Hvilken halvautomat på SKV til flugtskydning

Her kan du primært finde indlæg, hvor ligestillede har søgt hjælp til valg af jagtvåben og/eller kaliber.
Inden du selv opretter et indlæg og stiller spørgsmål så tag et kig rundt i eksisterende indlæg og se om ikke svaret allerede findes.
RuneP
Newbie
Newbie
Indlæg: 3
Tilmeldt: 15. dec 2020, 14:17
Interesser: Sportsskydning
Geografisk sted: Ishøj

Hvilken halvautomat på SKV til flugtskydning

Indlæg af RuneP » 15. dec 2020, 19:52

Jeg står og skal have købt mig et haglgevær til flugtskydning så snart jeg er færdig med mit SKV kursus.

Jeg har udset mig følgende 3 modeller og vil høre om Jeres erfaringer med dem:

1: Remington Model Versa Max Tactical
2: Fabarm - L4S Grey Hunter
3: Beretta Model 1301 Comp

Alle sammen kan ses her: http://www.koskov.dk/Haglgev%C3%A6rer/H ... mater.aspx

Brugeravatar
NWF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 660
Tilmeldt: 13. nov 2016, 22:00
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 409 times
Been thanked: 203 times

Re: Hvilken halvautomat på SKV til flugtskydning

Indlæg af NWF » 15. dec 2020, 22:15

Med mindre du finder en bane hvor du må have mere end 2 skud i bøssen, så køb et alm. jagtgevær i O/U istedet. Man bliver træt af at lade en halvautomat med 2 skud af gangen og træt af at samle patronhylster op som er fløjet af h til.....,der er en O/U bare nemmere at "bøvle med".
Deer don’t have a favorite cartridge; they hate them all equally.

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: Hvilken halvautomat på SKV til flugtskydning

Indlæg af Flugteren » 15. dec 2020, 23:04

NWF skrev:
15. dec 2020, 22:15
Med mindre du finder en bane hvor du må have mere end 2 skud i bøssen, så køb et alm. jagtgevær i O/U istedet. Man bliver træt af at lade en halvautomat med 2 skud af gangen og træt af at samle patronhylster op som er fløjet af h til.....,der er en O/U bare nemmere at "bøvle med".
Enig her, en god O/U er nu altså bare en fed lerdueklasker. Jeg elsker det lockup, der er på min Browning og det gør bare, at man får mere selvsikkerhed på banen.

Men jeg kan også godt forstå, at de kan være lidt kedelige at se på, og en halvauto er da også meget fræk - selv i to-skuds udgave. Jeg havde taget Berettaen 10/10, no question. Det er den bedste af de tre. Vælg en Comp Pro. De er bedre.

Frantz
Banned
Banned
Indlæg: 1196
Tilmeldt: 17. jul 2018, 22:22
Interesser: Skyd
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 162 times
Been thanked: 118 times

Re: Hvilken halvautomat på SKV til flugtskydning

Indlæg af Frantz » 16. dec 2020, 00:24

typhoon 12 og der følger endda et 2 skuds magasin med
Så fik jeg endelig min 1866 riffel.

RuneP
Newbie
Newbie
Indlæg: 3
Tilmeldt: 15. dec 2020, 14:17
Interesser: Sportsskydning
Geografisk sted: Ishøj

Re: Hvilken halvautomat på SKV til flugtskydning

Indlæg af RuneP » 16. dec 2020, 09:34

Jeg skal under ingen omstændigheder have et kedeligt o/u. Det er jo ikke andet end en luftbøsse. Jeg er ude efter noget som andre ikke løber rundt med over skulderen. Med hensyn til magasin, så skal der være plads til så meget som muligt.

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: Hvilken halvautomat på SKV til flugtskydning

Indlæg af Flugteren » 16. dec 2020, 10:10

RuneP skrev:
16. dec 2020, 09:34
Jeg skal under ingen omstændigheder have et kedeligt o/u. Det er jo ikke andet end en luftbøsse. Jeg er ude efter noget som andre ikke løber rundt med over skulderen. Med hensyn til magasin, så skal der være plads til så meget som muligt.
Du får sandsynligvis ikke lov at lade op med mere end to skud på skydebanen, så stor magasinkapacitet er ligegyldigt for dig.

