Da jeg har indset, at der mangler en billig, let og robust kaliber .17HMR i skabet, har jeg set på både Marlin XT og Savage 93R - begge med kunststofskæfte. Riflen skal primært bruges til at pürsche småvildt som hare, fasan, gæs og en ræv i ny og næ.
Jeg har dog endnu ikke haft fornøjelsen af at skyde med hverken den ene eller anden, men måske andre har erfaringer med disse to?
Måske nogen har input til en tredje eller fjerde kandidat, ny eller brugt, som også kan leve op til ovenstående krav?
Erfaring med Marlin XT og Savage 93R .17HMR?
-
- Platin Member
- Interesser: Guns 'n' bunnies
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 700 times
- Been thanked: 2549 times
Re: Erfaring med Marlin XT og Savage 93R .17HMR?
Jeg har en Marlin XT17 VSLB, den er jeg meget tilfreds med, og kan derfor godt anbefale en sådan.
I let udgave ville jeg også kigge på CZ, der laver bedre plastik skæfter, end hhv Marlin og Savage, af hvad jeg har set.
Tikka T1x er bestemt også værd at se mod, hvis den må koste lidt mere.
Kaliberet er marginalt til ræv, og meget vindfølsomt, men hvis du kan begrænse dig, er det fint.
I let udgave ville jeg også kigge på CZ, der laver bedre plastik skæfter, end hhv Marlin og Savage, af hvad jeg har set.
Tikka T1x er bestemt også værd at se mod, hvis den må koste lidt mere.
Kaliberet er marginalt til ræv, og meget vindfølsomt, men hvis du kan begrænse dig, er det fint.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
-
- Platin Member
Jeg har tænkt lidt mere
Min Marlin XT-17 er jo den fede, rustfri model, med tyk pibe og laminatskæfte, hvilket alt sammen trækker op i helhedsindtrykket. Hvis jeg skulle vælge noget mere handy, ville jeg tage en let model, med plastik skæfte, og der er jeg ikke nær så sikker på, at det blev en Marlin XT. Den har dog en form for controlled round feed, men det er lidt en ligegyldig feature på en rimfire. Magasiner er også blevet sværere at få, da den er udgået af produktion.
Du kan heller ikke få en standard picatinny rail til den, men DIP laver en, som de ikke sender ud af USA. Dog kommer den originalt med Weaver baser og 11 mm dove tail.
Savage kiggede jeg også på, da jeg købte min Marlin, for snart 10 år siden, men jeg fandt dem underlegne i kvalitet. Måske de har oppet sig?
De fleste amerikanske rifler er lidt ufærdige i kanterne, det gælder Savage, Marlin (også originale JM), Ruger, Remington og whatever jeg har haft i fingrene.
Ruger American Rimfire fås også i .17 HMR, og det er udmærkede våben. At du kan komme det korte rullemagasin i den, giver et bedre bære-greb omkring den, når du sjosker rundt langs mark og hegn.
https://ruger.com/products/americanRimf ... /8312.html
18" pibe med både faste sigtemidler og gevind til dæmper, det er ret nice. Skæftet kan "justeres", med en højere skæfteryg.
Lidt billigere end CZ og Tikka T1x. Der er ingen af de 3 jeg ville være ked af at eje. Ikke engang en af de ældre CZ, da de havde den mere Mauser inspirerede sikring, som er damn sexy
Og så er de mere fremtidssikrede
Selvom .17 HMR er et lidt "specielt" og niche kaliber, synes jeg bestemt stadig det har sine fordele, især i dag, hvor jeg lister lidt rundt efter husskader. Ingen betænkninger ved at skyde efter fugle i træerne med den, det ville jeg have med .223 Remington, og den kan lidt mere end .22 LR. Har man dog begge disse, er der meget lidt tilbage til .17 HMR at komme efter, men jeg har en ting for små kalibre og døde møgfugle
Hornady og CCI ammolade er godt, lavet samme sted, det skulle Remington også være (eller var det Federal?), men hold dig fra Winchester.

