Køb af jagtriffel. Schultz & Larsen. Har været 3 forskellige steder og de heder noget forskelligt?

Her kan du primært finde indlæg, hvor ligestillede har søgt hjælp til valg af jagtvåben og/eller kaliber.
Inden du selv opretter et indlæg og stiller spørgsmål så tag et kig rundt i eksisterende indlæg og se om ikke svaret allerede findes.
Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2917
Tilmeldt: 11. aug 2012, 23:17
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 114 times
Been thanked: 242 times

Re: Køb af jagtriffel. Schultz & Larsen. Har været 3 forskellige steder og de heder noget forskelligt?

Indlæg af Senserazer » 11. jul 2022, 21:32

KKA skrev:
11. jul 2022, 20:41
Senserazer skrev:
11. jul 2022, 18:23
Jeg ved ikke om du har haft nallerne i Bergaras B14 linje, men den er værd at gramse på. De ligger fra 7.000,- mener jeg, og op. Omkring de 12-14 er der mange muligheder.
Den scorer 5 af 6 terningkast i det nye nummer af JEGER - minusset er en støjende totrins sikring….
Sikringen er også det eneste jeg ikke er super fan af.
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

Brugeravatar
Ingsorsi
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 883
Tilmeldt: 17. nov 2015, 20:49
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde / København
Has thanked: 215 times
Been thanked: 153 times

Re: Køb af jagtriffel. Schultz & Larsen. Har været 3 forskellige steder og de heder noget forskelligt?

Indlæg af Ingsorsi » 11. jul 2022, 22:42

C-X skrev:
11. jul 2022, 16:26
Hvad er pibe stigningen i .308 Winchester, fra S&L?
Jeg har for nyligt spurgt en kendt bøssemager og fik svaret at alle S&L Classic har stigning på 1:10

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11092
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Køb af jagtriffel. Schultz & Larsen. Har været 3 forskellige steder og de heder noget forskelligt?

Indlæg af C-X » 11. jul 2022, 22:43

Er den ikke som en standard Remington M700 ?

Synes ikke de larmer, hvis man betjener dem langsomt og kontrolleret. 3-positions havde dog været at foretrække, som på Ruger M77 Hawkeye.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11092
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Køb af jagtriffel. Schultz & Larsen. Har været 3 forskellige steder og de heder noget forskelligt?

Indlæg af C-X » 11. jul 2022, 22:44

Ingsorsi skrev:
11. jul 2022, 22:42
C-X skrev:
11. jul 2022, 16:26
Hvad er pibe stigningen i .308 Winchester, fra S&L?
Jeg har for nyligt spurgt en kendt bøssemager og fik svaret at alle S&L Classic har stigning på 1:10
Kiggede lige deres udbud af piber, og det ser meget sådan ud. Ligeså .30-06 Spr. og .300 WM.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1522
Tilmeldt: 8. jan 2012, 22:48
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 3334 times
Been thanked: 414 times

Re: Køb af jagtriffel. Schultz & Larsen. Har været 3 forskellige steder og de heder noget forskelligt?

Indlæg af Kalthoff » 11. jul 2022, 23:40

Nyjager skrev:
10. jul 2022, 16:09
Har dog forelsket mig i en Schultz & Larsen riffel med syntetisk thumbhole grip.

Dog kan jeg simpelthen ikke finde ud af hvad forskellen er på dem.
Den britiske importør af Schultz & Larseen har en langt mere informativ webside end den danske fabrik.

https://www.greatdanerifles.com/

Deres youtube kanal har mange gode instruktionsvideoer om Schultz & Larsens rifler.

https://www.youtube.com/c/alanrhonemedia/videos

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2917
Tilmeldt: 11. aug 2012, 23:17
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 114 times
Been thanked: 242 times

Re: Køb af jagtriffel. Schultz & Larsen. Har været 3 forskellige steder og de heder noget forskelligt?

Indlæg af Senserazer » 12. jul 2022, 08:11

C-X skrev:
11. jul 2022, 22:43
Er den ikke som en standard Remington M700 ?

