 / .308w / 3-18 x 44 / Links
Tikka T3X Roughtech / .223 / 5-25x56 / Links
Khan Elite / 12/76
Miruko / 12/70 / Links

5317
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 610
Tilmeldt: 11. feb 2009, 20:25
Interesser: skydning, genladning
Geografisk sted: Jylland-nordvest
Has thanked: 4 times
Been thanked: 25 times

Re: Hvilken slags sprit i en trangia?

Indlæg af 5317 » 1. maj 2013, 13:32

Fredericianer skrev:Er det bare husholdningssprit, eller er der et andet slags der er bedre egnet mht. brændetemperaturen, og hvor meget sod det efterlader osv?

Hvad bruger i andre?

Mvh
Fredericianer
jeg bruger alm. husholdningssprit iblandet 9-10% vand - ingen sod,
en jeg kender bruger ikke vand i spritten, hans brænder ligner enhver skorstensfejers drøm og hans gryder og pande er temmelig sorte på bund og sider efter brug
Man skal ikke skyde bjørnen før skindet er solgt

Predator
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 559
Tilmeldt: 28. feb 2011, 11:24
Interesser: Skydning med krudtvåben
Geografisk sted: Jylland øst
Has thanked: 3 times
Been thanked: 62 times

Re: Hvilken slags sprit i en trangia?

Indlæg af Predator » 1. maj 2013, 17:10

The Yeti skrev:Hvis man bruger gas skal man være opmærksom på at det ikke rigtigt virker når der bliver koldt. Så til vinterturer skal der en multi eller endnu bedre en omnifuel brænder til. Den sidste kan køre på flydende 'gas'. Så vender man blot gasflasken på hovedet og forvarmer med fx lidt lightervæske så er man kørende.


The Yeti

Trangias gasbrænder forvarmer gassen ved at tilførsels røret går i en bue ind i flammen. Jeg har lige købt den, men har ikke prøvet den endnu, men i næste uge gælder det bæverjagt i Sverige og der skal al maden laves på Trangia sættet.
--
mvh.
en Predator

Brugeravatar
EGJ
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 427
Tilmeldt: 7. okt 2010, 09:18
Interesser: Våben, skydning og jagt
Geografisk sted: Vendsyssel
Has thanked: 18 times
Been thanked: 71 times

Re: Hvilken slags sprit i en trangia?

Indlæg af EGJ » 1. maj 2013, 20:01

Husholdningssprit til et Trangia er prima :thumbup:
Predator skrev:Trangias gasbrænder forvarmer gassen ved at tilførsels røret går i en bue ind i flammen. Jeg har lige købt den, men har ikke prøvet den endnu, men i næste uge gælder det bæverjagt i Sverige og der skal al maden laves på Trangia sættet.
Jeg tror ikke det løser problemet med den manglende fordampning i kulde. Den flydende gas skal som bekendt fordampe og dermed give et passende overtryk i gasdåsen, så gasdampen presses op i brænderen i rigelig mængde. Er beholderen for kold, vil fordampningen og dermed mængden at luftformig gas, være for ringe til at kunne give en ordentlig flamme.
Og nu helt... :offtopic:
Jeg købte for 40 år siden en Optima brænder der kørte på benzin. Den skulle i kulde startes ved at hælde en lille benzindram op i en rende ved beholderen. Når den havde brændt et minuts-tid, var beholderen så lun, at fordampningen var stor nok til at give det fornødne tryk i brænderen. Derefter kunne den selv "holde varmen".

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Hvilken slags sprit i en trangia?

Indlæg af Elbæk » 1. maj 2013, 22:05

EGJ skrev:Jeg købte for 40 år siden en Optima brænder der kørte på benzin. Den skulle i kulde startes ved at hælde en lille benzindram op i en rende ved beholderen. Når den havde brændt et minuts-tid, var beholderen så lun, at fordampningen var stor nok til at give det fornødne tryk i brænderen. Derefter kunne den selv "holde varmen".
En Optimus Svea 123R?

Billede

En af mine yndlings brændere :biggrin:
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
The Yeti
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 21. jun 2005, 22:36
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Malmø
Has thanked: 60 times
Been thanked: 140 times

Re: Hvilken slags sprit i en trangia?

