Køb af jagtriffel. Schultz & Larsen. Har været 3 forskellige steder og de heder noget forskelligt?

Her kan du primært finde indlæg, hvor ligestillede har søgt hjælp til valg af jagtvåben og/eller kaliber.
Inden du selv opretter et indlæg og stiller spørgsmål så tag et kig rundt i eksisterende indlæg og se om ikke svaret allerede findes.
Nyjager
Newbie
Newbie
Indlæg: 4
Tilmeldt: 10. jul 2022, 16:00
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Amager
Been thanked: 1 time

Køb af jagtriffel. Schultz & Larsen. Har været 3 forskellige steder og de heder noget forskelligt?

Indlæg af Nyjager » 10. jul 2022, 16:09

Hej derude.

Jeg har for nyligt bestået min jagtprøve og skal til at investere i en jagtriffel.

Jeg har kigget på en del forskellige og må indrømme at det er svært når man står i en våbenbutik og kigger på 50-100 forskellige rifler.

Har dog forelsket mig i en Schultz & Larsen riffel med syntetisk thumbhole grip.

Dog kan jeg simpelthen ikke finde ud af hvad forskellen er på dem.

Da jeg har været 3 forskellige steder og de alle heder noget forskelligt.

Det 1. sted er der en DL Til 17.000 kr
Det 2. stedet hedder det en explorer til 24.000 kr
Det 3. Sted hedder det en hunter.

Så søger egentligt lidt rådgivning i hvad forskellen er på dem udover prisen.

Derudover ville det selvfølgelig være rart at høre om det er en riffel man kan forvente at være glad for +10 år.
Det med at man kan skifte løb så nemt til en anden kaliber samt hvor lækkert bundstykket kører, var endnu en ting der talte for.

Håber i kan gøre mig lidt klogere.
Rigtigt god søndag

Lars M
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 183
Tilmeldt: 18. dec 2021, 20:50
Interesser: Skiveskydning. 6,5 crmr +.22lr
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 34 times
Been thanked: 33 times

Re: Køb af jagtriffel

Indlæg af Lars M » 10. jul 2022, 16:23

Prøv og kig på schultzlarsen.com, selvom jeg nu ikke selv er imponeret over deres info på hjemmeside.

Det kan f.eks være forskellige pibetykkelser
Nu er jeg ikke så meget inde i S&L rifler. Men thumbhole er jo "bare" skæftet
De har på selve "skydedelene" forskellige kategorier, som så afspejles i prisen

Ellers spørg dem i butikken, de må kunne redegøre for forskellen på de 7000kr
Eller google de forskellige modeller
O/U 12/76
Webley & Scott Xocet Carbon .22lr - Heimdal 3-12x50
Inland 1944-6 M1 US .30 Carbine
Tikka T3X UPR 6,5 Creedmoor - Vortex Strike Eagle 5-25x56

Sixpence
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 216
Tilmeldt: 27. sep 2010, 09:23
Interesser: Jagt, skydning og forsvar
Geografisk sted: Vesthimmerland, den nordvestlige del
Has thanked: 2 times
Been thanked: 22 times

Re: Køb af jagtriffel

Indlæg af Sixpence » 10. jul 2022, 17:26

Først og fremmest tillykke med tegnet :thumbup:

Det med om det for dig er en riffel du vil være glad for om 10 år er svært at svare på. Hvis den føles helt rigtig for dig lige nu er det vigtigste, og om 10 år er du måske et helt andet sted i dit jægerliv.

