Input ønskes til valg af riffel til jagtfeltskydning!

Her kan du primært finde indlæg, hvor ligestillede har søgt hjælp til valg af jagtvåben og/eller kaliber.
Inden du selv opretter et indlæg og stiller spørgsmål så tag et kig rundt i eksisterende indlæg og se om ikke svaret allerede findes.
Danø
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 52
Tilmeldt: 19. okt 2016, 20:42
Interesser: Riffeljagt
Geografisk sted: Aalborg
Been thanked: 7 times

Input ønskes til valg af riffel til jagtfeltskydning!

Indlæg af Danø » 7. jun 2023, 23:01

Jeg kunne godt bruge lidt input til valg af riffel målrettet jagtfeltskydning. I modsætning til langdistance og PRS hvor den næsten ikke kan blive tung nok, så gælder der vel andre ting til jagtfeltskydning tænker jeg. Den skal helst ikke se for taktisk ud. Men den må vel heller ikke være for tung da der typisk er flere poster med skydning uden fast anlæg. Fx siddende og stående. 2 stk 5 skuds magasiner er vel obligatoriske og kaliberen ikke for kraftig. Tænker 6.5 eller mindre. Måske en kortløbet 308 med lyddæmper?

Jeg er selv kommet frem til fx en Tikka T3x UPR eller Varmint. Måske skifte skæftet på den? Måske en Sako 85 Varmint. Lidt mere eksotisk kunne være en Schultz & Larsen tactical med PSE skæfte i fx 6.5x55. Er der andre gode bud og meninger?

Brugeravatar
CO
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2668
Tilmeldt: 4. jan 2005, 18:30
Interesser: Long range, bue, jagt, IPSC
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 41 times
Been thanked: 210 times

Re: Valg af riffel til jagtfeltskydning

Indlæg af CO » 7. jun 2023, 23:20

Mit bud ville være en Tikka T3X CTR i 6,5CM.
10 skuds magasin, næsten ingen rekyl, fladtskydende og ikke så vindfølsom.
Kvalitetsglas med kliktårn er en selvfølge.
Østbirk Pistolskytter og
Sportsskytteklubben Mildot

Brugeravatar
FBN
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1070
Tilmeldt: 8. dec 2013, 19:49
Interesser: Alt med/om våben :-)
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 215 times

Re: Valg af riffel til jagtfeltskydning

Indlæg af FBN » 7. jun 2023, 23:26

Jeg ville også personligt som du nævner kigge på
Tikka t3x Upr eller super varmint i GRS Bifrost skæfte
også kaliber 6,5x55 :thumbup:
MVH Frank.
Iøvrigt mener jeg vi skal beholde Kongehuset.!

Gerdson39
This member is
This member is
Indlæg: 497
Tilmeldt: 22. maj 2021, 11:36
Interesser: Jagt- og riffelskydning
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 127 times
Been thanked: 113 times

Re: Valg af riffel til jagtfeltskydning

Indlæg af Gerdson39 » 8. jun 2023, 06:45

Steyr Scout :DancingBanana:

Det er vanskeligt med dæmper pga pibeprofilen. Findes i .243. Men selv i .308 og uden dæmper behagelig nok.
“…a short, light, handy, versatile, utility rifle.” Cooper called his idea of this conceptualized carbine a “scout rifle.”

1900
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 541
Tilmeldt: 30. sep 2016, 19:18
Interesser: skydning
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 211 times
Been thanked: 125 times

Re: Valg af riffel til jagtfeltskydning

Indlæg af 1900 » 8. jun 2023, 08:15

i min optik er det en sako 85 der er optimal
ladning fra oven er vigtigt ihverfald for mig, et godt aftræk og mulighed for tyk pibe er herrer ikke dårligt :smile:

og meget gerne en 6-24 zeiss på toppen
Senest rettet af 1900 8. jun 2023, 13:22, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Radis
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1698
Tilmeldt: 29. maj 2009, 10:22
Interesser: Pestcontrol,PCP,Pistolskydning
Geografisk sted: Skanderborg
Has thanked: 286 times
Been thanked: 248 times

Re: Valg af riffel til jagtfeltskydning

Indlæg af Radis » 8. jun 2023, 09:13

En riffel med tyk pibe, i en rekylfattig kaliber er vejen frem.