Greyberd63
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2106
Tilmeldt: 17. aug 2017, 19:14
Interesser: Westernskydning og genladning
Geografisk sted: hovedstadsområdet
Has thanked: 474 times
Been thanked: 312 times

Re: Hvilken halvautomat på SKV til flugtskydning

Indlæg af Greyberd63 » 16. dec 2020, 10:11

RuneP skrev:
16. dec 2020, 09:34
Jeg skal under ingen omstændigheder have et kedeligt o/u. Det er jo ikke andet end en luftbøsse. Jeg er ude efter noget som andre ikke løber rundt med over skulderen. Med hensyn til magasin, så skal der være plads til så meget som muligt.
Da sporten flugtskydning normalt kun kræver at man lader med 2 patroner, kan du nok risikerer at der er en begræsning på flugtskydnings baner om hvor mange du må have i en halvauto.

For mig lugter det lidt af, at det ikke er er flugtskydning der interesserer dig, men mere at eje en halvauto, uden at skulle tage jagttegn.

Mvh
Grey

Brugeravatar
Epae
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1323
Tilmeldt: 8. nov 2018, 20:25
Interesser: Flugt- og riffel-skydning
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 112 times
Been thanked: 244 times

Re: Hvilken halvautomat på SKV til flugtskydning

Indlæg af Epae » 16. dec 2020, 10:26

Greyberd63 skrev:
16. dec 2020, 10:11
RuneP skrev:
16. dec 2020, 09:34
Jeg skal under ingen omstændigheder have et kedeligt o/u. Det er jo ikke andet end en luftbøsse. Jeg er ude efter noget som andre ikke løber rundt med over skulderen. Med hensyn til magasin, så skal der være plads til så meget som muligt.
Da sporten flugtskydning normalt kun kræver at man lader med 2 patroner, kan du nok risikerer at der er en begræsning på flugtskydnings baner om hvor mange du må have i en halvauto.

For mig lugter det lidt af, at det ikke er er flugtskydning der interesserer dig, men mere at eje en halvauto, uden at skulle tage jagttegn.

Mvh
Grey
På en SKV må man også gerne eje en halvauto med højere magasinkapacitet, ligesom på jagttegn - men de fleste flugtskydningsbaner sætter begrænsningerne på 2 skud under alle omstændigheder så det vil ikke gøre nogen forskel alligevel. (og så er der den evige diskussion mht bære/anvende som har været vendt 1000 gange herinde uden en afklaring)
Og ja, jeg har både SKV og jagttegn og ejer en halvauto. De er sjove at skyde med og rekyl er ikke-eksisterende. Men jeg bruger mest min som noget for-sjov ting på jagtbanerne.
På de større baner kan jeg næsten garantere at folk vil spørge ind til magacinkapacitet når du ankommer med en halvauto. det er i hvert fald min erfaring.
Normalt er det min O/U der bliver hevet frem til f.eks. Skeet.
Browning B525 - 12/76
BRNO Special Poldi Electro - 16/70
Marlin (JM) 1895 SBL - 45-70 Govt.
Ruger Precision Rimfire - 22LR
Tikka T3X TAC A1 - .260 Remington
Ruger SFAR - .308 Win

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2916
Tilmeldt: 11. aug 2012, 23:17
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 114 times
Been thanked: 242 times

Re: Hvilken halvautomat på SKV til flugtskydning

Indlæg af Senserazer » 16. dec 2020, 10:31

RuneP skrev:
16. dec 2020, 09:34
Jeg skal under ingen omstændigheder have et kedeligt o/u. Det er jo ikke andet end en luftbøsse. Jeg er ude efter noget som andre ikke løber rundt med over skulderen. Med hensyn til magasin, så skal der være plads til så meget som muligt.
Jeg forstår ikke sammenligningen mellem en o/u og en luftbøsse :???:
Som de andre nævner giver lovgivningen mulighed for at eje en semi ned høj magasinkapacitet, men der er en del usikkerhed om hvorvidt man overhovedet må benytte den til noget som helst (fordi loven kun giver lov til besiddelse), men i praksis er det også ligegyldigt, for som de andre nævner, så får man nok ikke lov at lade op med mere end ét skud i magasinet, og ét i kammeret.
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