Jeg har stadig min første riffel her godt 12 år efter jeg købte den, og den opfylder stadig alle mine krav til en jagtriffel. Og jeg er lige så glad for den nu som da jeg købte den.
Learning by fucking up - Sergent From

I´m just in it for the hat

T. Stensby & Co. 12/70
Tikka T3 Lite 308.
Samt en lille ny CZ

KKA
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1066
Tilmeldt: 22. mar 2011, 20:16
Interesser: støverjagt
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 158 times
Been thanked: 228 times

Re: Køb af jagtriffel

Indlæg af KKA » 10. jul 2022, 17:48

Tillykke med jagttegnet - håber Du får din våbentilladelse hurtigt efter erhvervelsen af våbnet( Våbenkontoret i Oslo prioriterer 1.xkøbere højest - det kunne man lære noget af i PAC.
Hvad angår +10 års fremtidssikring for riflen?
Tjah, det eneste vi er svage overfor er FRISTELSER….
Der sker meget på våbenfronten p.t.

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 401 times

Re: Køb af jagtriffel

Indlæg af LJ » 10. jul 2022, 18:57

Lad mig gøre det nemt for dig. Køb en Steel Action HS .308.
19.995,- rettrækker, tysk kvalitet.

Nyjager
Newbie
Newbie
Indlæg: 4
Tilmeldt: 10. jul 2022, 16:00
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Amager
Been thanked: 1 time

Re: Køb af jagtriffel

Indlæg af Nyjager » 10. jul 2022, 19:16

Tak for det!

Og kan måske godt se det med +10 år er et skud i tågen, da man hurtigt kan blive fristet af nye og dyrere ting! :-O
Min tanke var bare at hvis man købte for billigt, så kunne man måske hurtigt støde på nogle trælse fejl på riflen eller lignende da der måske ikke var samme lækkerhedsfølelse.

Men har prøvet at læse på de forskellige sider og har meget svært ved at se forskellen på de forskellige rifler af S&L. Så synes det noget af en gåde, kan godt være jeg skulle høre forhandlerne hvad den egentligt forskel var istedet. Ville bare godt lave min baggrunds søgen, så jeg ikke bliver bildt noget ind som ikke passer. Da det altid er øv at finde ud af bagefter.

Det skal siges jeg har skudt med riffel i klub nogle år, skyder med en Sauer str 200. Her skyder vi 200/300 meter med korn og kærv. Så har en del erfaring med skydeteknikken.

Men det altid skønt at høre inputs inden man investere i noget så dyrt. Det eneste jeg i hvertfald har hørt fra flere, er at våbnet ikke skal være for tungt og derudover helst gerne en lettilgængelig kaliber. Her går jeg umiddelbart efter 308 win

Brugeravatar
NWF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 662
Tilmeldt: 13. nov 2016, 22:00
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 410 times
Been thanked: 203 times

Re: Køb af jagtriffel

Indlæg af NWF » 10. jul 2022, 22:15

Der er ofte givet rådet herinde at man skal købe noget brugt til en små penge og så finde ud af hvad ens præferencer er med kikkert, materiale osv., og derefter købe det man skal have. Der er masse af fornuft i rådet trods det at købe en gl. riffel kan være at købe katten i sækken især når man er lidt grøn og ivrig efter få købt. Jeg troede også at syntetiske skæfter var mig, det var det så overhovedet ikke og mit første riffelsæt blev også ret hurtigt skiftet ud da hverken skæfte, kikkert eller rettræk var lige mig trods jeg havde "researched" mig frem til at det var det shit for mig :biggrin:

Du går aldrig galt med en .308 - nem at skyde med, stort udvalg af patroner osv. - og ender du med at tage en S&L kan du jo altid få en ekstra pibe til den hvis lysten skulle melde sig. Skulle jeg kun have en riffel så var .308 rimelig oplagt, men med de nye regler omkring blyfri så er det efterhånden mere tillokkende med en mindre kaliber og endnu lavere rekyl (.243 eller 6,5x55) og så f.eks. en 9,3x62 pibe hvis man skal skyde kronhjort og vildsvin.

