Hvad er minimum længde på løb for korrekt afbraning af krudtet i forskellige partroner.

Her kan du primært finde indlæg, hvor ligestillede har søgt hjælp til valg af jagtvåben og/eller kaliber.
Inden du selv opretter et indlæg og stiller spørgsmål så tag et kig rundt i eksisterende indlæg og se om ikke svaret allerede findes.
Besvar
Bentgj37
Banned
Banned
Indlæg: 278
Tilmeldt: 17. sep 2022, 22:00
Interesser: Jagt og regulering
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 70 times
Been thanked: 28 times

Hvad er minimum længde på løb for korrekt afbraning af krudtet i forskellige partroner.

Indlæg af Bentgj37 » 7. apr 2023, 10:51

En kammerat og jeg diskuterede minimum længde på løb for at forskellige partroner fot at der er en korrekt forbrænding af en standard partron.
Han har fået at vide han ikke måtte korte 5 cm af sin 243bog en anden har fået at vide ar han ikke kunne på en 306
Er der nogen steder hvor der er en liste på det? Og hvorledes betyder riflingen for forbrænding?
Søger Ruger sfar
Og vortex strike eagle 5-25x56

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7718
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 594 times
Been thanked: 1245 times

Re: Hvad er minimum længde på løb for korrekt afbraning af krudtet i forskellige partroner.

Indlæg af T-REX » 7. apr 2023, 12:18

Pibelænge og afbrænding er meget afhægig af hvilken krudttype, du lader med.

Man siger, at en 30-06 ikke er glad, for korte piber.
Men en normalt ladet 30-06 i en 50cm pibe er stadig kraftigere, end en normalt ladet 308'er med SAMME pibelængde. (ved identisk kuglevægt)

Jeg har en fuldskæftet Männlicher Schönauer M72, der fra fabrikken er født, med 50 cm, og en fuldskæftet Sako AII i .243 Win, med samme pibelængde.
Og ja, at skyde med min 30-06'er om natten, uden lyddæmper, er som at skyde, med en flammekaster...

Selv med en 75cm pibe, så vil der stadig være uafbrændt krudt.
Du skal ikke bekymre dig meget, om uafbrændt krudt, du skal bekymre dig, om præcision.
Kortere pibe, er stivere, og kan betyde bedre præcision.

Riffelgang/stigning har ingen betydning for forbrændingen, kun for stabiliseringen af projektilet.
Jo hurtigere stigning, des tyngere projektiler kan riflen stabilisere.

Standard for en 30-06'er er stiging på 1 omdrejning på 10" (1/10") Dette kan stabilisere projektiler på op mod 220 grains.
En 308 win med gammeldags stigning på 1/12" skal helst ikke over 180 grains.
Disse tal er begge, med Bly Projektiler.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Luminous ham
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 113
Tilmeldt: 21. apr 2015, 08:57
Interesser: Purschjagt
Geografisk sted: Østsjælland
Has thanked: 29 times
Been thanked: 27 times

Re: Hvad er minimum længde på løb for korrekt afbraning af krudtet i forskellige partroner.

Indlæg af Luminous ham » 7. apr 2023, 12:28

Der er måske osse lidt hjælp at hente her:
viewtopic.php?f=70&t=92304

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11093
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Hvad er minimum længde på løb for korrekt afbraning af krudtet i forskellige partroner.

Indlæg af C-X » 7. apr 2023, 12:54

Helt grundlæggende, så bør man gøre sig bevidst, hvad man vil skyde med og hvad den effektive afstand bliver. Det nytter ikke noget, med en "kort og praktisk", hvis den ikke kan levere nok hastighed til ekspansion på den distance, man ønsker at træffe på. Så havde et andet kaliber nok været at foretrække. Om snart hedder det blyfri i DK og hastigheden bliver essentiel. Forvent at kortere skudafstande også bliver nødvendigt.
En kort .243 Winchester, ville være direkte åndssvagt, i min logik. Den er bygget til hastighed og er lidt en barrel burner.

Nu kan det godt være, at T-Rex er tilfreds med sin korte .30-06 Spr., og den er forhåbentligt fin til det han skal bruge den til, men i min optik er det et spildt potentiale, hvis man har en riffel, med mere pibe og så korter den op. Den vil fylde en lyddæmper med mere krudt og forbrænding, end optimalt, levere mere larm og rekyl end nødvendigt, for en lille "besparelse" i længde. Sådan en riffel er sikkert fin, som beskyttelse imod bjørn, til hundemanden er eftersøger vildsvin og lignende, og derfor kan man da godt overveje nedstrygeren, hvis det er billigere og lettere end at finde et andet kaliber. Jeg kunne dog godt fristes til, at nappe en kort udgave, hvis udførslen ellers var lækker, og det var en riffel jeg havde drømt om. Det er altid et kompromis. Særligt for at få dækket mit akutte behov for en flot fuldskæftet :oops:

Nogle gange ville jeg næsten ønske, at producenterne havde nosserne til, at kun tilbyde deres modeller, i kalibre der gav mening, eller variere pibelængden til kaliberet, inden for samme model. Så man tilbyder kunden et optimeret produkt, der har de bedste forudsætninger for, at give god præcision og performance.

Omvendt, så kan man jo få hvad man vil have. De tossede amerikanere laver pt. snart revolvere og pistoler med de fleste riffelkalibre :freak:

Riflingen betyder kun en smule, for selve hastigheden.
Hurtigere twistrate betyder mere friktion (+ varme og deraf slid) og sænker hastigheden.
Polygon rifling har ry for, at give mindre friktion og højere hastighed, samt levetid. 5R ligeså.
Selve materialet, hærdningen og poleringen har også betydning. Vi er et sted mellem teori og sort magi.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5164
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1372 times

Re: Hvad er minimum længde på løb for korrekt afbraning af krudtet i forskellige partroner.

Indlæg af Ras.Killing » 7. apr 2023, 14:33

Det er noget med at 243 kan være lidt kræsen ifht. til ammunition og kugler? Ud over det har jeg virkelig svært ved at se, at +/- 5cm pibe skulle have nogen nævneværdig betydning :what:

Det er ligeledes noget vrøvl at man ikke kan afkorte piben på en 30.06, men som C-X også er inde på, så arbejder det mod formålet i at have en kraftig patron.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11093
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Hvad er minimum længde på løb for korrekt afbraning af krudtet i forskellige partroner.

Indlæg af C-X » 7. apr 2023, 14:41

Hvis man vil have mere energi, på kortere hold, så opnås det bedre med patroner hvor kuglen er tungere og ladningen optimeret til det. F.eks. .338 Federal, .450 Bushmaster eller .45/70 Government. Big Bore FTW! :rock:

.243 Winchester er et godt langdistancekaliber, på bekostning af pibelevetid. Man bør vælge det kompromis, der passer ens behov bedst.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Besvar