Hvorfor er 6,5x55min til storvildt?

Her kan du primært finde indlæg, hvor ligestillede har søgt hjælp til valg af jagtvåben og/eller kaliber.
Inden du selv opretter et indlæg og stiller spørgsmål så tag et kig rundt i eksisterende indlæg og se om ikke svaret allerede findes.
Besvar
Brugeravatar
Hønsetyv
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1276
Tilmeldt: 13. jun 2007, 20:22
Interesser: Genladning
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 1 time
Been thanked: 302 times

Hvorfor er 6,5x55min til storvildt?

Indlæg af Hønsetyv » 22. sep 2021, 22:23

I årene efter WWI (nærmere i 1930'erne) stod man "pludselig" i Sverige som i mange andre lande med en befolkning der var stærkt bevæbnet og man havde som regering/stat ingen ide om hvem og hvor mange drejede sig om. Før WWI var det bare at gå til den lokale betjent og betale nogle få kroner for en tilladelse til at købe en riffel. Med den i hånd var det bare at frekventere den lokale forhandler og våbnet blev udleveret uden problemer.
Så i starten af 1930'erne blev Sverige (danmark, Norge og andre) opmærksomme på problemet med hvor stor del af befolkningen der egentlig var bevæbnet til et mulig optøjer, uden at regeringen havde kendskab hertil.
Jeg ved at indtil 1932 havde Danmark ingen våbenlov overhovedet. Så det kan ikke være længe efter at Svenskerne vågnede op.

For at komme alle de uregistrerede rifler folk havde i skabene (Primært Remington rollig block model 1867) til livs var det nærliggende at indføre en nymodens anslagsenergi som 6,5x55 netop kunne overholde men som den gamle 12,7x44R ville falde for med det samme.

Svup var 2kj med 10gram og 2,7kj med 9gram "standarden" i skandinavien, og har være det siden.

Dog ser jeg en ændring komme! Der er alt for mange våben ude hos jægerne som ikke vil kunne holde kravene med blyfrie kugler. De er for lange til stigningen, og for langsomme for sikker ekspansion.

Brugeravatar
NWF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 660
Tilmeldt: 13. nov 2016, 22:00
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 409 times
Been thanked: 203 times

Re: Hvorfor er 6,5x55min til storvildt?

Indlæg af NWF » 23. sep 2021, 06:09

Undskyld mig, men det lyder lettere sølvpapirshat-agtig som det udlægges her. Ja, der var i 30erne et fokus, b.la. med Urolovene, for at imødegå militante grupperinger - men hvordan det lige forbindes sammen med anslagsenergi til jagt har jeg svært ved at se. Våbenlovgivning og jagtlovgivning er trods evt overlap 2 forskellige bæster

I 1982 sagde loven at til det vi idag klassificere som klasse 1 vildt(brugen af den nuværende klassificeringen blev først en del af lovgivningen i 1994) skulle bruges min. 8 gram projektil og min. 1962 joule - så påstanden om den nuværende standard er ikke historisk korrekt.

Og ja, din fornemmelse for at der kommer en ændring er korrekt, der er udarbejdet en rapport herom som er blev diskuteret livligt div steder(min. 7,8 gram blyfri og min. 2000 joule)
Senest rettet af NWF 24. sep 2021, 00:08, rettet i alt 1 gang.
Deer don’t have a favorite cartridge; they hate them all equally.

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7707
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Hvorfor er 6,5x55min til storvildt?

Indlæg af T-REX » 23. sep 2021, 13:28

Jeg kan desværre ikke finde lovteksten, fra "lov nr. 145 af 28. april 1931 om jagten."

Men i opdateringen fra 1967(lov nr. 221 af 3. juni 1967 om jagten), er der ikke nævnt anslagsenergi, i betænkninger eller lovforslag, fra Folketingets årbøger.

Det tidligste jeg finder, er Jagtloven 1987
https://www.retsinformation.dk/eli/lta/1987/801 skrev:§ 16 a. Følgende typer ammunition m.m. må ikke anvendes til jagt:

a. kuglepatroner til haglgeværer,

b. hagl større end 3,5 mm,

c. fuldkappet riffelammunition og projektiler med anslagsenergi under 200 kgm/100 m (1962 joule) samt projektilvægt under 8 g til beskydning af kron-, då- og sikavildt, muflon, vildsvin og sæler,

d. fuldkappet riffelammunition og projektiler med anslagsenergi under 100 kgm/100 m (981 joule) samt projektilvægt under 3 g til beskydning af råvildt.
Så vidt jeg ved, så er reglerne indført, for at gøre den mest almindelige kaliber i Skandinavien(6,5x55) lovlig, til Kronvildt og Elg.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7707
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Hvorfor er 6,5x55min til storvildt?

Indlæg af T-REX » 23. sep 2021, 16:09

Hønsetyv skrev:
22. sep 2021, 22:23
I årene efter WWI (nærmere i 1930'erne) stod man "pludselig" i Sverige som i mange andre lande med en befolkning der var stærkt bevæbnet
Der er en spændende artikel her: https://pure.uva.nl/ws/files/47952466/K ... e_2019.pdf
Der belyser årsagerne, til det der kaldtes Urolovene, herunder uniformsforbud og våbenlov.

Og en kortere version, her: https://danmarkshistorien.dk/leksikon-o ... 1934-1952/

Begge af samme forfatter, Kristina Krake.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Besvar