Greyberd63
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2106
Tilmeldt: 17. aug 2017, 19:14
Interesser: Westernskydning og genladning
Geografisk sted: hovedstadsområdet
Has thanked: 474 times
Been thanked: 312 times

Re: Hvilken halvautomat på SKV til flugtskydning

Indlæg af Greyberd63 » 16. dec 2020, 10:48

Wengel skrev:
16. dec 2020, 10:26
Greyberd63 skrev:
16. dec 2020, 10:11
RuneP skrev:
16. dec 2020, 09:34
Jeg skal under ingen omstændigheder have et kedeligt o/u. Det er jo ikke andet end en luftbøsse. Jeg er ude efter noget som andre ikke løber rundt med over skulderen. Med hensyn til magasin, så skal der være plads til så meget som muligt.
Da sporten flugtskydning normalt kun kræver at man lader med 2 patroner, kan du nok risikerer at der er en begræsning på flugtskydnings baner om hvor mange du må have i en halvauto.

For mig lugter det lidt af, at det ikke er er flugtskydning der interesserer dig, men mere at eje en halvauto, uden at skulle tage jagttegn.

Mvh
Grey
På en SKV må man også gerne eje en halvauto med højere magasinkapacitet, ligesom på jagttegn - men de fleste flugtskydningsbaner sætter begrænsningerne på 2 skud under alle omstændigheder så det vil ikke gøre nogen forskel alligevel. (og så er der den evige diskussion mht bære/anvende som har været vendt 1000 gange herinde uden en afklaring)
Og ja, jeg har både SKV og jagttegn og ejer en halvauto. De er sjove at skyde med og rekyl er ikke-eksisterende. Men jeg bruger mest min som noget for-sjov ting på jagtbanerne.
På de større baner kan jeg næsten garantere at folk vil spørge ind til magacinkapacitet når du ankommer med en halvauto. det er i hvert fald min erfaring.
Normalt er det min O/U der bliver hevet frem til f.eks. Skeet.
Rets information fra 2019, er der sket ændringer senere ??

https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2019/920
§ 2 a. Indehavere af jagttegn og medlemmer af skytteforeninger, der har en våbenpåtegning til glatløbede haglgeværer på medlemsbeviset, kan uanset forbuddet i § 2, stk. 1, til eget brug erhverve, besidde, bære og anvende følgende genstande:
:1) Glatløbede haglgeværer med en pibelængde på mindst 55 cm, der højst er af kaliber 12, og som ikke kan indeholde mere end 2 haglpatroner,
mvh
grey

Brugeravatar
FBN
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1065
Tilmeldt: 8. dec 2013, 19:49
Interesser: Alt med/om våben :-)
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 213 times

Re: Hvilken halvautomat på SKV til flugtskydning

Indlæg af FBN » 16. dec 2020, 10:52

Her er en udsnit af reglementet fra dskyu.
Typer of geværer
Alle typer af glatløbede haglgeværer, inklusive halvautomatiske, undtagen pumpguns må anvendes, forudsat størrelsen ikke overskrider kal. 12. Geværer mindre end kal. 12 må anvendes. Geværer må ikke have camouflage ”look”
Release aftrækker
Geværer med nogen form for “release” / omvendt aftrækker er forbudte.
Remme
Remme eller stropper på geværet er forbudt
Magasiner
Geværer med magasin skal have magasinet blokeret på en sådan måde, at der kun kan være 1 (en) patron i magasinet.
Udskiftning af geværer
Det er ikke tilladt at skifte et korrekt fungerende gevær eller dele af geværet inklusive chokes inden for en serie
Kompensatorer
Kompensatorer eller lignende udstyr fastgjort på geværløbene er forbudt, undtaget portede (perforerede) udskiftelige chokes, som er tilladt.
Edition 2017 (Second Print 01/2018) Copyright: ISSF/DSkyU
http://skytteunion.dk/wp-content/upload ... K_18_2.pdf
MVH Frank.
Iøvrigt mener jeg vi skal beholde Kongehuset.!

