Er dette den rette salonriffel?

Her kan du primært finde indlæg, hvor ligestillede har søgt hjælp til valg af jagtvåben og/eller kaliber.
Inden du selv opretter et indlæg og stiller spørgsmål så tag et kig rundt i eksisterende indlæg og se om ikke svaret allerede findes.
Besvar
emil645i
Newbie
Newbie
Indlæg: 4
Tilmeldt: 5. okt 2020, 13:45
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sønderjylland

Er dette den rette salonriffel?

Indlæg af emil645i » 5. okt 2020, 13:55

Hejsa herinde.

Jeg står og skal have mig en salonriffel, men jeg ved ikke om dette er er klogt køb. Jeg har nemlig fundet dette sæt brugt, hvor riflen er 5 år+ men kikkert og lyddæmper er fra sidste år.

Oplysninger om salonriffel og kikkert:

marlin xt 17vslb (17 HMR)
nikon prostaff 5 4.5-18x40 sf

Dilemmaet som jeg lidt har er om den skramme som den har på piben kan udvikle sig til rust? Umiddelbart så skulle piben gerne være rustfri, men jaer man kan jo aldrig vide sig 100% sikker.

Prisen som jeg skal give er 6200 kroner.
Vedhæftede filer
FE8B29BD-8C1B-4A39-89AF-C63F0E56459C.jpeg
67953399-9CB9-4048-BF42-B1C325D58B0A.jpeg

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3361
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 633 times

Re: Er dette den rette salonriffel?

Indlæg af Flugteren » 5. okt 2020, 14:28

Jeg tror ikke, du skal være så nervøs for ridsen på piben. Våben kan godt tåle at blive brugt. Det eneste, jeg ville foretage mig yderligere ved riflen end almindelig pleje er, at oliere den godt og lade det tørre natten over, hvis den har været udsat for megen regn eller skal stilles væk i længere tid.

Prisen er fornuftig på sættet. Salonrifler kan nærmest ikke slides op, så den har mange gode år endnu. Kikkerten er også fin og er god value for money. Nikon producerer ikke længere riffelkikkerter, men dem de lavede kunne fint klare al dansk jagt på en alm. jagtriffel.

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 305 times
Been thanked: 618 times

Re: Er dette den rette salonriffel?

Indlæg af FrederikF » 5. okt 2020, 15:29

Umuligt at svare på om det er det rigtige sæt (det afhænger af hvad du vil med det - jeg tror jeg har ti salonrifler og mangler stadig en del :oops: )
Ridsen er komplet ligegyldig. Rust uden på piben er komplet ligeggyldig - det er ren kosmetisk. Jeg gider heller ikke rust, men er bevidst om at det er rent kosmetisk.
Rustfast stål ruster ikke meget.
Er du ked af ridsen kan den fjernes fuldstændigt med fint sandpapir og efterfølgende polering (skal så gøres over det hele, men efterfølgende kan du spejle dig i våbnet, når du bliver træt af det kan den glasblæses, eller .... - been there done that, der er masser af god underholdning i sådan en).

Hvis du bare skal have en rigtig fin brugt salonriffel, der er megapræcis så starter prisen ved 300kr, skal der ordentlig optik på, så hedder det 1500kr.
Skal det være næsten nyt (har aldrig hørt om en opslidt pibe), så vil prisen være højere.
Hvis du kan være tydeligere omkring konkrete behov, sp kan du få bedre råd (i mere end een forstand :blink: )

Brugeravatar
The Mad Viking
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 840
Tilmeldt: 22. nov 2014, 02:00
Interesser: Skydning og mekanik
Geografisk sted: Nordøstfyn
Has thanked: 471 times
Been thanked: 217 times

Re: Er dette den rette salonriffel?

Indlæg af The Mad Viking » 5. okt 2020, 19:39

emil645i skrev:
5. okt 2020, 13:55
Hejsa herinde.

