Bruger i jeres buchflinter og drillinger?

Her kan du primært finde indlæg, hvor ligestillede har søgt hjælp til valg af jagtvåben og/eller kaliber.
Inden du selv opretter et indlæg og stiller spørgsmål så tag et kig rundt i eksisterende indlæg og se om ikke svaret allerede findes.
Besvar
HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2153
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 596 times
Been thanked: 1035 times

Bruger i jeres buchflinter og drillinger?

Indlæg af HR » 4. jun 2021, 16:36

Jeg har længe haft lyst til en bbf. Mest til at have med når man lige er ude og fylde en fodertønde eller lignende. Man har jo både et kragekald og en musepibe i lommen, så alt kan ske. Men jer der har kombinationsvåben, bruger i dem eller ender de bagerst i skabet, vraget til fordel for en rigtig halbøsse eller rigtig riffel?
HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11100
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2637 times

Re: Bruger i jeres buchflinter og drillinger?

Indlæg af C-X » 4. jun 2021, 16:49

Jeg kom til at købe en Savage Model 24D – Series P .22 WMR - 20/76 her for et par måneder siden. Jeg har ikke prøvet den endnu :oops:

Til et par tusind, som i to, så kunne jeg ikke stå for den. Tænker jeg bliver mere glad for den, den dag jeg får et lille landsted. Den skal nok bruges til rotter, i forskellige størrelser og former.
Nedfaldet fra en .22 WMR er til at leve med og den kan være mere sikker end en .22 LR, mht. opspringere. Mekanismen til at vælge løb er ret sikker og intuitiv (indbygget i hammeren), samt hammeren skal spændes manuelt. Ellers er jeg ret led ved våben, hvor man kan komme til at tage fejl.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Peter
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 923
Tilmeldt: 5. feb 2004, 01:44
Geografisk sted: Kbh.
Has thanked: 127 times
Been thanked: 264 times

Re: Bruger i jeres buchflinter og drillinger?

Indlæg af Peter » 4. jun 2021, 18:08

Jeg har en drilling, og det er den jeg benytter på en af skovjagterne, når jeg er i Jylland. Efter kronvildtets generelle udbredelse de seneste 10-15 år, er det ikke så sjældent, at de er "hjemme" når vi afholder jagt. Der posteres altid med stor afstand i kuperet terræn og går jeg igennem, kender jeg skoven som min egen bukselomme og ved hvor jeg kan komme til forsvarligt skud.

Men jeg skal ærligt indrømme, at det er et monstrum at slæbe rundt på og kun effektiv på kortere hold - jeg benytter kun korn og kærv. Men det skal så også siges, at her er kombivåben særdeles effektiv, da en drilling i mine øjne har en perfekt balance.

På andre skovjagter, hvor jeg skal sidde/stå for, foretrækker jeg riffel såfremt terrænet/bevoksningen tillader det.

Sila0079
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 625
Tilmeldt: 26. dec 2015, 21:18
Interesser: Skydning, jagt og genladning
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 187 times
Been thanked: 140 times

Re: Bruger i jeres buchflinter og drillinger?

Indlæg af Sila0079 » 4. jun 2021, 19:33

Jeg skød en vinter-buk i panden på 35 meter, med min Baikal Taiga, med riffelløbet. Den stod i høje siv, så jeg kunne ikke se retningen på kroppen, men den stod helt stiv og stirrede på mig, så jeg havde god tid til at vurdere om jeg kunne ramme fritstående med rem, som jeg stod (havde muligvis også støtte fra steadify bælte-skydestok - det kan jeg ikke lige huske).
Denne chance havde jeg ikke haft med haglbøssen.

Har solgt min Baikal, da jeg syntes den manglede et haglløb, for at være et seriøst middel til flyvende vildt også.

Har siden købt og ødelagt en Drilling, ved at skyde hagl og riffel af på én gang. Men nåede at sætte et enkelt skud på en skive, på 100m, med korn og kærv, i tusmørke, og det lovede godt.

Jeg er så heldig at have 10 hektar (+120 hektar noget af året) lige hvor jeg bor, så jeg finder det helt oplagt med en drilling, og pønser på at bygge sådan en kalix cheekriser i skæftet, så den hurtigt kan skiftes fra hagl-højde, til kikkertsigte-højde.
Vedhæftede filer
Screenshot_20210604-192130_Gallery.jpg
"During times of universal decent, telling the truth becomes a revolutionary act"
George Orwell

"A harmless man is not a good man. A good man is a very, very dangerous man who has it under voluntary control."
Jordan Peterson

Patrold
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 162
Tilmeldt: 8. jan 2010, 21:20
Interesser: riffel/hagl / jagt / skydning
Geografisk sted: djursland
Has thanked: 172 times
Been thanked: 23 times

Re: Bruger i jeres buchflinter og drillinger?

Indlæg af Patrold » 5. jun 2021, 08:32

Hvad sker der i en drilling ved at skyde hagl og kugle på en gang ?

Sila0079
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 625
Tilmeldt: 26. dec 2015, 21:18
Interesser: Skydning, jagt og genladning
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 187 times
Been thanked: 140 times

Re: Bruger i jeres buchflinter og drillinger?

Indlæg af Sila0079 » 5. jun 2021, 09:45

Patrold skrev:
5. jun 2021, 08:32
Hvad sker der i en drilling ved at skyde hagl og kugle på en gang ?
Er lidt i tvivl. Søg på en tråd der hedder "i dag har jeg gjort noget dumt", for mere forklaring.
"During times of universal decent, telling the truth becomes a revolutionary act"
George Orwell

"A harmless man is not a good man. A good man is a very, very dangerous man who has it under voluntary control."
Jordan Peterson

1900
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 541
Tilmeldt: 30. sep 2016, 19:18
Interesser: skydning
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 211 times
Been thanked: 125 times

Re: Bruger i jeres buchflinter og drillinger?

Indlæg af 1900 » 5. jun 2021, 10:43

solgte min for et par år tilbage: tanken er meget go, men jeg kunne ikke trives med et våben der hverken er fugl eller fisk

Besvar