Brugeravatar
Epae
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1323
Tilmeldt: 8. nov 2018, 20:25
Interesser: Flugt- og riffel-skydning
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 112 times
Been thanked: 244 times

Re: Hvilken halvautomat på SKV til flugtskydning

Indlæg af Epae » 16. dec 2020, 10:56

Greyberd63 skrev:
16. dec 2020, 10:48
Wengel skrev:
16. dec 2020, 10:26
Greyberd63 skrev:
16. dec 2020, 10:11
RuneP skrev:
16. dec 2020, 09:34
Jeg skal under ingen omstændigheder have et kedeligt o/u. Det er jo ikke andet end en luftbøsse. Jeg er ude efter noget som andre ikke løber rundt med over skulderen. Med hensyn til magasin, så skal der være plads til så meget som muligt.
Da sporten flugtskydning normalt kun kræver at man lader med 2 patroner, kan du nok risikerer at der er en begræsning på flugtskydnings baner om hvor mange du må have i en halvauto.

For mig lugter det lidt af, at det ikke er er flugtskydning der interesserer dig, men mere at eje en halvauto, uden at skulle tage jagttegn.

Mvh
Grey
På en SKV må man også gerne eje en halvauto med højere magasinkapacitet, ligesom på jagttegn - men de fleste flugtskydningsbaner sætter begrænsningerne på 2 skud under alle omstændigheder så det vil ikke gøre nogen forskel alligevel. (og så er der den evige diskussion mht bære/anvende som har været vendt 1000 gange herinde uden en afklaring)
Og ja, jeg har både SKV og jagttegn og ejer en halvauto. De er sjove at skyde med og rekyl er ikke-eksisterende. Men jeg bruger mest min som noget for-sjov ting på jagtbanerne.
På de større baner kan jeg næsten garantere at folk vil spørge ind til magacinkapacitet når du ankommer med en halvauto. det er i hvert fald min erfaring.
Normalt er det min O/U der bliver hevet frem til f.eks. Skeet.
Rets information fra 2019, er der sket ændringer senere ??

https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2019/920
§ 2 a. Indehavere af jagttegn og medlemmer af skytteforeninger, der har en våbenpåtegning til glatløbede haglgeværer på medlemsbeviset, kan uanset forbuddet i § 2, stk. 1, til eget brug erhverve, besidde, bære og anvende følgende genstande:
:1) Glatløbede haglgeværer med en pibelængde på mindst 55 cm, der højst er af kaliber 12, og som ikke kan indeholde mere end 2 haglpatroner,
mvh
grey
På mit SKV kort til haglgeværer står følgende:
Skytteforeningernes våbenregistrering giver i henhold til våbenloven nedenstående person ret til at besidde, bære og anvende nedenstående våben til eget brug.

1) Glatløbede haglgeværer med en pibelængde på mindst 55cm, der højst er kaliber 12 og som ikke kan indeholde mere end 2 haglpatroner.
2) piber og baskylder til de haglgeværer, der er nævnt i nr 1 og
3) færdiglavede haglpatroner til de haglgeværer, der er nævnt i nr 1 såfremt haglene er løstliggende, og har en diameter på høhst 3.5mm, samt omladehætter til halvladte eller tomme patronhylstre til de nævnt haglpatroner på omstående vilkår

Legitimationen giver envidere ret til, til eget brug at erhverve og besidde, men ikke bære og anvende:
Andre glatløbede haglgeværer end de under 1. nævnte med en pibelængde på mindst 55cm, ligeledes på omstående vilkår.


