Syv sind! Er .308 Win for lidt til bjørnejagt i Sverige?

Her kan du primært finde indlæg, hvor ligestillede har søgt hjælp til valg af jagtvåben og/eller kaliber.
Inden du selv opretter et indlæg og stiller spørgsmål så tag et kig rundt i eksisterende indlæg og se om ikke svaret allerede findes.
PBK1983
Newbie
Newbie
Indlæg: 21
Tilmeldt: 14. okt 2020, 12:31
Interesser: Jagt med hund, flugtskydning
Geografisk sted: Sydjylland
Has thanked: 24 times
Been thanked: 1 time

Re: Syv sind! Er .308 Win for lidt til bjørnejagt i Sverige?

Indlæg af PBK1983 » 16. okt 2020, 11:41

KKA skrev:
16. okt 2020, 07:16
Jeg har skudt bjørne med 308w/ Nosler Partition:
Ingen problemer!
Bruger 308w konsekvent ud fra devisen hellere en velplaceret kugle fra en for brugeren fortrolig kaliber samt hurtigere/sikrere repetition end ,,tvilling”kaliberen 30.06 grundet en kort lås.
Nosler Partition er dog udskiftet med RWS Evolution 11,9 gram.
Mange tak
Master of Disaster fed jobtitel, jeg er blot pædagog!

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Re: Syv sind! Er .308 Win for lidt til bjørnejagt i Sverige?

Indlæg af Sierra13 » 16. okt 2020, 12:42

KKA skrev:
16. okt 2020, 07:16
Jeg har skudt bjørne med 308w/ Nosler Partition:
Ingen problemer!
Bruger 308w konsekvent ud fra devisen hellere en velplaceret kugle fra en for brugeren fortrolig kaliber samt hurtigere/sikrere repetition end ,,tvilling”kaliberen 30.06 grundet en kort lås.
Nosler Partition er dog udskiftet med RWS Evolution 11,9 gram.
Nu ved jeg ikke hvad du skyder med, men du godt hvor længde forskellen på låsen måles i mm og ikke meter ? :twisted:

Men helt enig i træning er key. Og langt hellere bruge noget grej man kender og er tryg ved, fremfor at bare hive det store skyts frem, hvis man ikke kender det

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11096
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Syv sind! Er .308 Win for lidt til bjørnejagt i Sverige?

Indlæg af C-X » 16. okt 2020, 13:04

Rådene er jo mange og gode. Jeg kan personligt godt lide idéen om én riffel til det hele, men jeg har ikke rigtig fundet den endnu. Ligeså idéen om at man mestrer ét stykke værktøj til perfektion, men der er bare så meget som fingrene gerne vil lære at kende. Derimod har jeg ikke mod på mere end én kvinde ad gangen, da jeg så hellere vil jage bjørn med kniv, men det har måske mere med min smag i kvinder at gøre.

For mit vedkommende er valg af skyder og kaliber også en sag om tiltro og selvsikkerhed. Stod jeg pludselig tæt på anskudt, eller på anden måde arrig, bjørn, elg eller orne, så vil jeg gerne kunne nå at trykke mindst to skud af, ret hurtigt, med noget der laver store huller. Jeg er dog også dum nok til, at jeg gerne vil tæt på det vildt jeg jager.

Blev det min .308 Win., så kunne jeg sagtens nøjes, men jeg ville føle mig mere selvsikker med .45-70 Govt., og det ville afspejle sig i min jagt. Jeg tror dog ikke på at man skal gå ned på skydefærdigheder, bare fordi man går op i kaliber.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

PBK1983
Newbie
Newbie
Indlæg: 21
Tilmeldt: 14. okt 2020, 12:31
Interesser: Jagt med hund, flugtskydning
Geografisk sted: Sydjylland
Has thanked: 24 times
Been thanked: 1 time

Re: Syv sind! Er .308 Win for lidt til bjørnejagt i Sverige?

Indlæg af PBK1983 » 16. okt 2020, 14:11

C-X skrev:
16. okt 2020, 13:04
Rådene er jo mange og gode. Jeg kan personligt godt lide idéen om én riffel til det hele, men jeg har ikke rigtig fundet den endnu. Ligeså idéen om at man mestrer ét stykke værktøj til perfektion, men der er bare så meget som fingrene gerne vil lære at kende. Derimod har jeg ikke mod på mere end én kvinde ad gangen, da jeg så hellere vil jage bjørn med kniv, men det har måske mere med min smag i kvinder at gøre.

For mit vedkommende er valg af skyder og kaliber også en sag om tiltro og selvsikkerhed. Stod jeg pludselig tæt på anskudt, eller på anden måde arrig, bjørn, elg eller orne, så vil jeg gerne kunne nå at trykke mindst to skud af, ret hurtigt, med noget der laver store huller. Jeg er dog også dum nok til, at jeg gerne vil tæt på det vildt jeg jager.

Blev det min .308 Win., så kunne jeg sagtens nøjes, men jeg ville føle mig mere selvsikker med .45-70 Govt., og det ville afspejle sig i min jagt. Jeg tror dog ikke på at man skal gå ned på skydefærdigheder, bare fordi man går op i kaliber.
kan godt følge dig, men nu mere jeg har hørt på jeres kommentar, så er jeg blevet mere sikker på at min 308 er tilstrækkelig til jobbet, ja der kan være situationer og/eller individer af bjørn hvor en større kaliber vil være bedre, men jeg er ikke i tvivl om at den nok skal gøre jobbet, især med det rigtige projektil
ja jeg så til fremtiden gerne vil have andet end 308 (7x64 og/eller 8x57IS), er noget helt andet, og hvis jeg får skiftet inden, så er jeg fuldt ud sikker på de nok skal klare opgaven til fulde
Master of Disaster fed jobtitel, jeg er blot pædagog!

