Gammel brugt sako forester til nybegynder?

Her kan du primært finde indlæg, hvor ligestillede har søgt hjælp til valg af jagtvåben og/eller kaliber.
Inden du selv opretter et indlæg og stiller spørgsmål så tag et kig rundt i eksisterende indlæg og se om ikke svaret allerede findes.
Besvar
Ivanovich
Newbie
Newbie
Indlæg: 9
Tilmeldt: 7. okt 2019, 23:00
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Brønderslev

Gammel brugt sako forester til nybegynder?

Indlæg af Ivanovich » 6. okt 2020, 10:54

Hej i gæve gutter, jeg tillader mig at oprette et nyt indlæg i forlængelse af mit forrige, da jeg er faldet over et muligt godt brugtkøb.

Det drejer sig om denne Sako Forester i 308 win fra 1970.
https://m.lauritz.com/da/auktion/jagtri ... n/i5792292
Den ser umiddelbart pæn ud på billederne, men jeg har jo ingen garanti for at piben ikke er skudt ud eller fyldt med rust?
Det jeg har kunnet læse mig til er at med dette serienr. Er den produceret i 1970 og af denne grund skal der nogen modifikation til for at få magasin til den, men det ved jeg heller ikke om det er et must?
Derudover har jeg læst at den skulle være ret let, med deraf følgende stærk rekyl, hvilket måske taler lidt imod den for en nybegynder? Jeg har dog læst at den findes i en heavy barrel udgave, men aner ikke om denne er en sådan?
Den har dog en mere moderne kolbe ende, som vel burde tage en del af det?

Optikken er nok ikke noget særligt, men tænker den er brugbar den første sæson indtil man har sparet sammen til noget bedre?

Hvad siger i, hvad er en god pris for den? Eller vil jeg være bedre stillet med at købe en god gammel 6,5x55, som jeg lægger op til i min tidligere tråd? (viewtopic.php?f=70&t=83835)

Johannes
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 217
Tilmeldt: 22. jan 2009, 18:53
Interesser: riffeljagt
Geografisk sted: 2100
Has thanked: 465 times
Been thanked: 26 times

Re: Gammel brugt sako forester til nybegynder?

Indlæg af Johannes » 6. okt 2020, 11:12

Min foretrukne riffel er en gammel sako finnbear 30-06, hvor jeg har fået sat et laminat skæfte på, samt gevind til lyddæmper. Jeg er meget glad for den, det originale skæfte, som jeg tror er identisk med forrester modellen var ikke godt ergonomisk for mig. Mvh

Brugeravatar
308 W
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3590
Tilmeldt: 7. maj 2011, 20:27
Interesser: Jagt & Hundetræning
Geografisk sted: Midt/Vestjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 301 times

Re: Gammel brugt sako forester til nybegynder?

Indlæg af 308 W » 6. okt 2020, 11:14

Sako Forester/l579 er én af mine ynglings modeller fra Sako, fantastisk riffel der kan holde i mange år.

Jeg ville altid være betænkelig med at handle med Lauritz,deres renomme er ikke specielt godt.

Mht magasin ved jeg ikke om det er praktisk muligt at ændre, nogle nyere modeller har magasin. Jeg ser det som et plus at den har hængslet magasin,så man ikke mister det.

Brugeravatar
7TCU
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 820
Tilmeldt: 2. sep 2005, 10:28
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 174 times
Been thanked: 90 times

Re: Gammel brugt sako forester til nybegynder?

Indlæg af 7TCU » 6. okt 2020, 11:22

Hej
Når jeg kigger på den hos Lauritz , så kan jeg se rust i piben og på slagbolten , og desuden befinder du dig lidt langt væk fra Herlev, så du har ikke rigtig nogen mulighed for at checke den op.
Jeg ville være noget loren ved at byde på den

Mvh

Peter
Gibbs Rule #9: Never go anywhere without a knife

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Gammel brugt sako forester til nybegynder?

Indlæg af Kleth » 6. okt 2020, 12:26

7TCU skrev:
6. okt 2020, 11:22
Hej
Når jeg kigger på den hos Lauritz , så kan jeg se rust i piben og på slagbolten , og desuden befinder du dig lidt langt væk fra Herlev, så du har ikke rigtig nogen mulighed for at checke den op.
Jeg ville være noget loren ved at byde på den
:goodpost: Meget enig med de foregående indlæg
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Ivanovich
Newbie
Newbie
Indlæg: 9
Tilmeldt: 7. okt 2019, 23:00
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Brønderslev

Re: Gammel brugt sako forester til nybegynder?

