Erfaring søges: Sauer 100/101

Her kan du primært finde indlæg, hvor ligestillede har søgt hjælp til valg af jagtvåben og/eller kaliber.
Inden du selv opretter et indlæg og stiller spørgsmål så tag et kig rundt i eksisterende indlæg og se om ikke svaret allerede findes.
Besvar
Keller
Newbie
Newbie
Indlæg: 3
Tilmeldt: 24. jan 2016, 12:21
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København

Erfaring søges: Sauer 100/101

Indlæg af Keller » 23. apr 2022, 09:11

Hej allesammen

Jeg er på udkig efter min næste riffel, og er lige nu meget interesseret i en Sauer 101, i kaliber 308W.
Hvad har folk af praktisk erfaring med denne riffel, gerne med skæfte i træ.
Alternativt har jeg også kigget på Sauer 100, også med træskæfte. Er der nogen der kan fortælle lidt om den?
Har nemlig også kig på dette sæt: https://huntinglife.dk/webshop/191-riff ... -rcc-s100/

Hvordan er kvaliteten, hvordan skyder de, præcision mm.?

Jeg er åben for forslag til andre rifler i samme prisniveau, men de skal være med træskæfte og i kaliber 308W.

På forhånd tak

Brugeravatar
SHR 30.06
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 819
Tilmeldt: 9. maj 2007, 14:34
Interesser: Jagt, Jagt og jagt.....
Geografisk sted: Midtjyske Højderyg
Has thanked: 21 times
Been thanked: 60 times

Re: Erfaring søges: Sauer 100/101

Indlæg af SHR 30.06 » 23. apr 2022, 12:53

Jeg har kun pillet ved dem i butikken så mangler måske lidt praktisk. Men umiddelbart synes Jeg at 100’serien virker til at være prissat rigtigt og som en godt bud på en begynder-riffel. Men 101 synes jeg, er alt for dyr. Du kan få
Meget brugt 202 for samme pris. Og det vil jeg mene er en væsentlig bedre riffel (har selv haft en).

Skal det være med træ så kan du være heldig at finde:

En mauser 12
En brugt Sako 75/85
En brugt Sauer 202.

Men smag og behag er jo forskellig. Det er derfor alle kvinder bliver gift og at der stadig sælges nye alfa romeo :mrgreen:
Hvorfor nøjes med tysk teknik når der kan stå finsk finmekanik i skabet?

Sako 75 30.06
Sako vixen 223

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: Erfaring søges: Sauer 100/101

Indlæg af Flugteren » 23. apr 2022, 13:47

Stort set alle nyproducerede rifler i vanlig kaliber kan holde minimum 1.5 MOA, og ofte mindre med premium ammo, selv nede i prisklassen 7-8000 DKK. Præcisionen er derfor ikke noget, du skal have i overvejelse i forhold til pris.

Jeg vil dog mene, at med Sauer 100 får du ikke en riffel, hvor den rent faktisk udstråler "Sauer". Sauer 100 er lavet for at kunne sælge godt på det amerikanske marked, og den sælges da også for omkring 700 USD derovre. Modsat Sauer 100, så låser Sauer 101 f.eks. i piben, ikke i låsestolen, den er blåneret og overall har den en bedre finish.

Så jeg vil ikke mene, at Sauer 100 og Sauer 101 er identiske bortset fra æstetikken. Man får en totalt set bedre konstrueret riffel i Sauer 101, end man
gør i Sauer 100.

Snox
Newbie
Newbie
Indlæg: 14
Tilmeldt: 12. maj 2019, 12:47
Interesser: Skydning, jagt og fiskeri
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 13 times
Been thanked: 17 times

Re: Erfaring søges: Sauer 100/101

Indlæg af Snox » 23. apr 2022, 21:11

Jeg har en Sauer 101 Select i kal. .308. og brugt den til driv/bevægelsesjagt de sidste tre år. Det er min første og (indtil videre) eneste riffel. Den har skudt både rå, då og kronvildt.

