Valg af første riffel

Her kan du primært finde indlæg, hvor ligestillede har søgt hjælp til valg af jagtvåben og/eller kaliber.
Inden du selv opretter et indlæg og stiller spørgsmål så tag et kig rundt i eksisterende indlæg og se om ikke svaret allerede findes.
OscarKureKrogh
Newbie
Newbie
Indlæg: 16
Tilmeldt: 21. jul 2017, 11:41
Interesser: Historie
Geografisk sted: Helsingør
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Valg af første riffel

Indlæg af OscarKureKrogh » 16. dec 2020, 16:42

Kære garvede jægere

Som forholdsvis ny i felten mht riffel jagt, på baggrund af snakke med riffel jægere i min lokale jagtforening og time vis på nettet. Tænker jeg at vælge enten 7mm Mauser (7,92x57, .375 HH eller 9,2x62.
De faktorer jeg har ser i spil mht at vælge din første riffel er: prisen på riflen, prisen på ammunition og hvilke slags vildt de egner sig til.

I forhold til mine behov, skal prisen på våben og patron være lav. Mht til hvilke jagtformer er begrænsningen penge, så ingen Safari jagter i foreløbig, men næsten ekslusivt råvildt. Når det er sagt er en 308W bedre egnet?

Alt input er velkommen.

Vh
Oscar
:detect: Come on you Spurs!

Øboen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 395
Tilmeldt: 1. apr 2013, 23:00
Interesser: IPSC, jagt, genladning og luft
Geografisk sted: Bornholm
Has thanked: 266 times
Been thanked: 88 times

Re: Valg af første riffel

Indlæg af Øboen » 16. dec 2020, 16:46

Hvis prisen skal være lav, samt ammunitionen let tilgængelig hos forhandlerne, så er .308 win. svær at komme udenom.

OscarKureKrogh
Newbie
Newbie
Indlæg: 16
Tilmeldt: 21. jul 2017, 11:41
Interesser: Historie
Geografisk sted: Helsingør
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Valg af første riffel

Indlæg af OscarKureKrogh » 16. dec 2020, 16:54

Øboen skrev:
16. dec 2020, 16:46
Hvis prisen skal være lav, samt ammunitionen let tilgængelig hos forhandlerne, så er .308 win. svær at komme udenom.
Er forskellen mellem tilgængelighed og pris for 308win forholdsvis stor og hver af de tre nævnte kaliber? Eller er den til at arbejde med?
:detect: Come on you Spurs!

Øboen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 395
Tilmeldt: 1. apr 2013, 23:00
Interesser: IPSC, jagt, genladning og luft
Geografisk sted: Bornholm
Has thanked: 266 times
Been thanked: 88 times

Re: Valg af første riffel

Indlæg af Øboen » 16. dec 2020, 17:02

.308 win er den mest solgte centraltændte jagtriffel kaliber i Danmark, og dermed er det ofte i denne kaliber man kan se de gode tilbud hos våbenhandlerne. Men hvor stor prisforskel der er på .308 og de andre nævnte kalibre er jeg dig svar skyldig, da jeg ikke selv har fulgt op på dem over længere tid. Men der skal nok være nogle forum medlemmer, der melder sig på banen angående denne viden 🙂

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3361
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 633 times

Re: Valg af første riffel

Indlæg af Flugteren » 16. dec 2020, 17:11

OscarKureKrogh skrev:
16. dec 2020, 16:42
Kære garvede jægere

Som forholdsvis ny i felten mht riffel jagt, på baggrund af snakke med riffel jægere i min lokale jagtforening og time vis på nettet. Tænker jeg at vælge enten 7mm Mauser (7,92x57, .375 HH eller 9,2x62.
De faktorer jeg har ser i spil mht at vælge din første riffel er: prisen på riflen, prisen på ammunition og hvilke slags vildt de egner sig til.