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7723
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 594 times
Been thanked: 1245 times

Re: Syv sind! Er .308 Win for lidt til bjørnejagt i Sverige?

Indlæg af T-REX » 16. okt 2020, 14:42

PBK1983 skrev:
15. okt 2020, 18:28

hehe du siger noget, og det har jeg virkelig også overvejet, men så bliver det nok bare en opgradering af den nyværende R93 til en R8 (jep jeg er Blaser ejer og stolt af det) - også er det lige hvad jeg skal vælge der af kaliber, mit hjerte siger 7x64 og/eller 8x57js, imens hovedet siger 308 og så en opgradering af mit optik nr. 2 (Trijicon 1-4) til fx en 1-6/1-8
Blaser BB97 :giggle:
Blaser_Bockbuechse_BB97_Standard_1140px.jpg
https://www.blaser.de/en/products/firea ... fle-bb-97/
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

KKA
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1066
Tilmeldt: 22. mar 2011, 20:16
Interesser: støverjagt
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 158 times
Been thanked: 228 times

Re: Syv sind! Er .308 Win for lidt til bjørnejagt i Sverige?

Indlæg af KKA » 16. okt 2020, 15:27

Sierra13 skrev:
16. okt 2020, 12:42
KKA skrev:
16. okt 2020, 07:16
Jeg har skudt bjørne med 308w/ Nosler Partition:
Ingen problemer!
Bruger 308w konsekvent ud fra devisen hellere en velplaceret kugle fra en for brugeren fortrolig kaliber samt hurtigere/sikrere repetition end ,,tvilling”kaliberen 30.06 grundet en kort lås.
Nosler Partition er dog udskiftet med RWS Evolution 11,9 gram.
Nu ved jeg ikke hvad du skyder med, men du godt hvor længde forskellen på låsen måles i mm og ikke meter ? :twisted:

Men helt enig i træning er key. Og langt hellere bruge noget grej man kender og er tryg ved, fremfor at bare hive det store skyts frem, hvis man ikke kender det
Skyder med Blaser R8...og før da en Blaser R93( som jeg skiftede af sikkerhedsgrunde grundet sprængningsulykken hinsidan - blev simpelthen utryg ved riflen).

Har såmænd haft 30.06 før jeg skiftede til 308w. De kan omtrent det samme, og risikoen for en sjusket repetering i en presset situation er IMO større, jo længere lås. Dobbeltriffel, er i den sammenhæng, alt for dyr en løsning til mine behov.
Men sjov er den da( min tidligere kones onkel havde en kiplauf i 416rigby, som jeg skød lidt med... stående MÅLskydning!)

KKA
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1066
Tilmeldt: 22. mar 2011, 20:16
Interesser: støverjagt
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 158 times
Been thanked: 228 times

Re: Syv sind! Er .308 Win for lidt til bjørnejagt i Sverige?

Indlæg af KKA » 16. okt 2020, 18:08

PBK1983 skrev:
15. okt 2020, 18:28
JRexA skrev:
15. okt 2020, 01:05
Nu HAR du en undskyldning, for at købe et nyt skydejern :biggrin: :twisted:

Hvad med en 338 Federal, den skulle yde, som en 30-06'er i en 308 lås?
Eller selvfølgelig en 45/70, 9,3x62, 9,3x64, 8x68s eller 376 Steyr?
Måske en dobbeltbøsse i 9,3x74R?
Her f.eks. en Browning OU (Anede ikke de lavede dobbeltrifler)
b525.jpg
Fundet på eGUN
hehe du siger noget, og det har jeg virkelig også overvejet, men så bliver det nok bare en opgradering af den nyværende R93 til en R8 (jep jeg er Blaser ejer og stolt af det) - også er det lige hvad jeg skal vælge der af kaliber, mit hjerte siger 7x64 og/eller 8x57js, imens hovedet siger 308 og så en opgradering af mit optik nr. 2 (Trijicon 1-4) til fx en 1-6/1-8
Du behøver ikke være stolt af at være Blaser-ejer - Du skal være taknemlig for det😉

Slettes3
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3241
Tilmeldt: 16. aug 2004, 16:11
Interesser: Slettes
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 403 times

Re: Syv sind! Er .308 Win for lidt til bjørnejagt i Sverige?

Indlæg af Slettes3 » 16. okt 2020, 19:22

Jeg tænker hvis man kun havde eet riflet jagtvåben f.eks en .308win og skulle anvende den til stort set alt ville man lære igennem 1000vis af jagter under hvilke betingelser kaliberen ville gøre sig bedst. Bøfler skulle skydes inden for 20m...elge max 80m, bjørne skulle have hovedeskud, råvildt op til 400m osv osv.
Spørgsmålet er bare om gennemsnits jægeren når at opnå erfaringerne?..

LarsRas
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 39
Tilmeldt: 30. aug 2015, 22:22
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 2 times

Re: Syv sind! Er .308 Win for lidt til bjørnejagt i Sverige?

Indlæg af LarsRas » 31. okt 2020, 21:55

308 er ganske fint til bjørn. jeg (og mange andre..) har skudt bjørn med bue og pilen fiser lige igennem da de mere eller mindre er bløde som smør. hvis jeg skulle bruge riffel til bjørn ville jeg tage en blød kugle som hornady sst der virkelig laver noget ravage inde i dyret.

Besvar