Hvad skal jeg købe som træningsammunition der matcher Winchester 308 Power Max 180 grain?

Her kan du primært finde indlæg, hvor ligestillede har søgt hjælp til valg af jagtvåben og/eller kaliber.
Inden du selv opretter et indlæg og stiller spørgsmål så tag et kig rundt i eksisterende indlæg og se om ikke svaret allerede findes.
Besvar
Brugeravatar
PB
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Jagt, diverse nørderi
Geografisk sted: Horsens
Has thanked: 2 times
Been thanked: 2 times
Kontakt:

Hvad skal jeg købe som træningsammunition der matcher Winchester 308 Power Max 180 grain?

Indlæg af PB » 19. aug 2023, 13:17

Jeg skal bruge en del tid på at træne skud til løbende vildt (træning til elg-prøven). Min riffel er indskudt med 308 Winchester Power Max 180 grain. Men det er jo lidt dyrt at træne med. Jeg har ledt, men synes ikke jeg kan finde træningsammunition hvor det skulle matche. Findes det overhovedet?
Derfor er pindsvin er truede.

Peter
Gold Member
Gold Member
Geografisk sted: Kbh.
Has thanked: 120 times
Been thanked: 250 times

Re: Hvad skal jeg købe som træningsammunition der matcher Winchester 308 Power Max 180 grain?

Indlæg af Peter » 19. aug 2023, 13:48

Udvalget af FMJ i 180 grains er ikke så stort, men du bør nok kunne klare dig med mindre.

Jeg ville gå med dem du plejer at bruge og skyde et par skud på skive, for at finde ud af hvordan de sidder i forhold til din nyindskudte riffel. Måske er forskellen ikke så stor? I så fald ville jeg blot benytte dem, der er trods alt plads til en del tolerance på elg/hjortebanen. En .308 plejer at være til at have med at gøre, næsten uanset hvad du fodrer den med (selvom jeg dog har oplevet nogle svipsere i tidens løb, frit fra hukommelsen fx Prvi og S&B).

Personligt skyder jeg aldrig ind med FMJ inden jeg går på hjortebanen.

Patrold
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: riffel/hagl / jagt / skydning
Geografisk sted: djursland
Has thanked: 167 times
Been thanked: 22 times

Re: Hvad skal jeg købe som træningsammunition der matcher Winchester 308 Power Max 180 grain?

Indlæg af Patrold » 19. aug 2023, 14:45

Kaliber 308 Win fra Sellier & Bellot.
180 GRS, 11,7 g,
147 GRS, 9,55g
eller 124 GRS, 8g

50 stk pr. æske.
Sælges af Jaguar gruppen

Så du kan få samme vægt i træning .
Men der er også træning i en ekstra gang indskydning ....

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 700 times
Been thanked: 2549 times

Indlæg af C-X » 19. aug 2023, 16:40

Har du prøvet med diverse "billigere" træningsammunition?

Hvilke afstande skal du skyde?

Min tanke er, at du ikke har brug for noget, hvor afvigelsen er mindre end et par tommer, da du alligevel vil have andre variationer, der påvirker resultatet mere. Jeg ville vælge nogle lette kugler, som kunne holde en rimelig præcision, så der er til at få trænet mere, både prismæssigt og træthedsmæssigt. Så længe det ikke er decideret skodammuloade, der sætter en masse nasty aflejringer, som påvirker din generelle præcision, efter træningen.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Kasper HK
This member is
This member is
Interesser: Damer
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 63 times
Been thanked: 36 times

Indlæg af Kasper HK » 21. aug 2023, 11:57

hvis du hjemmelader. så har jeg mange SB 180gr projektiler...
:director:

458hunter
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 795 times
Been thanked: 425 times

Indlæg af 458hunter » 21. aug 2023, 12:55

Bare fordi træningsammo har 180gr kugle, er der ingen garanti for samskydning.

Jeg syntes også samskydning er overvurderet. Hvis du ved hvor begge ammo typer rammer er det let at klikke imellem dem.