Det bedste råd er at komme ud og pil - få det til skulderen - se hvordan en kikkert føles at se igennem ift højde montagen har....har du brug for en høj eller lav montage og skal den kunne tages af og på eller sidde fast(er ikke her man bør spare for meget og købe det billigste) - hvordan vil skæftet føles at holde på når det er vådt og koldt - føles riflen lang og klodset hvis man skal bevæge sig rundt hvor der ikke er meget plads, og hvor meget forlænge en lyddæmper den og dermed gøre den mere uhandy (i .308 ville jeg personligt gå efter et løb 50-55 cm længe)

Men sikre dig at twist-raten i piben på riflen du køber er hurtigt nok til blyfri ammo - lige her ville jeg være meget skeptisk overfor hvad en forhandler ville sige for at få solgt ud af det som står på hylderne - jeg vil sige minimum 10" twist hvis jeg skulle købe ny .308 pibe(min 11" pibe er ikke vild med tungere blyfri, og jeg er gået fra 180gr til 140gr. for at få den samling jeg gerne vil have, og der er lavet test hvor 12" piber på ingen måder kan samle skuddene)

Og husk at man bliver ikke en bedre jæger af at købe det dyreste sigtekikkert - man kan komme rigtigt langt for 5-10.000 kr. i dag ift. tidligere. Og der skal også være lidt mønt til rensesæt, kuffert, håndkikkert, afstandsmåler, lyddæmper, geværrem og skydestok :)
Deer don’t have a favorite cartridge; they hate them all equally.

458hunter
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4208
Tilmeldt: 14. maj 2005, 19:19
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 827 times
Been thanked: 431 times

Re: Køb af jagtriffel. Schultz & Larsen. Har været 3 forskellige steder og de heder noget forskelligt?

Indlæg af 458hunter » 11. jul 2022, 07:18

Jeg ville helt sikker købe brugt som første riffel baseret på egen erfaring. Men jeg skifter nok også mere end gennemsnittet.

Brugt i god kvalitet og så ud og træne en masse.

Brugeravatar
Kelle
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1016
Tilmeldt: 20. nov 2006, 07:35
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 41 times
Been thanked: 211 times

Re: Køb af jagtriffel. Schultz & Larsen. Har været 3 forskellige steder og de heder noget forskelligt?

Indlæg af Kelle » 11. jul 2022, 07:24

Jeg har haft rigtig mange S&L rifler, men det er efterhånden en del år siden.

DL stod for deluxe udgaven og var dengang med sikringen monteret på bundstykket. I dag sidder sikringen på siden og ikke længere på bundstykket. På DL udgaven kunne man skifte piben meget let og havde derved mulighed for at skifte mellem rigtig mange kalibre. På nogle kalibre krævede det kun en pibe, da magasin om bundstykket kunne genbruges, på andre krævede det et ekstra bundstykke og magasin.

Dengang kunne man ikke skifte pibe på Classic modellerne, men ellers var de stort set magen til DL.

Alle S&L's piber er skårede piber og alle de rifler jeg havde skød fantastisk.

Håber det svarede på nogle af dine spørgsmål 😊

Kelle
Hader ordet kompromis og alt hvad det indebære

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3361
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 633 times

Re: Køb af jagtriffel. Schultz & Larsen. Har været 3 forskellige steder og de heder noget forskelligt?

Indlæg af Flugteren » 11. jul 2022, 10:56

En Classic-DL i standardudgave uden opgraderet træ eller magnum-pibe står de fleste steder til omkring 11-12K. Den bør aldrig koste 17K, medmindre du selv vælger at gøre den så dyr gennem specialpibetilvalg, bedre træ eller lign.

Hunter er samme riffel som Classic-DL, der er ingen forskel udover navnet.

Explorer ligner fuldstændigt en Classic-DL, som bare er blevet opgraderet med syntetisk tommelfingerskæfte, en semi-match pibe og et “råt” navn. Du kan selv konstruere samme riffel ud fra en Classic-DL ved at tilvælge de rigtige options.

