Sauer 404 eller S&L

Her kan du primært finde indlæg, hvor ligestillede har søgt hjælp til valg af jagtvåben og/eller kaliber.
Inden du selv opretter et indlæg og stiller spørgsmål så tag et kig rundt i eksisterende indlæg og se om ikke svaret allerede findes.
Besvar
Hrp
Newbie
Newbie
Indlæg: 2
Tilmeldt: 1. apr 2023, 16:21
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 2 times

Sauer 404 eller S&L

Indlæg af Hrp » 1. apr 2023, 16:31

Valg af riffel.
Jeg står for at skulle købe ny riffel og er noget i tvivl. Valget står mellem en Sauer 404 og en S&L victory. Begge i 30.06 med thumbhole. Hvilken riffel er den mest præcise af de 2. Jeg ved udemærket 99 procent afhænger af den der sidder bag riflen. Men da jeg ofte står overfor skud på lange hold og ynder cns skud, vil, jeg gerne have det mest præcise skydejern til opgaven. At det så nok er mig selv der står for den største procentdel af fejlkilden under skudafgivelse er jeg meget bevidst om. Men det giver en god fornemmelse at kunne minimere fejlkilderne.

AHL
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 272
Tilmeldt: 11. feb 2013, 10:30
Interesser: jagt/ våben
Geografisk sted: jylland
Geografisk sted: Harlev j
Has thanked: 31 times
Been thanked: 137 times
Kontakt:

Re: Sauer 404 eller S&L

Indlæg af AHL » 1. apr 2023, 18:52

helt klart Schultz & Larsen
Mvh
AHL

CFR
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 116
Tilmeldt: 18. aug 2011, 09:06
Interesser: Jagt, skydning, genladning
Geografisk sted: Vestfyn
Has thanked: 58 times
Been thanked: 44 times

Re: Sauer 404 eller S&L

Indlæg af CFR » 1. apr 2023, 21:04

Jeg ville vælge Sauer'en pga direkte aftræk. Men hvad foretrækker du selv? (Jeg tror også at S&L har kunne leveres med direkte aftræk) Hvis du jagter stor præcision i standard våben, så syntes jeg det er svært at komme uden om Tikka :blink:

Christian

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1699
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 398 times

Re: Sauer 404 eller S&L

Indlæg af LJ » 1. apr 2023, 21:26

Delete.
Senest rettet af LJ 2. apr 2023, 07:19, rettet i alt 3 gange.

Brugeravatar
CKN
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 246
Tilmeldt: 28. maj 2004, 22:00
Interesser: Jagt,skydning, genladning
Geografisk sted: Fjerritslev
Been thanked: 13 times

Re: Sauer 404 eller S&L

Indlæg af CKN » 1. apr 2023, 22:01

Jeg ville uden tvivl vælge en 404 med stålhus, bemæk at næsten alle er med alu hus .
Men der er også mange andre fine rifler som kan det samme.
Mvh
Carsten

Hrp
Newbie
Newbie
Indlæg: 2
Tilmeldt: 1. apr 2023, 16:21
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 2 times

Re: Sauer 404 eller S&L

Indlæg af Hrp » 1. apr 2023, 23:45

Fin pointe med stålhue. Det vil jeg tage med😀

Taby
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 436
Tilmeldt: 8. dec 2006, 08:17
Interesser: Jagt og skydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 66 times
Been thanked: 39 times

Re: Sauer 404 eller S&L

Indlæg af Taby » 2. apr 2023, 06:44

Hej.

Af de 2 ville jeg vælge en 404. Den er langt mere lækker og med bedre finish.

Sunscale
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 236
Tilmeldt: 14. feb 2015, 18:21
Interesser: Jagt, Hund & Genladning
Geografisk sted: Salling
Has thanked: 36 times
Been thanked: 33 times

Re: Sauer 404 eller S&L

Indlæg af Sunscale » 2. apr 2023, 10:21

Jeg kan ikke svare på hvilken en af de 2 muligheder der vil passe dig bedst, men S&L leverer bestemt præcise rifler, og de 3 stk. jeg selv ejer kan, med genladt ammunition, skyde grupper på 100 meter som kan dækkes af en 1-krone.

Det er dog svært at komme uden om den elendige kundeservice S&L har, så hvis du gerne vil undgå skuffelser når du opdager defekter på din nyindkøbte riffel, og skuffelser igen når du af S&L kundeservice bliver spist af med, at "det er bare ærgeligt", så skal du enten inspicere riflen meget grundigt inden du køber, eller helt gå uden om en S&L. De defekter jeg har oplevet har været af kosmetisk karakter, rent mekanisk/skydeteknisk har jeg ikke oplevet noget at sætte en finger på.

Jeg syntes at det er en skam, fordi hvis du er heldig at få en riffel hvor de har "taget sig sammen", så har du en riffel der tager sig godt ud, er mekanisk virkeligt lækker og som skyder virkeligt godt.
Den største form for dovenskab er, at gøre tingene rigtigt første gang
.17 HMR - .223 Rem - 6,5x55 - .300 Win Mag - 3 x Tysk Langhåret Hønsehund

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: Sauer 404 eller S&L

Indlæg af Flugteren » 2. apr 2023, 10:53

Der er ingen nævneværdig forskel i præcision mellem de to rifler, så det er ikke på grund af præcision, at du skal vælge den ene over den anden. Begge rifler kan levere 0.75 MOA eller bedre med den rette ammunition, og på jagt får du yderst sjældent mulighed for perfekt anlæg og tid til at tænke på vejrtrækning, aftræk og vindforhold.

