Hjælp nyjæger med at vælge haglgevær (uden udskiftelige chokes og ejector)

Her kan du primært finde indlæg, hvor ligestillede har søgt hjælp til valg af jagtvåben og/eller kaliber.
Inden du selv opretter et indlæg og stiller spørgsmål så tag et kig rundt i eksisterende indlæg og se om ikke svaret allerede findes.
PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Hjælp nyjæger med at vælge haglgevær (uden udskiftelige chokes og ejector)

Indlæg af PSindrup » 14. jun 2021, 12:49

Hej altvidende forum

Jeg er blevet bedt om at hjælpe en nyjæger med valg af første haglgevær.

Han har set sig lidt lun på denne model, som vi skal ud og se på den med fingrende i weekenden

https://hubertushuset.com/9273-jaguar-s ... jmYiOAV-TE

MEN den er uden både udskiftelige chokes og ejector.

Jeg ville selv godt kunne leve uden udskiftelige chokes, men jeg ville have meget svært ved at leve uden ejector på f.eks. en andejagt.

What say you?

Peter

Gerdson39
This member is
This member is
Indlæg: 489
Tilmeldt: 22. maj 2021, 11:36
Interesser: Jagt- og riffelskydning
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 125 times
Been thanked: 110 times

Re: Hjælp nyjæger med at vælge haglgevær (uden udskiftelige chokes og ejector)

Indlæg af Gerdson39 » 14. jun 2021, 13:29

Jeg har også læst, at på de fleste våben ruster de der udskiftelige chokes fast alligevel.
Men enig med ejector, det virker lidt upraktisk, til næsten alt. Og det er jo nemmere senere at deaktivere dem, hvis man virkelig vil leve uden.
“…a short, light, handy, versatile, utility rifle.” Cooper called his idea of this conceptualized carbine a “scout rifle.”

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: Hjælp nyjæger med at vælge haglgevær (uden udskiftelige chokes og ejector)

Indlæg af Flugteren » 14. jun 2021, 13:36

Gerdson39 skrev:
14. jun 2021, 13:29
Jeg har også læst, at på de fleste våben ruster de der udskiftelige chokes fast alligevel.
Men enig med ejector, det virker lidt upraktisk, til næsten alt. Og det er jo nemmere senere at deaktivere dem, hvis man virkelig vil leve uden.
Njaah, min Browning er med udskiftelige chokes, og jeg har aldrig oplevet, at de er begyndt at ruste i de fem år, jeg har haft den. Og våbnet er ikke blevet behandlet med fløjlshandsker og demineraliseret vand efter hver jagt. Jeg skifter mellem mine "skydebanechokes" og mine jagtchokes én gang om året, og de får så en lille rens og lidt våbenolie, når de alligevel er ude. Det tager maksimalt fem minutter, og kan jo gøres i forlængelse af alm. våbenpleje.

Men det er jo ikke sådan, at man ikke kan leve uden chokes. Skydefærdigheder er 90% af arbejdet for den almindelige skytte/jæger. Udskiftelige chokes er bare rare at have (og så godt som standard på de fleste nyere våben), for så kan man lige skifte, hvis man nu vil have en trangere boring til Bismuth-hagl vs. en mere åben boring til stålhagl på banen. Eller en kombination af de to til jagt på kort vs. længere hold.

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Hjælp nyjæger med at vælge haglgevær (uden udskiftelige chokes og ejector)

Indlæg af PSindrup » 14. jun 2021, 13:42

Flugteren skrev:
14. jun 2021, 13:36
Gerdson39 skrev:
14. jun 2021, 13:29
Jeg har også læst, at på de fleste våben ruster de der udskiftelige chokes fast alligevel.
Men enig med ejector, det virker lidt upraktisk, til næsten alt. Og det er jo nemmere senere at deaktivere dem, hvis man virkelig vil leve uden.
Njaah, min Browning er med udskiftelige chokes, og jeg har aldrig oplevet, at de er begyndt at ruste i de fem år, jeg har haft den. Og våbnet er ikke blevet behandlet med fløjlshandsker og demineraliseret vand efter hver jagt. Jeg skifter mellem mine "skydebanechokes" og mine jagtchokes én gang om året, og de får så en lille rens og lidt våbenolie, når de alligevel er ude. Det tager maksimalt fem minutter, og kan jo gøres i forlængelse af alm. våbenpleje.

