Input ønskes til valg af riffel til jagtfeltskydning!

Her kan du primært finde indlæg, hvor ligestillede har søgt hjælp til valg af jagtvåben og/eller kaliber.
Inden du selv opretter et indlæg og stiller spørgsmål så tag et kig rundt i eksisterende indlæg og se om ikke svaret allerede findes.
Sierra13
Platin Member
Platin Member
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 184 times

Re: Input ønskes til valg af riffel til jagtfeltskydning!

Indlæg af Sierra13 » 9. jun 2023, 09:54

Krung skrev:
9. jun 2023, 09:38
Ja, det er også bare mig der drejer samtalen over på STR, men det er nu den jeg går på jagt med.
For mig, bliver min STR jagtriffel nr 2, jeg er allerede 'kommet til' at købe lidt blyfri til den :oops:
Synes faktisk ikke vægten er så slem, men jeg kommer også fra en dårligere balanceret jagtriffel på ca 5,4kg over på STR'en der vejer ca 7,5kg, men er mere velafbalanceret. Allerede efter et par hundrede skud med STR'en er jeg omtrent ligeså selvsikker med den, som jeg er med den gamle jagtriffel, jeg har haft i mange år, og ellers skudt en del med.

I Norge har de lavet opdelingen:
Jægerklassen, max 12x forstørrelse & max 5,5kg
Sportklasse, uden begrænsninger.

Og der skal næsten helt bevidst indgåes, en masse kompromiser, for at få en STR med kikkert, ned på 5,5 kg.

Lassescout
This member is
This member is
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 478 times
Been thanked: 1074 times

Indlæg af Lassescout » 17. jun 2023, 23:15

Jeg er i grunden meget enig i, at jagtfeltskydning bør dyrkes med den riffel man bruger på jagt.

Nu ligger det sådan, at jeg arvede min STR fra min far. Han købte den gennem skytteforeningen, og den var vist med første sending de modtog. Så der står "Made in West Germany" på piben. Den riffel vil jeg naturligvis aldrig af med, så jeg kunne lige så godt modulere den til noget jeg vil bruge, i stedet for at lade den samle støv. Derfor har den fået et GRS skæfte, en Spuhr montage direkte på låsen og en S&B PMII.

Og så har jeg erfaret at den i modsætning til en Steyr Scout er nem at skyde præcist med. Den er så tung at man virkelig skal kludre meget for at flytte den væk fra målet. (Det lykkes dog alligevel tit).

Til overflod har jeg så anskaffet en Sauer 200 / CG 4000 jagtriffel. Det er den civile jagtriffel Sauer lavede for at drage fuld nytte af det dyre udviklingsarbejde med STR, så jeg kan bruge de samme magasiner, piber, bundstykket og den samme lyddæmper på jagtriflen som på baneriflen. Jagtriflen er lige lidt mere behagelig at have med på jagt, når jeg skal bevæge mig rundt. Baneriflen kommer med på anstand.

Det fungerer fint.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

The Mauer
Gold Member
Gold Member
Interesser: jagt
Geografisk sted: ringsted
Has thanked: 9 times
Been thanked: 57 times

Indlæg af The Mauer » 21. jun 2023, 20:50

Jeg skød selv i flere år med en STR. Fantastisk skyder! MEN. Skød vel 1000 skud det ene år med den, og kendte den ud og ind. Brugte så bare en blaser på jagt, og det begyndte at irrterre mig at der var forskel på aftræk, og skæfte. Ville gerne at jeg brugte samme riffel til det hele.

Nu skyder jeg med en Strasser rs14 evolution. Skifter godt nok piben, og kaliberen mellem jagt, og feltskydning. Men skæfte og aftræk er det samme. Så nu har jeg samme fortrolighed med min jagtriffel, som med min baneriffel. Det er sgu fedt når man kan tage tusindevis af skud på trænings- og konkurrencebanen med ud på jagt!
Skyder 6.5 på banen og 308win på jagt. Hvorfor nu det? 6,5 har haft et ry for at være svær med kobberkugler. Så 308 var en form for fremtidssikring.
-The Mauer

Born to hunt. Forced to work!

Danø
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Riffeljagt
Geografisk sted: Aalborg
Been thanked: 6 times

Indlæg af Danø » 1. jul 2023, 18:25

Valget faldt på en Tikka T3x Super Varmint i 6.5 Creedmoor. Så er det bare at vente på tilladelsen dumper ind i min e-boks😀.

Den kan sagtens bruges til de fleste jagtformer tænker jeg

Boryx
Gold Member
Gold Member
Interesser: Riffelskydning.
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 169 times
Been thanked: 257 times

Indlæg af Boryx » 1. jul 2023, 21:30

Danø skrev:
1. jul 2023, 18:25
Valget faldt på en Tikka T3x Super Varmint i 6.5 Creedmoor. Så er det bare at vente på tilladelsen dumper ind i min e-boks😀.