Synes ikke de larmer, hvis man betjener dem langsomt og kontrolleret. 3-positions havde dog været at foretrække, som på Ruger M77 Hawkeye.
Jeg har faktisk ikke rigtig prøvet. :???: Men umiddelbart vil jeg gætte på det er muligt jo, sådan som den er udformet.
Jeg skyder kun på bane, så det er relativt sjældent jeg bruger sikringen, den er ikke automatisk.
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

Danø
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 52
Tilmeldt: 19. okt 2016, 20:42
Interesser: Riffeljagt
Geografisk sted: Aalborg
Been thanked: 7 times

Re: Køb af jagtriffel. Schultz & Larsen. Har været 3 forskellige steder og de heder noget forskelligt?

Indlæg af Danø » 12. jul 2022, 09:37

Der er vist ikke rigtig nogle der sådan helt har svaret på hans spørgsmål så jeg prøver lige😀. Hvis vi holder os til alle deres versioner med syntetisk thumbhole skæfter er der:

1. Classic DL og hunter. Samme riffel som er billigste udgave. Den vil jeg personlig vælge
2. Victory er samme som ovenstående men med kosmetiske ændringer i låsestolen og en anden farve skæfte. Dvs låsestolen er lidt mere lækker at se på men på ingen måde bedre end fx Classic dl og hunter
3. Explorer er en ny med aluminium låsestol og integreret picatinny rail. Den er jeg lidt betænksom ved. Den er ret let pga aluminium men jeg ved fra forhandler at den er meget lidt testet og man hører om låsestole fra andre mærker som flækker. Jeg ved at flere forhandlere ikke vil sælge den pga det. Jeg er i øvrigt enig med problemet med afstanden hen til aftrækkeren. Jeg solgte mit eget Thumbhole skæfte til mim Victory blandt andet af den grund.

Mht Steel Action i 308 så vær opmærksom på at twist rate kun er 1:12. Det kan give problemer med at stabilisere nogle blyfri kugler. Det er en lækker riffel men jeg ville aldrig vælge en 308 med mere end 1:11. Man kunne vælge den i 30.06 hvor den har 1:10 stigning. Så er man på den sikre side.

Håber det kan bruges til noget

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 401 times

Re: Køb af jagtriffel. Schultz & Larsen. Har været 3 forskellige steder og de heder noget forskelligt?

Indlæg af LJ » 12. jul 2022, 11:47

Danø skrev:
12. jul 2022, 09:37
Der er vist ikke rigtig nogle der sådan helt har svaret på hans spørgsmål så jeg prøver lige😀. Hvis vi holder os til alle deres versioner med syntetisk thumbhole skæfter er der:

1. Classic DL og hunter. Samme riffel som er billigste udgave. Den vil jeg personlig vælge
2. Victory er samme som ovenstående men med kosmetiske ændringer i låsestolen og en anden farve skæfte. Dvs låsestolen er lidt mere lækker at se på men på ingen måde bedre end fx Classic dl og hunter
3. Explorer er en ny med aluminium låsestol og integreret picatinny rail. Den er jeg lidt betænksom ved. Den er ret let pga aluminium men jeg ved fra forhandler at den er meget lidt testet og man hører om låsestole fra andre mærker som flækker. Jeg ved at flere forhandlere ikke vil sælge den pga det. Jeg er i øvrigt enig med problemet med afstanden hen til aftrækkeren. Jeg solgte mit eget Thumbhole skæfte til mim Victory blandt andet af den grund.

Mht Steel Action i 308 så vær opmærksom på at twist rate kun er 1:12. Det kan give problemer med at stabilisere nogle blyfri kugler. Det er en lækker riffel men jeg ville aldrig vælge en 308 med mere end 1:11. Man kunne vælge den i 30.06 hvor den har 1:10 stigning. Så er man på den sikre side.

Håber det kan bruges til noget
Hvor tunge kugler vil du da skyde med?
Jeg ville umiddelbart ikke være nervøs for en 1:12. De fleste skyder med kuglevægt op til 180 grains og det kan den sagtens stabilisere.
Benytter man projektiler som ikke er mekanisk fragmenterende er det alligevel mest hensigtsmæssigt at holde vægten på 168 grains eller derunder for at få passende fart på til ekspansion.
De kunne sagtens have lavet den med 1:10 og ja, det kunne da have været fint men jeg synes ikke det bør afholde en fra at købe en SA hvis ellers man synes om riflen.
Jeg ville personligt vælge den i 30-06 men kun fordi jeg har en svaghed for den kaliber :smile:

Danø
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 52
Tilmeldt: 19. okt 2016, 20:42
Interesser: Riffeljagt
Geografisk sted: Aalborg
Been thanked: 7 times

Re: Køb af jagtriffel. Schultz & Larsen. Har været 3 forskellige steder og de heder noget forskelligt?

