Forskellen på .22LR og .22 win mag - hjælp mig med at blive klogere

Her kan du primært finde indlæg, hvor ligestillede har søgt hjælp til valg af jagtvåben og/eller kaliber.
Inden du selv opretter et indlæg og stiller spørgsmål så tag et kig rundt i eksisterende indlæg og se om ikke svaret allerede findes.
Besvar
PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Forskellen på .22LR og .22 win mag - hjælp mig med at blive klogere

Indlæg af PSindrup » 22. feb 2021, 12:20

Ved første øjekast ser patronerne jo ud til at være to forskellige kalibre, da hylstrene har ret forskellige i diameter.

Men ved nærmere eftersyn ser det ud til at projektilet - eller rettere den forreste del af det - i en .22LR er lige så tyk som hylstrets ydre diameter, hvorimod projektilet på en win mag passer med inner-diameteren på hylstret.

Mit spørgsmål går primært på om det meget større hylster i win mag udelukkede er for at kunne benytte en større krudtladning for at opnå højere hastighed, eller om det også er for at "gøre plads til" et større/længere og dermed tungere projektil?

Jeg vil gerne undskylde og sige at jeg er næsten sikker på at alle disse informationer er tilgængelige på det store Internet, men jeg tænkte at der måske var nogen her på det altvidende NVF der ville øse af deres viden, så jeg selv kunne slippe for at bruge mange mange timer på noget der vitterligt ikke er min spidskompetence :giggle:

På forhånd tak

Peter
Vedhæftede filer
46743DAB-3BFD-4AAD-A8B1-469E2BE48CA3.jpeg

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Forskellen på .22LR og .22 win mag - hjælp mig med at blive klogere

Indlæg af C-X » 22. feb 2021, 12:27

Kugkediamteren er ikke den samme. .22 WMR har en .224 kugle, mens .22 LR har en .223 kugle.

Magnum er for højere fart, fra mere krudt. Den kan, supersonisk, bære en tungere kugle, mens du faktisk kan få 60 gr. til .22 LR subsonisk.

Du kan, mig bekendt, ikke få subsonisk til .22 WMR.

Så det er to helt forskellige dyr, fra den samme skov.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Forskellen på .22LR og .22 win mag - hjælp mig med at blive klogere

Indlæg af PSindrup » 22. feb 2021, 12:34

C-X skrev:
22. feb 2021, 12:27
Kugkediamteren er ikke den samme. .22 WMR har en .224 kugle, mens .22 LR har en .223 kugle.

Magnum er for højere fart, fra mere krudt. Den kan, supersonisk, bære en tungere kugle, mens du faktisk kan få 60 gr. til .22 LR subsonisk.

Du kan, mig bekendt, ikke få subsonisk til .22 WMR.

Så det er to helt forskellige dyr, fra den samme skov.
Tak, men jo, det kan man godt. :giggle:

https://vaabensmeden.dk/shop/ammunition ... -m-50-stk/

Peter

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Forskellen på .22LR og .22 win mag - hjælp mig med at blive klogere

Indlæg af C-X » 22. feb 2021, 12:42

Fedt, det vidste jeg faktisk ikke!

Spændende, hvis man kun har en .22 WMR og ikke vil larme. Fuldstændigt ligegyldigt hvis man også har en .22 LR, der kan sende en 40-60 gr kugle afsted, til en fraktion af prisen.

Lidt synd at den ikke er ladt med en tungere bønne, eller noget eksotisk, ekspanderende stads, fremfor en almindelig bly hollowpoint.

Oh, and beware; Winchester har ikke det bedste ry i rimfire ammunition, hverken .22 LR eller .17 HMR. Jeg ville starte med en enkelt pakke.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Forskellen på .22LR og .22 win mag - hjælp mig med at blive klogere

Indlæg af PSindrup » 22. feb 2021, 13:21

C-X skrev:
22. feb 2021, 12:42
Fedt, det vidste jeg faktisk ikke!

Spændende, hvis man kun har en .22 WMR og ikke vil larme. Fuldstændigt ligegyldigt hvis man også har en .22 LR, der kan sende en 40-60 gr kugle afsted, til en fraktion af prisen.

Lidt synd at den ikke er ladt med en tungere bønne, eller noget eksotisk, ekspanderende stads, fremfor en almindelig bly hollowpoint.

Oh, and beware; Winchester har ikke det bedste ry i rimfire ammunition, hverken .22 LR eller .17 HMR. Jeg ville starte med en enkelt pakke.
Jeg har købt en enkelt pakke, og da min nye win mag også er udstyret med gevind til lyddæmper bliver den måske næsten lige så lydløs som min .22LR med subsonisk og min sonic dæmper.
Jeg vender tilbage med testresultatet senere i denne uge.

Peter

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Forskellen på .22LR og .22 win mag - hjælp mig med at blive klogere

Indlæg af C-X » 22. feb 2021, 13:33

Herligt, det ser jeg frem til. Prøv evt at få en anden til, at skyde med den og din .22 LR, så du kan så et par meter derfra. Så hører du ikke så meget af den mekaniske støj fra riflerne og kan bedre sammenligne.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Forskellen på .22LR og .22 win mag - hjælp mig med at blive klogere

Indlæg af PSindrup » 22. feb 2021, 13:40

C-X skrev:
22. feb 2021, 13:33
Herligt, det ser jeg frem til. Prøv evt at få en anden til, at skyde med den og din .22 LR, så du kan så et par meter derfra. Så hører du ikke så meget af den mekaniske støj fra riflerne og kan bedre sammenligne.
Will do! :rock:

Peter

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Forskellen på .22LR og .22 win mag - hjælp mig med at blive klogere

Indlæg af Bofhenator » 22. feb 2021, 14:23

22lr er forøvrigt en kugle med hæl (tror jeg det hedder på dansk) netop karakteriseret ved at diameter på den forreste del af kuglen er den samme som hylsteret.

https://en.wikipedia.org/wiki/Heeled_bullet
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Besvar