Sådan en Bilka Tikka er et godt valg - den er jeg sikker på du bliver tilfreds med.

StrongDad1
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 66 times
Been thanked: 8 times

Indlæg af StrongDad1 » 2. jul 2023, 00:27

Boryx skrev:
1. jul 2023, 21:30
Sådan en Bilka Tikka er et godt valg - den er jeg sikker på du bliver tilfreds med.
Hvad mener du med en Bilka Tikka?

/StrongDad1

Lars M. L.
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt, skydning og jagthunde
Has thanked: 306 times
Been thanked: 175 times

Indlæg af Lars M. L. » 2. jul 2023, 09:53

StrongDad1 skrev:
2. jul 2023, 00:27
Boryx skrev:

/StrongDad1
Jeg tror, at Boryx mente "Bilka Sako", som er slang for Tikka :giggle:

vh Lars

Danø
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Danø » 2. jul 2023, 10:40

Haha det er okay at kalde den for en Bilka Tikka. Jeg ved godt at en Sako 85/90 virker mere lækker i finish. Det var ikke for at spare de tusind at jeg valgte Tikkaen men mere pga dens muligheder for at bygge videre på med alverdens ting (skæfter, bundmetal osv). Jeg føler mig ret overbevist om at Sakoen og Tikkaen sådan ca er lige præcise.

Sakoen har MÅSKE en fordel med sine magasiner fordi de ikke stikke ud og er nemme at toploade. Jeg er nu ikke helt overbevist om at Sakos magasiner ubetinget er en fordel. De er lidt mere bøvlet at tage ud fordi man både skal trykke op samtidigt med at man trykker på knappen. God ting ved jagt da man ikke risikerer at tabe magasinet men til en feltskydning er det lidt træls. Man kan vist heller ikke få 10 skuds magasiner til Sako. Tikkas magasiner der stikker ud kan også bruges som barrikadestop. Ja ved godt man ikke bør bruge dem til det men har nu gjort det indtil flere gange med fx en S&L Victory med 5 skuds magasin. Det virkede fint.

Boryx
Gold Member
Gold Member

Indlæg af Boryx » 2. jul 2023, 10:59

Lars M. L. skrev:
2. jul 2023, 09:53
StrongDad1 skrev:
Boryx skrev:

/StrongDad1

vh Lars
Korrekt

Boryx
Gold Member
Gold Member

Indlæg af Boryx » 2. jul 2023, 11:02

Danø skrev:
2. jul 2023, 10:40
Haha det er okay at kalde den for en Bilka Tikka. Jeg ved godt at en Sako 85/90 virker mere lækker i finish. Det var ikke for at spare de tusind at jeg valgte Tikkaen men mere pga dens muligheder for at bygge videre på med alverdens ting (skæfter, bundmetal osv). Jeg føler mig ret overbevist om at Sakoen og Tikkaen sådan ca er lige præcise.

Sakoen har MÅSKE en fordel med sine magasiner fordi de ikke stikke ud og er nemme at toploade. Jeg er nu ikke helt overbevist om at Sakos magasiner ubetinget er en fordel. De er lidt mere bøvlet at tage ud fordi man både skal trykke op samtidigt med at man trykker på knappen. God ting ved jagt da man ikke risikerer at tabe magasinet men til en feltskydning er det lidt træls. Man kan vist heller ikke få 10 skuds magasiner til Sako. Tikkas magasiner der stikker ud kan også bruges som barrikadestop. Ja ved godt man ikke bør bruge dem til det men har nu gjort det indtil flere gange med fx en S&L Victory med 5 skuds magasin. Det virkede fint.
Så skulle du bare ta’ en Sako 75, der skal man ikke trykke på magasinet for at udløse.

Du kan få 10-skuds magasiner til Sako 85/90 - men kun i kaliber 308 længde (altså også 6,5 CM).

StrongDad1
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Jagt
Has thanked: 66 times
Been thanked: 8 times

Indlæg af StrongDad1 » 2. jul 2023, 13:36

Lars M. L. skrev:
2. jul 2023, 09:53
StrongDad1 skrev:
Boryx skrev:

/StrongDad1

vh Lars
Tak for afklaringen Lars :smile:
Synes også det lød som en 'Min :censored: er størrer end din :censored:' som man også kender inden for biler, bolig, tøj, telefoner osv. Altid fint med lidt selvhævdelse :blink:

Brugeravatar
CO
Platin Member
Platin Member
Interesser: Long range, bue, jagt, IPSC
Has thanked: 41 times
Been thanked: 206 times

Indlæg af CO » 2. jul 2023, 13:43

Danø skrev:

Den nye model med det grønne skæfte?
Østbirk Pistolskytter og
Sportsskytteklubben Mildot

Danø
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Danø » 2. jul 2023, 20:20

CO skrev:
2. jul 2023, 13:43
Danø skrev:

Den nye model med det grønne skæfte?

Ja lige præcis

Besvar