Du skriver bare.StrongDad1 skrev: ↑14. jun 2023, 08:36Mange tak FrederikFrederikF skrev: ↑11. jun 2023, 21:42Der er meget at hente i diverse skrevne værker (men det er ofte ret dyre bøger). I dag er der en del at finde på nettet.
Er man interesseret i de gamle tyskere, så er der til en sommerferie her:
https://www.germanhuntingguns.com/
Hvis du vil vide noget konkret om stempler og måske bare læse lidt mere om Sauer, samt tyde diverse stempler, så er der til en times tid her:
http://shotguns.se/html/1918_to_1947.html
Jeg er selv lidt bidt af gamle tyskere. Synes også englændere er fede, men de koster nemt 40.000 for et fint eksemplar. En håndbygget tysker fra øverste hylde fåes til 1500kr, hvis man er lidt heldig og kvaliteten er fint på højde med englændere til 20xprisen. Der er meget mode i det. De engelske bøsser er som regel mest til høje fasaner, hvor de tyske som oftest er til noget der løber på jorden, eller flyver lavt (der er masser af undtagelser). Tyske løb er som regel i tykkere stål end de engelske.
Bliver du bidt af de tyske, så kan jeg anbefale model xviii. skal det være med sidelås så er en model xvi et kig værd. Som oftest er det dog model viii (8), man ser til salg.
Generelt er tyske Sauer fra før ww2 af rigtig god kvalitet. Er de fra før 1923 så er alt håndbygget. Modellerne fra før ww1 har ry for at være allerfinest (der faldt rimelig mange af verdens bedste bøssemagere på Flanderns marker).
Din model 175 er ikke en af de "finere" modeller, heller ikke en budget. Den er lige midt i mellem. Og passer du bare lidt på den, så er der også gevær til børnebørnene. JEg ved ikke om du har fået den åbnet i boringen til jern (de er normalt ret trangborede), ellers var den en ide at få gjort.
Mvh Frederikf![]()
Nu skal jeg i læseboksen for at blive lidt klogere omkring de fine gamle tyskere og hvordan jeg genkender dem. Og så må jeg på tilbudsjagt - har 5 pladser i våbenskabet og til 1500 kr. pr. stk. også budget til at få dem fyldt ud![]()
Det kan være at jeg er så fræk at sende en besked for at spørge om tips og tricks - du må skrive hvis det ikke er velkomment![]()
I hvert fald mange tak for tips, tricks og links til læsestof![]()
Her er lige et par billeder af mine (synes jeg selv) gode køb.
En model 16 fra 1901.
Kaliber 16 med vægt som en 20 (havde den hos erfaren bøssemager, der sagde “handy lille tyver du har fået dig der”, mens han stod med den i hånden. Havde en i forvejen med (under 10 produktionsnumre fra med engelsk skæfte - den ene røg videre i bytte for andet guf).
2400kr i hammerslag hos de udskældte. Stort set samme bøsse kan bestilles hos Sauer i dag, men der er lang leveringstid og prisen er som en mindre personbil.
Her skal der lige shines skæfte og hones lidt gravrust) Her er en model 17 med ejector fra 1916 svjh.
Den er i virkelig fin stand. Det er fra Sauers øverste hylde (hylden med bokslås). Skal det være finer taler vi graveringer og indlæg, selve modellen er “med det hele teknisk og mekanisk). Hammerslag 1600. Den havde en defekt fjeder i toplukkenøglen. Det er ikke lagervare, så måtte finde en kompetent smed der kunne file og hærde mig en ny. Sådan noget koster en plovmand hvis man kender smeden.
Jeg er glad for bøssen langløbet og virkelig god balance - nænner ikke at bruge jern.
Priserne her er stort set tilsvarende det som en standard model viii prissættes til. Eller sågar budgetbøssen “goosehawk”. Hvis med engelsk skæfte (de fleste betaler meget mere for engelsk af en eller anden mig ubegribelig grund).