Jeg skyder selv med en 6.5x55 Classic-DL, som leverer fine resultater på skydebanen, så jeg kan da klart anbefale S&L, men det er hip som hap i mine øjne, om du vælger Sauer 404 eller Victory. De er begge to gode rifler.

Hvis du vil minimere variabler i din skydning, så sørg hellere for, at du er i så god fysisk form som muligt, kommer ofte på skydebanen og træner i alle jagtrelevante skydestillinger. Du skal også selv lade din ammunition, for fabriksammunition kan nemt svinge 5-15 m/s mellem patroner fra samme batch.

Nærmest alle moderne rifler, selv de billigere af dem, kan levere mere potentiale end skytten selv (med få undtagelser), så du skal ikke vælge en riffel ud fra, hvad der teoretisk skyder "bedst".

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Sauer 404 eller S&L

Indlæg af C-X » 2. apr 2023, 11:41

Personligt ville jeg aldrig lægge penge hos S&L, eftersom de synes ligeglade med deres kunder og produkter. Ærgerligt, for de kan lave gode produkter, man skal bare være lige så kritisk, som hvis man køber brugt. Hvis de ikke vil backe deres brand op med en ordentlig garanti og service, så findes der heldigvis mange gode alternativer.

Derudover har Flugten en god pointe i fysisk form og hyppig træning.

Tilpasning er let den største variabel. Nogle lægger en billig Ruger, Remington eller Tikka i et chassis eller kvalitetsskæfte, og får et resultat der kan out performe rifler til over det dobbelte i pris.

Hvorfor er feltet skåret ned til de to kandidater? Hvad er dine behov og præferencer?
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Danø
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 52
Tilmeldt: 19. okt 2016, 20:42
Interesser: Riffeljagt
Geografisk sted: Aalborg
Been thanked: 7 times

Re: Sauer 404 eller S&L

Indlæg af Danø » 2. apr 2023, 17:44

Præcisionsmæssigt er de i mine øjne lige gode. Så køb den du bedst kan lide. 404 har mulighed for at justere aftrækket frem hvilket er vigtigt hvis du har lidt store hænder. Generelt er 404 meget mere lækker i finish og færdiggørelse men også noget dyrere. Pas specielt på med S&L thumbhole som har meget kort afstand til aftrækkeren.

Generelt er jeg meget enig med meningerne omkring alle de fejl S&L har OG den dårlige kundeservice. Jeg har haft både Classic DL, Victory træskæfte og Victory Thumbhole og der har været bøvl med alle sammen. Specielt deres thumbhole fik jeg et af de første skæfter. Der ramte bundstykket skæftet under reperering, kolbeforhøjeren vippede frem og tilbage og riflen lå skævt i skæftet. Kolbeforhøjer fik jeg skiftet til en anden som skulle løse problemet…det gjorde den bare ikke. De andre ting fik jeg af vide at det var bare ærgerligt, så det måtte jeg leve med.

S&L laver gode piber, låsestole osv. men når det hele samles til en færdig riffel så er de ofte fyldt med fejl som de ikke vil udbedre. Kender en del der har haft lignende problemer. Fordelen er dog at en Victory er en del billigere end en 404, så hvis du går efter sådan en så sørg for at tjekke den igennem på alle leder og kanter inden du køber. Skil den af, tjek at magasinet sidder som det skal, at den ligger lige i skæftet osv osv

KKA
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1064
Tilmeldt: 22. mar 2011, 20:16
Interesser: støverjagt
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 156 times
Been thanked: 228 times

Re: Sauer 404 eller S&L

Indlæg af KKA » 2. apr 2023, 17:55

Hrp skrev:
1. apr 2023, 16:31
Valg af riffel.
Jeg står for at skulle købe ny riffel og er noget i tvivl. Valget står mellem en Sauer 404 og en S&L victory. Begge i 30.06 med thumbhole. Hvilken riffel er den mest præcise af de 2. Jeg ved udemærket 99 procent afhænger af den der sidder bag riflen. Men da jeg ofte står overfor skud på lange hold og ynder cns skud, vil, jeg gerne have det mest præcise skydejern til opgaven. At det så nok er mig selv der står for den største procentdel af fejlkilden under skudafgivelse er jeg meget bevidst om. Men det giver en god fornemmelse at kunne minimere fejlkilderne.
JEGERS testresultat:
IMG_3167.png
Vedhæftede filer
IMG_3167.png
IMG_3166.png

Brugeravatar
Joker
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 521
Tilmeldt: 14. aug 2008, 20:13
Interesser: Luftgevær - jagt
Geografisk sted: Sydfyn
Has thanked: 60 times
Been thanked: 101 times

Re: Sauer 404 eller S&L

Indlæg af Joker » 4. apr 2023, 19:57

Med mindre det er vigtigt at det er et Thumbhole skæfte, kunne du købe en S&L Classic og et KKC skæfte, jeg har et tilsvarende setup, og er meget begejstret for det, havde et GRS før, lækkert på bane/ feltskydnig, men til den tunge
side til jagt , der er KKC bedrer syntes jeg.
Pris messigt lander du vidst noget lunde samme sted som en Victory i Thumbhole skæfte..
Jacob

Besvar