Køb af Carl Gustaf M96

Her kan du primært finde indlæg, hvor ligestillede har søgt hjælp til valg af jagtvåben og/eller kaliber.
Inden du selv opretter et indlæg og stiller spørgsmål så tag et kig rundt i eksisterende indlæg og se om ikke svaret allerede findes.
Besvar
Mulan
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 28
Tilmeldt: 11. feb 2011, 10:09
Interesser: IPSC
Geografisk sted: Sorø
Has thanked: 4 times
Been thanked: 3 times

Køb af Carl Gustaf M96

Indlæg af Mulan » 1. jul 2021, 17:40

Hej NVF

Jeg er på udkig efter en billig riffel i 6,5x55 eller 308w, bare til bukke jagt på min egen grund, og har i den forbindelse fundet en Carl Gustaf M96.

Jeg har mulighed for at prøveskyde den på en 50m bane, men hvor meget spredning skal jeg acceptere på sådan en ældre riffel?
Tænker 15-20mm på de 50 meter, men er det helt urealistisk?
Den er monteret med lyddæmper, kan det have betydning for spredningen?
Løbet er 62 cm.

Og er der andet man skal kontrollere nu når man har den i hånden, ud over sparp rifelgang og rent løb (og hvad er definationen på en skarp rifelgang? :smile: )


Hilsen
Mulan

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7707
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Køb af Carl Gustaf M96

Indlæg af T-REX » 1. jul 2021, 19:01

Hvad gruppestørrelser kan du normalt skyde?

på 50 meter, der bør den kunne klare 3 cm, eller bedre, med ammo, den kan lide.
Men det kræver, at du gør dit arbejde, ordentligt.

Personligt er jeg en middelmådig riffelskytte, og er tilfreds med 4 cm grupper, på 100 meter. :oops:
Selvom jeg da gerne vil have kløverblade. :giggle: (Er set, men sjældent, med min 30-06'er)

Dæmper bør ikke give større grupper, hvis den er monteret korrekt
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Mulan
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 28
Tilmeldt: 11. feb 2011, 10:09
Interesser: IPSC
Geografisk sted: Sorø
Has thanked: 4 times
Been thanked: 3 times

Re: Køb af Carl Gustaf M96

Indlæg af Mulan » 1. jul 2021, 20:31

på 100m skyder jeg normalt 2-3 cm. Men jeg regner med at sættet riffel op i en indskydningsstativ, så mine evner ikke har betydning.

Jeg vil bare gerne sikre mig, at jeg ikke køber en riffel hvor piben er udslidt. Ved ikke om der er andet man kan undersøge ud over spredningen?

Rulab
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 922
Tilmeldt: 18. mar 2007, 15:14
Interesser: Hagljagt og flugtskydning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 124 times
Been thanked: 164 times

Re: Køb af Carl Gustaf M96

Indlæg af Rulab » 1. jul 2021, 23:23

Jeg har en tilsvarende M96 i 6,5x55, min holder <30 mm treskuds grupper på 100 m med al ammunition jeg har prøvet, minus hjemmeladninger, Lapua Mega og Prvi Partisan.
Min M96 skyder bedst med 9 grams og med god kvalitet ammunition også bedre end førnævnt. Om det er generelt for M96 med den fortrukne kuglevægt eller et tilfælde, tør jeg ikke sige.

Kan den M96 du har kig på, ikke holde maks. 30-35 mm spredning på 100 meter, ville jeg personligt finde noget andet.
Ikke fordi en større spredning er et jagtmæssigt problem på moderate hold, men der er så mange billige rifler i god stand på markedet, at det ikke kan svare sig at ofre en tilladelse på en dårlig riffel.

Det vigtigste at kontrollere ved en M96 før køb er næsten aftrækket, ikke teknisk, men kan du leve med et langt og relativ tungt aftræk samt vingesikringen?
Hvis ikke, så er det sandsynligvis billigere at finde en anden riffel end at ændre på riflen efterfølgende.

Mulan
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 28
Tilmeldt: 11. feb 2011, 10:09
Interesser: IPSC
Geografisk sted: Sorø
Has thanked: 4 times
Been thanked: 3 times

Re: Køb af Carl Gustaf M96

Indlæg af Mulan » 2. jul 2021, 09:15

Tak for de gode svar!

Riffelen er med side sikring, og sælger oplyser at aftrækket er blevet justeret til ca. 1 kg hos en bøssemager. Så jeg håber det er i orden.

Det er mere det med at sikre piben ikke er slidt op, som jeg kun tænker man kan vide ved prøve skydning.

Nogen der har en ide, hvor mange skud en gammel Carl Gustaf pibe kan skyde?
Ved godt det afhænger af mange faktore, men bare sådan generelt?

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Køb af Carl Gustaf M96

Indlæg af PSindrup » 2. jul 2021, 10:10

Hvor godt kan du selv skyde (samle) på 100 meter, når du skyder bedst, med alle mulige tænkelige hjælpemidler som anlæg?

Der er ingen grund til at din 6,5x55 skulle skyde meget ringere. På 50 meter bør du kunne opnå ca. den halve spredning.