Indlæg af Danø » 13. jul 2022, 08:43

Altså det er jo ikke fordi jeg mener man ikke kan bruge en riffel med 1:12 twist rate til blyfri. Men jeg vil være bekymret for at bruge tungere end 9,7 gram. Så i mine øjne er den lidt begrænset. Men omvendt så findes der selvfølgelig stadig masser af blyfri i den vægt. Et par enkelte mærker producerer endda i lavere vægt.

Kortmentyk
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 729
Tilmeldt: 5. dec 2016, 06:35
Interesser: Riffeljagt, hjemmeladning
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 97 times
Been thanked: 286 times

Re: Køb af jagtriffel. Schultz & Larsen. Har været 3 forskellige steder og de heder noget forskelligt?

Indlæg af Kortmentyk » 13. jul 2022, 09:23

Danø skrev:
12. jul 2022, 09:37
Der er vist ikke rigtig nogle der sådan helt har svaret på hans spørgsmål så jeg prøver lige😀. Hvis vi holder os til alle deres versioner med syntetisk thumbhole skæfter er der:

1. Classic DL og hunter. Samme riffel som er billigste udgave. Den vil jeg personlig vælge
2. Victory er samme som ovenstående men med kosmetiske ændringer i låsestolen og en anden farve skæfte. Dvs låsestolen er lidt mere lækker at se på men på ingen måde bedre end fx Classic dl og hunter
3. Explorer er en ny med aluminium låsestol og integreret picatinny rail. Den er jeg lidt betænksom ved. Den er ret let pga aluminium men jeg ved fra forhandler at den er meget lidt testet og man hører om låsestole fra andre mærker som flækker. Jeg ved at flere forhandlere ikke vil sælge den pga det. Jeg er i øvrigt enig med problemet med afstanden hen til aftrækkeren. Jeg solgte mit eget Thumbhole skæfte til mim Victory blandt andet af den grund.

Mht Steel Action i 308 så vær opmærksom på at twist rate kun er 1:12. Det kan give problemer med at stabilisere nogle blyfri kugler. Det er en lækker riffel men jeg ville aldrig vælge en 308 med mere end 1:11. Man kunne vælge den i 30.06 hvor den har 1:10 stigning. Så er man på den sikre side.

Håber det kan bruges til noget
Min SA i kal. 308 win har twistrate på 1-11.

Danø
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 52
Tilmeldt: 19. okt 2016, 20:42
Interesser: Riffeljagt
Geografisk sted: Aalborg
Been thanked: 7 times

Re: Køb af jagtriffel. Schultz & Larsen. Har været 3 forskellige steder og de heder noget forskelligt?

Indlæg af Danø » 13. jul 2022, 10:10

Okay det kan være de har lavet om på det. Jeg fik der her sendt af importøren for noget tid siden med twist rates på alle deres kalibre.
00B8B4FE-1EF3-438F-9B5C-FF011736D910.jpeg

Brugeravatar
SKS
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 283
Tilmeldt: 10. sep 2017, 20:17
Interesser: Riffel & Pistol
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 25 times
Been thanked: 171 times

Re: Køb af jagtriffel. Schultz & Larsen. Har været 3 forskellige steder og de heder noget forskelligt?

Indlæg af SKS » 13. jul 2022, 11:00

Danø skrev:
13. jul 2022, 08:43
Altså det er jo ikke fordi jeg mener man ikke kan bruge en riffel med 1:12 twist rate til blyfri. Men jeg vil være bekymret for at bruge tungere end 9,7 gram. Så i mine øjne er den lidt begrænset. Men omvendt så findes der selvfølgelig stadig masser af blyfri i den vægt. Et par enkelte mærker producerer endda i lavere vægt.
Nu er kuglevægten jo pillet ud af jagtloven så det handler kun om diameter og anslagsenergi, set fra den vinkel er det lidt lige meget om kuglen vejer over eller under 9/10gram. Er det banebrug og lange skud, så vil en tungere kugle være at foretrække.
Quando Omni Flunkus Moritati

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3358
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 633 times

Re: Køb af jagtriffel. Schultz & Larsen. Har været 3 forskellige steder og de heder noget forskelligt?

