Acceptabelt performende blyfrit, der ikke koster spidsen af et blyfrit projektil
-
- Bronze Member
- Interesser: Jagt, Regulering og Bushcraft
- Geografisk sted: Sjælland
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 5 times
Acceptabelt performende blyfrit, der ikke koster spidsen af et blyfrit projektil
Hej i forummet,
Som så mange andre er jeg ved at skulle skifte til blyfri og jeg skal det så i forbindelse med en en bukke- og vildsvinejagt i Sverige til August, jeg er blevet inviteret med på og var nærmest ved at falde bagover, da jeg så prisniveauerne på blyfrie stifter. Det er jo vanvittigt, som de koster! Jeg har dog fundet et par kandidater af italiensk fabrikata (Fiocchi). Hvad siger rygtet eventuelt ude i felten om dem? Og hvilken type bør det være? Jeg har en Franchi Horizon 308WIN med en twist rate på 1/11. Bør det så være 10,69/165 gram eller 11,66/180? Det er vist også noget med, at man skal (eller bare bør?) skifte til en lettere kugle når man går over til blyfri?
https://matchandgame.dk/en/produktfiltr ... occhi.html
På forhånd tak.
R.
Som så mange andre er jeg ved at skulle skifte til blyfri og jeg skal det så i forbindelse med en en bukke- og vildsvinejagt i Sverige til August, jeg er blevet inviteret med på og var nærmest ved at falde bagover, da jeg så prisniveauerne på blyfrie stifter. Det er jo vanvittigt, som de koster! Jeg har dog fundet et par kandidater af italiensk fabrikata (Fiocchi). Hvad siger rygtet eventuelt ude i felten om dem? Og hvilken type bør det være? Jeg har en Franchi Horizon 308WIN med en twist rate på 1/11. Bør det så være 10,69/165 gram eller 11,66/180? Det er vist også noget med, at man skal (eller bare bør?) skifte til en lettere kugle når man går over til blyfri?
På forhånd tak.
R.
-
- Bronze Member
- Interesser: Jagt
- Geografisk sted: København
- Has thanked: 30 times
Re: Acceptabelt performende blyfrit, der ikke koster spidsen af et blyfrit projektil
Jeg tror vi allerede har en tråd om dette emne.
-
- Platin Member
- Interesser: Guns 'n' bunnies
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 700 times
- Been thanked: 2549 times
Re: Acceptabelt performende blyfrit, der ikke koster spidsen af et blyfrit projektil
Sako Powerhead Blade 162 gr. er skabt til en .308 Winchester i 1-11" og de burde være let tilgængelige 