Indlæg af Ivanovich » 6. okt 2020, 13:01

7TCU skrev:
6. okt 2020, 11:22
Hej
Når jeg kigger på den hos Lauritz , så kan jeg se rust i piben og på slagbolten , og desuden befinder du dig lidt langt væk fra Herlev, så du har ikke rigtig nogen mulighed for at checke den op.
Jeg ville være noget loren ved at byde på den

Mvh

Peter
Det kan jeg godt se nu når jeg zoomer ind og kigger godt efter. Jeg må nok hellere se mig om efter noget andet. Man tænker jo bare lige i taget at man måske kan være heldig at få et godt skydejern til billige penge. Men jeg kan selvfølgelig ligeså vel komme til at købe katten i sækken...
Jeg har under alle omstændigheder ikke mulighed for at se på den da jeg er ude at sejle for tiden :fun: Afstanden er ellers ikke noget problem hvis det ellers er et godt tilbud :)

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4993
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 496 times
Been thanked: 1149 times

Re: Gammel brugt sako forester til nybegynder?

Indlæg af Lassescout » 6. okt 2020, 15:13

Jeg har sagt det før, og glæder mig til at gentage det : Du skal være forberedt på skuffelser hvis du handler hos Lauritz.

Jeg har selv købt lige præcist sådan en Sako hos Lauritz for nogle år siden. Jeg var heldig at piben var i god stand, men jeg var på forhånd forberedt på at skifte pibe. Det blev så ikke nødvendigt. Jeg kunne selv smelte lodningerne af der holdt sigtemidlerne. Det bageste måtte væk for at give plads til kikkerten, og det forreste for at give plads til lyddæmper. Jeg fik den beddet hos en bøssemager som også drejede gevind til lyddæmper og brunerede piben.

Jeg lever med det gamle magasin og skæftet, jeg skulle bare bruge den som en "always ready" ekstrariffel fordi jeg tit har alle mulige projekter i gang med mine andre rifler, og man skal også være klar til at tage på jagt med kort varsel. Det formål opfylder den fint. Senere fik min kone øje på den, så nu har vi hver en flere-ejere-tilladelse til den.

Jeg ville nok ikke gøre det igen. Du kan næsten få en ny Tikka for det det andet løb op i, og det er lidt af et lotteri, men det var da et meget hyggeligt projekt :oops: .
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2150
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 595 times
Been thanked: 1035 times

Re: Gammel brugt sako forester til nybegynder?

Indlæg af HR » 6. okt 2020, 16:27

Lassescout skrev:
6. okt 2020, 15:13
Jeg har sagt det før, og glæder mig til at gentage det : Du skal være forberedt på skuffelser hvis du handler hos Lauritz.
:DancingBanana: og det giver mig anledning til også at gentage mig selv: Man bliver kun skuffet hvis man tror på hvad de skriver. Blæs højt og flot på tekst og vurdering da begge dele som regel er langt ude i hampen. Tag ind til auktionshuset os kig med fingrene. Byd så den højeste pris hvor man vil blive glad hvis man får den og glem auktionen ind til den er udløbet. Så er skuffelse en umulighed med mindre der er en skjult fejl. I det tilfælde fortryder man handlen inden 14 dage og intet er tabt ud over ulejligheden (og tilladelsen hvis det er en riffel).

Den omtalte Sako er en fin jagtriffel (hvis den er i orden) og den kan trådstarter formodentligt gå på jagt med resten af sit liv. Halvtreds år er ingen alder for et våben i 3008 der ikke har været brugt som baneriffel.

/HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7719
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 594 times
Been thanked: 1245 times

Re: Gammel brugt sako forester til nybegynder?

Indlæg af T-REX » 6. okt 2020, 18:03

Husk også Hammerslagsgebyr(Kr. 95) og Salær (22,5%)
Så riflen til kr. 2500 ender på godt kr. 3100...

Derudover skal du jo også have riflen leveret.

Brønderslev Herlev er vel ca. 800 km + 2 x bro eller færge
Eller vel omkring kr. 800-2000 i fragt.

Så det kan være, at det kan lade sig gøre, at finde noget, hos en, der er tættere på, uden at prisen bliver voldsomt højere.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Indlæg: 7310
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 1072 times

Re: Gammel brugt sako forester til nybegynder?

