Hvordan renser jeg løbet på mit haglgevær?

Her kan du primært finde indlæg, hvor ligestillede har søgt hjælp til valg af jagtvåben og/eller kaliber.
Inden du selv opretter et indlæg og stiller spørgsmål så tag et kig rundt i eksisterende indlæg og se om ikke svaret allerede findes.
Besvar
Razzer47
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 30
Tilmeldt: 7. mar 2021, 13:03
Interesser: Halggevær
Geografisk sted: Nordjylland
Been thanked: 7 times

Hvordan renser jeg løbet på mit haglgevær?

Indlæg af Razzer47 » 21. nov 2021, 13:02

Hej med jer. Min browning som jeg skyder med på banan er efterhånden ved og være ret beskidt i løbet. Selvom den den får en tur engang i mellem. Den er beskidt i starten af løb og i chokes. Kan jeg godt tage sådan en spiral børste og køre i gennem Hele løbet og chokes eller er den for grov ?
Vedhæftede filer
20211121_130116.jpg
Senest rettet af Refraktorius 6. dec 2021, 09:05, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Overskrift tilrettet til indlægggts formål. Læs gerne opslaget i small talk

Brugeravatar
Epae
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1330
Tilmeldt: 8. nov 2018, 20:25
Interesser: Flugt- og riffel-skydning
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 112 times
Been thanked: 248 times

Re: Rengøring haglgevær løb

Indlæg af Epae » 21. nov 2021, 13:05

Det er sådan en du skal bruge, især god til at få plastic rester fra haglskåle ud der hvor chokes begynder deres indsnævring.
Go for it
Browning B525 - 12/76
BRNO Special Poldi Electro - 16/70
Marlin (JM) 1895 SBL - 45-70 Govt.
Ruger Precision Rimfire - 22LR
Tikka T3X TAC A1 - .260 Remington
Ruger SFAR - .308 Win

Razzer47
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 30
Tilmeldt: 7. mar 2021, 13:03
Interesser: Halggevær
Geografisk sted: Nordjylland
Been thanked: 7 times

Re: Rengøring haglgevær løb

Indlæg af Razzer47 » 21. nov 2021, 13:41

Det første del af løbet er større da det er kammert til patron men kan man bruge stål uld eller en stål børste. Som På billedet er det mere mørkt i løbet der hvor der sider brændt plastik
Vedhæftede filer
20211121_133742.jpg

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 401 times

Re: Rengøring haglgevær løb

Indlæg af LJ » 21. nov 2021, 17:26

Razzer47 skrev:
21. nov 2021, 13:02
Hej med jer. Min browning som jeg skyder med på banan er efterhånden ved og være ret beskidt i løbet. Selvom den den får en tur engang i mellem. Den er beskidt i starten af løb og i chokes. Kan jeg godt tage sådan en spiral børste og køre i gennem Hele løbet og chokes eller er den for grov ?
Hvor tæt på står du, når du skyder på bananerne? Der kan ikke være meget banan tilbage efter et skud hagl!

Brugeravatar
The Mad Viking
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 840
Tilmeldt: 22. nov 2014, 02:00
Interesser: Skydning og mekanik
Geografisk sted: Nordøstfyn
Has thanked: 471 times
Been thanked: 217 times

Re: Rengøring haglgevær løb

Indlæg af The Mad Viking » 21. nov 2021, 18:20

LJ skrev:
21. nov 2021, 17:26
Razzer47 skrev:
21. nov 2021, 13:02
Hej med jer. Min browning som jeg skyder med på banan er efterhånden ved og være ret beskidt i løbet. Selvom den den får en tur engang i mellem. Den er beskidt i starten af løb og i chokes. Kan jeg godt tage sådan en spiral børste og køre i gennem Hele løbet og chokes eller er den for grov ?
Hvor tæt på står du, når du skyder på bananerne? Der kan ikke være meget banan tilbage efter et skud hagl!
Det kan også være banan, som er brændt fast i løbet? :neutral:
(Damn You, Autocorrect!) :fun:
Studies suggest that 9 out of 10 men prefer curvy women.
The 10th man usually prefers the other 9...

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7568
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 909 times

Re: Rengøring haglgevær løb

Indlæg af Raptor357 » 21. nov 2021, 18:37

Jeg kan anbefale at du ser denne. Det er to tosser, men det virker.
Husk frisk luft

youtu.be/9JAnRT850fc
hop 21 minutter ind i den og ved 23 minutter er opskriften på deres variant af eds red. den er fantastisk til rørene på haglvåben. husk endnu mere frisk luft
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

ABjerre
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 210
Tilmeldt: 20. jan 2016, 15:04
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 40 times
Been thanked: 38 times

Re: Rengøring haglgevær løb

Indlæg af ABjerre » 22. nov 2021, 09:20

Da jeg i sin tid købte mit haglgevær lod jeg mig fortælle, at stålbørsten i nogle tilfælde kan ridse indersiden af løbene, så selvom jeg har været fristet til at bruge den spiralbørste du viser der, har jeg ladet altid ladet være og har egentlig aldrig haft problemer med at få mine løb helt spejlblanke. Det skal nævnes, at jeg skyder med en nyere Beretta 686, og de er måske lettere at få rene end andre geværer. Aner det ikke.

Anyway...

I et sæt med rensestok og 3 børster er der som regl en spiralbørste (som du viser her), en fiberbørste, eller kost om man vil, og en "uld"børste. Jeg bruger fiber-børste-kosten til at feje alt løst skidt ud af løbet. Det kræver nogle gange igennem - hvor meget afhænger 100% af hvor god kosten er og hvor meget skidt der sidder, men ud kommer det da alt sammen til sidst. Jeg har aldrig skulle bruge mere end 3-5 min på dén øvelse.

Slutteligt bruger jeg uldbørsten til at give løbet en let oliefilm. 1, 2 eller måske 3 gange frem og tilbage er nok til at tage det sidste smuds og give den sidste coating. Herefter står mine løb helt blanke.

Af al den tid man i alt bruger på at køre ud til skydebanen, køre hjem, rense løb og smøre løb og mekanik, nusse og skæftet er nyde synet af indholdet af våbenskabet, så er det måske ikke på bruge af rensebørsten, at jeg ville prøve at spare 2 minutter.
12/76 .17HMR .22LR 6.5CRM 30-30Win .308Win

Brugeravatar
Caspian1911
Moderator
Moderator
Indlæg: 4083
Tilmeldt: 1. nov 2006, 16:59
Interesser: IPSC, gamle danske våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 565 times
Been thanked: 369 times

Re: Rengøring haglgevær løb

Indlæg af Caspian1911 » 22. nov 2021, 09:23

Jeg har en cal. 12 Bore Snake. Det virker udemærket og bliver trukket igennem løbene hver gang, geværene har været luftet.
As I hurtled through space, one thought kept crossing my mind - every part of this rocket was supplied by the lowest bidder.
~ John Glenn, RIP


Besvar