V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
-
- Bronze Member
Tak for svar.
Så dem godt, men 669,00 bobs for 20 stk. 10,50/162 grams, hvor 20 stk. Fiocchi 10,69/165 ligger på kun 361,00? Det nærmer sig dobbelt op. Det må kunne gøres bedre.
Så dem godt, men 669,00 bobs for 20 stk. 10,50/162 grams, hvor 20 stk. Fiocchi 10,69/165 ligger på kun 361,00? Det nærmer sig dobbelt op. Det må kunne gøres bedre.
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt, skydning, sport, science
- Has thanked: 69 times
- Been thanked: 609 times
Til prisen kan de næsten ikke skuffe, og under alle omstændigheder er de billige nok til, at det ikke er dyre lærepenge, hvis de ikke går godt i din riffel. Det er straks sværere at teste projektilets effektivitet på en skydebane, når man ikke ligefrem har nem adgang til blokke af ballistisk gel og mulighed for at opstille dem på banen.
Det irriterer mig lidt, at der ikke er så meget info på Fiocchis hjemmeside om selve projektilet, hvordan det er konstrueret og hvilken effekt, det forventes at have i relevante dyrearter. De siger godt nok, at det er egnet til vildsvin og større hjortevildt, og det skal nok passe, men jeg kan ikke finde så meget "praktisk erfaring" med projektilet/patronen ude på jagt.
Medmindre du bruger jagtammunition til træning, så bør det jo ikke være prisen på patronen, der gør udslaget - vi bruger som jægere alligevel rigeligt med penge, når vi skal på jagt. Sako Powerhead Blade kan du få i nærmest alle jagtforretninger i hele Norden/Skandinavien, så hvis du en dag står og mangler en æske, kan du få fat i dem. Den er også velafprøvet i mange forskellige konfigurationer og situationer, og den ser ud til at levere varen. En æske koste omtrent 600 kr, så altså "kun" 9 kr mere per patron end Fiocchi.
Det irriterer mig lidt, at der ikke er så meget info på Fiocchis hjemmeside om selve projektilet, hvordan det er konstrueret og hvilken effekt, det forventes at have i relevante dyrearter. De siger godt nok, at det er egnet til vildsvin og større hjortevildt, og det skal nok passe, men jeg kan ikke finde så meget "praktisk erfaring" med projektilet/patronen ude på jagt.
Medmindre du bruger jagtammunition til træning, så bør det jo ikke være prisen på patronen, der gør udslaget - vi bruger som jægere alligevel rigeligt med penge, når vi skal på jagt. Sako Powerhead Blade kan du få i nærmest alle jagtforretninger i hele Norden/Skandinavien, så hvis du en dag står og mangler en æske, kan du få fat i dem. Den er også velafprøvet i mange forskellige konfigurationer og situationer, og den ser ud til at levere varen. En æske koste omtrent 600 kr, så altså "kun" 9 kr mere per patron end Fiocchi.
Jeg tror ikke rigtig, du finder så meget blyfri ammunition til under 550-600 DKK/æsken. Selv Winchesters ammunition koster 600 DKK. Det er nu engang prisen på grisen nu om dage. Måske bliver det billigere, når resten af EU kommer med på blyfri-bølgen, meeeen...
-
- Platin Member
Krudt og kugler er dyrt, som pakkeløsning. Spørgsmålet er så, hvor mange skal du bruge, og hvilke krav stiller du?
Det er også dyrt, at brænde sig igennem flere "billige" æsker, der viser sig at være noget crap. Hvis du skyder, som de fleste jægere, så køb 2-3 æsker Sako, forhandl lidt om prisen, fæld en tåre over prisen, glem hvad du har betalt, og gå glad på jagt, vidende at du har god ammulade i kammeret.
Din jagt, din fritid og din tillid er mere værd en den besparelse du leder efter.
Ellers, så må du i gang med at lade selv, så du rigtig kan spare nogle penge!
Det er også dyrt, at brænde sig igennem flere "billige" æsker, der viser sig at være noget crap. Hvis du skyder, som de fleste jægere, så køb 2-3 æsker Sako, forhandl lidt om prisen, fæld en tåre over prisen, glem hvad du har betalt, og gå glad på jagt, vidende at du har god ammulade i kammeret.
Din jagt, din fritid og din tillid er mere værd en den besparelse du leder efter.
Ellers, så må du i gang med at lade selv, så du rigtig kan spare nogle penge!

V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
-
- Bronze Member
Jeg mener at erindre fra en promo-video jeg så, at Fiocchi spytter over 1 millard stifter ud om året. Jeg ved så ikke hvad eksempelvis Norma eller SAKO spytter ud, men 1 milliard lyder da af ganske meget? Jeg tror simpelthen at jeg skriver til Fiocchi og efterspørger noget objektivt forsvarligt udført test data og spørger, hvorfor der stort set ingen omtale- eller test videoer af deres produkter er på nettet. Jeg smider selvfølgelig svaret fra dem her, så alle kan få gavn :-)
Og igen: Hvis nogen allerede har noget erfaring med dem, så spyt endelig ud.
R.
Og igen: Hvis nogen allerede har noget erfaring med dem, så spyt endelig ud.
R.
-
- Bronze Member
Der er skrevet til dem:
Hello Fiocchi,
I'm a European hunter who due to legal changes on the continent will soon have to switch to lead-free ammo. I'm considering your "Freccia Nera" line in .308WIN as the pricing is fairly attractive up against the competition, but I can't find any data from reliably (unbiased) done testing on them (group tightness, ballistic gel performance); in fact, no testing data at all. There aren't even any YouTube shooter test videos either. Can you help me out here?
Rgds.
-
- Bronze Member
Der er noget data fra dem selv her: https://fiocchi.com/en/catalog/ammo/rifle/308.html
Hop ind på de to nederste og klik "Ballistics" nederst i højre hjørne på dem.
Hop ind på de to nederste og klik "Ballistics" nederst i højre hjørne på dem.
-
- Platin Member
Fiser man ind og læser deres katalog, så fremgår det at: "TOTALLY LEAD FREE Bullet: high purity electrolytic copper" - så langt så godt
Og ligeledes interessant: "EFFECTIVE EXPANSION The STAR TIP lobed profile ensures effective expansion, even in extreme distance shots, where the bullet has reduced its speed" - det kunne så være lækkert, med en hastighedsgrænse/distance for garanteret ekspansion
og det gælder faktisk alle producenter.
Hvis krudtet er temperaturstabilt og hastighederne konsistente, hvorfor så ikke? Prøv dem da, men lav nogle test, hvor du pløkker et bundt våde aviser, på forskellige afstande også, hvis de ellers skyder tilfredsstillende, i din riffel.
Jeg er mere interesseret i terminal ballistik, end blot ballistik, men jeg kan også fint finde på at skyde dyr med .45/70 Government, hvis de ser meget skyldige ud. Hvad der så sker ude på +150 meter betyder mindre.
Navnlig deres 180 gr kobbersøm, gad jeg nok vide hvor meget twist rate skal have, for at stabilisere, og hvor langt flinkt den ekspanderer. For det er pænt tungt for en kobberkugle

