Hvilken letvægt riffel til klasse 1 vildt Max 5000 brugt vil du anbefale?
-
- Bronze Member
- Interesser: Jagt og regulering
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 38 times
- Been thanked: 22 times
Jeg har i forvejen en 308er men den er rimelig tung, så jeg regner med at omkonfigorere den til langdisanse riffel. Derved kommer jeg ho til at mange en jagt riffel. Meget gerne læt til pyrschjagt.
Jeg har i forvejen en 308er men den er rimelig tung, så jeg regner med at omkonfigorere den til langdisanse riffel. Derved kommer jeg ho til at mange en jagt riffel. Meget gerne læt til pyrschjagt.
-
- Platin Member
- Interesser: Skydning, jagt og MC
- Geografisk sted: Øst-Sjælland
- Has thanked: 795 times
- Been thanked: 425 times
Re: Hvilken letvægt riffel til klasse 1 vildt Max 5000 brugt vil du anbefale?
Tikka T3 lite kan måske fås ned til den pris.
-
- This member is
- Interesser: Jagt. Riffelskydning.
- Geografisk sted: Fyn.
- Has thanked: 478 times
- Been thanked: 1074 times
Der er i hvert fald to veje at gå, som jeg kan anbefale ud fra personlig erfaring. Vi kan kalde dem den traditionelle og den ultralette
.
Den traditionelle vej er at købe en brugt Sako Forester i samme kaliber som du har: 308 Win. Den kan du sagtens finde brugt til under 5.000, men jeg valgte at få lavet en smule bøssemagerarbejde på min, så den røg nok op i 5.000,-før jeg tog den i brug. Det jeg fik gjort var, at jeg fik lavet glassbedding og pillar bedding så låsen ligger helt fast i skæftet, og den bliver mindre følsom for tilspændingsmoment i skæfteskruerne. Samtidig skal en evt. trykpunktsbedding i forskæftet fjernes så piben ligger frit. Jeg fik også drejet gevind til lyddæmper, det gør den meget komfortabel at skyde med, selvom jeg, som mange andre, ikke synes det klæder en klassisk riffel særligt godt.
Den ultralette vej er at finde en brugt Steyr Scout, også i kaliber 308 W. Jeg havde sådan én som trofast jagtriffel i 8 år i Grønland, og den svigtede aldrig. Den har et 5 skuds magasin at skyde fra, og endnu et 5 skudsmagasin i reserve, siddende i bagskæftet. Så behøver du ikke have patroner liggende løst i lommen når du er på jagt. Den har også indbyggede støtteben som jeg fandt utroligt anvendelige i Grønland, hvor du altid kan finde en klippeblok at tage fast anlæg på med støttebenene. Knap så anvendelige i højt græs i Danmark og Sverige. Scoutén er så let, så den ikke er helt nem at skyde ultrapræcist med. Den straffer skyttefejl med det samme. Det betyder ikke noget på jagt, men på banen syntes jeg det var mærkbart.
Jeg er sikker på, at du også vil kunne finde en Tikka der opfylder dine behov, men sjovt nok har jeg aldrig ejet en Tikka, så den må andre vejlede dig om.
Endelig er der selvfølgelig et hav af andre muligheder for at finde gode brugte rifler rundt omkring. Det vil være en fordel at købe brugt hos en af de støre våbenhandlere med eget værksted. De giver garanti og du kan nemt få småting rettet hvis der er noget galt. Der er du mere på herrens mark hvis du køber brugt privat, selvom det kan synes billigst til at begynde med.

Den traditionelle vej er at købe en brugt Sako Forester i samme kaliber som du har: 308 Win. Den kan du sagtens finde brugt til under 5.000, men jeg valgte at få lavet en smule bøssemagerarbejde på min, så den røg nok op i 5.000,-før jeg tog den i brug. Det jeg fik gjort var, at jeg fik lavet glassbedding og pillar bedding så låsen ligger helt fast i skæftet, og den bliver mindre følsom for tilspændingsmoment i skæfteskruerne. Samtidig skal en evt. trykpunktsbedding i forskæftet fjernes så piben ligger frit. Jeg fik også drejet gevind til lyddæmper, det gør den meget komfortabel at skyde med, selvom jeg, som mange andre, ikke synes det klæder en klassisk riffel særligt godt.