Nyjager
Newbie
Newbie
Indlæg: 4
Tilmeldt: 10. jul 2022, 16:00
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Amager
Been thanked: 1 time

Re: Køb af jagtriffel. Schultz & Larsen. Har været 3 forskellige steder og de heder noget forskelligt?

Indlæg af Nyjager » 11. jul 2022, 12:27

Tusind tak for alle de brugbare svar! Det er lidt af en jungle, når man som ny skal til at købe sin første jagtriffel.

Det skal siges dem jeg har kigget på er med det syntetiske thumbhole skæfte, med justerbar kindpude. Dette skæfte koster vidst 6000 i sig selv. Så det er nok en S&L Classic med dette skæfte og derfor lander man på de 17.000 jeg har set det til.

Men synes bestemt ikke det gør valget lettere. Kan dog godt høre der med stor fordel kan købes brugt, når det ens første jagtriffel.

Er super glad for alle svarene! :-)

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7718
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 594 times
Been thanked: 1245 times

Re: Køb af jagtriffel. Schultz & Larsen. Har været 3 forskellige steder og de heder noget forskelligt?

Indlæg af T-REX » 11. jul 2022, 12:34

Jeg har selv en S&L Hunter i .243 Win, som jeg senere har smidt i et KKC skæfte.

Her er svaret, jeg fik, da jeg spurgte, om forskellen på Hunter og DL, på et søsterforum:
Hesselager skrev:Hunter og DL er samme riffel.
Hunter bliver bare solgt af agent eller hvad sådan noget hedder, til de butikker der ikke kan handle direkte på fabrikken.
DL er til de forhandlere der kan handle direkte på fabrikken.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9702
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1726 times
Been thanked: 2152 times
Kontakt:

Re: Køb af jagtriffel. Schultz & Larsen. Har været 3 forskellige steder og de heder noget forskelligt?

Indlæg af Bofhenator » 11. jul 2022, 12:36

Nyjager skrev:
11. jul 2022, 12:27
Tusind tak for alle de brugbare svar! Det er lidt af en jungle, når man som ny skal til at købe sin første jagtriffel.

Det skal siges dem jeg har kigget på er med det syntetiske thumbhole skæfte, med justerbar kindpude. Dette skæfte koster vidst 6000 i sig selv. Så det er nok en S&L Classic med dette skæfte og derfor lander man på de 17.000 jeg har set det til.

Men synes bestemt ikke det gør valget lettere. Kan dog godt høre der med stor fordel kan købes brugt, når det ens første jagtriffel.

Er super glad for alle svarene! :-)
Jeg kan se du er fra Amager, det kan være du kan lokke andre NVFere til en tur på KSC hvor de har deres rifler med, så du kan se med fingrene og evt prøveskyde lidt af hvert, det kan også gøre det nemmere for dig at tage et lidt mere kvalificeret valg.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3361
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 633 times

Re: Køb af jagtriffel. Schultz & Larsen. Har været 3 forskellige steder og de heder noget forskelligt?

Indlæg af Flugteren » 11. jul 2022, 12:43

Nyjager skrev:
11. jul 2022, 12:27
Tusind tak for alle de brugbare svar! Det er lidt af en jungle, når man som ny skal til at købe sin første jagtriffel.

Det skal siges dem jeg har kigget på er med det syntetiske thumbhole skæfte, med justerbar kindpude. Dette skæfte koster vidst 6000 i sig selv. Så det er nok en S&L Classic med dette skæfte og derfor lander man på de 17.000 jeg har set det til.

Men synes bestemt ikke det gør valget lettere. Kan dog godt høre der med stor fordel kan købes brugt, når det ens første jagtriffel.

Er super glad for alle svarene! :-)
Selvom jeg også tit har anbefalet at købe brugt første gang, så er der også noget ved at købe sin første riffel fra helt ny - det gjorde jeg selv, da jeg tog jagttegn. Især hvis man kan få et godt tilbud på en samlet pakke.