Jeg købte selv en gammel Husqvarna 6,5x55 og med den kan jeg sagtens skyde grupper på mindre end 3 cm på 100 meter.
(Liggende, med fast anlæg, eller på skydebord)

Peter

Mulan
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 28
Tilmeldt: 11. feb 2011, 10:09
Interesser: IPSC
Geografisk sted: Sorø
Has thanked: 4 times
Been thanked: 3 times

Re: Køb af Carl Gustaf M96

Indlæg af Mulan » 2. jul 2021, 10:57

PSindrup skrev:
2. jul 2021, 10:10
Hvor godt kan du selv skyde (samle) på 100 meter, når du skyder bedst, med alle mulige tænkelige hjælpemidler som anlæg?

Der er ingen grund til at din 6,5x55 skulle skyde meget ringere. På 50 meter bør du kunne opnå ca. den halve spredning.

Jeg købte selv en gammel Husqvarna 6,5x55 og med den kan jeg sagtens skyde grupper på mindre end 3 cm på 100 meter.
(Liggende, med fast anlæg, eller på skydebord)

Peter
På 100meter kan jeg på en god dag lave en samling inden for 2 cm. Riflen skal jo primært benyttes til jagt, så den behøver jo ikke at være en sub MOA riffel. Jeg vil bare sikre mig at piben ikke er helt slidt.

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Køb af Carl Gustaf M96

Indlæg af PSindrup » 2. jul 2021, 11:11

Mulan skrev:
2. jul 2021, 10:57
PSindrup skrev:
2. jul 2021, 10:10
Hvor godt kan du selv skyde (samle) på 100 meter, når du skyder bedst, med alle mulige tænkelige hjælpemidler som anlæg?

Der er ingen grund til at din 6,5x55 skulle skyde meget ringere. På 50 meter bør du kunne opnå ca. den halve spredning.

Jeg købte selv en gammel Husqvarna 6,5x55 og med den kan jeg sagtens skyde grupper på mindre end 3 cm på 100 meter.
(Liggende, med fast anlæg, eller på skydebord)

Peter
På 100meter kan jeg på en god dag lave en samling inden for 2 cm. Riflen skal jo primært benyttes til jagt, så den behøver jo ikke at være en sub MOA riffel. Jeg vil bare sikre mig at piben ikke er helt slidt.
Så vil jeg sige at du bør kunne forvente det samme på den halve afstand.

Og så syntes jeg i øvrigt ikke du behøver at gå på kompromis med kvaliteten fordi den "bare" skal bruges til jagt.

Der findes masser af brugte 6,5x55 rifler til salg, og du behøver jo ikke nødvendigvis at købe den i Hubertushuset :giggle: :twisted:

Peter

Mulan
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 28
Tilmeldt: 11. feb 2011, 10:09
Interesser: IPSC
Geografisk sted: Sorø
Has thanked: 4 times
Been thanked: 3 times

Re: Køb af Carl Gustaf M96

Indlæg af Mulan » 2. jul 2021, 16:11

Det er også en privat brugt jeg ser på. ønsker ikke at benytte mere end 2000,- til det den skal benyttes til :smile:

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Køb af Carl Gustaf M96

Indlæg af PSindrup » 2. jul 2021, 18:35

Mulan skrev:
2. jul 2021, 16:11
Det er også en privat brugt jeg ser på. ønsker ikke at benytte mere end 2000,- til det den skal benyttes til :smile:
Jeg tænkte at 50 meter testskydning og bopæl i Sorø måtte betyde Hubertushuset :oops:

Peter

LHL
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 483
Tilmeldt: 14. feb 2017, 22:57
Interesser: riffeljagt
Geografisk sted: sjælland
Has thanked: 105 times
Been thanked: 65 times

Re: Køb af Carl Gustaf M96

Indlæg af LHL » 3. jul 2021, 08:14

Den riflingsprofil der er anvendt til m96 giver mundingen et firkantet udseende så det er svært at vurdere slid visuelt.hvis den er i originalt skæfte er der en messing skive på kolben der fortæller meget om riflen.hvis den ikke spreder mere med varm pibe end kold er det et godt tegn.

Brugeravatar
Hønsetyv
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1276
Tilmeldt: 13. jun 2007, 20:22
Interesser: Genladning
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 1 time
Been thanked: 302 times

Re: Køb af Carl Gustaf M96

Indlæg af Hønsetyv » 28. aug 2021, 20:49

Elefanten i rummet!

Cock on close som er specielt for en 96 er det ikke alle der kan vende sig til, lidt ligesom vandpistol aftrækket på Glock.

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4979
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: Køb af Carl Gustaf M96

Indlæg af Lassescout » 29. aug 2021, 19:34

Hønsetyv skrev:
28. aug 2021, 20:49
Elefanten i rummet!

Cock on close som er specielt for en 96 er det ikke alle der kan vende sig til, lidt ligesom vandpistol aftrækket på Glock.
Hvis man vil have "cock on open" i stedet for til samme pris eller mindre, så kig efter en ombygget skytteforeningsriffel. Det er oftest en M 98 lås med en S&L pibe og S&L match aftræk. Der findes professionelt ombyggede eksemplarer med kikkertbaser, gevind til lyddæmper og ændret bundstykkehåndtag så der er plads til kikkerten. De skyder som regel helt forrygende præcist og kan fås for 2.000,- til 2.500,- kr. Jeg ved at N.P. i Vildbjerg har lavet en del af disse, og du får en virkelig fin no-nonsense riffel for minuspenge i sådan én.

Hvis man så senere vil opgradere skæftet kan man købe aftermarket dele i lige præcis den udformning og farve man har lyst til.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Besvar