Prepping hvis strømmen bliver lukket.

Stedet hvor vi kan tale om færdigheder, og grej for folk der vil lære at klare sig selv i naturen.
Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 459 times
Been thanked: 2355 times

Re: Prepping hvis strømmen bliver lukket.

Indlæg af Refraktorius » 5. feb 2024, 07:06

I Californien er de udfordrede på strømmen i øjeblikket.

(De er primært selv ude om det)
Vedhæftede filer
IMG_0107.png
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
P18-9
This member is
This member is
Interesser: IPSC, Fly, WW2
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 6 times

Indlæg af P18-9 » 29. feb 2024, 09:50

Hej
En spændende tråd der har fået mig til at overveje diverse tiltag på hjemmefronten.
Vi har et nyt hus på 126 m2 med gulvvarme og en luft-vand varmepumpe. Herudover solceller og 10,4 kWh batteri.
Jeg får en elektriker ud i den kommende uge og opsætter en indgang i min el-tavle mhp. tilkobling af nødgenerator.
Mit spørgsmål er så, hvilken generator skal jeg investere i? Selvfølgelig med inverter, men hvad tænker I giver mest mening mht. strøm til varmepumpe, køl og frys samt induktionskogeplade?
Mvh
Doc
HW 100 TK

Brugeravatar
Wildlife
Platin Member
Platin Member
Interesser: Sejlads, Jagt & Fiskeri
Geografisk sted: Skanderborg
Has thanked: 393 times
Been thanked: 333 times

Indlæg af Wildlife » 29. feb 2024, 10:04

P18-9 skrev:
29. feb 2024, 09:50
Hej
En spændende tråd der har fået mig til at overveje diverse tiltag på hjemmefronten.
Vi har et nyt hus på 126 m2 med gulvvarme og en luft-vand varmepumpe. Herudover solceller og 10,4 kWh batteri.
Jeg får en elektriker ud i den kommende uge og opsætter en indgang i min el-tavle mhp. tilkobling af nødgenerator.
Mit spørgsmål er så, hvilken generator skal jeg investere i? Selvfølgelig med inverter, men hvad tænker I giver mest mening mht. strøm til varmepumpe, køl og frys samt induktionskogeplade?
Der ville jeg helt klart spørge din elektriker til råds, så du ikke få lavet en løsning der futter din solcelleløsning af eller sender noget farligt ud i nettet hvis det ikke laves korrekt :)

Dit behov for effekt er jo nok ikke helt lille, hvis du både vil køre varmepumpe og kogeplade. Varmepumpen trækker vel noget i retning af 2-3 kW og en kogeplade til 230V trækker nok ca 2kW, så hvis det skal køre samtidig skal du nok op på minimum 5 kW effektiv effekt fra en generator, så den skal nok dimensioneres noget større.
"Never underestimate the power of stupid people in large groups."

Brugeravatar
P18-9
This member is
This member is

Indlæg af P18-9 » 29. feb 2024, 12:18

Takker! Jeg tager en snak med ham.
@wildlife hvadfor en har du? Var det en Honda?
Doc
HW 100 TK

Brugeravatar
Wildlife
Platin Member
Platin Member
Interesser: Sejlads, Jagt & Fiskeri
Geografisk sted: Skanderborg
Has thanked: 393 times
Been thanked: 333 times

Indlæg af Wildlife » 29. feb 2024, 13:01

P18-9 skrev:
29. feb 2024, 12:18
Takker! Jeg tager en snak med ham.
@wildlife hvadfor en har du? Var det en Honda?
Doc
Ja, en Pramac E4000 med Honda motor.

https://www.10-4.dk/varer/havemaskiner/ ... et-1739177

Jeg har dog ingen planer om at lave mulighed for fast installation, det giver ikke mening for mig, så hvis behovet opstår, så må det blive med forlængerledning til de fire enheder der SKAL have strøm (køleskab, fryser, fryser2, oliefyr)

Fryserne holder jo også sig selv kolde i minimum 24 timer hvis man ikke åbner dem.
"Never underestimate the power of stupid people in large groups."

Brugeravatar
P18-9
This member is
This member is

Indlæg af P18-9 » 29. feb 2024, 16:35

Tak!
Jeg har bedt elektrikeren vurdere hvor meget der skal kunne trækkes ialt.
Mvh
Doc
HW 100 TK

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 448 times
Been thanked: 899 times

Indlæg af Raptor357 » 29. feb 2024, 17:12

P18-9 skrev:
29. feb 2024, 16:35
Tak!
Jeg har bedt elektrikeren vurdere hvor meget der skal kunne trækkes ialt.
Mvh
Doc
Hvad kan din eksisterende inverter?
10KWh batteri er ok, og med en 3 faset 20KVA inverter på så vil du kunne alt det du finder på. Hvis du så kan hælde 5KVA på systemet fra en generstor, så skulle det nok kunne gå, med en 10KVA generator, så behøves man heller ikke tænke.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