Til det læser jeg at en halvauto der har mere end 2 skud i magasinet, må jeg godt erhverve og besidde, men ikke bære og anvende - bare løbet er mindst 55cm.
Skal nævnes at mit kort er dateret December 2015 og er kun gyldigt i et par dage endnu - det nye ligger i klubben til afhentning så ved ikke om teksten er ændret på dette. (da jeg har jagttegn har jeg ikke haft travlt med at hente det nye kort).
Senest rettet af Epae 16. dec 2020, 11:35, rettet i alt 1 gang.
Browning B525 - 12/76
BRNO Special Poldi Electro - 16/70
Marlin (JM) 1895 SBL - 45-70 Govt.
Ruger Precision Rimfire - 22LR
Tikka T3X TAC A1 - .260 Remington
Ruger SFAR - .308 Win

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2137
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 585 times
Been thanked: 1030 times

Re: Hvilken halvautomat på SKV til flugtskydning

Indlæg af HR » 16. dec 2020, 11:34

RuneP skrev:
15. dec 2020, 19:52
Jeg står og skal have købt mig et haglgevær til flugtskydning så snart jeg er færdig med mit SKV kursus.

Jeg har udset mig følgende 3 modeller og vil høre om Jeres erfaringer med dem:

1: Remington Model Versa Max Tactical
2: Fabarm - L4S Grey Hunter
3: Beretta Model 1301 Comp

Alle sammen kan ses her: http://www.koskov.dk/Haglgev%C3%A6rer/H ... mater.aspx
Af de våben du nævner vil jeg anbefale berettaen. Beretta har altid været gode med deres halvautomater. Remingtonen er lavet til noget andet og på lerduebanen tror jeg at du vil blive træt af rail og lang magasin. Det kan selvfølgeligt være at det er noget helt andet end lerduer du vil. Det er så lidt svært i DK, men det er der en masse andre der har kommenteret på. Anbefalingen om en Typhoon er helt ude i hampen. Magasinet skal begrænses til et skud og den er bøvlet at lade i kammeret. Den er da sjov, men en katastrofe at stå og lade på en standplads.
HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

1900
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 538
Tilmeldt: 30. sep 2016, 19:18
Interesser: skydning
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 211 times
Been thanked: 124 times

Re: Hvilken halvautomat på SKV til flugtskydning

Indlæg af 1900 » 16. dec 2020, 12:40

typhoon 12 og der følger endda et 2 skuds magasin med

du vil ikke ramme en lerdue på størrelse med en middagstallerken med et sådant apparat
som Gråskæg antyder, er der med den type halalauto mere tale om et ønske at ligne en SWAT. eller at bruge den som kampvåben som ikke er tilladt i DK.

den ville være rigtig fin til IPSC hvis det var en mulighed i DK, men så på SKV i stedet for jagttegn

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: Hvilken halvautomat på SKV til flugtskydning

Indlæg af Flugteren » 16. dec 2020, 13:04

1900 skrev:
16. dec 2020, 12:40
typhoon 12 og der følger endda et 2 skuds magasin med

du vil ikke ramme en lerdue på størrelse med en middagstallerken med et sådant apparat
som Gråskæg antyder, er der med den type halalauto mere tale om et ønske at ligne en SWAT. eller at bruge den som kampvåben som ikke er tilladt i DK.

den ville være rigtig fin til IPSC hvis det var en mulighed i DK, men så på SKV i stedet for jagttegn
Ah, det er vist så ikke helt rigtigt. Den kan fint ramme lerduer og fungere på jagt, såfremt den er plomberet i henhold til dansk jagtlovgivning. Det er jo ikke fordi, at et udseendet på et våben har betydning for præcisionen, sålænge den interne mekanik er i orden. Så svært er det trods alt heller ikke at producere et haglgevær.

Der skal også være plads til de lidt sjovere våben på banerne og på jagten, ellers bliver det hele lidt for gammeldags. :razz:

Mest af alt tror jeg, at vi herinde går lidt på bagbenene grundet RunePs holdning om, at magasinstørrelsen bare skal være så stor som muligt. Det emmer af kådhed og en drøm om at lave magdumps på skydebanen a la USA-style. Det er da også sjovt, men det harmonerer bare ikke med dansk lovgivning og levereglerne på skydebanen. Og så påpeger vi det herinde, fordi vi dybest set ønsker at se flere skytter og jægere i DK, bare de kommer ind i sporten med forventningerne stemmet af med virkeligheden.