Indlæg af Langenge » 6. okt 2020, 18:07

JRexA skrev:
6. okt 2020, 18:03
Husk også Hammerslagsgebyr(Kr. 95) og Salær (22,5%)
Så riflen til kr. 2500 ender på godt kr. 3100...

Derudover skal du jo også have riflen leveret.

Brønderslev Herlev er vel ca. 800 km + 2 x bro eller færge
Eller vel omkring kr. 800-2000 i fragt.

Så det kan være, at det kan lade sig gøre, at finde noget, hos en, der er tættere på, uden at prisen bliver voldsomt højere.
Det med gebyr, er de begyndt at skrive i bunden. Fint nok :thumbup:
Men JA, det med transport, tror jeg, der er en del, der glemmer. Det er sgu ikke billigt at komme fra Jylland til København og tilbage, OG det tager en helvedes tid.
.
.
.
Udklip.JPG
Udklip.JPG (15.98 KiB) Vist 4219 gange
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Ivanovich
Newbie
Newbie
Indlæg: 9
Tilmeldt: 7. okt 2019, 23:00
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Brønderslev

Re: Gammel brugt sako forester til nybegynder?

Indlæg af Ivanovich » 6. okt 2020, 19:06

Langenge skrev:
6. okt 2020, 18:07
JRexA skrev:
6. okt 2020, 18:03
Husk også Hammerslagsgebyr(Kr. 95) og Salær (22,5%)
Så riflen til kr. 2500 ender på godt kr. 3100...

Derudover skal du jo også have riflen leveret.

Brønderslev Herlev er vel ca. 800 km + 2 x bro eller færge
Eller vel omkring kr. 800-2000 i fragt.

Så det kan være, at det kan lade sig gøre, at finde noget, hos en, der er tættere på, uden at prisen bliver voldsomt højere.
Det med gebyr, er de begyndt at skrive i bunden. Fint nok :thumbup:
Men JA, det med transport, tror jeg, der er en del, der glemmer. Det er sgu ikke billigt at komme fra Jylland til København og tilbage, OG det tager en helvedes tid.
.
.
.
Udklip.JPG
I har så evigt ret. Det er ikke det værd for et "måske" godt gevær. Jeg må væbne mig med lidt tålmodighed og så komme ud og se/røre/føle lidt ude ved forhandlerne, inden jeg overhovedet overvejer at købe brugt tænker jeg :)

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Gammel brugt sako forester til nybegynder?

Indlæg af Kleth » 6. okt 2020, 19:26

Det er nu også relativt ofte at der kommer glimrende våben til salg på her på NVF til overkommelige priser og man kan få glimrende våben selv om der måske ikke står Sako på dem :razz: og uden at man skal starte et helt projekt.
M.h.t. Lauritz.com, så har jeg en filosofi om at maksimum prisen man vil byde skal bære sådan at man i værste fald har råd til at få en ny pibe på og så skal auktionshuset være i en afstand så man kan returnere - eller ikke modtage - varen uden at bruge en weekend + 2x bro og 2x xxxkm.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Bygork
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 430
Tilmeldt: 23. dec 2012, 20:15
Interesser: Jagt, våben, historie
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 34 times
Been thanked: 25 times

Re: Gammel brugt sako forester til nybegynder?

Indlæg af Bygork » 6. okt 2020, 21:01

Sidst jeg var forbi jk jagt og fiskeri i Ringkøbing havde de en Ok Sako Forester l579 I 308W til omkring 3500,- Der får du så garanti på våbnet med til prisen. Tidligere på året havde de også en meget fin riffel af samme model til 4500,- den er dog desværre solgt. Prøv at kontakte dem, deres hjemmeside er ikke altid lige opdateret.

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7719
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 594 times
Been thanked: 1245 times

Re: Gammel brugt sako forester til nybegynder?

Indlæg af T-REX » 6. okt 2020, 21:25

Ivanovich skrev:
6. okt 2020, 10:54
Hej i gæve gutter, jeg tillader mig at oprette et nyt indlæg i forlængelse af mit forrige, da jeg er faldet over et muligt godt brugtkøb.
Interessante tilbud, omkring Brønderslev

JJSU: Savage 110E - w/Wildgame - Cal. 30-06 ca. 5000 (Ny)
- JJSU har også jævnligt spændende brugte våben

Almas Park og Fritid: Winchester i 308 eller 30-06 med kikkert og gevind, til dæmper ca. 6500 (ny)
+ en hel del godt brugt.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Besvar