Og ligeledes interessant: "EFFECTIVE EXPANSION The STAR TIP lobed profile ensures effective expansion, even in extreme distance shots, where the bullet has reduced its speed" - det kunne så være lækkert, med en hastighedsgrænse/distance for garanteret ekspansion

Hvis krudtet er temperaturstabilt og hastighederne konsistente, hvorfor så ikke? Prøv dem da, men lav nogle test, hvor du pløkker et bundt våde aviser, på forskellige afstande også, hvis de ellers skyder tilfredsstillende, i din riffel.
Jeg er mere interesseret i terminal ballistik, end blot ballistik, men jeg kan også fint finde på at skyde dyr med .45/70 Government, hvis de ser meget skyldige ud. Hvad der så sker ude på +150 meter betyder mindre.
Navnlig deres 180 gr kobbersøm, gad jeg nok vide hvor meget twist rate skal have, for at stabilisere, og hvor langt flinkt den ekspanderer. For det er pænt tungt for en kobberkugle

-
- Platin Member
- Interesser: Skydning, jagt og MC
- Geografisk sted: Øst-Sjælland
- Has thanked: 795 times
- Been thanked: 425 times
Umiddelbart i den tunge ende til 308win og meget lav hastighed, som andre skriver. Jeg ville personligt hellere i en 130gr end 180grain, hvis man ikke kan få en 150grain som jeg nok anser som optimalt.
Kunne også godt se coatede ud på overfladen hvilket kan give udfordringer når man skifter mellem coated og ikke coated.
Men i Sverige er du jo heller ikke tvunget til at gå blyfri, hvis du beslutter at det bliver for dyrt.
Kunne også godt se coatede ud på overfladen hvilket kan give udfordringer når man skifter mellem coated og ikke coated.
Men i Sverige er du jo heller ikke tvunget til at gå blyfri, hvis du beslutter at det bliver for dyrt.
-
- Gold Member
- Interesser: jagt
- Geografisk sted: Nordfyn
- Has thanked: 91 times
- Been thanked: 25 times
du kan stadig skyde med alm riffel amu i sverige. du MÅ nu anvende kobber mm. men ingen grund til at skifte, hvis du jager i sverige.
-
- Silver Member
- Interesser: Jagt både med riffel og hagl
- Geografisk sted: Midt/vestjylland
- Has thanked: 29 times
- Been thanked: 45 times
Jeg har skudt lidt med Fiocchi i pistol og haglgevær, og har virker ganske fint. Jeg ville ikke være betænkelig ved at prøve de her af, hvis de selvfølgelig går godt i riflen.
Du kan få lov at give 472 kr for 20 stk. her, hvis du føler de er for billige det andet sted
https://jagt-jakt.dk/vaaben-tilbehoer-o ... -2640.html
Sjovt som "det skal være dyrt" bliver flittig brugt i sammenhæng med ammunition (eller bare generelt om jagtgrej). Der er nærmest prestige i at betale så høj pris som muligt - Det forstår jeg mig vist ikke rigtig på
/Brian
Du kan få lov at give 472 kr for 20 stk. her, hvis du føler de er for billige det andet sted

Sjovt som "det skal være dyrt" bliver flittig brugt i sammenhæng med ammunition (eller bare generelt om jagtgrej). Der er nærmest prestige i at betale så høj pris som muligt - Det forstår jeg mig vist ikke rigtig på

/Brian
- Caspian1911
- Moderator
- Interesser: IPSC, gamle danske våben
- Geografisk sted: Djursland
- Has thanked: 553 times
- Been thanked: 357 times
Du kan kigge på S&b i .308.
Hvis du køber en kasse med 14x20 stk ad gangen, så kan du få dem til rimelig pris.
Så er der også masser af mulighed for at træne med den samme patron.
De skyder glimrende i min T3 CTR, uden dog at være så præcise som hjemmelavet. Det ekspanderede projektil er pillet ud af et rådyr skudt på 140 m afstand. Hvis du køber en kasse med 14x20 stk ad gangen, så kan du få dem til rimelig pris.