Der er intet galt med en Typhoon F-12/UTAS-12/whatever den er brandet som. Den ultimative faktor for andres opfattelse af et våben er personen, som bærer det. Er bæreren rationel, imødekommende og har respekt for reglerne på skydebanen, så er en Typhoon F-12 bare et haglgevær på linje med så mange andre. Er bæreren derimod "den hurtige type", som anser regler og værdier for at være noget pjat, så er sagen en straks anden, og så er man nok ikke velkommen særligt længe i klubben.

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Hvilken halvautomat på SKV til flugtskydning

Indlæg af PSindrup » 16. dec 2020, 13:22

RuneP skrev:
16. dec 2020, 09:34
Jeg skal under ingen omstændigheder have et kedeligt o/u. Det er jo ikke andet end en luftbøsse. Jeg er ude efter noget som andre ikke løber rundt med over skulderen. Med hensyn til magasin, så skal der være plads til så meget som muligt.
Hvorfor?

Hvor vil du bruge et "magasin med plads til så meget som muligt"?

Der er lidt John Wayne Western tilgang over dine ønsker. :giggle:

Peter

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Hvilken halvautomat på SKV til flugtskydning

Indlæg af PSindrup » 16. dec 2020, 13:24

NWF skrev:
15. dec 2020, 22:15
Med mindre du finder en bane hvor du må have mere end 2 skud i bøssen, så køb et alm. jagtgevær i O/U istedet. Man bliver træt af at lade en halvautomat med 2 skud af gangen og træt af at samle patronhylster op som er fløjet af h til.....,der er en O/U bare nemmere at "bøvle med".
For slet ikke at snakke om bøvet med at "vise alle de andre på skydebanen" at dit våben er afskikret og dermed sikkert på din gang mellem standpladserne. Her er det meget nemmere med et gevær der kan knækkes.

Jeg ville ALDRIG vælge en halvautomat eller pumpgun til skydebanen.

Peter

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2137
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 585 times
Been thanked: 1030 times

Re: Hvilken halvautomat på SKV til flugtskydning

Indlæg af HR » 16. dec 2020, 13:38

PSindrup skrev:
16. dec 2020, 13:24
NWF skrev:
15. dec 2020, 22:15
Med mindre du finder en bane hvor du må have mere end 2 skud i bøssen, så køb et alm. jagtgevær i O/U istedet. Man bliver træt af at lade en halvautomat med 2 skud af gangen og træt af at samle patronhylster op som er fløjet af h til.....,der er en O/U bare nemmere at "bøvle med".
For slet ikke at snakke om bøvet med at "vise alle de andre på skydebanen" at dit våben er afskikret og dermed sikkert på din gang mellem standpladserne. Her er det meget nemmere med et gevær der kan knækkes.

Jeg ville ALDRIG vælge en halvautomat eller pumpgun til skydebanen.

Peter
Det er mere et problem at man møder petertyper, der ser rødt på grund af en indianerbøs :giggle:
Jeg har intet problem i at spotte sikker vs usikker våbenomgang uanset typen og jeg skyder med stor fornøjelse lerduer med både pump og halvauto. Så hvis OP vil skyde lerduer med en halvauto, så fred være med det. Men han skal være opmærksom på at tacticool skydning med hagl på skydebane ikke er foreneligt med dansk lovgivning og administration.
HR
Edit: Er der en der vil låne en Typhoon med red dot til Peter? Den er total griner at skyde lerduer med. Det virker også med flip up sightseeing. Så skal man bare se hen over sigtemidlerne i stedet for at se gennem dem. Praktisk, nej. Sjovt, ja :biggrin:
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Hvilken halvautomat på SKV til flugtskydning

Indlæg af PSindrup » 16. dec 2020, 13:55

HR skrev:
16. dec 2020, 13:38
PSindrup skrev:
16. dec 2020, 13:24
NWF skrev:
15. dec 2020, 22:15
Med mindre du finder en bane hvor du må have mere end 2 skud i bøssen, så køb et alm. jagtgevær i O/U istedet. Man bliver træt af at lade en halvautomat med 2 skud af gangen og træt af at samle patronhylster op som er fløjet af h til.....,der er en O/U bare nemmere at "bøvle med".
For slet ikke at snakke om bøvet med at "vise alle de andre på skydebanen" at dit våben er afskikret og dermed sikkert på din gang mellem standpladserne. Her er det meget nemmere med et gevær der kan knækkes.