Men det er jo ikke sådan, at man ikke kan leve uden chokes. Skydefærdigheder er 90% af arbejdet for den almindelige skytte/jæger. Udskiftelige chokes er bare rare at have (og så godt som standard på de fleste nyere våben), for så kan man lige skifte, hvis man nu vil have en trangere boring til Bismuth-hagl vs. en mere åben boring til stålhagl på banen. Eller en kombination af de to til jagt på kort vs. længere hold.
Det har jeg til gengæld.

Første gang jeg skulle forsøge at udskifte mine chokes på min Silma, var de groet så meget fast at de spiste tænderne på det værktøj der fulgte med til at afmonter chokes med.

Peter
Senest rettet af PSindrup 14. jun 2021, 13:51, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Epae
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1323
Tilmeldt: 8. nov 2018, 20:25
Interesser: Flugt- og riffel-skydning
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 112 times
Been thanked: 244 times

Re: Hjælp nyjæger med at vælge haglgevær (uden udskiftelige chokes og ejector)

Indlæg af Epae » 14. jun 2021, 13:48

heller ingen problemer med udskiftelige chokes her efter 5½ år med en browning der har udskiftelige.
skru dem ud en gang imellem og gi dem en hurtig rens og noget fedt af en art og ned i løbet igen. slut bum.
Browning B525 - 12/76
BRNO Special Poldi Electro - 16/70
Marlin (JM) 1895 SBL - 45-70 Govt.
Ruger Precision Rimfire - 22LR
Tikka T3X TAC A1 - .260 Remington
Ruger SFAR - .308 Win

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Hjælp nyjæger med at vælge haglgevær (uden udskiftelige chokes og ejector)

Indlæg af PSindrup » 14. jun 2021, 13:53

Min "bekymring" på min vens vegne, går faktisk også mest på at skulle undvære ejector.

Det tror jeg at jeg selv ville være ked af, også selv om at de kan drille på skydebanen de første mange ture. :blink:

Peter

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1699
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 398 times

Re: Hjælp nyjæger med at vælge haglgevær (uden udskiftelige chokes og ejector)

Indlæg af LJ » 14. jun 2021, 13:56

Fortæller du f.eks. de jagttegnselever du underviser at du henter viden herinde eller præsenterer du det som "dit eget"?

Måske var vedkommende der skal have nyt haglgevær bedre tjent med at oprette sig herinde, stille spørgsmål og få svar direkte fra brugerne, så de ikke går igennem dit "filter"?


Den eneste årsag til fastgroede chokes er manglende rettidig omhu. Evner man ikke at vedligeholde sit grej gør man klogt i at holde det så absolut simpelt som muligt.
På de haglgeværer jeg har haft, har jeg aldrig haft problemer med de udskiftelige chokes.

Det gevær du linker til kan købes for max. 8500,- med ejector og chokes. Måske endda som pakke med foderal, olie, rensesæt og klikpatroner.
Det er et udemærket gevær med god balance og ganske ok forarbejdning for prisklassen. Træet er laserpræget og kan se lidt kunstigt ud.
Aftrækket er en form for mekanisk, så det tager andet løb også uden rekyl.

Du nævner ikke noget om statur på køber, højde og drøjde?

Ville jeg selv undvære ejector....ja...på en klassisk S/S. Ellers ikke.
Ville jeg selv undvære udskiftelige chokes. Ja, på en flot "clean" haglskyder med 3/4 1/2, 1/2 1/2 eller 1/4 1/2 boring.
Som lerdueknuser....hmm...nej, nok ikke. Selvom der næsten permanent sidder 1/2 1/2 i min, så det er til at undvære, specielt hvis man skyder en fast disciplin.