Indlæg af Flugteren » 13. jul 2022, 11:21

1/10" er de facto standarden for .308Win, for den har så bredt et anvendelsesområde. Man kan skyde med de helt lette 124 grains FMJ (Sako Range skyder f.eks. fortrinligt i min SIG), men man kan også bruge de tunge 220 grains subsonics, hvis det er det, man ønsker. Det sidste er lidt mere "nice-to-have" end "need-to-have", for det er de færreste ikke-hjemmeladere, der rutinemæssigt skyder subsonic i .308Win.

Den nye lovgivning om blyfri favoriserer "lette" projektiler med høj hastighed. Min SIG er indskudt med RWS HIT Short Rifle, som ligger på 150 grains. Den overholder både de gamle krav til blyholdig ammunition, og den nye lovgivning til blyfri særdeles komfortabelt.

Hvis man jævnligt skal til Ulfborg eller Borris med sin .308, så kan det være en fin idé at sikre sig 1/10" til de lange, tunge boat-tail projektiler, men til næsten alt andet brug kan 1/11" eller 1/12" nu godt klare opgaven.

Kortmentyk
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 729
Tilmeldt: 5. dec 2016, 06:35
Interesser: Riffeljagt, hjemmeladning
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 97 times
Been thanked: 286 times

Re: Køb af jagtriffel. Schultz & Larsen. Har været 3 forskellige steder og de heder noget forskelligt?

Indlæg af Kortmentyk » 13. jul 2022, 12:31

Danø skrev:
13. jul 2022, 10:10
Okay det kan være de har lavet om på det. Jeg fik der her sendt af importøren for noget tid siden med twist rates på alle deres kalibre. 00B8B4FE-1EF3-438F-9B5C-FF011736D910.jpeg
Jeg skrev til Bernd fra Steel Action og han bad om serienummeret på min riffel og efterfølgende skrev han til mig at stigningen var 1-11. Det var tilbage i maj 2020. De har sikkert ændret det på et tidspunkt siden han skulle have serienr. for at svare på mit spørgsmål.

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7716
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 594 times
Been thanked: 1245 times

Re: Køb af jagtriffel. Schultz & Larsen. Har været 3 forskellige steder og de heder noget forskelligt?

Indlæg af T-REX » 13. jul 2022, 15:17

Flugteren skrev:
13. jul 2022, 11:21
1/10" er de facto standarden for .308Win
De facto Standard er 1:12 for 308 Win, men flere laver dem, i 1:10, herunder Savage.
30-06 Standard, er 1:10
Sako/Tikka bruger 1:11 i deres .308 Piber, både 308, 30-06, 300 Win Mag og 300 WSM, også for TRG 22/42(308 og 300 win mag).
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11092
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Køb af jagtriffel. Schultz & Larsen. Har været 3 forskellige steder og de heder noget forskelligt?

Indlæg af C-X » 13. jul 2022, 16:07

Enig, det er hvad den er designet til. Der er tilmed en Palma variant (særlig disciplin), med 1-14".

1-10" er moderniseringen af .308 Winchester, men bliver bl.a. benævnt som "Tactical rifling" af Remington :fun:

På sigt bliver det nok "new normal", men standard er det ikke, globalt set.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 401 times

Re: Køb af jagtriffel. Schultz & Larsen. Har været 3 forskellige steder og de heder noget forskelligt?

Indlæg af LJ » 13. jul 2022, 16:40

Steel Action oplyser at twist er:

.308 med 45 cm løb: 1:10
.308 med 51 cm løb: 1:12
30-06: 1:10
300WM: 1:10
9,3x62: 1:14,2

Jeg tog et par ekstra med for interessens skyld :smile:

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 401 times

Re: Køb af jagtriffel. Schultz & Larsen. Har været 3 forskellige steder og de heder noget forskelligt?

