Erfaringer med Blaser R8 silencer efterlyses

Her kan du primært finde indlæg, hvor ligestillede har søgt hjælp til valg af jagtvåben og/eller kaliber.
Inden du selv opretter et indlæg og stiller spørgsmål så tag et kig rundt i eksisterende indlæg og se om ikke svaret allerede findes.
LQS
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 778
Tilmeldt: 3. sep 2008, 19:32
Interesser: jagt
Geografisk sted: Nordfyn
Has thanked: 93 times
Been thanked: 25 times

Re: Erfaringer med Blaser R8 silencer efterlyses

Indlæg af LQS » 27. dec 2022, 23:06

køber du den med 47cm løb, er problem blot lyddæmperen, i forhold til sv. at den kan købes i sv gør ikke problemet mindre pt. efter min mening. tyskland og polen er vel helt no go?

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3361
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 633 times

Re: Erfaringer med Blaser R8 silencer efterlyses

Indlæg af Flugteren » 27. dec 2022, 23:48

LQS skrev:
27. dec 2022, 23:06
køber du den med 47cm løb, er problem blot lyddæmperen, i forhold til sv. at den kan købes i sv gør ikke problemet mindre pt. efter min mening. tyskland og polen er vel helt no go?
Svenskerne har ligestillet deres regler om lyddæmper med de danske/finske, så nu kræver det ikke længere selvstændig tilladelse til dæmperen, hvis man skal have den til Sverige. Tyskland tillader føderalt lyddæmpere til jagt, dog er der nogle undtagelser i visse regioner/delstater (men undtagelserne bliver færre med tiden). Polen er svjv stadig no-go med meget få undtagelser.

Med hensyn til erfaringer med R8 Silence, så synes jeg selv, at det er en noget buttet riffel, der helt klart henvender sig til jægeren, der i forvejen har en fire-fem (Blaser-)rifler, og som skal have et nyt stykke legetøj, eller som kun lige skal bruge den til den drivjagt. I forhold til de andre Blaser-rifler har den slet ikke elegance, man normalt forbinder med mærket.

Den forekommer mig også noget lang. Selv med pibelængden, der er lovlig i Sverige, kan man holde den samlede længde på omkring 60 cm med en traditionel dæmper, f.eks. en ASE Utra Radien, som kun forlænger 11 cm og vejer omtrent 300 gram.

Balancen er dog fin, men igen: Balancen er også fin, hvis man vælger en let dæmper, der ikke forlænger nær så meget, som shrouden gør.

Luminous ham
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 113
Tilmeldt: 21. apr 2015, 08:57
Interesser: Purschjagt
Geografisk sted: Østsjælland
Has thanked: 29 times
Been thanked: 27 times

Re: Erfaringer med Blaser R8 silencer efterlyses

Indlæg af Luminous ham » 28. dec 2022, 00:52

Ja, Polen bliver det ikke, undtagen vistnok grisejagt. Og måske ej Tyskland.

Men desværre er jeg ikke i besiddelse af en håndfuld andre blasere i forvejen, har kun en enkelt gammel riffel, som jeg ka ta med til Polen og Tyskland-) men netop synes derfor jeg godt jeg ka flotte mig med riffel nr to, som jeg synes ser godt ud oveni at være en glimrende riffel på det tekniske. Og ja, en riffel uden dæmpere er pænere end en med, uanset hvilken dæmper man sætter på. Om shroud eller traditionel dæmper er pænest må vist være en smagssag.

Luminous ham
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 113
Tilmeldt: 21. apr 2015, 08:57
Interesser: Purschjagt
Geografisk sted: Østsjælland
Has thanked: 29 times
Been thanked: 27 times

Re: Erfaringer med Blaser R8 silencer efterlyses

Indlæg af Luminous ham » 28. dec 2022, 01:01

Men men, ovenstående har fået mig til at se nærmere på sagen, og dælme om ikke on eller over barrel lysdæmpere giver en kortere riffel, se her:
https://www.blaser.de/fileadmin/media/ ... eview.pdf

Hmm, godt jeg fik spurgt herinde. Tak. Må tænke videre.

LQS
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 778
Tilmeldt: 3. sep 2008, 19:32
Interesser: jagt
Geografisk sted: Nordfyn
Has thanked: 93 times
Been thanked: 25 times

Re: Erfaringer med Blaser R8 silencer efterlyses

Indlæg af LQS » 28. dec 2022, 16:15

Flugteren skrev:
27. dec 2022, 23:48
LQS skrev:
27. dec 2022, 23:06
køber du den med 47cm løb, er problem blot lyddæmperen, i forhold til sv. at den kan købes i sv gør ikke problemet mindre pt. efter min mening. tyskland og polen er vel helt no go?
Svenskerne har ligestillet deres regler om lyddæmper med de danske/finske, så nu kræver det ikke længere selvstændig tilladelse til dæmperen, hvis man skal have den til Sverige. Tyskland tillader føderalt lyddæmpere til jagt, dog er der nogle undtagelser i visse regioner/delstater (men undtagelserne bliver færre med tiden). Polen er svjv stadig no-go med meget få undtagelser.

Med hensyn til erfaringer med R8 Silence, så synes jeg selv, at det er en noget buttet riffel, der helt klart henvender sig til jægeren, der i forvejen har en fire-fem (Blaser-)rifler, og som skal have et nyt stykke legetøj, eller som kun lige skal bruge den til den drivjagt. I forhold til de andre Blaser-rifler har den slet ikke elegance, man normalt forbinder med mærket.

Den forekommer mig også noget lang. Selv med pibelængden, der er lovlig i Sverige, kan man holde den samlede længde på omkring 60 cm med en traditionel dæmper, f.eks. en ASE Utra Radien, som kun forlænger 11 cm og vejer omtrent 300 gram.

Balancen er dog fin, men igen: Balancen er også fin, hvis man vælger en let dæmper, der ikke forlænger nær så meget, som shrouden gør.
man har vel stadig et problem mht export/import hen over den dansk svenske grænse.

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3361
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 633 times

Re: Erfaringer med Blaser R8 silencer efterlyses

Indlæg af Flugteren » 28. dec 2022, 17:02

LQS skrev:
28. dec 2022, 16:15

man har vel stadig et problem mht export/import hen over den dansk svenske grænse.
Hvordan det? Ja, du skal stadig lige forbi Toldvæsenet på ud - og hjemturen, men det skal du jo med alle dæmpere. Du skal derimod ikke længere have en selvstændig dansk tilladelse til din dæmper, eller ansøge seks uger i forvejen om en midlertidig svensk tilladelse til dæmper.

De gange jeg har været forbi Kystvejen for at deklarere våben, har det været en meget smertefri proces, som allerhøjst tog ti minutter, inklusive ventetid på omkring otte minutter (flere i kø).

LQS
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 778
Tilmeldt: 3. sep 2008, 19:32
Interesser: jagt
Geografisk sted: Nordfyn
Has thanked: 93 times
Been thanked: 25 times

Re: Erfaringer med Blaser R8 silencer efterlyses

Indlæg af LQS » 28. dec 2022, 19:32

har dæmper delen et nummer? eller?

Besvar