Rekylskræk, kan det trænes væk?

Her kan du primært finde indlæg, hvor ligestillede har søgt hjælp til valg af jagtvåben og/eller kaliber.
Inden du selv opretter et indlæg og stiller spørgsmål så tag et kig rundt i eksisterende indlæg og se om ikke svaret allerede findes.
Brugeravatar
Krung
This member is
This member is
Indlæg: 2784
Tilmeldt: 10. apr 2012, 10:46
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 446 times
Been thanked: 486 times

Re: Rekylskræk

Indlæg af Krung » 17. nov 2021, 10:55

Min 9mm skydning er blevet væsentlig bedre af at skyde med 357 mag. Jeg bliver åndsvagt meget påvirket af braget og lufttrykket. I et hus med 10 stk 6,5 skytter kunne jeg næppe 7 tabellen længere.

Eneste måde for mig at komme af med skrækken er at skyde noget større ofte.

Min skydning er også blevet meget bedre af at skyde 22lr, men det gør ikke at jeg kan skyde min kal 12 riffel uden at trække skudene.
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

Brugeravatar
Epae
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1330
Tilmeldt: 8. nov 2018, 20:25
Interesser: Flugt- og riffel-skydning
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 112 times
Been thanked: 248 times

Re: Rekylskræk

Indlæg af Epae » 17. nov 2021, 11:26

Krung skrev:
17. nov 2021, 10:55
Min 9mm skydning er blevet væsentlig bedre af at skyde med 357 mag. Jeg bliver åndsvagt meget påvirket af braget og lufttrykket. I et hus med 10 stk 6,5 skytter kunne jeg næppe 7 tabellen længere.

Eneste måde for mig at komme af med skrækken er at skyde noget større ofte.

Min skydning er også blevet meget bedre af at skyde 22LR, men det gør ikke at jeg kan skyde min kal 12 riffel uden at trække skudene.
Nu har jeg også et eller andet med at en stor tung kaliber og et ordentligt brag giver bare sådan et smil på læben :mrgreen:
Meeeen de der 5000 joule ladninger som er gode i min Marlin bider altså lidt så det er ikke der præcisionen viser sig. Men sjovt er det!

Men jeg synes at det lærer en at sætte riflen korrekt fordi der er kontant afregning hvis man sjusker lidt med det.
22LR er så dejlig nem at skyde med til gengæld så ville stadigvæk mene man skal starte med noget uden ret meget rekyl hvis man vil lære de gode teknikker før man anskaffer sig en riffel der mest af alt bare siger røvhul.
Browning B525 - 12/76
BRNO Special Poldi Electro - 16/70
Marlin (JM) 1895 SBL - 45-70 Govt.
Ruger Precision Rimfire - 22LR
Tikka T3X TAC A1 - .260 Remington
Ruger SFAR - .308 Win

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11092
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Rekylskræk

Indlæg af C-X » 17. nov 2021, 11:52

Prisen pr. POP har også noget at sige, og man kan godt nok skyde meget .22 LR, for det samme som en kasse CF ammo.
Mere træning, med bedre koncentration giver unægteligt også noget til udviklingen af evner.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Epae
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1330
Tilmeldt: 8. nov 2018, 20:25
Interesser: Flugt- og riffel-skydning
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 112 times
Been thanked: 248 times

Re: Rekylskræk

Indlæg af Epae » 17. nov 2021, 12:40

C-X skrev:
17. nov 2021, 11:52
Prisen pr. POP har også noget at sige, og man kan godt nok skyde meget .22 LR, for det samme som en kasse CF ammo.
Mere træning, med bedre koncentration giver unægteligt også noget til udviklingen af evner.
Helt sikkert. En hel dag på banen med 22LR og du har nu brugt 60kr... :smile:
Browning B525 - 12/76
BRNO Special Poldi Electro - 16/70
Marlin (JM) 1895 SBL - 45-70 Govt.
Ruger Precision Rimfire - 22LR
Tikka T3X TAC A1 - .260 Remington
Ruger SFAR - .308 Win

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11092
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Rekylskræk

Indlæg af C-X » 17. nov 2021, 12:46

Er man afsted med venner, kan fastfood regningen blive større end forbruget på ammunition... :neutral:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
The Mad Viking
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 840
Tilmeldt: 22. nov 2014, 02:00
Interesser: Skydning og mekanik
Geografisk sted: Nordøstfyn
Has thanked: 471 times
Been thanked: 217 times

Re: Rekylskræk

Indlæg af The Mad Viking » 17. nov 2021, 12:49

I to har aldrig en halvauto salonriffel, en kasse blandede grøntsager og lidt andet godt med på banen? :mrgreen:
Nogle gange regner vi .22 forbrug i bricks… :oops:
Studies suggest that 9 out of 10 men prefer curvy women.
The 10th man usually prefers the other 9...