I forhold til mine behov, skal prisen på våben og patron være lav. Mht til hvilke jagtformer er begrænsningen penge, så ingen Safari jagter i foreløbig, men næsten ekslusivt råvildt. Når det er sagt er en 308W bedre egnet?

Alt input er velkommen.

Vh
Oscar
Ingen af de tre kaliber bør være en førstegangskaliber. Især ikke .375 H&H. Det er en safarikaliber, ikke en kaliber egnet til masser af træning på skydebanen. Ej heller er 9,3x62 en god træningskaliber. Det er faktisk direkte tarveligt af jægerne i din jagtforening at anbefale den slags.

6.5x55 eller .308Win er mit bud. Skal du være fremtidssikret, så .308Win. 6.5x55 får det lidt svært med blyforbuddet i 2023, men anslagsenergikravene bliver ændret, så den kommer med. Spørgsmålet er mere, hvor stort udvalget af fabriksammo bliver.

Så - hold dig til .308Win.

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Valg af første riffel

Indlæg af PSindrup » 16. dec 2020, 17:14

Eneste råd fra min side

du kan købe en masse rifler brugt til "ingen penge" hvis det bare er er spørgsmål om at komme igang billigt.

Jeg købte selv en gammel Husqvarna 6,5x55 med en glimrende kikkert for 3.500,-
Den skyder stadig præcist nok til at jeg kan sætte 5 skud i bunden af en øldåse på 100 meters afstand liggende med anlæg.
Det er ikke riflens skyld hvis jeg ikke rammer det jeg sigter på. :giggle:
(Og så er den rigeligt stor til at du må skyde alt jagtbart vildt i Danmark med den)

Så kan man vælge at bruge de sparede penge på mere ammunition og lære riflen at kende. :thumbup: :rock:

Peter
Senest rettet af PSindrup 16. dec 2020, 17:48, rettet i alt 1 gang.

Bjarne41
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 608
Tilmeldt: 18. nov 2019, 13:06
Interesser: jagt - historie
Geografisk sted: midtjylland
Has thanked: 63 times
Been thanked: 82 times

Re: Valg af første riffel

Indlæg af Bjarne41 » 16. dec 2020, 17:32

Carl Gustav 6,5 xx 55 har gjort det godt i mange år og kunne snild tage 100 år mere vedr. alt jagtbart i Norden. ( alt efter hvad EU nu finder på :wall: )
Riflen findes mange steder til billige penge og ammo til fornuftige penge mange steder
Du mister ikke penge på en sådan riffel

Du kan senere finde ud af, at nogle våben yngler i det mørke våbenskab :giggle:
Og hvorfor kun have en riffel, når du kan have 5 til "husbehov" ? :fun: :fun:

Lyddæmper på en riffel fjerner lidt støj og rekyl .............. :thumbup:
Og lad være med at finde en "eksotisk" kaliber som din første riffel - ammo kan være dyrt end til du lader selv :giggle:

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Valg af første riffel

Indlæg af Kleth » 16. dec 2020, 19:56

+1 til .308Win, gerne i 1:10" for at være fleksibel for fremtiden. Men en Mauser 18, Bergera B14, Weatherby Vanguard eller lignende i .308Win, vil IMHO være et godt køb.
Bare lad være med at købe 100-200 skud træningsammo før du har prøvet lidt af hver i riflen. De større kalibre kan også give udfordringer med hvor man kan/må skyde med dem og prisen per skud noget andet end .308Win - bemærk at hvis du ikke har været gennem riffelprøven, skal du forvente på relativt kort tid at spendere > 35 skud, hvad der er sjovere med 5-7kr per skud end >10-15kr. Til det meste jagt i Norden vil .308Win være fortrinlig, selv med et blyforbud såfremt at kravene til anslagsenergi og projektilvægt ikke ændres.