HR
Platin Member
Platin Member
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 581 times
Been thanked: 1019 times

Indlæg af HR » 29. feb 2024, 18:23

Er det ikke at gå over åen efter vand at drive en varmepumpe med en nødgenerator? Generatoren omdanner ca 1/3 af energien i brændstoffet til el, og en god varmepumpe kan så lave 3 gange varme ud af el. Så hvis vi ignorerer tabet i inverteren, så vil generator plus varmepumpe give præcis det samme som at bare brænde brændstoffet af inde i stuen. Jeg vil mene at en brændeovn vil være bedre end generator plus varmepumpe på stort set alle punkter. Den bruger brændstof der koster en tiendedel af benzin, den er billigere, der er intet vedligehold og den starter hver gang uanset hvor længe den har stået stille. Diminsioner hellere nødsystemet efter belysning, brøndpumpe og køl/frys. Så kommer du langt med 1 kW. Varme og madlavning kan klares med en passende brændeovn eller med gas.
HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Brugeravatar
P18-9
This member is
This member is

Indlæg af P18-9 » 29. feb 2024, 18:59

Til Raptor357; Jeg ved ikke ret meget om mit system! Men jeg har en Huawei SUN2000-5KTL-M1 inverter og et 7,3 kWp solcelleanlæg.

Til HR; Jo, mht dit indlæg, men vi har valgt ikke at have en brændeovn. Var et bevidst (måske dumt) valg da vi byggede. Jeg forventer ikke at vi får brug for at koble en generator til, men who knows!
Vi har en regnvandstank i haven på 5.500 liter, som vi bruger til toiletskyl, havevanding og tøjvask. Så vi løber ikke tør lige foreløbig.
Doc
HW 100 TK

Brugeravatar
Lotus
Silver Member
Silver Member
Interesser: Ting der siger bang
Geografisk sted: Syddjurs
Has thanked: 4 times
Been thanked: 11 times

Indlæg af Lotus » 29. feb 2024, 19:41

@P18-9
HR har ret, det giver ikke særlig meget mening at anskaffe sig en generator til opvarmning, en gas/petroleumsovn ville efter min mening være en bedre løsning nu du ikke har en brændeovn.

Derudover kan man vel bare forbinde sin generator til husets el-installation gennem et CEE stik, såfremt du har afbrudt til nettet ved din hovedtavle?

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 448 times
Been thanked: 899 times

Indlæg af Raptor357 » 29. feb 2024, 19:49

P18-9 skrev:
29. feb 2024, 18:59
Til Raptor357; Jeg ved ikke ret meget om mit system! Men jeg har en Huawei SUN2000-5KTL-M1 inverter og et 7,3 kWp solcelleanlæg.

Til HR; Jo, mht dit indlæg, men vi har valgt ikke at have en brændeovn. Var et bevidst (måske dumt) valg da vi byggede. Jeg forventer ikke at vi får brug for at koble en generator til, men who knows!
Vi har en regnvandstank i haven på 5.500 liter, som vi bruger til toiletskyl, havevanding og tøjvask. Så vi løber ikke tør lige foreløbig.
Doc
Jeg har slået din inverter op, den er på 3 faser og det er godt, men den kan kun levere 8,5A på en fase. skifter du den ud til en Huawei SUN2000-20KTL-M5, så kan den levere til hele hytten uden at du skal tænke over det.
Den er ikke beregnet til at kunne suge strøm til at lade batteriet op som jeg ser det, men så er det bare bruge en solcelle indgang til generatoren. så skal du ikke engang tænke på en generator med inverter, men blot ensrette udgangen og udglatte den lidt.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
P18-9
This member is
This member is

Indlæg af P18-9 » 29. feb 2024, 20:37

Det er lidt swahili du snakker der :biggrin:
Jeg er teknisk imbecil og ved meget lidt om anlægget. Jeg skal nok ha fat i en fagmand der kan guide. Desværre er elektrikerfirmaet der monterede anlægget gået konkurs siden vi fik bygget! Så vi skal ud og finde andre der kan guide. Ved ikke hvor meget min lokale elektriker kan spdan noget :smile: Men fedt at få lidt input! Tak for det
HW 100 TK

Brugeravatar
Oscar123
Platin Member
Platin Member
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 342 times
Been thanked: 643 times

Indlæg af Oscar123 » 2. mar 2024, 16:30

Bofhenator skrev:
18. jan 2024, 17:41
Humlen ved en robust husholdning er vel netop at man ikke har det behov 🙂
Betragter ikke mig selv som ”prepper” – men for at bruge Bofhenators udtryk sætter jeg pris på en ”robust husholding", der er klar til lidt af hvert. Og som gammel spejder (man holder jo aldrig helt op, vel..?) var mottoet som bekendt ”vær beredt”. Målet for nuværende er at vi skal kunne holde den kørende i mindst en uge uden strøm og vand.