Den ultralette vej er at finde en brugt Steyr Scout, også i kaliber 308 W. Jeg havde sådan én som trofast jagtriffel i 8 år i Grønland, og den svigtede aldrig. Den har et 5 skuds magasin at skyde fra, og endnu et 5 skudsmagasin i reserve, siddende i bagskæftet. Så behøver du ikke have patroner liggende løst i lommen når du er på jagt. Den har også indbyggede støtteben som jeg fandt utroligt anvendelige i Grønland, hvor du altid kan finde en klippeblok at tage fast anlæg på med støttebenene. Knap så anvendelige i højt græs i Danmark og Sverige. Scoutén er så let, så den ikke er helt nem at skyde ultrapræcist med. Den straffer skyttefejl med det samme. Det betyder ikke noget på jagt, men på banen syntes jeg det var mærkbart.
Jeg er sikker på, at du også vil kunne finde en Tikka der opfylder dine behov, men sjovt nok har jeg aldrig ejet en Tikka, så den må andre vejlede dig om.
Endelig er der selvfølgelig et hav af andre muligheder for at finde gode brugte rifler rundt omkring. Det vil være en fordel at købe brugt hos en af de støre våbenhandlere med eget værksted. De giver garanti og du kan nemt få småting rettet hvis der er noget galt. Der er du mere på herrens mark hvis du køber brugt privat, selvom det kan synes billigst til at begynde med.
Hilsen Lasse.
... Buy the best and cry once.
-
- Bronze Member
Scout konceptet er jeg helt vild med. Specielt hvis det er en rigtig Scout hvor der kan/skal monteres en Scout sigte kikkert på.
-
- Platin Member
- Interesser: Guns 'n' bunnies
- Has thanked: 700 times
- Been thanked: 2549 times
En skydestok, hvis du synes den er for tung. Balancen var udmærket, så vidt jeg husker. Hvis du skal slæbe den langt, kan den rigtige rem være løsningen.Bentgj37 skrev: ↑30. sep 2023, 10:34Hvilken letvægt riffel til klasse 1 vildt Max 5000 brugt vil du anbefale?
I mellemtiden, så hold øje med brugtmarkedet, så kan du måske samtidig finde lidt mere budget, at gøre godt med.
Hvis du vil have noget, med lidt stil over, så er der tit nogle super lækre fuldskæftede rifler, til nærmest ingen penge, i særligt 6,5x55 og det skriger på pürch. Det er et behov jeg ofte selv føler, så hold det lige for dig selv

V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
- NWF
- Gold Member
- Interesser: Jagt
- Geografisk sted: København
- Has thanked: 396 times
- Been thanked: 200 times
Hvad med en kipplauf? Så bliver dette ikke lettere og den er handy at pürsche med. Og de fåes også i kalibre til klasse 1 - det er sjældent man skal skyde skud nr 2 på pürsch, så de er faktisk super til formåletBentgj37 skrev: ↑30. sep 2023, 10:34Hvilken letvægt riffel til klasse 1 vildt Max 5000 brugt vil du anbefale?
Jeg har denne til salg hvis det kunne have interesse - har haft den til salg herinde, men den er udløbet:
https://www.guloggratis.dk/annonce/60ee ... 6329848675
Deer don’t have a favorite cartridge; they hate them all equally.
-
- Platin Member
Ja, en Bergara BA13 er satme også et stærkt bud, på en moderne pürch riffel 🦾
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
-
- Bronze Member
Jeg har både skydestok og rem. Men jeg drømmer om en let riffel. Gerne en scout om den har stil/klassisk er jeg ligeglad med. Den skal bare være funktionel.C-X skrev: ↑3. okt 2023, 10:31En skydestok, hvis du synes den er for tung. Balancen var udmærket, så vidt jeg husker. Hvis du skal slæbe den langt, kan den rigtige rem være løsningen.Bentgj37 skrev: ↑30. sep 2023, 10:34Hvilken letvægt riffel til klasse 1 vildt Max 5000 brugt vil du anbefale?
I mellemtiden, så hold øje med brugtmarkedet, så kan du måske samtidig finde lidt mere budget, at gøre godt med.