Indlæg af LJ » 13. jul 2022, 17:02

Af hensyn til det oprindelige emne kunne en moderator måske lave et udtræk til en separat tråd, hvor debatten om Steel Action og twistrate kan fortsættes :smile:

AI
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 246
Tilmeldt: 8. sep 2018, 22:03
Interesser: Riffelskydning
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 23 times

Re: Køb af jagtriffel. Schultz & Larsen. Har været 3 forskellige steder og de heder noget forskelligt?

Indlæg af AI » 13. jul 2022, 22:47

Kelle skrev:
11. jul 2022, 07:24
Jeg har haft rigtig mange S&L rifler, men det er efterhånden en del år siden.

DL stod for deluxe udgaven og var dengang med sikringen monteret på bundstykket. I dag sidder sikringen på siden og ikke længere på bundstykket. På DL udgaven kunne man skifte piben meget let og havde derved mulighed for at skifte mellem rigtig mange kalibre. På nogle kalibre krævede det kun en pibe, da magasin om bundstykket kunne genbruges, på andre krævede det et ekstra bundstykke og magasin.

Dengang kunne man ikke skifte pibe på Classic modellerne, men ellers var de stort set magen til DL.

Alle S&L's piber er skårede piber og alle de rifler jeg havde skød fantastisk.

Håber det svarede på nogle af dine spørgsmål 😊

Kelle
Nyt for mig at DL er DeLuxe. Mener det står for Demonterbart Løb !!!

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11092
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Køb af jagtriffel. Schultz & Larsen. Har været 3 forskellige steder og de heder noget forskelligt?

Indlæg af C-X » 13. jul 2022, 22:56

LJ skrev:
13. jul 2022, 17:02
Af hensyn til det oprindelige emne kunne en moderator måske lave et udtræk til en separat tråd, hvor debatten om Steel Action og twistrate kan fortsættes :smile:
Twist rate har vel aldrig været mere relevant, for valg af riffel, end det er nu, uanset fabrikat?

Jeg ville være ked af, at købe en rigtig dyr riffel, blot for at finde ud af, at den ikke kunne leve op til de nye krav, eller mine egne forventninger.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 401 times

Re: Køb af jagtriffel. Schultz & Larsen. Har været 3 forskellige steder og de heder noget forskelligt?

Indlæg af LJ » 13. jul 2022, 23:26

C-X skrev:
13. jul 2022, 22:56
LJ skrev:
13. jul 2022, 17:02
Af hensyn til det oprindelige emne kunne en moderator måske lave et udtræk til en separat tråd, hvor debatten om Steel Action og twistrate kan fortsættes :smile:
Twist rate har vel aldrig været mere relevant, for valg af riffel, end det er nu, uanset fabrikat?

Jeg ville være ked af, at købe en rigtig dyr riffel, blot for at finde ud af, at den ikke kunne leve op til de nye krav, eller mine egne forventninger.
Fuldstændig enig.

Jeg har dog allerede nævnt twist raten for S&L, som trådstarter synes fokuseret på og SA synes ikke interessant for TS, hvorfor tråden passende kunne splittes.
Det var dog kun et forslag aht TS.

Danø
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 52
Tilmeldt: 19. okt 2016, 20:42
Interesser: Riffeljagt
Geografisk sted: Aalborg
Been thanked: 7 times

Re: Køb af jagtriffel. Schultz & Larsen. Har været 3 forskellige steder og de heder noget forskelligt?

Indlæg af Danø » 14. jul 2022, 07:40

Men hvis vi skal tilbage til emnet så ville jeg nol vælge en S&L Classic DL hvis det skal være deres thumbhole skæfte. Den har i øvrigt twist rate 1:10 i 308 og 30.06 så den er rigeligt fremtidssikret til lange blyfri kugler osv. jeg købte selv en Victory med thumbhole men valgte at skifte mig af med skæftet fordi.

