Ville oprindeligt have en .308w men har nu fundet en .270. Hvad er den bedste løsning?

Her kan du primært finde indlæg, hvor ligestillede har søgt hjælp til valg af jagtvåben og/eller kaliber.
Inden du selv opretter et indlæg og stiller spørgsmål så tag et kig rundt i eksisterende indlæg og se om ikke svaret allerede findes.
S200
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Riffelskydning
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 44 times
Been thanked: 75 times

Re: Ville oprindeligt have en .308w men har nu fundet en .270. Hvad er den bedste løsning?

Indlæg af S200 » 12. maj 2023, 22:15

Carraro skrev:
12. maj 2023, 06:07
Indtil videre er jeg kun blevet mere i vildrede. Våbnet er tilpas billigt til at man kunne fejle. Jeg er ikke riffel jæger og derfor spørger jeg til det. Sælger mente dog godt den kunne bruges i Tyskland. Det vigtigste er jo umiddelbart at den kan bruges til alt i Dk.

Jeg har ikke fået nogle svar på om det er en fornuftig løsning på indkøb af første og formentlig eneste riffel :modbat:
Med al respekt; Prøv en lidt mere taknemlig tone, så vil dette Forum overøse dig med gode råd og vejledning :smile:

..som nybegynder skal du lære at skyde med kugle - det koster en del patroner. Hvis du derudover gerne vil jage i udlandet (Tyskland / Polen) så er svaret givet; 270 vil være en “ikke fornuftig løsning” (for nu at bruge dine egne ord).

Med jægerhilsen;

S200

:razz:

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 184 times

Re: Ville oprindeligt have en .308w men har nu fundet en .270. Hvad er den bedste løsning?

Indlæg af Sierra13 » 12. maj 2023, 22:28

Carraro skrev:
12. maj 2023, 06:07
Indtil videre er jeg kun blevet mere i vildrede. Våbnet er tilpas billigt til at man kunne fejle. Jeg er ikke riffel jæger og derfor spørger jeg til det. Sælger mente dog godt den kunne bruges i Tyskland. Det vigtigste er jo umiddelbart at den kan bruges til alt i Dk.

Jeg har ikke fået nogle svar på om det er en fornuftig løsning på indkøb af første og formentlig eneste riffel :modbat:
Hvis du er i tvivl, så er du ikke i tvivl....

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 700 times
Been thanked: 2549 times

Indlæg af C-X » 12. maj 2023, 22:57

Det er OPs tredje tråd om en riffel til "nyjægeren", vi har nok efterhånden dækket det mest basale :razz:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Lassescout
This member is
This member is
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 478 times
Been thanked: 1074 times

Indlæg af Lassescout » 15. maj 2023, 07:52

Jeg har ikke fået nogle svar på om det er en fornuftig løsning på indkøb af første og formentlig eneste riffel
Det er ikke en fornuftig løsning. Bliv ved din oprindelige beslutning og køb en 308 W. Der er masser af gode og billige rifler at finde, så lad være med at blive forelsket i "den eneste ene".

...Og det er lidt pudsigt at dette svar kommer fra mig. Jeg er inkarneret fan af kaliber 6,5x55 af mange grunde. Den har en behagelig rekyle, nem adgang til træningsammunition og billige hylstre (Host..Skytteforening...host host). Samtidig har den en overlegen ballistik og fantastisk virkning i vildtet. Men den bliver vist en lille smule begrænset i kugleudvalget af det kommende forbud mod bly, så derfor må 308 W være det mest fornuftige valg i dagens Danmark.

P.S. Hvorfor skal valget være fornuftigt? Det er der ikke andet jagtrelateret der er :rolf: :rolf: :rolf:
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Wingchester
Newbie
Newbie
Interesser: Jagtrifler
Has thanked: 8 times
Been thanked: 9 times

Indlæg af Wingchester » 8. jun 2023, 22:49

Køb du bare en .308 Win. Ammo er gratis og den tager alt inkl. Grizzly og vandbøffel. 270 Win er ikke andet end en forvokset luftbøsse, der ikke kan bruges til andet end at regulere råger med. 🥸
308 Win shooters are like Justin Bieber fans, fanatic and mostly girls!!

Sako 85 Hunter .270 Win
Swarovski Z6i 2-12x50 BT

Winchester M70 XTR .338 Win Mag
Leupold VX-6HD 3-18x50 CDS

Jaget i 12 lande på 4 kontinenter med 6,5x55, 270 Win, 7x64, 308 Win, 30-06 sprg, 300 Win Mag, 338 Win Mag.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 434 times
Been thanked: 886 times

Indlæg af Raptor357 » 9. jun 2023, 16:45

Wingchester skrev:
8. jun 2023, 22:49
Køb du bare en .308 Win. Ammo er gratis og den tager alt inkl. Grizzly og vandbøffel. 270 Win er ikke andet end en forvokset luftbøsse, der ikke kan bruges til andet end at regulere råger med. 🥸
Jeg tror dagens madpakke har ligget for længe i solen.