As I hurtled through space, one thought kept crossing my mind - every part of this rocket was supplied by the lowest bidder.
~ John Glenn, RIP
~ John Glenn, RIP
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt, skydevåben...
- Geografisk sted: Midtjylland
- Has thanked: 256 times
- Been thanked: 504 times
Er det fra en .308win det projektil du har fundet?? Er dyret skudt på langs, siden der ikke var gennemskud?Caspian1911 skrev: ↑9. jul 2023, 08:35Du kan kigge på S&b i .308.
IMG_0107.jpeg
De skyder glimrende i min T3 CTR, uden dog at være så præcise som hjemmelavet. Det ekspanderede projektil er pillet ud af et rådyr skudt på 140 m afstand.
Hvis du køber en kasse med 14x20 stk ad gangen, så kan du få dem til rimelig pris.![]()
- Caspian1911
- Moderator
- Interesser: IPSC, gamle danske våben
- Geografisk sted: Djursland
- Has thanked: 553 times
- Been thanked: 357 times
Projektilet er fra min 308, og bukken er skudt skrådt bagfra. Den lige linje var fra bagerste ribben i højre side til venstre bov. Projektilet blev imidlertid pillet ud lige under skindet i højre bov.
As I hurtled through space, one thought kept crossing my mind - every part of this rocket was supplied by the lowest bidder.
~ John Glenn, RIP
~ John Glenn, RIP
-
- Bronze Member
Tak for input. Det ville være rart at skyde med samme projektil under træning også.Brian88 skrev: ↑8. jul 2023, 23:13Jeg har skudt lidt med Fiocchi i pistol og haglgevær, og har virker ganske fint. Jeg ville ikke være betænkelig ved at prøve de her af, hvis de selvfølgelig går godt i riflen.
Du kan få lov at give 472 kr for 20 stk. her, hvis du føler de er for billige det andet sted![]()
Sjovt som "det skal være dyrt" bliver flittig brugt i sammenhæng med ammunition (eller bare generelt om jagtgrej). Der er nærmest prestige i at betale så høj pris som muligt - Det forstår jeg mig vist ikke rigtig på![]()
/Brian
Her lidt ballistisk data på S&B Blue 10,7/165 i 308 :
- 0 m / 829 m/s / 3.677 Joule
- 100 m/ 753 m/s / 3.037 Joule
- 200 m / 682 m/s / 2.487 Joule
- 300 m / 614 m/s / 2.020 Joule
- 400 m / 551 m/s / 1.623 Joule
De er - på papiret - noget mere speedy og mere voldsomme i anslagsenergien end det tilsvarende fra Fiocchi, også lidt mere end SAKO Powerhead Blade 10,5G hvis man på Sako'en kigger på hastighed- og Joule værdi på 200 meter fra testen her:
https://nordicshot.fi/en/big-game-coppe ... st-part-1/
Opsummerende sammenligning af de omtalte på 200 meter i .308, da der er data på dette for alle tilgængelig lige nu og her:
Fiocchi Nera 10,69/165 => 607 m/s | 1969 Joule til 361.00 kr for 20 stk
S&B Blue 10,70/165 => 682 m/s | 2487 Joule til 529,00 kr for 20 stk
SAKO PB 10,50/162 => 671 m/s | 2366 Joule til 669,95 kr for 20 stk
[Note på Fiocchi: Der står 10,69 på pakken, men 10,70 på databladet på deres website. Jeg valgte værdien på pakken.]
Vi skal ikke undervurdere vores egen magt til at påvirke prisudviklingen på markedet ved vore egne valg. Hvis en "billigproducent" pludselig spytter et yderst skydevenligt og godt performende blyfrit projektil ud på markedet til langt lavere priser, så kan Sako, Norma og andre producenter blive nødt til at overveje deres egen prissætning eller tabe markedsandele. Men det kræver ihvertfald, minimum, at folk holder op med at praktisere brandsnobberi der ikke kan forsvares i det objektive når man kigger på testdata og istedet belønner producenten af det bedre produkt med øget efterspørgsel på deres udbud.
Hvis S&B'en ellers opfører sig konsistent ordentligt i brug, så er den klart en overvejelsesværdig kandidat. Gad vide, om der er nogle fornuftigt og neutralt udførte tests på den et sted.
Senest rettet af RandX 9. jul 2023, 23:06, rettet i alt 2 gange.
-
- Bronze Member
Mange tak! Kigger man på 200 meter, så kan man se, at de tal jeg gav for fart- og joule på distancen 200m er konservativt sat. Tabellens snit ligger så vidt jeg lige kan se med noget lynhurtig hovedregning en smule over de tal, jeg har givet ovenover. Snit-joule er over 2500 og snit-farten omkring 692 og det ligner en rimelig konsistent ensartet performance på distancerne også. Ekspansionen ser også tilfredstillende ud på de forskellige distancer ifølge gel'en og hvis ens skyder så også fungerer med dem, så ligner det klart, at selv Sakos bud får høvl og til væsentligt færre knaster på disken. S&B'ernes kuglebane er nok også lidt fladere længere ud, forestiller jeg mig.JNielsen skrev: ↑9. jul 2023, 18:58Jægerforbundet har testet: https://www.jaegerforbundet.dk/om-dj/dj ... mmunition/