Jeg ville ALDRIG vælge en halvautomat eller pumpgun til skydebanen.

Peter
Det er mere et problem at man møder petertyper, der ser rødt på grund af en indianerbøs :giggle:
Jeg har intet problem i at spotte sikker vs usikker våbenomgang uanset typen og jeg skyder med stor fornøjelse lerduer med både pump og halvauto. Så hvis OP vil skyde lerduer med en halvauto, så fred være med det. Men han skal være opmærksom på at tacticool skydning med hagl på skydebane ikke er foreneligt med dansk lovgivning og administration.
HR
Edit: Er der en der vil låne en Typhoon med red dot til Peter? Den er total griner at skyde lerduer med. Det virker også med flip up sightseeing. Så skal man bare se hen over sigtemidlerne i stedet for at se gennem dem. Praktisk, nej. Sjovt, ja :biggrin:
Jeg syntes ikke at der er noget "PeterType" i at påpege at det er vanskeligere at udvise sikker våbenbetjening med pumpguns eller halvautomat på en skydebane end det er med et kænkvåben. Det er en simpel konstatering.

Jeg skyder også germe med begge hvis lejlighed byder sig, men det er bestemt ikke det samme som at det ville være et våben jeg ville vælge som mit "hverdagsskydebanevåben"

Hvad skulle ideen være med at have et våben med på skydebanen "med plads til så mange skud som muligt" hvis de fleste slydebaner og skydedicipliner alligevel ikke tillader flere end to skud? :???:

Peter
Senest rettet af PSindrup 16. dec 2020, 14:26, rettet i alt 1 gang.

RuneP
Newbie
Newbie
Indlæg: 3
Tilmeldt: 15. dec 2020, 14:17
Interesser: Sportsskydning
Geografisk sted: Ishøj

Re: Hvilken halvautomat på SKV til flugtskydning

Indlæg af RuneP » 16. dec 2020, 13:58

1900 skrev:
16. dec 2020, 12:40
typhoon 12 og der følger endda et 2 skuds magasin med

du vil ikke ramme en lerdue på størrelse med en middagstallerken med et sådant apparat
som Gråskæg antyder, er der med den type halalauto mere tale om et ønske at ligne en SWAT. eller at bruge den som kampvåben som ikke er tilladt i DK.

den ville være rigtig fin til IPSC hvis det var en mulighed i DK, men så på SKV i stedet for jagttegn

Præcision og flugtskydning er 2 ting der bestemt ikke hører sammen. Kan man ikke ramme en lerdue med et hvilket som helst haglgevær, er det skytten og ikke geværet der er noget galt med.

Jeg har bestem overvejet en typhoon, men er mere til det taktisk design med rørmagasin.

1900
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 538
Tilmeldt: 30. sep 2016, 19:18
Interesser: skydning
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 211 times
Been thanked: 124 times

Re: Hvilken halvautomat på SKV til flugtskydning

Indlæg af 1900 » 16. dec 2020, 14:13

RuneP skrev:
16. dec 2020, 13:58
1900 skrev:
16. dec 2020, 12:40
typhoon 12 og der følger endda et 2 skuds magasin med

du vil ikke ramme en lerdue på størrelse med en middagstallerken med et sådant apparat
som Gråskæg antyder, er der med den type halalauto mere tale om et ønske at ligne en SWAT. eller at bruge den som kampvåben som ikke er tilladt i DK.

den ville være rigtig fin til IPSC hvis det var en mulighed i DK, men så på SKV i stedet for jagttegn

Præcision og flugtskydning er 2 ting der bestemt ikke hører sammen. Kan man ikke ramme en lerdue med et hvilket som helst haglgevær, er det skytten og ikke geværet der er noget galt med.