Langt de fleste kan lære at skyde med .308Win, og skal det være lidt kraftigere kunne .30.06Spr være et godt alternativ men med den kaliber har jeg desværre oplevet flere, der havde noget sværere ved at håndtere rekylen og derfor havde sværere ved at skyde godt med.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11093
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Valg af første riffel

Indlæg af C-X » 16. dec 2020, 20:06

.308 Winchester eller .30-06 Springfield, hvis du ikke skal have flere lige de første mange år.

6,5x55 hvis du forventer at udvide med en 9,3x62 senere. Det er altså et par kalibre der komplimenterer hinanden noget så smukt.

Du skrev jo første riffel, det må betyde der kommer flere på sigt.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7568
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 909 times

Re: Valg af første riffel

Indlæg af Raptor357 » 16. dec 2020, 20:09

Den her: https://nordisk-forum.dk/viewtopic.php?f=73&t=84748
Browning A-Bolt 3 i komposit 308Win M14x1 gevind til lydoptte
Meopta - Meostar R1r 3-12x56 RD Belyst 30 års garanti
Leupold QRW2 Ringe 30 mm

der følger en bunke ammunition med

Det er en no nonsens riffel der bare virker, optikken er klar samt ganske lysstærk, så lysstærk at du kan nappe en gris på en ringe oplyst fodderplads. Kikkerten virker IKKE sammen med en PARD eftermonterings dims, coatingen i kikkerten er for god og dæmper IR lyset.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Slettes3
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3241
Tilmeldt: 16. aug 2004, 16:11
Interesser: Slettes
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 403 times

Re: Valg af første riffel

Indlæg af Slettes3 » 16. dec 2020, 20:50

Det er lige meget hvad man køber. Man har to valg...købe det man kan lide eller købe det man har råd til. Er det bare til en buk virker alt.

Bjarne41
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 608
Tilmeldt: 18. nov 2019, 13:06
Interesser: jagt - historie
Geografisk sted: midtjylland
Has thanked: 63 times
Been thanked: 82 times

Re: Valg af første riffel

Indlæg af Bjarne41 » 16. dec 2020, 21:11

Rigbymauser skrev:
16. dec 2020, 20:50
Det er lige meget hvad man køber. Man har to valg...købe det man kan lide eller købe det man har råd til. Er det bare til en buk virker alt.
Så længe kaliberen ikke bliver for lille :blink:

OscarKureKrogh
Newbie
Newbie
Indlæg: 16
Tilmeldt: 21. jul 2017, 11:41
Interesser: Historie
Geografisk sted: Helsingør
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Valg af første riffel

Indlæg af OscarKureKrogh » 17. dec 2020, 00:19

Tak for alle svarene

Jeg tænker en lidt mere 'eksotisk' kaliber end 308win. Kiggede rundt på forummet og undersøgt 8x58JS, hvad tænker folk om denne.
:detect: Come on you Spurs!

Luminous ham
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 113
Tilmeldt: 21. apr 2015, 08:57
Interesser: Purschjagt
Geografisk sted: Østsjælland
Has thanked: 29 times
Been thanked: 27 times

Re: Valg af første riffel

Indlæg af Luminous ham » 17. dec 2020, 00:34

OscarKureKrogh skrev:
17. dec 2020, 00:19
Tak for alle svarene

Jeg tænker en lidt mere 'eksotisk' kaliber end 308win. Kiggede rundt på forummet og undersøgt 8x58JS, hvad tænker folk om denne.
Eksotiske kalibre, så ryger en af dine tre faktorer, nemlig prisen på ammunition. Prøv at tjekke det.

Pris på riffel, pris på ammo og råvildt så er det svært at hamle op med 308, og selv med 5-10 kr/stk for træningsammo synes jeg 30-50 skud plus baneleje bliver en dyr eftermiddag. Men alt er relativt, og ikke alle skyder regelmæssigt på bane. Hvis det bare er til jagt er prisen på ammo ikke så vigtigt, men hvis du vil kunne ramme på jagt må der øvelse til først. Derfor en god ide med en billig ammo i starten.

Men alt det har andre også skrevet, så måske er ammo-prisen ikke længere af betydning?