Jeg står og skal have mig en salonriffel, men jeg ved ikke om dette er er klogt køb. Jeg har nemlig fundet dette sæt brugt, hvor riflen er 5 år+ men kikkert og lyddæmper er fra sidste år.

Oplysninger om salonriffel og kikkert:

marlin xt 17vslb (17 HMR)
nikon prostaff 5 4.5-18x40 sf

Dilemmaet som jeg lidt har er om den skramme som den har på piben kan udvikle sig til rust? Umiddelbart så skulle piben gerne være rustfri, men jaer man kan jo aldrig vide sig 100% sikker.

Prisen som jeg skal give er 6200 kroner.
Du har PB :blink:
Studies suggest that 9 out of 10 men prefer curvy women.
The 10th man usually prefers the other 9...

1900
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 539
Tilmeldt: 30. sep 2016, 19:18
Interesser: skydning
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 211 times
Been thanked: 124 times

Re: Er dette den rette salonriffel?

Indlæg af 1900 » 5. okt 2020, 20:01

spørgsmålet er om du søger en riffel til småvildtjagt, eller en riffel til meget træning ??
hvis det er det sidste skal du bruge en .22 LR i stedet for.
hvis det er småvildtjagt er det et fint køb :smile:

1900
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 539
Tilmeldt: 30. sep 2016, 19:18
Interesser: skydning
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 211 times
Been thanked: 124 times

Re: Er dette den rette salonriffel?

Indlæg af 1900 » 5. okt 2020, 20:03

Hvis du bare skal have en rigtig fin brugt salonriffel, der er megapræcis så starter prisen ved 300kr,

tror du mener 3000,- :giggle:

Brugeravatar
SKS
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 283
Tilmeldt: 10. sep 2017, 20:17
Interesser: Riffel & Pistol
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 25 times
Been thanked: 171 times

Re: Er dette den rette salonriffel?

Indlæg af SKS » 5. okt 2020, 20:37

300,- for en god gammel Otterup, de kunne deres håndværk de gamle bøssemagere.
Quando Omni Flunkus Moritati

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 305 times
Been thanked: 618 times

Re: Er dette den rette salonriffel?

Indlæg af FrederikF » 5. okt 2020, 23:01

1900 skrev:
5. okt 2020, 20:03
Hvis du bare skal have en rigtig fin brugt salonriffel, der er megapræcis så starter prisen ved 300kr,

tror du mener 3000,- :giggle:
Har givet 300 for en Brno model 1 - skyder fantastisk, med to magasiner og kikkert i aftagelig montage (fra “57 nærmest i nystand)
Har givet 500 for en Winchester model 52c med bull barrel. Det er en konkurrence riffel fra halvtredeserne (brugt bl.a af USAs OL hold i årevis i flere discipliner) - skyder fantastisk, er med 5/10 skuds magasin, har et ekstremt godt aftræk.
Enkeltskudsrifler har jeg købt til væsentligt mindre.
Indeværende rifler er købt hos Lauritz. Og skyder et hul på 50m.
Det er ikke svært at finde kvalitetsvåben i kaliber .22lr og jeg jar endnu ikke set en hvor piben var opslidt (har en sjælden gang set en der var pudset ihjel, det krævede bare at piben blev kortet lidt. Og et par stykker der havde stået i en kostald = rustet til døde, men det er yderst sjældent).
Winchesteren står mig idag i 3000kr (opgraderet med en kikkert montage og en bedre kikkert, samt en god bipod).

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11093
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Er dette den rette salonriffel?

Indlæg af C-X » 5. okt 2020, 23:08

Jeg har en magen til, dog med en Nikon Prostaff 3-9x40 og uden dæmper. Det er en riffel jeg er svært glad ved og jeg har ikke prøvet noget CCI eller Hornady, som ikke har skudt godt i den. Hvis jeg havde mistet den, ville jeg købe det sæt du har kig på. Nikon kikkerterne er lidt kedelige, men den optiske kvalitet er fantastisk til prisen.
Spørg sælger om du kan prøve, så tror jeg du er 6.200 kr fattigere. Prisen er helt rimelig, hvis den ikke har skudt en masse.