Det at købe brugt første gang er bestemt også en god mulighed, som nok har sine store fordele ved, at man ikke bruger så mange penge (alt er relativt) på en riffel, hvis man nu senere vil have noget andet eller ikke går så meget på riffeljagt.

I mit tilfælde havde jeg adgang til noget jagt fra starten, hvor jeg havde mulighed for kronvildt, og derfor var det ret ligetil at købe en ny S&L i 6.5x55.

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7718
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 594 times
Been thanked: 1245 times

Re: Køb af jagtriffel. Schultz & Larsen. Har været 3 forskellige steder og de heder noget forskelligt?

Indlæg af T-REX » 11. jul 2022, 12:52

Nyjager skrev:
10. jul 2022, 16:09

Det 2. stedet hedder det en explorer til 24.000 kr

Vaabensmeden i Hedehusene har et Explorer sæt, med dæmper og Zeizz Conquest Kikkert, til lige under de 30K

https://vaabensmeden.dk/shop/jagt/rifle ... -3-12x50i/

Hvis du alligevel er faldet for Explorer modellen, så får du dæmper, kikkertringe og kikkert, for kr. 6000 ekstra.

Hvis du køber Explorer i løs vægt, og vil have dæmper og kikkert på, så vil bare Dæmper og kikkertringe koste ca. 3500

De har også en del andre sæt.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 401 times

Re: Køb af jagtriffel. Schultz & Larsen. Har været 3 forskellige steder og de heder noget forskelligt?

Indlæg af LJ » 11. jul 2022, 16:13

Vær i øvrigt meget opmærksom på ergonomien på S&L syntetisk thumbhole.

Jeg finder det meget lidt behageligt at holde på, bl.a. fordi afstanden/vinklen mellem greb og aftrækker er alt for lille og krampagtig.
Langefingeren sidder mast op ad aftrækkerbøjlen og pegefingeren skal bukkes uhensigtsmæssigt meget for at få blommen korrekt placeret på aftrækkeren.
Det er ikke noget der medvirker til optimal skydning/præcision.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11093
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Køb af jagtriffel. Schultz & Larsen. Har været 3 forskellige steder og de heder noget forskelligt?

Indlæg af C-X » 11. jul 2022, 16:26

Hvad er pibe stigningen i .308 Winchester, fra S&L?

Jeg ville gå efter en 1-10" og maksimum 1-11" (Tikka std.), på en ny riffel. Den mere klassiske 1-12" kunne jeg måske acceptere besværet med, hvis det var en brugt riffel, til en god pris.

Enig med LJ, den type skæfter er generelt meget hit or miss. Prøv det, inden du bestemmer dig. Også til hurtig betjening.

Døjer S&L med den samme silkebløde låsegang, som har solgt kilometer af Sauer rifler? Eller er der plads til lidt miljø i låsen?

Om den er for dyr eller pengene værd, det ved kun ham der betaler. Man kommer altså langt, for langt mindre, når man køber brugt.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 401 times

Re: Køb af jagtriffel. Schultz & Larsen. Har været 3 forskellige steder og de heder noget forskelligt?

Indlæg af LJ » 11. jul 2022, 16:59

S&L i .308 og 30-06 har 1:10 stigning.

Det er en fatbolt med ret snævre tolerancer. Kører lækkert når den er ren og har en lille oliehinde men der er ikke plads til "natur" :fun:

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11093
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Køb af jagtriffel. Schultz & Larsen. Har været 3 forskellige steder og de heder noget forskelligt?

Indlæg af C-X » 11. jul 2022, 17:05

Fatbolt er fedt, men vil man have sine rifler med i naturen, så kan man jo lige overveje det.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3361
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 633 times

Re: Køb af jagtriffel. Schultz & Larsen. Har været 3 forskellige steder og de heder noget forskelligt?