Min Marlin XT-17 er jo den fede, rustfri model, med tyk pibe og laminatskæfte, hvilket alt sammen trækker op i helhedsindtrykket. Hvis jeg skulle vælge noget mere handy, ville jeg tage en let model, med plastik skæfte, og der er jeg ikke nær så sikker på, at det blev en Marlin XT. Den har dog en form for controlled round feed, men det er lidt en ligegyldig feature på en rimfire. Magasiner er også blevet sværere at få, da den er udgået af produktion.
Du kan heller ikke få en standard picatinny rail til den, men DIP laver en, som de ikke sender ud af USA. Dog kommer den originalt med Weaver baser og 11 mm dove tail.
Savage kiggede jeg også på, da jeg købte min Marlin, for snart 10 år siden, men jeg fandt dem underlegne i kvalitet. Måske de har oppet sig?
De fleste amerikanske rifler er lidt ufærdige i kanterne, det gælder Savage, Marlin (også originale JM), Ruger, Remington og whatever jeg har haft i fingrene.
Ruger American Rimfire fås også i .17 HMR, og det er udmærkede våben. At du kan komme det korte rullemagasin i den, giver et bedre bære-greb omkring den, når du sjosker rundt langs mark og hegn.
18" pibe med både faste sigtemidler og gevind til dæmper, det er ret nice. Skæftet kan "justeres", med en højere skæfteryg.
Lidt billigere end CZ og Tikka T1x. Der er ingen af de 3 jeg ville være ked af at eje. Ikke engang en af de ældre CZ, da de havde den mere Mauser inspirerede sikring, som er damn sexy

Og så er de mere fremtidssikrede

Selvom .17 HMR er et lidt "specielt" og niche kaliber, synes jeg bestemt stadig det har sine fordele, især i dag, hvor jeg lister lidt rundt efter husskader. Ingen betænkninger ved at skyde efter fugle i træerne med den, det ville jeg have med .223 Remington, og den kan lidt mere end .22 LR. Har man dog begge disse, er der meget lidt tilbage til .17 HMR at komme efter, men jeg har en ting for små kalibre og døde møgfugle

Hornady og CCI ammolade er godt, lavet samme sted, det skulle Remington også være (eller var det Federal?), men hold dig fra Winchester.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
-
- Newbie
- Interesser: Jagt og våben
- Geografisk sted: Syddanmark
- Has thanked: 8 times
- Been thanked: 2 times
Tak for den fine gennemgang af de forskellige muligheder og din erfaring med de forskellige modeller.C-X skrev: ↑2. sep 2023, 08:28Jeg har tænkt lidt mere![]()
Lidt billigere end CZ og Tikka T1x. Der er ingen af de 3 jeg ville være ked af at eje. Ikke engang en af de ældre CZ, da de havde den mere Mauser inspirerede sikring, som er damn sexy![]()
Og så er de mere fremtidssikrede![]()
Rugeren ser fin ud, men den lader til at være svær at få fingre i - er udsolgt de fleste steder…
Siden jeg skrev indlægget, har jeg fundet en CZ 455 som nærmest er ny og ikke engang har sent en pakke patroner afsted endnu.
Den lader til at være både velbygget og lækker, og så kan jeg umiddelbart læse mig frem til, at funktionalitet og præcision også skulle være ganske udemærket.
Jeg har fået handlet skyderen ned i en god pris, så nu er det op til PAC om jeg kan nå at få den i brug i denne sæson

-
- Platin Member
Det kan næsten ikke gå galt.
Hvad er det for en variant, helt specifikt?

Hvad er det for en variant, helt specifikt?
-
- Platin Member
Den tænker jeg du bliver glad ved. Har prøvet den model, den skyder godt og har en fin balance. Oven i det er den jo også pæn at se på 

-
- Bronze Member
- Interesser: Jagt
- Geografisk sted: Jyllinge
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 33 times
- Kontakt:
Jeg har lige købt den billigste nye 17 HMR. jeg kunne finde (Rossi) inkl. Kikkert for 3500 kr. Den skal primært bruges som taskeriffel på div. jagt fra skjul efter gæs, krage, ænder og due. Min bror har en cz 455. Den minder meget om en "rigtig" riffel, men vejer og fylder også tilsvarende mere, hvorimod Rossien føles mest som et legetøjs gevær. Jeg venter stadig på våbentilladelsen så jeg kan hente den også glæder jeg mig til at kunne sammenligne riflerne ordentligt.
Men du kan roligt købe en cz. Det er kvalitet for pengene.
Men du kan roligt købe en cz. Det er kvalitet for pengene.