Jeg skyder selv med en Tikka T3 Varmint .223rem.
Kaliberen er efter min mening, som skabt til formålet.
I det at skydningen normalt foregår på <300m.

Jeg skød mig til 1.pladsen i Jægerklassen, med den riffel. Ved kredsskydningen i Kreds 3, som foregik i Skibby, i lørdags.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11101
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2640 times

Re: Valg af riffel til jagtfeltskydning

Indlæg af C-X » 8. jun 2023, 09:15

Radis skrev:
8. jun 2023, 09:13
En riffel med tyk pibe, i en rekylfattig kaliber er vejen frem.

Jeg skyder selv med en Tikka T3 Varmint .223rem.
Kaliberen er efter min mening, som skabt til formålet.
I det at skydningen normalt foregår på <300m.

Jeg skød mig til 1.pladsen i Jægerklassen, med den riffel. Ved kredsskydningen i Kreds 3, som foregik i Skibby, i lørdags.
Hvilken optik bruger du?
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Radis
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1698
Tilmeldt: 29. maj 2009, 10:22
Interesser: Pestcontrol,PCP,Pistolskydning
Geografisk sted: Skanderborg
Has thanked: 286 times
Been thanked: 248 times

Re: Valg af riffel til jagtfeltskydning

Indlæg af Radis » 8. jun 2023, 09:19

En Zeiss Duralyt 3-12x50.
Der er ikke mulighed for at justere parrallaxen, desværre.
Det savner jeg. Men det kan lade sig gøre, alligevel :mrgreen:

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11101
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2640 times

Re: Valg af riffel til jagtfeltskydning

Indlæg af C-X » 8. jun 2023, 09:25

Hvad er typisk nærmeste afstand i skyder på?
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Radis
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1698
Tilmeldt: 29. maj 2009, 10:22
Interesser: Pestcontrol,PCP,Pistolskydning
Geografisk sted: Skanderborg
Has thanked: 286 times
Been thanked: 248 times

Re: Valg af riffel til jagtfeltskydning

Indlæg af Radis » 8. jun 2023, 09:26

C-X skrev:
8. jun 2023, 09:25
Hvad er typisk nærmeste afstand i skyder på?
Jeg tror det tætteste jeg har prøvet, har været omkring de 35m.

Niels306
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 57
Tilmeldt: 13. jun 2016, 11:08
Interesser: Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: SydFyn
Has thanked: 3 times
Been thanked: 8 times

Re: Valg af riffel til jagtfeltskydning

Indlæg af Niels306 » 8. jun 2023, 09:44

Jeg ville ikke personligt selv vælge en riffel hvor magasinet stikker særlig meget ud. En Tikka T3 CTR/UPR er mega lækker, men jeg syntes at det er i vejen ved alt for mange skydestillinger, især i mester klassen. Der kommer det hurtigt i vejen ved siddende, højt liggende og tårnet især hvis det er lille.

Sako 75/85 er også en godt valg især fordellen ved at kunne lade magasinet uden at skulle tage det ud. Ellers er en Sauer 200 STR også oplagt den bliver dog hurtigt lidt tung, men skide præcis!

Jeg vil dog stadig mene at 223 kommer til kort nogle gange, den er rigtig fin når det ikke blæser. Men det skal ikke blæse synderligt meget på 300m før de bliver blæst af skiven. Ulempen ved feltskydning kontra PRS er jo at du ikke kan se dine træf, så muligheden for at korrigere efter første skud er næsten ikke til stede. Så jo mindre vind afdrift din kugle har, jo mindre er straffen for at gætte forken i vindafdrift.

Nu kommer Boryx måske på banen senere, men det er lige præcis en af de grunde han gik væk fra 223 til feltskydning.

Det tætteste jeg har prøvet er omkring de 20 meter.