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11092
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Rekylskræk

Indlæg af C-X » 17. nov 2021, 12:52

Det kan gå næsten lige så hurtigt i en bøjlespænder :biggrin:

I hvert fald med at tømme den for skud.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
The Mad Viking
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 840
Tilmeldt: 22. nov 2014, 02:00
Interesser: Skydning og mekanik
Geografisk sted: Nordøstfyn
Has thanked: 471 times
Been thanked: 217 times

Re: Rekylskræk

Indlæg af The Mad Viking » 17. nov 2021, 12:54

Ja, det er også ret festligt. :smile:
Jeg har også selv anskaffet mig sådan en her for nyligt. (Relativt nyligt)
Studies suggest that 9 out of 10 men prefer curvy women.
The 10th man usually prefers the other 9...

Brugeravatar
Epae
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1330
Tilmeldt: 8. nov 2018, 20:25
Interesser: Flugt- og riffel-skydning
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 112 times
Been thanked: 248 times

Re: Rekylskræk

Indlæg af Epae » 17. nov 2021, 12:56

The Mad Viking skrev:
17. nov 2021, 12:49
I to har aldrig en halvauto salonriffel, en kasse blandede grøntsager og lidt andet godt med på banen? :mrgreen:
Nogle gange regner vi .22 forbrug i bricks… :oops:
Har ikke en bane der tillader slagtning af en veganer-platte desværre :mrgreen:
Jeg kan nemt pløkke et par hundrede kr af på et øjeblik med sådan en 45-70 bøjlespænder.
Browning B525 - 12/76
BRNO Special Poldi Electro - 16/70
Marlin (JM) 1895 SBL - 45-70 Govt.
Ruger Precision Rimfire - 22LR
Tikka T3X TAC A1 - .260 Remington
Ruger SFAR - .308 Win

KKA
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1065
Tilmeldt: 22. mar 2011, 20:16
Interesser: støverjagt
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 158 times
Been thanked: 228 times

Re: Rekylskræk

Indlæg af KKA » 18. nov 2021, 06:50

Jeg undrer mig over, at der er så meget fokus på riffelkalibre ift rekylskræk, men intet problem med haglbøsser desang.:
En kaliber 12 giver selvfølgelig også en pæn rekyl; men at affyre den er en spontan handling i en jagtsituation , hvor der ikke er tid til at tænke over rekylen. Ergo er der ingen rekylskræk.
Desuden er der ingen sigtekikkert, der kan flække øjenbrynet(the Weatherby love bite), hvilket imho er den basale grund til rekylskræk.
Min erfaring med rifler strækker sig fra 22lr til 416 Rigby; men jeg er opflasket med det fra barndommen. Et barn konsekvensberegner ikke, så det er sjældent at støde på erfarne jægere med rekylskræk.

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Rekylskræk

Indlæg af PSindrup » 18. nov 2021, 07:46

KKA skrev:
18. nov 2021, 06:50
Jeg undrer mig over, at der er så meget fokus på riffelkalibre ift rekylskræk, men intet problem med haglbøsser desang.:
En kaliber 12 giver selvfølgelig også en pæn rekyl; men at affyre den er en spontan handling i en jagtsituation , hvor der ikke er tid til at tænke over rekylen. Ergo er der ingen rekylskræk.
Desuden er der ingen sigtekikkert, der kan flække øjenbrynet(the Weatherby love bite), hvilket imho er den basale grund til rekylskræk.
Min erfaring med rifler strækker sig fra 22LR til 416 Rigby; men jeg er opflasket med det fra barndommen. Et barn konsekvensberegner ikke, så det er sjældent at støde på erfarne jægere med rekylskræk.
Jeg har mødt en haglskydeinstruktør der fortæller at hvis han støder på skytter der slet slet ikke kan ramme, så tjekker han faktisk om de lukker begge øjnene i skudøjeblikket.
Det kunne vel godt tilskrives rekylskræk, selv om at det ikke er noget vi normalt snakker om på flugtskydebanen?

Peter

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11092
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Rekylskræk

Indlæg af C-X » 18. nov 2021, 07:59

Et flinch er også i kategorien rekylskræk, selvom det lyder meget mere dramatisk. Egentlig kan vi fylde kassen med alle handlinger, der ikke gavner vores skydning, som er et resultat af ubehag ved skydning.

Læg en haglskytte ned, og bed dem om at sigte præcist, så skal du se masser af rekylskræk!

Mange, der skyder med slugs, har mindre energi down range, end haglpatroner, men da de pludselig skal sigte på noget småt og optage rekylet i kroppen, fremfor at kunne svaje med det, så sker der noget helt andet.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5163
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1372 times

Re: Rekylskræk

Indlæg af Ras.Killing » 18. nov 2021, 09:20

KKA skrev:
18. nov 2021, 06:50
En kaliber 12 giver selvfølgelig også en pæn rekyl; men at affyre den er en spontan handling i en jagtsituation , hvor der ikke er tid til at tænke over rekylen. Ergo er der ingen rekylskræk.
Jeg har aldrig rigtig døjet med rekylskræk...