Indlæg af Flugteren » 11. jul 2022, 17:17

C-X skrev:
11. jul 2022, 17:05
Fatbolt er fedt, men vil man have sine rifler med i naturen, så kan man jo lige overveje det.
Jo tættere tolerancer, desto sværere er det for støv og snavs at komme ind i låsemekanikken. Skal man ud og kravle i mudder, så sørger man for at gøre det med en lukket lås over tomt kammer.

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7718
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 594 times
Been thanked: 1245 times

Re: Køb af jagtriffel. Schultz & Larsen. Har været 3 forskellige steder og de heder noget forskelligt?

Indlæg af T-REX » 11. jul 2022, 17:30

Flugteren skrev:
11. jul 2022, 17:17
C-X skrev:
11. jul 2022, 17:05
Fatbolt er fedt, men vil man have sine rifler med i naturen, så kan man jo lige overveje det.
Jo tættere tolerancer, desto sværere er det for støv og snavs at komme ind i låsemekanikken. Skal man ud og kravle i mudder, så sørger man for at gøre det med en lukket lås over tomt kammer.
Jo tættere tolerancer, des mindre møg skal der til, for at den "låser"

Der skal mere meget møg til, før en "rasle" Mauser 98, får problemer, end en ultra tæt tolerance fatbolt.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11093
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Køb af jagtriffel. Schultz & Larsen. Har været 3 forskellige steder og de heder noget forskelligt?

Indlæg af C-X » 11. jul 2022, 18:14

Flugteren skrev:
11. jul 2022, 17:17
C-X skrev:
11. jul 2022, 17:05
Fatbolt er fedt, men vil man have sine rifler med i naturen, så kan man jo lige overveje det.
Jo tættere tolerancer, desto sværere er det for støv og snavs at komme ind i låsemekanikken. Skal man ud og kravle i mudder, så sørger man for at gøre det med en lukket lås over tomt kammer.
Ikke enig. Kender flere der har kæmpet med deres Sauer 200 STR i lidt fygesand...
En løsning kunne være fluted bolt.

Jeg er fan af Sako, Tikka, Remington, Ruger, m.fl. pga simpelheden og at der er plads til miljø, uden man står med en kølle.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2917
Tilmeldt: 11. aug 2012, 23:17
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 114 times
Been thanked: 242 times

Re: Køb af jagtriffel. Schultz & Larsen. Har været 3 forskellige steder og de heder noget forskelligt?

Indlæg af Senserazer » 11. jul 2022, 18:23

Jeg ved ikke om du har haft nallerne i Bergaras B14 linje, men den er værd at gramse på. De ligger fra 7.000,- mener jeg, og op. Omkring de 12-14 er der mange muligheder.
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11093
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Køb af jagtriffel. Schultz & Larsen. Har været 3 forskellige steder og de heder noget forskelligt?

Indlæg af C-X » 11. jul 2022, 18:31

Den kunne jeg også have nævnt, på lige fod med Remington, da det er en lettere modificeret klon, med nogle gode upgrades.

Men begærer man en S&L, er det jo lidt noget andet.

Løs eller fast/hængslet magasin kan også dele vandene. Der er fordele og ulemper ved begge dele. Selv hælder jeg til hængslede magasiner, der kan fyldes oppefra. Især hvis det er primær riflen og man kan komme til at være afhængig af den.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

KKA
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1066
Tilmeldt: 22. mar 2011, 20:16
Interesser: støverjagt
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 158 times
Been thanked: 228 times

Re: Køb af jagtriffel. Schultz & Larsen. Har været 3 forskellige steder og de heder noget forskelligt?

Indlæg af KKA » 11. jul 2022, 20:41

Senserazer skrev:
11. jul 2022, 18:23
Jeg ved ikke om du har haft nallerne i Bergaras B14 linje, men den er værd at gramse på. De ligger fra 7.000,- mener jeg, og op. Omkring de 12-14 er der mange muligheder.
Den scorer 5 af 6 terningkast i det nye nummer af JEGER - minusset er en støjende totrins sikring….

Besvar