En mønstring af udstyr viste, at vi allerede var rigtig godt kørende med diverse grej som f.eks. værktøj, knive, økser, spader, gaffatape, tovværk, nødtoilet, tæpper, soveposer, beklædning til (meget) koldt vejr, jagtudstyr, m.v... Men der viste sig at være nogle mangler, som netop er blevet udbedret. Har eksempelvis netop anskaffet en glimrende og kompakt Acta Berg ”nødradio” til DAB+/FM med et internt batteri, der også kan benyttes som powerbank til f.eks. mobiltelefoner. Derudover er den udstyret med en generator med håndsving så den kan lades op manuelt når den er flad. Det gode gamle Trangia stormkøkken fra ”way back” var beklageligvis blevet afhændet for mange år siden – men det gav så anledning til at anskaffe et nyt sæt (model 25-6 HA). Det er i funktion ganske som det oprindelige blot i bedre og stærkere materialer. Endelig blev der toppet op med et par ekstra powerbanks med stor kapacitet (Sandberg Saver 20.000 mAh).

Hvad angår forbrugsgods er situationen mere nuanceret. Den største udfordring er naturligvis vand. Det er klaret ved et større antal vandflasker (som vil blive frisket løbende) samt nogle store helt rene (og lukkede) beholdere som vil kunne fyldes såfremt situationen begynder at tegne kritisk. Dertil også kritiske ting som sprit (til Trangiaen), fyrfadslys, lampeolie til et par ”minelamper”, tændstikker (i stort antal), langtidsholdbare batterier (stort antal). Og så naturligvis forskellige typer holdbare fødevarer, medicin, drikkevarer m.v. Selvom der måtte være krise kunne man jo godt få lyst til/trænge til en Gin & Tonic (selvom den bliver uden is... :oops: ). Alle de forgængelige sager vil blive frisket løbende.

Forberedelserne har ikke kostet en herregård. Bortset fra de få nyanskaffelser er der jo i hovedsagen tale om sager man givet ville have anskaffet og brugt alligevel. Nu er der så blot en lille ekstra beholdning som ”forhåndslager” af diverse.

Lidt inspiration til forberedelse kan findes her:
- Danmark (Organisationen Folk og Sikkerhed): https://folkogsikkerhed.dk/wp-content/u ... -01-24.pdf
- Sverige (Myndighed for civilforsvar og beredskab): https://rib.msb.se/filer/pdf/28713.pdf
- Norge (Civilforsvarsdirektoratet): https://www.dsb.no/globalassets/dokumen ... 39_nbb.pdf
- Finland (Beredskabsmyndighed): https://72tuntia.fi/wp-content/uploads/ ... ochure.pdf

:razz:
Oscar123

Acta Berg.jpg
Acta Berg.jpg (32.59 KiB) Vist 92 gange

Trangia 25-6 HA.jpg
Trangia 25-6 HA.jpg (18.49 KiB) Vist 92 gange

Sandberg Saver 20000 mAh.jpg
Sandberg Saver 20000 mAh.jpg (27.86 KiB) Vist 82 gange
On scene - but unseen

Brugeravatar
Tangloppen
Platin Member
Platin Member
Interesser: Dimser der ser i mørket...
Geografisk sted: Odense.
Has thanked: 59 times
Been thanked: 331 times

Indlæg af Tangloppen » 2. mar 2024, 17:53

Jeg gik og filosoferede over power bank til diverse småting, og såfremt man er håndværker så laver Makita (og andre producenter) en adapter til deres batterier.

Jeg tror jeg kan holde alle husets bærbare enheder kørende en måneds tid :biggrin:
Rigtige mænd skyder med 76 mm luftgevær!
Spejlhjerne af Guds nåde!

Brugeravatar
Epae
Platin Member
Platin Member
Interesser: Flugt- og riffel-skydning
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 112 times
Been thanked: 241 times

Indlæg af Epae » 2. mar 2024, 18:17

Tangloppen skrev:
2. mar 2024, 17:53
Jeg gik og filosoferede over power bank til diverse småting, og såfremt man er håndværker så laver Makita (og andre producenter) en adapter til deres batterier.

Jeg tror jeg kan holde alle husets bærbare enheder kørende en måneds tid :biggrin:
Tænker også at bilen nok kan lade en hel del telefoner op hvis den bare kører i tomgang med lidt dinosaur juice i tanken :)
Den har også en fin radio
Browning B525 - 12/76
BRNO Special Poldi Electro - 16/70
Marlin (JM) 1895 SBL - 45-70 Govt.
Ruger Precision Rimfire - .22LR
Tikka T3X TAC A1 - .260 Remington
Ruger SFAR - .308 Win

Besvar