Men her tidligere i år ville jeg testskyde nogle forskellige haglpatroner, på forskellige afstande, fra min Rem 870.

For at optimere træfningen bedst muligt, så havde jeg sat mig ved et solidt bord og med støtte.

Jeg skal gerne indrømme, at da jeg kom til 12/89'erne... Så bed de altså noget fra sig :oops: det var decideret ubehageligt.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Dansken
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 493
Tilmeldt: 8. mar 2006, 12:00
Geografisk sted: Sverige
Has thanked: 233 times
Been thanked: 356 times

Re: Rekylskræk

Indlæg af Dansken » 18. nov 2021, 10:04

I 1999 gav min ryg efter for hårdt og tungt arbejde: en disk i lænderyggen gav sig, nakken og højre skulder fik jeg også problem med.
Sygskrivning, fysioterapeut, operere?/ ikke operere?
Tiden gik
Min fritid? Som jeg fik masser af pludselig? Jeg kunne ikke løfte en fluestang, og det gjorde rigtigt ondt at løfte armen. Jeg må sige at jeg var en rimeligt god skytte inden. Flugtskydning med hagl virkede ikke: jeg stod som en træstamme. Riffelskydning? Rekylen føltes som et "spark" ned i ryggen. Jeg lå og ventede på den smerte som skulle komme- så jeg clinchede. Til og med med .22
Sådan gik nogle år indtil jeg fik nogenlunde styr på mit liv: jeg sagde nej tak til operation på fysioterapeutens indråden. En arbejdskammerat med lignende skader blev opereret: han har værre smerter i dag og fik urinlækage oveni.
Nu skulle jeg i gang at skyde igen, så for at få clinchet væk stillede jeg et gammelt luftgevær med langt slæbende aftræk indenfor garagedøren, og hver gang jeg gik ind i garagen skød jeg 5- 10 skud på en skive og forsøgte at "snige skuddet afsted" med det slæbende aftræk. Når jeg kunne det uden at blinke (det gjorde jo ikke ondt) begyndte jeg igen at skyde .22 på 50 meter vildtmålsbane, og precision.
Efterhånden kunne jeg træne mig op igen til at skyde hagl og klasse 1 riffel, en jeg må indrømme at jeg er ikke oppe i nærheden af hvor jeg var, men jeg er da med i legen.
Så man kan absolut træne "rekylskræk" væk med en .22
Husk: rekylskræk er ikke noget sygeligt- det er et raskhedstegn at kroppen beskytter sig mod noget der kommer, og som den ved gør ondt.
Det er DET man skal lære sig at håndtere.

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21720
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 465 times
Been thanked: 2368 times

Re: Rekylskræk

Indlæg af Refraktorius » 13. dec 2021, 10:55

Dansken skrev:
18. nov 2021, 10:04
....
Husk: rekylskræk er ikke noget sygeligt- det er et raskhedstegn at kroppen beskytter sig mod noget der kommer, og som den ved gør ondt.
Det er DET man skal lære sig at håndtere.
Spot on.

Vil man lave et eksperiment, så få en kammerat (coronatestet!) til at tage en lille klokke eller en "clicker" (klap med hænderne virker nok også).

Hendes opgave er enkel.
Ring med klokken, og pust dig umiddelbart efter i øjnene. Det behøver ikke være specielt hårdt.
Efter at have gjort det nogle få gange, lukker du instinktivt og ganske ufrivilligt øjnene når klokken ringer.

Så lidt påvirkning skal der til.
Når man i stedet får en kombineret lyd- og smertepåvirkning, så er den bare hjemme på ingen tid.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Wildlife
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1538
Tilmeldt: 30. sep 2010, 19:09
Interesser: Sejlads, Jagt & Fiskeri
Geografisk sted: Skanderborg
Has thanked: 393 times
Been thanked: 333 times

Re: Rekylskræk

Indlæg af Wildlife » 15. dec 2021, 14:45

C-X skrev:
17. nov 2021, 12:46
Er man afsted med venner, kan fastfood regningen blive større end forbruget på ammunition... :neutral:
Så har du vist glemt din halv-auto hjemme, eller også er du bare sulten :giggle:
"Never underestimate the power of stupid people in large groups."

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11092
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Rekylskræk

Indlæg af C-X » 15. dec 2021, 15:31

Wildlife skrev:
15. dec 2021, 14:45
C-X skrev:
17. nov 2021, 12:46
Er man afsted med venner, kan fastfood regningen blive større end forbruget på ammunition... :neutral:
Så har du vist glemt din halv-auto hjemme, eller også er du bare sulten :giggle:
Jeg har ingen halvautomatisk, endnu da. Har en bøjlespænder til plink og sjov, og så en bolt action præcisionsskyder. Begge er med 15 skuds magasin. Selv hvis jeg bruger 2-3 kasser ammo, så føler jeg mig ikke ligefrem ruineret. Kan vist ikke lave flere sigtede skud end det.

Men får ikke meget fast food, for en 80-120 kr.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Besvar