Hvilke kalibre for at undgå rekyl?

Her kan du primært finde indlæg, hvor ligestillede har søgt hjælp til valg af jagtvåben og/eller kaliber.
Inden du selv opretter et indlæg og stiller spørgsmål så tag et kig rundt i eksisterende indlæg og se om ikke svaret allerede findes.
Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Hvilke kalibre for at undgå rekyl?

Indlæg af Kleth » 27. okt 2020, 20:10

HR skrev:
27. okt 2020, 19:34
Sjovt nok så dikterer fysikken jo så også at rekyl styres af kuglevægt, våbenvægt og udgangshastighed. Så ja, to ens rifler der smider to projektiler med ens vægt med samme hastighed giver ens rekyl uanset kaliber. Refraktorius er inde på det højere oppe i tråden.
HR
Det er fordi der er fysik Og fysik er sjovt
Kleth skrev:
25. okt 2020, 21:41
Rekyl er jo reelt set ikke bundet til en kaliber, men en eksemplificering af Newtons tredje lov!
Der hvor forskellene kommer ind er at f.eks. så kaster en 6,5x55 med typisk op omkring 155gr men en .308Win kommer mest til sin ret med ~168gr-180gr og en 6,5x55 har ofte længer (tungere) pibe så impulsen kan opleves væsentligt forskelligt.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
100Radsbar
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 852
Tilmeldt: 11. mar 2013, 09:50
Interesser: Jagt & Historiske Våben
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 361 times
Been thanked: 68 times

Re: Hvilke kalibre for at undgå rekyl?

Indlæg af 100Radsbar » 28. okt 2020, 09:47

Tjah, vil ikke lyde arrogant, :smile:, og det skal tages med et smil.
Meeen hvis man allerede inden man har skudt med riffel, er bange/nervøs for rekylen, så er det måske ikke den rigtigte hobby man har valgt :blink:

Det kan også være at det bare er mig der er lidt underlig, og har et smil på læben, når man kan mærke at riflen giver en et kærlig skub i skulderen, når skuddet går. Det er bare riflen der giver dig et lille :Hug:

Nu er jeg jo vant til at skyde med Mosin Nagant'er, K98k, og SVD/Tigr, som alle har en solid kaliber, og stålkapper på kolben.
Og en lidt øm skulder, og lidt blå mærker på skulderen, er da bare et lille minde om en dejlig dag på skydebanen.

Jeg tænker lidt hollistisk, hvis jeg er villig til at sende en klump bly mod et dyr for at nedlægge det, så må jeg også tage en lille hilsen fra værktøjet :blink:
7,62x54R Glory to the Mosin.

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3361
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 633 times

Re: Hvilke kalibre for at undgå rekyl?

Indlæg af Flugteren » 28. okt 2020, 11:00

Jeg er også enig med dig her; jeg kan godt lide at mærke, at jeg lever en gang i mellem. Jeg starter altid en tur på skydebanen med at hælde en jagtpatron eller to gennem riflen, uden lyddæmper - DET kan mærkes, især i min riffel :giggle: Men nu er de fleste af os herinde jo våbenentusiaster og kan lide at få trykket skulderen i ny og næ.

Dog kan jeg også forstå, at nogen skal starte lidt i det blidere niveau.

Happyshooter
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 69
Tilmeldt: 22. feb 2014, 16:36
Interesser: Jagt,pistolskydning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 5 times
Been thanked: 3 times

Re: Hvilke kalibre for at undgå rekyl?

Indlæg af Happyshooter » 28. okt 2020, 18:45

hvilket vildt skal skydes?

PBK1983
Newbie
Newbie
Indlæg: 21
Tilmeldt: 14. okt 2020, 12:31
Interesser: Jagt med hund, flugtskydning
Geografisk sted: Sydjylland
Has thanked: 24 times
Been thanked: 1 time

Re: Hvilke kalibre for at undgå rekyl?

Indlæg af PBK1983 » 28. okt 2020, 20:01

De er vant til at skyde med hagl og der er ingen problemer der, tror bare de har fået sat noget i hovedet at rifler sparker osv at de har fået betænkninger, men de har besluttet sig for at købe 308 og få sat en dæmper på begge to.

De har mulighed for kronvildt, dåvildt, råvildt så de har rige muligheder for at få benyttet riflerne
Master of Disaster fed jobtitel, jeg er blot pædagog!

Brugeravatar
Epae
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1330
Tilmeldt: 8. nov 2018, 20:25
Interesser: Flugt- og riffel-skydning
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 112 times
Been thanked: 248 times

Re: Hvilke kalibre for at undgå rekyl?

Indlæg af Epae » 28. okt 2020, 20:11

Flugteren skrev:
28. okt 2020, 11:00
Jeg er også enig med dig her; jeg kan godt lide at mærke, at jeg lever en gang i mellem. Jeg starter altid en tur på skydebanen med at hælde en jagtpatron eller to gennem riflen, uden lyddæmper - DET kan mærkes, især i min riffel :giggle: Men nu er de fleste af os herinde jo våbenentusiaster og kan lide at få trykket skulderen i ny og næ.

Dog kan jeg også forstå, at nogen skal starte lidt i det blidere niveau.
Man skal bare ha' en kaliber der sparker i skulderen ved alle skud - meget nemmere :mrgreen:
Når man er ude at skyde så skal man mærke kærligheden ikke!
Browning B525 - 12/76
BRNO Special Poldi Electro - 16/70
Marlin (JM) 1895 SBL - 45-70 Govt.
Ruger Precision Rimfire - 22LR
Tikka T3X TAC A1 - .260 Remington
Ruger SFAR - .308 Win

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11093
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Hvilke kalibre for at undgå rekyl?

Indlæg af C-X » 29. okt 2020, 11:09

At man finder rekyl morsomt, eller kan håndtere det, betyder jo ikke at rekyl er befordrende for god skydning.

For mit vedkommende er det mundingsknaldet der trætter mig ved skydning, hvor der trænes serier, mere end selve rekylen. Nu har jeg så heller ikke nogle kalibre med brisk rekyl (.45-70 Government er mere et langt skub, med de ladninger jeg har prøvet).

Jeg synes det er fint at der er jægere, der på forhånd står ved deres begrænsninger, f.eks. at de ikke bryder sig om rekyl.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Kras
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 278
Tilmeldt: 17. jun 2013, 15:07
Interesser: Riffelskydning, jagt, udstyr
Geografisk sted: Sydjylland
Has thanked: 21 times
Been thanked: 32 times

Re: Hvilke kalibre for at undgå rekyl?

Indlæg af Kras » 30. okt 2020, 09:20

Køb en 308W og start med en let kugle (feks. er der ikke meget rekyl i min med 110gr Hornady RN). Så har man muligheden for at træne med let rekyl og gå op i kuglevægt til større vildt senere.

Thomas J
Newbie
Newbie
Indlæg: 2
Tilmeldt: 1. okt 2017, 08:14
Interesser: Våben og jagt
Geografisk sted: Hvilsom

Re: Hvilke kalibre for at undgå rekyl?

Indlæg af Thomas J » 2. jan 2021, 18:26

Selv skyder jeg med 30,06 med dæmper.
Og 9.3x74r dobbelt riffel.
Jeg syntes 9.3 har noget mindre følt rekyl,
Det skyldes nok skæfte udformningen
Mvh Thomas

Besvar