Jeg har bestem overvejet en typhoon, men er mere til det taktisk design med rørmagasin.
halløj Rune,
det er ikke præcisionen jeg angriber ( hvis man kan tale om præcision med et haglvåben ), men i min verden er flugtskydning ikke et sigtet skud, men en instinktiv bevægelse med et våben der "passer" én så svinget får sværmen til at knuse lerduen

Jeppe A H
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 41
Tilmeldt: 23. aug 2017, 12:39
Interesser: Jagt & sportsskydning
Geografisk sted: København
Has thanked: 6 times
Been thanked: 13 times

Re: Hvilken halvautomat på SKV til flugtskydning

Indlæg af Jeppe A H » 16. dec 2020, 14:15

RuneP skrev:
16. dec 2020, 13:58
1900 skrev:
16. dec 2020, 12:40
typhoon 12 og der følger endda et 2 skuds magasin med

du vil ikke ramme en lerdue på størrelse med en middagstallerken med et sådant apparat
som Gråskæg antyder, er der med den type halalauto mere tale om et ønske at ligne en SWAT. eller at bruge den som kampvåben som ikke er tilladt i DK.

den ville være rigtig fin til IPSC hvis det var en mulighed i DK, men så på SKV i stedet for jagttegn

Præcision og flugtskydning er 2 ting der bestemt ikke hører sammen. Kan man ikke ramme en lerdue med et hvilket som helst haglgevær, er det skytten og ikke geværet der er noget galt med.

Jeg har bestem overvejet en typhoon, men er mere til det taktisk design med rørmagasin.
Gå med det der gør dig glad, og lad være med at spilde tid på hvad andre folk synes. Så længe du opfører dig ansvarligt, så er folk du ofte omgås med.
Min første (og indtil videre eneste haglbøsse grundet uddannelse) er en halvauto, og jeg har da haft den med på skydebanen 20+ gange, uden at folk har set skævt til mig. Jeg har bare et tomt hylster stikkende ud af siden, så kan alle foran mig se, at den er ufarlig. Vær dog forberedt på at folk godt kan stikke lidt til dig, men lige så ofte er det også en god samtale-starter, så tag det gode med det onde :razz:

Når det så er sagt, så kunne jeg godt forestille mig, at det bliver noget bøvl med et aftageligt magasin, men hvis det er det du ønsker, så go for it! Jeg vil kun være jaloux :oops:

Jeg ELSKER alt der er tacticool, og det skriger mine andre våben da også af, og så længe sikkerheden (og loven) er I orden, så slå dig løs, og spild ikke penge på en O/U, hvis den ingen glæde giver dig!

Brugeravatar
Caspian1911
Moderator
Moderator
Indlæg: 4065
Tilmeldt: 1. nov 2006, 16:59
Interesser: IPSC, gamle danske våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 564 times
Been thanked: 368 times

Re: Hvilken halvautomat på SKV til flugtskydning

Indlæg af Caspian1911 » 16. dec 2020, 16:59

Kunne vi ikke lige undgå alt det her smagsdommeri og henvisning til div love og alt er forbudt, og så komme ind på sporet af, hvad trådstarter ønsker råd om?
As I hurtled through space, one thought kept crossing my mind - every part of this rocket was supplied by the lowest bidder.
~ John Glenn, RIP


Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: Hvilken halvautomat på SKV til flugtskydning

Indlæg af Flugteren » 16. dec 2020, 17:02

Caspian1911 skrev:
16. dec 2020, 16:59
Kunne vi ikke lige undgå alt det her smagsdommeri og henvisning til div love og alt er forbudt, og så komme ind på sporet af, hvad trådstarter ønsker råd om?
Jo.

Til RuneP: Vælg en 1301 Comp ud af de tre valgmuligheder. Der findes som sagt også en Comp Pro, hvor den er gejlet op og tunet til konkurrenceskydning. Men den almindelige er helt fin.

Brugeravatar
Topcat
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2073
Tilmeldt: 21. feb 2008, 12:45
Geografisk sted: Nordjylland.
Has thanked: 100 times
Been thanked: 109 times

Re: Hvilken halvautomat på SKV til flugtskydning

Indlæg af Topcat » 16. dec 2020, 18:48

Ellers er der jo også Benelli :)

Jeg er begyndt at mærke en kløen efter en M2 eller M3...
Demokrati er to ulve og et får der stemmer om hvad de skal spise til aftensmad.

Besvar