Indlæg af The Yeti » 1. maj 2013, 22:29

Predator skrev:
The Yeti skrev:Hvis man bruger gas skal man være opmærksom på at det ikke rigtigt virker når der bliver koldt. Så til vinterturer skal der en multi eller endnu bedre en omnifuel brænder til. Den sidste kan køre på flydende 'gas'. Så vender man blot gasflasken på hovedet og forvarmer med fx lidt lightervæske så er man kørende.


The Yeti

Trangias gasbrænder forvarmer gassen ved at tilførsels røret går i en bue ind i flammen. Jeg har lige købt den, men har ikke prøvet den endnu, men i næste uge gælder det bæverjagt i Sverige og der skal al maden laves på Trangia sættet.
Det hjælper da noget, men trangia siger selv at det ikke fungere ved temperature under 10 graders frost.

http://www.trangia.se/english/2937.faq.html






The Yeti



Sent from my iPhone using Tapatalk

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Hvilken slags sprit i en trangia?

Indlæg af Kleth » 2. maj 2013, 07:57

The Yeti skrev:Det hjælper da noget, men trangia siger selv at det ikke fungere ved temperature under 10 graders frost.
Option 2, sæt en (kemisk/salt) håndvarmer i bunden af gasdåsen når det er rigtig koldt.
Jeg sværger dog selv til benzin/Coleman fuel.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
The Yeti
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 21. jun 2005, 22:36
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Malmø
Has thanked: 60 times
Been thanked: 140 times

Re: Hvilken slags sprit i en trangia?

Indlæg af The Yeti » 2. maj 2013, 08:18

Kleth skrev:
The Yeti skrev:Det hjælper da noget, men trangia siger selv at det ikke fungere ved temperature under 10 graders frost.
Option 2, sæt en (kemisk/salt) håndvarmer i bunden af gasdåsen når det er rigtig koldt.
Jeg sværger dog selv til benzin/Coleman fuel.
Jeg er så mere til at bælge et brændstof som passer til de forhold det skal bruges under. Det jeg bruger mest er gas, men på de længere ture ud hvor man er alene vil jeg hellere have rensetbenzin eller petroleum med. Både fordi det ikke siver bort ved en utæthed, er nemmere at regulere temperaturmæssigt og altid virker.





The Yeti



Sent from my iPhone using Tapatalk

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Hvilken slags sprit i en trangia?

Indlæg af Elbæk » 2. maj 2013, 08:44

The Yeti skrev:
Kleth skrev:
The Yeti skrev:Det hjælper da noget, men trangia siger selv at det ikke fungere ved temperature under 10 graders frost.
Option 2, sæt en (kemisk/salt) håndvarmer i bunden af gasdåsen når det er rigtig koldt.
Jeg sværger dog selv til benzin/Coleman fuel.
Jeg er så mere til at bælge et brændstof som passer til de forhold det skal bruges under. Det jeg bruger mest er gas, men på de længere ture ud hvor man er alene vil jeg hellere have rensetbenzin eller petroleum med. Både fordi det ikke siver bort ved en utæthed, er nemmere at regulere temperaturmæssigt og altid virker.





The Yeti



Sent from my iPhone using Tapatalk
Jeg har det på præcis samme måde; gas er fint til sommermånederne - men er temperaturen meget under 5 grader C, så er det en pest at få til at køre, selv med "vinterblanding".

Rensebenzin eller træ, det kan man altid få til at brænde.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
EGJ
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 427
Tilmeldt: 7. okt 2010, 09:18
Interesser: Våben, skydning og jagt
Geografisk sted: Vendsyssel
Has thanked: 18 times
Been thanked: 71 times

Re: Hvilken slags sprit i en trangia?

Indlæg af EGJ » 7. dec 2016, 09:59

@Elbæk

Ser først dit spørgsmål nu - beklager :oops:

Som jeg husker det, hedder den Optimus 64, men den kender google slet ikke. Jeg købte den på DDS korpslejren i 1974, og har den stadigvæk på mit fjernlager, så modelbetegnelse kan tjekkes næste gang jeg kommer derud. Den ligner en Optimus 8R utroligt meget - det er nok bare forløberen for den :smile:

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4981
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: Hvilken slags sprit i en trangia?

Indlæg af Lassescout » 9. dec 2016, 21:28

og har den stadigvæk på mit fjernlager,
Bwahahahaaaa. Du har den hjemme på dit gamle værelse hos din moar :rolf: :rolf: :rolf:
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Besvar