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5163
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1372 times

Re: Valg af første riffel

Indlæg af Ras.Killing » 17. dec 2020, 00:57

Med tanke på at forbuddet imod blyprojektiler er lige på trapperne, så ville jeg personligt vælger en kaliber med lidt mere overskud på anslagsenergien.

Ingen af os ved med sikkerhed hvordan reglerne kommer til at se ud, om de sænker kravene for anslagsenergi og i så fald hvor meget :???: her tænker jeg mest i forhold til klasse 1 vildt.

Ligeledes virker det til, at en del af monometal projektilerne gerne skal bruge noget fart for at være rigtig effektive.

Med det i tankerne, så tror jeg at min næste riffel bliver i 30.06 ell. lign.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7568
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 909 times

Re: Valg af første riffel

Indlæg af Raptor357 » 17. dec 2020, 01:46

OscarKureKrogh skrev:
17. dec 2020, 00:19
Tak for alle svarene

Jeg tænker en lidt mere 'eksotisk' kaliber end 308win. Kiggede rundt på forummet og undersøgt 8x58JS, hvad tænker folk om denne.
Eksotisk. Det rimer på at du selv skal lave din ammunition. Som i genladning.
Hvad har du af erfaring ud i henholdsvist jagt og skydning med riffel?
Hvor har du tænkt dig at træne?
Hvad er realistisk du kan komme på jagt efter de næste 2 år?

8x58JS er en fin kaliber, men den er dyr og opslidende for kroppen at blive god til at ramme med.
Jeg siger ikke at det ikke kan lade sig gøre, men det kommer an på hvad du har af erfaring.
Jeg forelskede mig i låsegangen og aftrækket på en weatherby mark V som tilfældigvist var i .300 win mag
Så som helt grøn jæger gik jeg til riffel prøve med en .300 win mag riffel som jeg havde haft i 5 dage og som jeg først på prøve dagen havde mulighed for at indskyde. Det var helt tosset, men jeg bestod som jeg selv havde forventet.
At have gået til skydning i frygteligt mange år, havde givet mig erfaring nok.

En .223r er også en fin kaliber, og så når du skal skyde noget større end rådyr, så køber du dig din .416 rigby, eller hvad du nu lyster. At den er over 10mm (og der er smæk på) åbner op for alle dyr i alle lande efter hvad jeg ved.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Valg af første riffel

Indlæg af Kleth » 17. dec 2020, 06:12

Skal det være lidt mere eksotisk men billigt, så køb en kedelig men billig 308Win og suppler den senere med 8x68, 7x64, .280Rem, 8x57IS .375HH, 416Barett og 458Lott eller hvad du virkeligt føler for, men så bliver kaliberen ikke en hæmsko i skydetræningen pga reyl og du har ikke malet dig op i et hjørne mht ammunitions pris.
Som allerede nævnt er en .223Rem en fin bukkekaliber og billig at skyde med. Man er så udelukket fra større klovbærende end rådyr og den er god og billigt at lære at skyde med. Med .223Rem ville jeg så købe en der har en twist rate på 1:9 eller hurtigere for ikke at være bundet til 50gr blyfrie projektiler. .300AAC Blackout er også en fin bukkekaliber, når den lades med super-soniske patroner, men den er så heller ikke så eksotisk længere og der er et ok udvalg af fabriksammo og som med .223Rem så må man lade det store klovbærende vildt passere, hvis man skulle få den mulighed.