Hvis du vil have noget, med lidt stil over, så er der tit nogle super lækre fuldskæftede rifler, til nærmest ingen penge, i særligt 6,5x55 og det skriger på pürch. Det er et behov jeg ofte selv føler, så hold det lige for dig selv![]()
Men jeg kigger stille og rolig rundt.jeg har jo en der kan bruges, der er bare en pürch jeg drømmer om
-
- Bronze Member
Jeg har faktisk haft kigget lidt på din. Bergara rifler er jeg vild med. Men jeg vil gerne have med magasinNWF skrev: ↑3. okt 2023, 12:49Hvad med en kipplauf? Så bliver dette ikke lettere og den er handy at pürsche med. Og de fåes også i kalibre til klasse 1 - det er sjældent man skal skyde skud nr 2 på pürsch, så de er faktisk super til formåletBentgj37 skrev: ↑30. sep 2023, 10:34Hvilken letvægt riffel til klasse 1 vildt Max 5000 brugt vil du anbefale?
Jeg har denne til salg hvis det kunne have interesse - har haft den til salg herinde, men den er udløbet:
https://www.guloggratis.dk/annonce/60ee ... 6329848675
-
- Platin Member
Det er både godt og skidt, scout konceptet. Man skal lige prøve det. Du trækker elendigt lidt lys ind, i så bette en optik, og du har flere fordele i en LPVO, på andre parametre, end lys.Bentgj37 skrev: ↑3. okt 2023, 13:03Jeg har både skydestok og rem. Men jeg drømmer om en let riffel. Gerne en scout om den har stil/klassisk er jeg ligeglad med. Den skal bare være funktionel.C-X skrev: ↑3. okt 2023, 10:31En skydestok, hvis du synes den er for tung. Balancen var udmærket, så vidt jeg husker. Hvis du skal slæbe den langt, kan den rigtige rem være løsningen.Bentgj37 skrev: ↑30. sep 2023, 10:34Hvilken letvægt riffel til klasse 1 vildt Max 5000 brugt vil du anbefale?
Hvis du vil have noget, med lidt stil over, så er der tit nogle super lækre fuldskæftede rifler, til nærmest ingen penge, i særligt 6,5x55 og det skriger på pürch. Det er et behov jeg ofte selv føler, så hold det lige for dig selv![]()
Men jeg kigger stille og rolig rundt.jeg har jo en der kan bruges, der er bare en pürch jeg drømmer om
-
- This member is
- Interesser: Jagt. Riffelskydning.
- Geografisk sted: Fyn.
- Has thanked: 478 times
- Been thanked: 1074 times
Lige præcist Scout kikkerten blev jeg aldrig rigtig gode venner med.
Jeg er vokset op med sigtekikkerter på 3-12 x forstørrelse og har dem nærmest altid stående på fuld forstørrelse. Så da jeg kom på jagt med den lille Scout-kikkert havde jeg en tendens til at fejlvurdere afstanden til målet. Det lille billede og den lille forstørrelse fik mig til at tro at renen var meget længere væk end den var. Mere end én gang lod jeg være med at skyde, men bagefter kunne jeg godt se, at dyret ikke var specielt langt væk, og jeg kunne roligt have skudt. Så jeg afmonterede Scout kikkerten og monterede en almindelig sigtekikkert på traditionel vis over låsen. Det er Scout riflen også forberedt til, og det fungerede meget bedre for mig.
Det var for resten ved den lejlighed jeg fik øjnene op for Leupold QRW-montager. De fungerer rigtig godt sammen med Scout riflen, og selvfølgelig med enhver anden riffel med weaver eller picatinny rails.
Jeg er vokset op med sigtekikkerter på 3-12 x forstørrelse og har dem nærmest altid stående på fuld forstørrelse. Så da jeg kom på jagt med den lille Scout-kikkert havde jeg en tendens til at fejlvurdere afstanden til målet. Det lille billede og den lille forstørrelse fik mig til at tro at renen var meget længere væk end den var. Mere end én gang lod jeg være med at skyde, men bagefter kunne jeg godt se, at dyret ikke var specielt langt væk, og jeg kunne roligt have skudt. Så jeg afmonterede Scout kikkerten og monterede en almindelig sigtekikkert på traditionel vis over låsen. Det er Scout riflen også forberedt til, og det fungerede meget bedre for mig.
Det var for resten ved den lejlighed jeg fik øjnene op for Leupold QRW-montager. De fungerer rigtig godt sammen med Scout riflen, og selvfølgelig med enhver anden riffel med weaver eller picatinny rails.
Hilsen Lasse.