.270 win er .308 win overlegen når det kommet til ballistik og energi i målet er ca den samme.
.308 win er bare dejlig let at finde ammunition til, låsen behøves ikke være så lang, riflen er lettere at holde ren og piben holder længere. Der er helt sikkert flere fordele.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Krung
This member is
This member is
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 432 times
Been thanked: 463 times

Indlæg af Krung » 9. jun 2023, 18:13

OP, og alle de andre nyjægere, der har stillet samme spørgsmål, har ikke begreb om hvor kompliceret et spørgsmål, der stilles. Af gode grunde.

Det er er spørgsmål, som kræver lige så mange præmisser, som spørgsmålene "hvilken bil er bedst?" og "er X en god bil?". De spørgsmål er umulige at svare på, hvis ikke man har virkelig meget opfølgende data om brug, evner, ønsker, økonomi, ... Og 1000 andre faktorer.

Problemet er at OP ikke ved hvilke aspekter, der er relevante og at OP nok ikke en gang selv er bevidst om hvilke antagelser OP allerede har gjort. Det bedste vi kan gøre er at stille opfølgende spørgsmål til de 1000 ting, som er relevante. Desværre bliver nogle OPer sure over der ikke findes 1 svar, at det skal være så kompliceret og den slags. Det næstbedste vi kan gøre er at sige "køb det her - det løser dit problem de næste 5 år". Her bliver nogle OPer så sure over at det ikke var det, de spurgte til.

Som forummedlem er det svært at hjælpe nyjægere og nye medlemmer ind i den verden, vi så gerne vil snakke om i timevis, når OPer ikke har tålmodighed til give grundlag for at reelt svar.

Til OP og andre nyjægere, som spørger til første riffel eller kaliber: Stil dig selv det spørgsmål "hvad er den bedste X" og vælg X fra et emne, du allerede ved en masse om. Hvis det spørgsmål er nemt at svare på, har du allerede lavet en masse ubevidste antagelser eller du har bare ikke så meget indsigt i det emne, som du troede.
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 700 times
Been thanked: 2549 times

Indlæg af C-X » 9. jun 2023, 21:59

Wingchester skrev:
8. jun 2023, 22:49
Har man brug for at spørge, er det fordi man er nødt til at prioritere. Og .308 Winchester er et mere logisk betone tvalg, når man begynder, har begrænset økonomi og bare vil have en enkelt riffel, der kan bruges til mest muligt. Hul i om det er lidt kedeligt, det er jagten der er mest spændende.
Wingchester skrev:308 Win shooters are like Justin Bieber fans, fanatic and mostly girls!!

Sako 85 Hunter .270 Win
Swarovski Z6i 2-12x50 BT

Jaget i 12 lande på 4 kontinenter med 6,5x55, 270 Win, 7x64, 308 Win, 30-06 sprg, 300 Win Mag, 338 Win Mag.
:giggle:

Det er en fornøjelse, når folk troller dem selv :biggrin:

Du har økonomien til eller har prioriteret en kombination, der dækker dine behov bedre, det er absolut fornuftigt. Og du har god smag i både våben og optik :thumbup:
Hvis du nu kun skulle have den ene af de to, du har nu, hvilken vil du så vælge?
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Wingchester
Newbie
Newbie
Interesser: Jagtrifler
Has thanked: 8 times
Been thanked: 9 times

Indlæg af Wingchester » 22. jun 2023, 08:12

.270 Win hvis jeg skulle have en af de to jeg har, men .30-06 hvis jeg kun skulle have en riffel!🦌🤠
308 Win shooters are like Justin Bieber fans, fanatic and mostly girls!!

Sako 85 Hunter .270 Win
Swarovski Z6i 2-12x50 BT

Carraro
Newbie
Newbie
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Nibe
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Indlæg af Carraro » 6. jul 2023, 18:02

Som info til alle dem der har forsøgt at hjælpe mig til det rigtige eller forkerte valg her i tråden. Så endte jeg med at købe den omtalte 270 som var er en Remington 783 med den billige kikkert på til gengæld var det så billigt i min verden at det ikke kan gå helt galt.

Læren til alle os der har skrevet i tråden er vidst at kommunikationen er en svær størrelse. Det opstår let en misforståelse når man kommunikerer om noget som åbenbart er så komplekst som en riffel kaliber på tværs af videns niveau. Der er nemlig skrevet mange ting i denne tråd som var ren volapyk for en nybegynder som mig.

Jeg er stadig glad for at folk har taget sig tiden til at skrive deres mening om tingene omend det er lidt svært og forstå når man aldrig har ejet eller interesseret sig for rifler.

Forresten så fik jeg den for 3 af de lange for en fabriksny riffel.

Besvar