Min hustru har en 7mm-08AI og den ser jeg ikke som ret eksotisk, men der er et meget ringe udvalg af fabriksammunition og det er dyrt. Jeg lader så 7mm-08AI og det er en pæn investering i udstyr og koster en del tid. Jeg vil ikke anbefale en ny riffelskytte at være afhængig af at skulle lade selv. For det første så vil det være vanskeligt at adskille hvad der er en præcisions-node fra skyttens formåen og for det andet vil det tage enorm lang tid at blive erfaren nok på både genopladning og riffelskydning for at opnå de store synergier.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Valg af første riffel

Indlæg af PSindrup » 17. dec 2020, 07:41

OscarKureKrogh skrev:
17. dec 2020, 00:19
Tak for alle svarene

Jeg tænker en lidt mere 'eksotisk' kaliber end 308win. Kiggede rundt på forummet og undersøgt 8x58JS, hvad tænker folk om denne.
Hvis jeg må være lidt fræk og direkte, hvorfor skal din første riffel så være eksotisk?

Når det er din første riffel så gætter jeg på at du heller ikke har den store erfaring med riffelskydning, og hvis det er tilfældet, så skal på skydebanen "mange" gange, og brænde relativt mange skud af, før du bliver fortrolig med riflen. Det bliver hurtigt en dyr omgang med en eksotisk kaliber. Jeg syntes det er vigtigt at du ikke ligger på riffelbanen og tænker "jeg kunne faktisk godt tænke mig at skyde noget mere, men jeg syntes altså at det koster for mange penge"

Peter

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11093
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Valg af første riffel

Indlæg af C-X » 17. dec 2020, 07:56

Hvis penge ikke er et problem, så er verden mere åben, end for nærigrøve, som du og jeg Peter :Hug:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3361
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 633 times

Re: Valg af første riffel

Indlæg af Flugteren » 17. dec 2020, 08:02

C-X skrev:
17. dec 2020, 07:56
Hvis penge ikke er et problem, så er verden mere åben, end for nærigrøve, som du og jeg Peter :Hug:
Men Oscar skriver sin OP, at prisen på patronen og våbenet skal være lav. Hvordan hænger det. sammen med eksotiske kalibre?

Ja, altså medmindre Oscar har en en anden definition på “lavpris” end os andre...

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Valg af første riffel

Indlæg af Kleth » 17. dec 2020, 08:15

Flugteren skrev:
17. dec 2020, 08:02
Men Oscar skriver sin OP, at prisen på patronen og våbenet skal være lav. Hvordan hænger det. sammen med eksotiske kalibre?
:razz: Våben i eksotiske kalibre er måske ikke specielt dyre i forhold til udbud og efterspørgsel og man kan til tider købe et brugt våben i de mere specielle kalibre til fornuftige priser f.eks. Ruger; netop fordi markedet er så lille og ammunitionen dyr. Til gengæld kan det netop være en udfordring at få en god pris for et nyt våben i en eksotisk kaliber, efter man første gang har flækket et øjenbryn på kikkerten og måske gerne vil have noget mindre eksotisk :fun: Men givet, så er de masseproducerede mainstream/kedelige våben billigere, så man måske også kan købe en lidt bedre kikkert :smile:

Og det er bestemt rigtigt at des længere en kaliber bevæger sig fra mainstream, jo mere stiger prisen og udbuddet falder :thumbup:

Selv vil jeg hellere; kunne skyde små pæne grupper en hel morgen og formiddag med en "kedelig" riffel i en "kedelig" kaliber og hverken have smerter i skulder eller lomme :mrgreen: end at være frustreret over mit træfbillede, samt have smerter i skulder (, pande) og lomme :nutkick:

Når så skydningen og prøverne sidder lige i skabet, så kan man også bedre udnytte en sjovere og eksotisk kaliber :rock:
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Valg af første riffel

Indlæg af PSindrup » 17. dec 2020, 08:19

C-X skrev:
17. dec 2020, 07:56
Hvis penge ikke er et problem, så er verden mere åben, end for nærigrøve, som du og jeg Peter :Hug:
Det har du så evigt ret i. :giggle: :rock:

Men nu stod der jo i det oprindeligt opslag.
I forhold til mine behov, skal prisen på våben og patron være lav.
:twisted:

Og det harmonerer skidt med en eksotisk kaliber.