1900
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 541
Tilmeldt: 30. sep 2016, 19:18
Interesser: skydning
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 211 times
Been thanked: 125 times

Re: Valg af riffel til jagtfeltskydning

Indlæg af 1900 » 8. jun 2023, 13:20

C-X skrev:
8. jun 2023, 09:25
Hvad er typisk nærmeste afstand i skyder på?
tætteste til forbundsmesterskabet er 25 m

Danø
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 52
Tilmeldt: 19. okt 2016, 20:42
Interesser: Riffeljagt
Geografisk sted: Aalborg
Been thanked: 7 times

Re: Valg af riffel til jagtfeltskydning

Indlæg af Danø » 8. jun 2023, 13:33

Spændende betragtninger. Jeg må indrømme at specielt den med at magasinet stikker ud har også irriteret mig. Der er en Sako 75/85/90 Varmint et godt valg. Ulempen er at man ikke kan konfigurere den så meget, men hvis man får lavet kolbeforhøjer så er man vel kommet langt. Så må man vurdere om den skal være med kort pibe i 6.5 CM eller 308 med lyddæmper eller lang pibe uden. Synes den er meget snudetung med lang pibe OG lyddæmper.

Mht. kaliber så synes jeg 6.5 Creedmoor giver god mening. Så er den ikke så vindfølsom og kan tages med til lidt leg på langdistance

Brugeravatar
Halvautomat
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 567
Tilmeldt: 19. nov 2004, 20:35
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 40 times
Been thanked: 42 times

Re: Valg af riffel til jagtfeltskydning

Indlæg af Halvautomat » 8. jun 2023, 14:43

Skyder med Tikka T3 Sporter cal. 6,5x55
Standard 5 skuds komposit magasin blev jeg hurtigt træt af da "læberne" blev slidte.
Har 10 skuds alu magasin, enkeltradet, og fungerer egentlig fint.
Eneste problem er nok hurtig skydningen i fri skydestilling hvis frigangen er for lille😉 og små hochsits (Hindsholm)😱
Skyder i Mesterklassen.

Boryx
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 856
Tilmeldt: 21. jun 2014, 15:37
Interesser: Riffelskydning.
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 172 times
Been thanked: 265 times

Re: Valg af riffel til jagtfeltskydning

Indlæg af Boryx » 8. jun 2023, 15:15

I min optik (og har lige selv købt en) så er Sako 90 varmint i 6,5 CM tæt på optimal. Og så få lavet justerbar kindpude som du nævner.

Kikkert, der synes jeg Swarovski Z8i eller S&B 3-21x50 er bedste bud. S&B går paralaks længst ned - derfor er den mit valg på Sako’en.

Jeg har skudt med en Sako 75 “hjemmebygget varmint” dvs. med 22 mm pibe og i et McMillan Sako varmint skæfte med kindpude. Kaliber 6,5x55

Det var et godt sæt…

Men nu skal jeg prøve den nye Sako 90

Danø
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 52
Tilmeldt: 19. okt 2016, 20:42
Interesser: Riffeljagt
Geografisk sted: Aalborg
Been thanked: 7 times

Re: Valg af riffel til jagtfeltskydning

Indlæg af Danø » 8. jun 2023, 15:39

Ja den Sako 90 Varmint står også højt på listen. Med indbygget picatinny rail og multi justerbart aftræk så har den fået det den gamle manglede. Det nye bundstykke virker også mere rigtigt. Boryx har du valgt den korte eller lange pibe? Normalt vil man jo vælge den lange pibe til 6.5 CM men tænker af balancen bliver bedre med den korte pibe hvis der skal lyddæmper på. Fx en ASE Ultra SL5i

Boryx
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 856
Tilmeldt: 21. jun 2014, 15:37
Interesser: Riffelskydning.
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 172 times
Been thanked: 265 times

Re: Valg af riffel til jagtfeltskydning

Indlæg af Boryx » 8. jun 2023, 15:54

Danø skrev:
8. jun 2023, 15:39
Ja den Sako 90 Varmint står også højt på listen. Med indbygget picatinny rail og multi justerbart aftræk så har den fået det den gamle manglede. Det nye bundstykke virker også mere rigtigt. Boryx har du valgt den korte eller lange pibe? Normalt vil man jo vælge den lange pibe til 6.5 CM men tænker af balancen bliver bedre med den korte pibe hvis der skal lyddæmper på. Fx en ASE Ultra SL5i
Min er med 61cm pibe - men får nok fjernet 5cm. når der skal laves gevind (ned til flutningen).