Brugeravatar
RasKrog
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt & Regulering
Geografisk sted: Skanderborg'ish
Has thanked: 51 times
Been thanked: 104 times

Indlæg af RasKrog » 21. aug 2023, 13:03

C-X skrev:
19. aug 2023, 16:40
Har du prøvet med diverse "billigere" træningsammunition?

Hvilke afstande skal du skyde?

Min tanke er, at du ikke har brug for noget, hvor afvigelsen er mindre end et par tommer, da du alligevel vil have andre variationer, der påvirker resultatet mere. Jeg ville vælge nogle lette kugler, som kunne holde en rimelig præcision, så der er til at få trænet mere, både prismæssigt og træthedsmæssigt. Så længe det ikke er decideret skodammuloade, der sætter en masse nasty aflejringer, som påvirker din generelle præcision, efter træningen.
Mener du S&B?
.177 PCP
.22 LR
30-06 Spr.
12/76

C-X
Platin Member
Platin Member

Indlæg af C-X » 21. aug 2023, 13:20

S&B kan vist også efterhånden lave god ammunition.
Der er bare ikke meget sparet, hvis man skal have 20 skud premium ammunition igennem, bagefter, for at få samme præcision som man er vant til.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Lassescout
This member is
This member is
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 478 times
Been thanked: 1074 times

Indlæg af Lassescout » 14. sep 2023, 19:04

C-X skrev:
21. aug 2023, 13:20
Der er bare ikke meget sparet, hvis man skal have 20 skud premium ammunition igennem, bagefter, for at få samme præcision som man er vant til.
Hvorfor skulle man dog det? Sæt højde- og sidejustering i nul med jagtammunitionen. Notér hvor mange cm træningsammunitionen sidder derfra i højde og sideretning. Klik modsat på kikkerten til træningsammunitionen og klik så tilbage igen når du skal på jagt.

Der skal ikke regnes magi ind i ligningen.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

T-REX
This member is
This member is
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 566 times
Been thanked: 1204 times

Indlæg af T-REX » 14. sep 2023, 19:46

Lassescout skrev:
14. sep 2023, 19:04
Hvorfor skulle man dog det? Sæt højde- og sidejustering i nul med jagtammunitionen. Notér hvor mange cm træningsammunitionen sidder derfra i højde og sideretning. Klik modsat på kikkerten til træningsammunitionen og klik så tilbage igen når du skal på jagt.

Eller accepter, at træningsammo sidder skævt, i skiven, og skyd kun, efter grupper.

Jeg bruger selv Sako Jagtammo, og prisen for deres 243 blødnæset og spidsskarp er den samme, så bruger kun jagtammo.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

HR
Platin Member
Platin Member
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 565 times
Been thanked: 968 times

Indlæg af HR » 14. sep 2023, 21:11

:goodpost:
Præcis. Køb en almindelig god banepatron, fks en Norma Golden Target. Indskyd efter første skud med jagtammunition i en kold pibe. Skyd så en gruppe med baneammo og noter hvor de sidder. Og så bliver en krydstier for dig det skud der sidder 1 cm lavt og 4 til venstre, eller hvor den nu sætter banepatronerne. Med en 308 og ammulade af god kvalitet er der en god chance for at forskellen er ligegyldig på en elgskive.
HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

C-X
Platin Member
Platin Member

Indlæg af C-X » 15. sep 2023, 16:25

Lassescout skrev:
14. sep 2023, 19:04
C-X skrev:
21. aug 2023, 13:20

Der er ikke nogen magi i aflejringer, der er anderledes end det du skal skyde optimalt med. Der er helt sikkert kombinationer af piber, ladninger og kugle materialer, hvor det ikke betyder noget, eller er så usignifikant at det ikke kan måles i riflens/skyttens egenspredning på grupperne, og så er der steder hvor betydningen er reel.
Det gælder alt fra luftgeværer og salonrifler til centraltændte.

Besvar