Peter

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Valg af første riffel

Indlæg af PSindrup » 17. dec 2020, 08:23

Kleth skrev:
17. dec 2020, 08:15
Flugteren skrev:
17. dec 2020, 08:02
Men Oscar skriver sin OP, at prisen på patronen og våbenet skal være lav. Hvordan hænger det. sammen med eksotiske kalibre?
Våben i eksotiske kalibre er måske ikke specielt dyre i forhold til udbud og efterspørgsel og man kan til tider købe et brugt våben i de mere specielle kalibre til fornuftige priser f.eks. Ruger; netop fordi markedet er så lille og ammunitionen dyr. Til gengæld kan det netop være en udfordring at få en god pris for et nyt våben i en eksotisk kaliber, efter man første gang har flækket et øjenbryn på kikkerten og måske gerne vil have noget mindre eksotisk Men givet, så er de masseproducerede mainstream/kedelige våben billigere, så man måske også kan købe en lidt bedre kikkert

Og det er bestemt rigtigt at des længere en kaliber bevæger sig fra mainstream, jo mere stiger prisen og udbuddet falder

Selv vil jeg hellere; kunne skyde små pæne grupper en hel morgen og formiddag med en "kedelig" riffel i en "kedelig" kaliber og hverken have smerter i skulder eller lomme end at være frustreret over mit træfbillede, samt have smerter i skulder (, pande) og lomme

Når så skydningen og prøverne sidder lige i skabet, så kan man også bedre udnytte en sjovere og eksotisk kaliber
Så kan det vist ikke skrives bedre og mere præcist! :rock: :numberone: :thumbup:

Nu må vi se om Oscar vælger at lytte til alle de gamle kedelige og knap så eksotiske mænd her, eller han vælger at lytte til sin mavefornemmelse ... :Hug: :giggle:

Peter

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Valg af første riffel

Indlæg af Kleth » 17. dec 2020, 08:33

PSindrup skrev:
17. dec 2020, 08:23
Nu må vi se om Oscar vælger at lytte til alle de gamle kedelige og knap så eksotiske mænd her, eller han vælger at lytte til sin mavefornemmelse ... :Hug: :giggle:
Jeg mener nu bestemt at han skal lytte til sin mavefornemelse og han skal også tænke rationelt. Det ene udelukker ikke det andet og det er et spørgsmål om det er økonomi eller mavefornemmelse der skal have førsteprioritet.
Mavefornemmelsen kan evt. komme til senere! Jeg mener også det vil være synd og skam at have en fin riffel i en sjov kaliber stående i skabet, men ikke have det økonomiske råderum til at bruge den og blive god med den. At blive god med en riffel kræver en hel del skud og her taler jeg ikke om at ligge klodset op med sandsække eller på bi- og mono-pods, men om jagtrelevant skydning :razz:
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11093
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Valg af første riffel

Indlæg af C-X » 17. dec 2020, 08:36

Vi starter jo ofte med individuelle behov og smag for noget smart og spændende. Efter lidt søgen rundt, så begynder virkeligheden at trænge sig på. Det kedelige og almindelige kan blive mere attraktivt.

Min oprindelige drøm om en riffel var en Tikka T3 Tactical .300 Winchester Magnum. Det kunne sikkert også have fungeret, men jeg er glad for at jeg ikke gjorde det. Lige dén riffel kan stadig gøre mig lidt varm indeni, af begær, selvom den ikke passer til mine behov. Skulle jeg en dag have pengene i overskud, så kan det da godt være....

Efter at have fyldt skabet nogenlunde op, med kedelige standard kalibre, ud over en bred palet, begynder jeg at se mulighederne for noget eksotisk, skulle "behovet opstå".

Der er mange spændende våben og kalibre, men et fornuftigt basis af standard ditto er lettere at vedligeholde og arbejde med. Med mindre selve våbnet eller kaliberen er omdrejningspunktet for anskaffelse, fremfor den praktiske anvendelse, der kunne være sig jagt eller sport.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Besvar