EDIT: Nu har jeg så ringet til Gamefair og fået bekræftet at de har omtalte haglgevær med 71 cm løb, ejector og fast boring som pakke, med foderal, olie, rensesæt og klikpatroner for 7495,-
https://gamefair.dk/shop/221-tilbudspakker-vaaben/
Senest rettet af LJ 14. jun 2021, 14:32, rettet i alt 2 gange.

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: Hjælp nyjæger med at vælge haglgevær (uden udskiftelige chokes og ejector)

Indlæg af Flugteren » 14. jun 2021, 13:58

Jeg skyder også med et haglgevær uden ejektor, men med udtrækker, og det fungerer nu stadigvæk fint. Det kræver en lille smule mere øvelse, og er ikke helt så sexet som ejektor, men det er fuldt funktionsdygtigt. Personligt har jeg ikke stået i en situation, hvor ejektoren har gjort det muligt at pille flere fugle ned, i alt fald ikke, hvis jeg skulle skyde efter dem på jagtetiske afstande.

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1699
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 398 times

Re: Hjælp nyjæger med at vælge haglgevær (uden udskiftelige chokes og ejector)

Indlæg af LJ » 14. jun 2021, 14:11

Gerdson39 skrev:
14. jun 2021, 13:29
Jeg har også læst, at på de fleste våben ruster de der udskiftelige chokes fast alligevel.
Men enig med ejector, det virker lidt upraktisk, til næsten alt. Og det er jo nemmere senere at deaktivere dem, hvis man virkelig vil leve uden.
Hvor har du læst det?

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7550
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Hjælp nyjæger med at vælge haglgevær (uden udskiftelige chokes og ejector)

Indlæg af Raptor357 » 14. jun 2021, 14:30

Jeg hader mine ejectore, men elsker mine udskiftelige chokes.
Men sådan er vi jo forskellige.
Geværet vil helt klart virke, men kan man få det med ejector der kan slås fra og udskiftelige chokes af en kendt type er det da at foretrække.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Lars M. L.
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 638
Tilmeldt: 9. maj 2005, 14:55
Interesser: Jagt, skydning og jagthunde
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 313 times
Been thanked: 175 times

Re: Hjælp nyjæger med at vælge haglgevær (uden udskiftelige chokes og ejector)

Indlæg af Lars M. L. » 14. jun 2021, 14:38

Jeg kommer desværre sjældent/aldrig på jagt, hvor ejektor reelt vil gøre en forskel i forhold til udbyttet. Til gengæld har jeg efterhånden brugt lang tid på at lede efter afskudte hylstre, som ejektorer har sendt ud i roemarken/sivene/brændenælderne.
Vh Lars

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1699
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 398 times

Re: Hjælp nyjæger med at vælge haglgevær (uden udskiftelige chokes og ejector)

Indlæg af LJ » 14. jun 2021, 14:42

Lars M. L. skrev:
14. jun 2021, 14:38
Jeg kommer desværre sjældent/aldrig på jagt, hvor ejektor reelt vil gøre en forskel i forhold til udbyttet. Til gengæld har jeg efterhånden brugt lang tid på at lede efter afskudte hylstre, som ejektorer har sendt ud i roemarken/sivene/brændenælderne.
Vh Lars
Hvor ofte tager du på lerduebanen?

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Hjælp nyjæger med at vælge haglgevær (uden udskiftelige chokes og ejector)

Indlæg af C-X » 14. jun 2021, 14:50

Jeg tror jeg ville savne ejector på min O/U, men savnede det ikke da jeg havde en S/S, som jo er hurtigere at åbne, tømme, lade og lukke. Har så heller aldrig været nogen videre god haglskytte, bare lidt mere afholdende. Når der bliver skabsplads igen, skal der en S/S ind igen. Ejector bliver ikke det afgørende parameter. Det bliver en rutine, ligesom en hånd over hylstrene, når der er ejector. Skulle jeg have en O/U mere, så skal den til gengæld have ejector, da jeg ellers bare ville spasse rundt i vanerne.