Brugeravatar
Krung
This member is
This member is
Indlæg: 2789
Tilmeldt: 10. apr 2012, 10:46
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 446 times
Been thanked: 486 times

Re: Valg af riffel til jagtfeltskydning

Indlæg af Krung » 8. jun 2023, 16:47

Nu blev Sauer 200 STR nævnt 1 gang, men som en der har tænkt på samme spørgsmål som OP, hvorfor ikke en brugt STR? Min fik jeg for 6,5 kkr, 1000 kr for rail til kikkert og så på med den kikkert jeg allerede havde.

Den er lidt tung, men den fungerer jo ellers fint i fritstående. Prisen er svær at slå og man får virkelig meget for pengene. Hvis man smider den i et GRS Bifrost bliver den lettere og man får justerbar kindpude. Stadig under prisen for en af de nye der ellers er nævnt. Nogen, der er gået væk fra den løsning?
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

Boryx
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 856
Tilmeldt: 21. jun 2014, 15:37
Interesser: Riffelskydning.
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 172 times
Been thanked: 265 times

Re: Valg af riffel til jagtfeltskydning

Indlæg af Boryx » 8. jun 2023, 17:13

Krung skrev:
8. jun 2023, 16:47
Nu blev Sauer 200 STR nævnt 1 gang, men som en der har tænkt på samme spørgsmål som OP, hvorfor ikke en brugt STR? Min fik jeg for 6,5 kkr, 1000 kr for rail til kikkert og så på med den kikkert jeg allerede havde.

Den er lidt tung, men den fungerer jo ellers fint i fritstående. Prisen er svær at slå og man får virkelig meget for pengene. Hvis man smider den i et GRS Bifrost bliver den lettere og man får justerbar kindpude. Stadig under prisen for en af de nye der ellers er nævnt. Nogen, der er gået væk fra den løsning?
Hvis trådstarter havde spurgt bedste riffel til prisen, så var en STR også med i mine overvejelser.
Jeg har skudt et par sæsoner med en STR i et hjemmebygget skæfte. Den var mega præcis, og næsten ligeglad med hvordan den blev holdt eller lagt - skød flotte små grupper.

Jeg (jeg anfægter ikke hvad andre gør) skyder JAGTfeltskydning for at blive en bedre jæger. Og synes disciplinen lægger op til at bruge grej man også vil anvende på jagt. Personligt bliver en STR for klodset for mig til jagt. Foruden har den to-punkts aftræk som ingen af mine jagtrifler har. Derfor blev STR valgt fra for mit vedkommende.
(Synes også den er for tung til fritstående).

Så i mit tilfælde, så drejer det sig om at finde en riffel man også vil anvende på jagt. Der er mange rifler som kunne være gode, Sauer 202, Blaser R8, Tikka Varmint, Bergera HMR, osv.

For mig er Sako (pt - i næste måned er det noget andet) 75/85/90 bedste bud på sådan et våben - deres magasiner er som skabt til Feltskydning.

At du har en kikkert i forvejen kommer dig iøvrigt til gode uanset hvilken riffel du køber :blink:

Men en STR over i et andet skæfte kunne være et godt valg, men ikke meget billigere end en brugt Sako 85 varmint (der er en på G&G til 10.000, kan sikkert købes billigere)

Danø
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 52
Tilmeldt: 19. okt 2016, 20:42
Interesser: Riffeljagt
Geografisk sted: Aalborg
Been thanked: 7 times

Re: Valg af riffel til jagtfeltskydning

Indlæg af Danø » 8. jun 2023, 19:13

Ja måske skulle jeg have skrevet at jeg er villig til at betale hvad det koster for den rette riffel. Indenfor rimelighedens grænser selvfølgelig. Jeg synes også en STR bliver for tung og klodset bortset fra de skydninger hvor man har fast anlæg. Den er også lidt træls at slæbe med på jagt, medmindre man bare skal op i et tårn 100 meter fra bilen.