Jeg valgte 101'eren over 100'eren, fordi den, som allerede nævnt, har en bedre konstruktion, hvilket man også betaler en pæn merpris for. For mig var riflens sikkerhedssystemer en meget vigtig faktor. I 100-modellen er sikringen en pal som kan skubbes frem og tilbage i tre forskellige positioner, hvor 101'eren har en trykknap på bundstykket. Trykknappen er designet sådan, at den praktisk talt umulig at komme til at udløse ved et uheld, hvorimod palen nemmere kan blive trykket i en forkert position ved et uheld. Det kræver lidt øvelse at blive dus med trykknappen, men man lærer det hurtigt. Den larmer dog en lille bitte smule ift. pal-systemet. 101'eren har også en knap, som gør det muligt at aflade riflen uden at afsikre. Dog har 100'eren mulighed for at ændre aftrækstrykket, hvor 101'eren har standard aftræk på 950 g. som ikke kan ændres. Jeg er meget tilfreds med aftrækket, men prøv det i forretningen og se om det passer til dig. Låsen på 101'eren går som glas og man kan repetere super hurtigt. 5-skuds magasinet i plast fungerer rigtig fint og jeg har aldrig oplevet at repeteringen jammede. Vægten på riflen er ret høj, men det kombineret med en lyddæmper gør at rekylet er meget lille.

Skæftet på Select-modellen er mørkt, olieret træ, som naturligt er mere sart end plast men om det er pænere er en smagssag. Man skal dog være opmærksom på, at man ikke kan smadre alt for meget rundt med et træskæfte uden at det efterlader mærker. Jeg har haft den med på et par drivjagter i silende regn, hvor en grundig overtørring med klud og tørring i nærheden af en radiator efter jagten var nødvendig for at beskytte træet. Jeg gav skæftet olie efter denne sæson og nu ser den ud som ny. Classic-modellen er også træ men ikke ligeså pænt som på Select'en, men det betaler man også en del ekstra for. Piben på Select'en har en mat brunering hvor Classic'en er blank, så man nemmere ser fedtfingre. Select'en har også diamantslibning på bundskykket og grebsknop i alu- AKA lir.

101'eren i .308 har ikke den bedste twist rate til langsomme og tunge kobberkugler, men min riffel skyder godt med 150g Remington UMC træningsammo og 150gr Hornady GMX (desværre udgået) og det vedhæftede billede er en af mine bedste grupper stående med Viper Flex skydestok på 100 m. Jeg vil eksperimentere med Sako Blade i den kommende sæson, men har endnu ikke praktisk erfaring med den på banen eller jagt.

Jeg er i dag glad for, at jeg brugte de ekstra penge på en 101 ift. en 100, da jeg synes det er en mere helstøbt og pæn riffel som jeg kan bruge mange år endnu uden et behov for at skulle opgradere. Træskæftet er ren æstetik og gør at man skal passe bedre på den, men jeg synes at det er flot og jeg tager mig i at beundre det hver gang jeg tager riflen ud af skabet.
Vedhæftede filer
IMG_0589.jpg
E78EF760-F4A2-4E8D-8345-9B910C0B6B75.JPG
IMG_1815.jpg
Sauer 101 Select .308W + Zeiss Conquest DL 3-12x50
Beretta Silver Pigeon Classic 12/76

KKA
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1064
Tilmeldt: 22. mar 2011, 20:16
Interesser: støverjagt
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 156 times
Been thanked: 228 times

Re: Erfaring søges: Sauer 100/101

Indlæg af KKA » 23. apr 2022, 22:58

Du kan læse en indbyrdes test af Sauer 200, 101 og404 her:
https://www.jeger.no/jaktvaapen/rifle/t ... -sauer-404( på disse 3 testeksemplarer havde 101’eren den bedste præcision)

Min viv har en Sauer 101 Artemis med Freyr og Devik dæmper 269gr i 308win
Hun er meget begejstret for sikringen, hvorfor hun valgte Sauer 101 fremfor Blaser R8

Besvar