Synes det er fint at Peter vejrer stemningen og forbereder sig på spørgsmål fra en nyjæger. Jeg frygter ikke at Peter udgiver sig for at være ekspert. Man lærer ufatteligt meget ved at skulle rådgive og undervise andre, da man lige pludselig har et ansvar for sin viden. Fedt at nogen vil :razz:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Hjælp nyjæger med at vælge haglgevær (uden udskiftelige chokes og ejector)

Indlæg af PSindrup » 14. jun 2021, 15:11

LJ skrev:
14. jun 2021, 13:56
Fortæller du f.eks. de jagttegnselever du underviser at du henter viden herinde eller præsenterer du det som "dit eget"?
Nu spørger jeg lige lidt frækt og direkte: Hvad havde du forventet?
Kunne det tænkes at jeg måske ville sende ham et link til tråden her?
LJ skrev:
14. jun 2021, 13:56
Måske var vedkommende der skal have nyt haglgevær bedre tjent med at oprette sig herinde, stille spørgsmål og få svar direkte fra brugerne, så de ikke går igennem dit "filter"?
Nu forholder det sig sådan at min "nye elev" er så ny at han rent faktisk ikke aner hvad han skal spørge om, og derfor hjælper jeg ham.
Og igen, hvad i alverden skulle jeg få ud af at "filtrerer" de svar jeg får her?
LJ skrev:
14. jun 2021, 13:56
Du nævner ikke noget om statur på køber, højde og drøjde?
Ca. 185 og 85 kilo vil jeg tro.

Tak for de øvrige svar og kommentarer

Peter

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 586 times
Been thanked: 1030 times

Re: Hjælp nyjæger med at vælge haglgevær (uden udskiftelige chokes og ejector)

Indlæg af HR » 14. jun 2021, 15:29

Det våben er prissat alt alt for højt. Som flere skriver i tråden så kan han få samme våben som nyt med både ejektor og udskiftelige chokes til stort set det samme. For 8000 kan han få en brugt Beretta 686, Browning 525 eller Miroku 6000/7000. Og det er bedre våben og en langt bedre handel. Prøv at byde 3500 - 4000 for bøssen. Hvis de ikke vil sælge til den pris, så kør til jylland.

Udskiftelige chokes er primært anvendeligt på bane hvor man på forhånd kender skudafstanden. På bedre våben kommer de med på samme måde som AC automatisk følger med på en dyr bil. Men bemærk at de virkelig dyre jagtbøsser ofte er med fast boring. Om din elev køber med eller uden er aldeles ligegyldigt.

Ænder på opfløj er hurtigt og intenst, og det kan en godsjagt på fasaner også være. På alt andet jagt er ejektorer bare til besvær. Og det er de også på lerduebanen.

Så alt i alt kan han sagtens bruge bøssen uden de to gimmicks. Men prisen skal afspejle at de "mangler".

HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Brugeravatar
Epae
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1323
Tilmeldt: 8. nov 2018, 20:25
Interesser: Flugt- og riffel-skydning
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 112 times
Been thanked: 244 times

Re: Hjælp nyjæger med at vælge haglgevær (uden udskiftelige chokes og ejector)

Indlæg af Epae » 14. jun 2021, 15:32

HR skrev:
14. jun 2021, 15:29
...På alt andet jagt er ejektorer bare til besvær. Og det er de også på lerduebanen.
Du glemmer helt cool-factoren i at kunne gribe begge tomme hylstre i luften hver gang på banen - det er en meget vigtig detalje på et våben med ejector :fun:
Det omvendte er så når du smider begge hylstre på jorden i selvsamme forsøg på at være sej på banen og ligner et fjols i stedet for. Men det lærer man med tiden :giggle:
Browning B525 - 12/76
BRNO Special Poldi Electro - 16/70
Marlin (JM) 1895 SBL - 45-70 Govt.
Ruger Precision Rimfire - 22LR
Tikka T3X TAC A1 - .260 Remington
Ruger SFAR - .308 Win

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Hjælp nyjæger med at vælge haglgevær (uden udskiftelige chokes og ejector)