1. Bundstykket ramte skæftet en anelse under repetering. Det er kosmetisk men giver med tiden en mærke i skæftet
2. Låsestolen ligger meget løst i skæftet og kan rykkes en del til siderne hvis skruerne er løsnet. Dvs tilpasningen er ret dårlig og burde kræve noget bedding. Men ifølge S&L kan man ikke bedde det skæfte. Om det er er problem for præcision ved jeg ikke. Når først skruerne er spændt så sidder den selvfølgelig fast. Jeg skulle dog trykke piben til den ene side med fingeren før jeg spændte for at få den til at sidde lige
3. Kolbeforhøjeren kører trægt og vipper. Jeg fik den skiftet til den “nye” kvit og frit som skulle løse problemet. Men der gjorde den bare ikke. Den vippede stadig og kørte endnu mere trægt
4. Afstand til aftrækkeren er for kort til mine fingre. Er problem man ser med mange thumbhole (fx Blaser). Sako S20 og Sauer 404 har løst dette fordi man kan justere aftrækket frem og tilbage
5. Skæftet er lidt tungt men det er ikke nødvendigvis en ulempe

Deres nyere udgaver som blandt andet kan kendes ved en markant større knap til justering af kolbeforhøjeren har løst problem 1. Derudover vil jeg da sige at skæftet virker stift hvilket er godt

Nyjager
Newbie
Newbie
Indlæg: 4
Tilmeldt: 10. jul 2022, 16:00
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Amager
Been thanked: 1 time

Re: Køb af jagtriffel. Schultz & Larsen. Har været 3 forskellige steder og de heder noget forskelligt?

Indlæg af Nyjager » 14. jul 2022, 11:45

Puha, kan godt se mange af svarene blev meget tekniske i forhold til min viden! Men prøver at suge alt til mig og sætter pris på hvert et svar.

Kan næsten også fornemme at S&L er en 50/50 ting hvor man enten elsker det eller ikke vil eje det.

Synes dog ikke valget er blevet meget lettere, men bed meget mærke i det med at købe brugt. Så har kigget en del efter noget brugt nu.

Og har fundet en fed tikka t3x CTR, med kikkert og lyddæmper brugt. Der skulle vidst nok også være rig mulighed for at modificere som man ønsker. Derudover har jeg fået forståelsen af at den skulle skyde fantastisk og bare fungere(altså at man får en del for pengene)

For ja kan jo egentligt godt se, at hvis man køber alt med det samme nyt. Så bliver det hurtigt en virkelig dyr fornøjelse med riffel, haglgevær, kikkert, jagttøj og hvad der nu ellers hører til!
Så er glad for alle svarene, det gav mig virkelig noget at tænke over.

Brugeravatar
NWF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 661
Tilmeldt: 13. nov 2016, 22:00
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 410 times
Been thanked: 203 times

Re: Køb af jagtriffel. Schultz & Larsen. Har været 3 forskellige steder og de heder noget forskelligt?

Indlæg af NWF » 14. jul 2022, 13:24

Nyjager skrev:
14. jul 2022, 11:45
Kan næsten også fornemme at S&L er en 50/50 ting hvor man enten elsker det eller ikke vil eje det.
Du vil finde ud af der ved rigtigt meget omkring jagt er disse "enten eller" holdinger - og mange har hårde holdninger - men det er også en del af charmen ved det, men man skal selv igennem en stejl læringskurve :)
Nyjager skrev:
14. jul 2022, 11:45
Og har fundet en fed tikka t3x CTR, med kikkert og lyddæmper brugt. Der skulle vidst nok også være rig mulighed for at modificere som man ønsker. Derudover har jeg fået forståelsen af at den skulle skyde fantastisk og bare fungere(altså at man får en del for pengene)
CTR er en fed skyder - men hvis nok kun 1:11 i twist Rate så jeg ville måske lige høre den nuværende ejer omkring han har nogle erfaringer med blyfri. den.
Deer don’t have a favorite cartridge; they hate them all equally.

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7716
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 594 times
Been thanked: 1245 times

Re: Køb af jagtriffel. Schultz & Larsen. Har været 3 forskellige steder og de heder noget forskelligt?

Indlæg af T-REX » 14. jul 2022, 13:38

NWF skrev:
14. jul 2022, 13:24
CTR er en fed skyder - men hvis nok kun 1:11 i twist Rate så jeg ville måske lige høre den nuværende ejer omkring han har nogle erfaringer med blyfri. den.
CTR er, som alle andre .30 kaliber Tikka og Sako med 1:11 pibe.
Det "kan" være at man skal gå ned i 150 Grains kugler, for at Blyfri Stabiliserer i den.

Men man kan sagtens være heldig, og at 165 grain er super præcise.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Besvar