Har pt. En Bergara HMR i 6.5 Creedmoor med tyk pibe som vejer 4,7 kg. uden noget udstyr på. Den er også til den tunge side og skal skiftes ud. Der er også andre grunde til at den skal skiftes. Sådan en Sako 90 Varmint virker som er godt valg. De 3.8-4.0 kg den vejer virker meget passende og er brugbart til jagt. At den også ligner en almindelig jagtriffel gør heller ikke noget. Det er jo også dybest set hvad den er hvis man ser bort fra den tykke pibe

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4998
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 497 times
Been thanked: 1150 times

Re: Valg af riffel til jagtfeltskydning

Indlæg af Lassescout » 8. jun 2023, 19:57

Gerdson39 skrev:
8. jun 2023, 06:45
Steyr Scout :DancingBanana:

Det er vanskeligt med dæmper pga pibeprofilen. Findes i .243. Men selv i .308 og uden dæmper behagelig nok.
Det kan jeg ikke anbefale. Som mit brugernavn måske antyder er jeg ellers meget begejstret for Steyr Scout. Jeg brugte min i 8 år på jagt i Grønland. Den var perfekt til det brug, måske bedst beskrevet af Ian McCollum: "The rifle you carry a lot and shoot a little". Men når du godt vil have ultrapræcis skydning på op til 350 meter blev det for udfordrende for mig. Riflen er såmænd præcis nok, men den er svær at skyde præcist med. Den er så let og kort at den mindste skyttefejl straffes ubønhørligt. Det bemærkede jeg aldrig på jagt, men på banen blev jeg træt af det.

Hvad bruger jeg så til jagtfeltskydning? Såmænd en Sauer 200 STR i et GRS skæfte med en S&B PM II- 5-25 x 56. Indrømmet, den er lidt tung, men jeg har faktisk tit brugt den på jagt.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Re: Valg af riffel til jagtfeltskydning

Indlæg af Sierra13 » 8. jun 2023, 22:35

Jeg startede ud med min almindelige jagtriffel, og er nu opgraderet med en Sauer STR, den skal bruges som baneskyder, både jagtfelt og hvad jeg ellers skal deltage i.

Jeg har kortnet piben ned og kan holde vægten omkring 7-7,5kg, men tilgengæld er de relativt vel afbalanceret, så den føles ikke så tung, som vægten ellers antyder.

Men det giver rigtig god mening, blot at benytte sig af sin jagtriffel til jagtfelt, meen hvis der nu går grej i den, så 'kræver' det en ekstra :giggle:

GRS er vidst stoppet med at lave skæfter til Sauer STR, de fremgår hvertfald ikke af hjemmesiden mere, men ellers laves der 'Bredvold' skæfter i Norge, deroppe bliver de flittigt brugt, da deres jagtfeltskytter skal holde sig indenfor en given vægtgrænse.

Brugeravatar
Krung
This member is
This member is
Indlæg: 2789
Tilmeldt: 10. apr 2012, 10:46
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 446 times
Been thanked: 486 times

Re: Valg af riffel til jagtfeltskydning

Indlæg af Krung » 9. jun 2023, 06:17

Ja, STR er på vej ud. De er lidt gammeldags, med deres single stack magasiner.

GRS er stoppet med at lave skæfter til den, men nye GRS skæfter kan stadigvæk købes i Norge.

Men på med en 202 pibe og så er vægten slet ikke så gal igen.
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

Taby
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 437
Tilmeldt: 8. dec 2006, 08:17
Interesser: Jagt og skydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 66 times
Been thanked: 39 times

Re: Input ønskes til valg af riffel til jagtfeltskydning!

Indlæg af Taby » 9. jun 2023, 07:20

Hej.

I min verden siger navnet sig selv. Jagtfeltskydning. Altså bruger man den riffel man går på jagt med og ikke en eller anden specielriffel til formålet...

Jeg bruger samme riffel som bliver brugt til at skyde Sommerbukken, som er med i tyskland/Polen på drivjagt og som er med om efteråret på jagt herhjemme. Ved godt det er et kedeligt svar herinde.

Brugeravatar
Krung
This member is
This member is
Indlæg: 2789
Tilmeldt: 10. apr 2012, 10:46
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 446 times
Been thanked: 486 times

Re: Input ønskes til valg af riffel til jagtfeltskydning!

Indlæg af Krung » 9. jun 2023, 09:38

Ja, det er også bare mig der drejer samtalen over på STR, men det er nu den jeg går på jagt med.
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

Besvar