Indlæg af PSindrup » 14. jun 2021, 15:36

HR skrev:
14. jun 2021, 15:29
Det våben er prissat alt alt for højt. Som flere skriver i tråden så kan han få samme våben som nyt med både ejektor og udskiftelige chokes til stort set det samme. For 8000 kan han få en brugt Beretta 686, Browning 525 eller Miroku 6000/7000.
Og det er bedre våben og en langt bedre handel. Prøv at byde 3500 - 4000 for bøssen. Hvis de ikke vil sælge til den pris, så kør til jylland.
HR
Tak! :thumbup:

Hvor finder man en brugt Beretta 686, Browning 525 eller Miroku 6000/7000 - til 8000,-?
Det kunne jeg også godt selv være interesseret i. :giggle:

Peter

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 586 times
Been thanked: 1030 times

Re: Hjælp nyjæger med at vælge haglgevær (uden udskiftelige chokes og ejector)

Indlæg af HR » 14. jun 2021, 15:38

Epae skrev:
14. jun 2021, 15:32
HR skrev:
14. jun 2021, 15:29
...På alt andet jagt er ejektorer bare til besvær. Og det er de også på lerduebanen.
Du glemmer helt cool-factoren i at kunne gribe begge tomme hylstre i luften hver gang på banen - det er en meget vigtig detalje på et våben med ejector :fun:
Det omvendte er så når du smider begge hylstre på jorden i selvsamme forsøg på at være sej på banen og ligner et fjols i stedet for. Men det lærer man med tiden :giggle:
Skud nummer et knuser duen. Skud nummer to knuser sen største stump. Så tilter man lige bøssen når man knækker den og begge hylstre rammer spanden.
:gangster: :jul: :Agents: :clap: :rock:
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1699
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 398 times

Re: Hjælp nyjæger med at vælge haglgevær (uden udskiftelige chokes og ejector)

Indlæg af LJ » 14. jun 2021, 15:42

PSindrup skrev:
14. jun 2021, 15:11
LJ skrev:
14. jun 2021, 13:56
Fortæller du f.eks. de jagttegnselever du underviser at du henter viden herinde eller præsenterer du det som "dit eget"?
Nu spørger jeg lige lidt frækt og direkte: Hvad havde du forventet?
Kunne det tænkes at jeg måske ville sende ham et link til tråden her?

Det opfatter jeg slet ikke som frækt. Jeg har ingen forventninger. Det sker jo ret ofte at du stiller en masse spørgsmål både på egne og andres vegne og jeg var nysgerrig efter hvordan du præsenterede den viden for "de andre".
Jeg ved ikke om det kunne tænkes men det ville være en fremragende idé!

LJ skrev:
14. jun 2021, 13:56
Måske var vedkommende der skal have nyt haglgevær bedre tjent med at oprette sig herinde, stille spørgsmål og få svar direkte fra brugerne, så de ikke går igennem dit "filter"?
Nu forholder det sig sådan at min "nye elev" er så ny at han rent faktisk ikke aner hvad han skal spørge om, og derfor hjælper jeg ham.
Og igen, hvad i alverden skulle jeg få ud af at "filtrerer" de svar jeg får her?

Det er jo rigtig fint at du hjælper ham, bare du hjælper ham rigtigt :smile:
Jeg tillægger dig skam ikke at få noget ud af at filtere svarene. Nu er det bare sådan at jo flere led informationer skal igennem jo større sandsynlighed er der for at der går noget tabt.

LJ skrev:
14. jun 2021, 13:56
Du nævner ikke noget om statur på køber, højde og drøjde?
Ca. 185 og 85 kilo vil jeg tro.

..og det er jo ret væsentligt. Som hans dygtige instruktør sørger du derfor for at han får prøvet et gevær med 76 cm løb. Gerne med bistand fra rutineret og dygtig tredjepart :smile:

Tak for de øvrige svar og kommentarer

Selv tak.

Peter
Senest rettet af LJ 14. jun 2021, 16:35, rettet i alt 2 gange.

Brugeravatar
Epae
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1323
Tilmeldt: 8. nov 2018, 20:25
Interesser: Flugt- og riffel-skydning
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 112 times
Been thanked: 244 times

Re: Hjælp nyjæger med at vælge haglgevær (uden udskiftelige chokes og ejector)

Indlæg af Epae » 14. jun 2021, 15:43

HR skrev:
14. jun 2021, 15:38
Epae skrev:
14. jun 2021, 15:32
HR skrev:
14. jun 2021, 15:29
...På alt andet jagt er ejektorer bare til besvær. Og det er de også på lerduebanen.
Du glemmer helt cool-factoren i at kunne gribe begge tomme hylstre i luften hver gang på banen - det er en meget vigtig detalje på et våben med ejector :fun:
Det omvendte er så når du smider begge hylstre på jorden i selvsamme forsøg på at være sej på banen og ligner et fjols i stedet for. Men det lærer man med tiden :giggle:
Skud nummer et knuser duen. Skud nummer to knuser sen største stump. Så tilter man lige bøssen når man knækker den og begge hylstre rammer spanden.
:gangster: :jul: :Agents: :clap: :rock:
blasfemi - du efterlader klumper når du skyder lerduer? Det skal være pulver ellers tæller det ikke rigtigt ;)
Spøj til side så kan jeg personligt godt li' at have ejector på banen.
Browning B525 - 12/76
BRNO Special Poldi Electro - 16/70
Marlin (JM) 1895 SBL - 45-70 Govt.
Ruger Precision Rimfire - 22LR
Tikka T3X TAC A1 - .260 Remington
Ruger SFAR - .308 Win

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1699
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 398 times

Re: Hjælp nyjæger med at vælge haglgevær (uden udskiftelige chokes og ejector)

Indlæg af LJ » 14. jun 2021, 15:49

Skulle man i øvrigt have besvær med sine ejectorer, kan man med fordel kappe af fjedrene, så de er mindre aggressive. Jeg har lavet det på et par stykker for andre og de har været tilfredse med det.

Gerdson39
This member is
This member is
Indlæg: 489
Tilmeldt: 22. maj 2021, 11:36
Interesser: Jagt- og riffelskydning
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 125 times
Been thanked: 110 times

Re: Hjælp nyjæger med at vælge haglgevær (uden udskiftelige chokes og ejector)

Indlæg af Gerdson39 » 14. jun 2021, 15:55

LJ skrev:
14. jun 2021, 14:11
Gerdson39 skrev:
14. jun 2021, 13:29
Jeg har også læst, at på de fleste våben ruster de der udskiftelige chokes fast alligevel.
Men enig med ejector, det virker lidt upraktisk, til næsten alt. Og det er jo nemmere senere at deaktivere dem, hvis man virkelig vil leve uden.
Hvor har du læst det?
Beklager, det følgende er ikke en gang rigtig tysk. :mrgreen:
Ein begnadeter Parcourschütze aus Österreich antwortete mir mal auf die Frage,welchen Choke er drinhabe folgendes in schönstem Wiener Dialekt:

"Ah- herst de Choke san ganz wichtig!!!!!

Wannst Dir a neichs Gwehr kaufst,schraufst as raus,schaust as guad an,schiffst drüber,damits guad festrosten, und schraufst as wieder guad fest und dann vagiß den Schaß!!!!!de brauchst aa nimmermehr rausschraufen,zu was denn aa? wias aasschaun waaßt ja dann eh....."
“…a short, light, handy, versatile, utility rifle.” Cooper called his idea of this conceptualized carbine a “scout rifle.”

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 586 times
Been thanked: 1030 times

Re: Hjælp nyjæger med at vælge haglgevær (uden udskiftelige chokes og ejector)

Indlæg af HR » 14. jun 2021, 16:01

Gerdson39 skrev:
14. jun 2021, 15:55
LJ skrev:
14. jun 2021, 14:11
Gerdson39 skrev:
14. jun 2021, 13:29
Jeg har også læst, at på de fleste våben ruster de der udskiftelige chokes fast alligevel.
Men enig med ejector, det virker lidt upraktisk, til næsten alt. Og det er jo nemmere senere at deaktivere dem, hvis man virkelig vil leve uden.
Hvor har du læst det?
Beklager, det følgende er ikke en gang rigtig tysk. :mrgreen:
Ein begnadeter Parcourschütze aus Österreich antwortete mir mal auf die Frage,welchen Choke er drinhabe folgendes in schönstem Wiener Dialekt:

"Ah- herst de Choke san ganz wichtig!!!!!

Wannst Dir a neichs Gwehr kaufst,schraufst as raus,schaust as guad an,schiffst drüber,damits guad festrosten, und schraufst as wieder guad fest und dann vagiß den Schaß!!!!!de brauchst aa nimmermehr rausschraufen,zu was denn aa? wias aasschaun waaßt ja dann eh....."
:giggle: :biggrin: :NVFguys: :fun: :rolf: :rolf:

Joah genau!

Edit: https://www.google.com/url?sa=t&source= ... 7E1CT5ykwR
Senest rettet af HR 14. jun 2021, 16:36, rettet i alt 1 gang.
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1699
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 398 times

Re: Hjælp nyjæger med at vælge haglgevær (uden udskiftelige chokes og ejector)

Indlæg af LJ » 14. jun 2021, 16:24

Gerdson39 skrev:
14. jun 2021, 15:55
LJ skrev:
14. jun 2021, 14:11
Gerdson39 skrev:
14. jun 2021, 13:29
Jeg har også læst, at på de fleste våben ruster de der udskiftelige chokes fast alligevel.
Men enig med ejector, det virker lidt upraktisk, til næsten alt. Og det er jo nemmere senere at deaktivere dem, hvis man virkelig vil leve uden.
Hvor har du læst det?
Beklager, det følgende er ikke en gang rigtig tysk. :mrgreen:
Ein begnadeter Parcourschütze aus Österreich antwortete mir mal auf die Frage,welchen Choke er drinhabe folgendes in schönstem Wiener Dialekt:

"Ah- herst de Choke san ganz wichtig!!!!!

Wannst Dir a neichs Gwehr kaufst,schraufst as raus,schaust as guad an,schiffst drüber,damits guad festrosten, und schraufst as wieder guad fest und dann vagiß den Schaß!!!!!de brauchst aa nimmermehr rausschraufen,zu was denn aa? wias aasschaun waaßt ja dann eh....."
:rolf:

Peter
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 918
Tilmeldt: 5. feb 2004, 01:44
Geografisk sted: Kbh.
Has thanked: 125 times
Been thanked: 262 times

Re: Hjælp nyjæger med at vælge haglgevær (uden udskiftelige chokes og ejector)

Indlæg af Peter » 14. jun 2021, 16:39

Jeg har kun haft ét haglgevær med chokes - det var en Remington Express 870, hvori der sad en 1/2 da jeg købte den. Jo, jeg prøvede da at skrue den ud for at skrue den i igen et par gange, og overvejede da også at købe et par andre størrelser, men det blev aldrig til noget, da årsagen var til at overse. På min primære O/U har jeg fast boring 1/4 -1/2, og har aldrig haft behov for andet. Skyder man meget trap eller skeet, var det noget andet, men så ville man nok også være tjent bedre med et helt andet gevær.

Ejektor ville jeg derimod være ked af at undvære. Jeg bruger også tricket med at holde hånden over og "gribe" hylstrene, og med lidt øvelse kan man altså hurtigt nå at putte de tomme hylstre i lommen, genlade med friske patroner og være klar i en hektisk fuglesåt. Jeg lader aldrig de afskudte hylstre selv "springe ud", heller ikke på skydebanen, fordi jeg aldrig rammer spanden alligevel. Men jeg har også vænnet mig til det, og en helt blank jæger kan lige så vel vænne sig til ikke at have ejektor.

Jeg vil også mene, at det benævnte gevær prismæssigt ligger i overkanten, men så bør der være mulighed for at få mere med i handlen. Og ja, en person på 185 cm bør også prøve en model med længere løb.

Besvar