Det kræver jo så selvfølgelig at det er en .17 HMR du har brug for, men man må gerne have både en .17 HMR og en .22 LR og måske endda lidt flere...
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

High Standard
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 762
Tilmeldt: 9. jan 2009, 10:38
Interesser: Pistolskydning
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 170 times
Been thanked: 124 times

Re: Er dette den rette salonriffel?

Indlæg af High Standard » 6. okt 2020, 09:16

Hej,

Jeg synes også det lyder som et fint tilbud, man kan altid købe billigere og er det kun funktionalitet man går efter vil en gammel Otterup helt sikkert være et godt valg, men ønsker man også at blive glad hver gang man finder riflen frem, ville jeg helt sikkert gå efter noget i retning af det tilbud du har fået. Selv skelner jeg skarpt mellem de af mine våben som skal kunne tage nogle tæsk - ikke mishandling, det er noget andet :smile: - og dem jeg egentlig gerne vil kunne give videre til min søn og vide at han vil glæde sig over dem hver gang han bruger dem på jagt :biggrin: Tænk på det gamle engelske ordsprog: "Follow your heart!" Det skal man i rigtigt mange af livets forhold :blink:

Hilsen

High Standard

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 305 times
Been thanked: 618 times

Re: Er dette den rette salonriffel?

Indlæg af FrederikF » 6. okt 2020, 10:28

High Standard skrev:
6. okt 2020, 09:16
Hej,

Jeg synes også det lyder som et fint tilbud, man kan altid købe billigere og er det kun funktionalitet man går efter vil en gammel Otterup helt sikkert være et godt valg, men ønsker man også at blive glad hver gang man finder riflen frem, ville jeg helt sikkert gå efter noget i retning af det tilbud du har fået. Selv skelner jeg skarpt mellem de af mine våben som skal kunne tage nogle tæsk - ikke mishandling, det er noget andet :smile: - og dem jeg egentlig gerne vil kunne give videre til min søn og vide at han vil glæde sig over dem hver gang han bruger dem på jagt :biggrin: Tænk på det gamle engelske ordsprog: "Follow your heart!" Det skal man i rigtigt mange af livets forhold :blink:

Hilsen

High Standard
:goodpost:

Nu en måske slightly off topic

Her er det så også at smag og behag deler vandene.
Vil jeg med glæde videregive en masseproduceret 6000 kroners vare til mine unger, når jeg ikke længere kan tygge brød og varen har opnået lidt patina fra mine runkne hænder.
Eller
Vil jeg med glæde viderebringe (måske billigt indkøbte) relativt sjældne varer, der er fremstillet i en tid med mere håndværk i arbejdet, en vare der, hvis ny idag ville have kostet en enseelig pris?

Det kan ikke stilles så firkantet op det ved jeg.
Men eksempelvis kan en fin 120 år gammel funktionel tysk håndbygget sidelås bøsse købes for måske 3500kr (den ville i dag koste måske 200000kr hvis ny.
Personligt passer jeg “meget mere på” de ting som generationer før mig har passet på, end de nye billige brugsting jeg tager med hjem.
Ejerglæden er (for mig) større ved mange af de gamle ting.
Hellere en Mercedes sl 280 pagode til 300000 end en “ny Mercedes” til samme pris. Jeg ved godt hvilken af de to der tåler flest tæsk, men også hvilken af dem der står fines og giver mest ejerglæde om 25 år.

Brugeravatar
Krung
This member is
This member is
Indlæg: 2784
Tilmeldt: 10. apr 2012, 10:46
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 446 times
Been thanked: 486 times

Re: Er dette den rette salonriffel?

Indlæg af Krung » 6. okt 2020, 10:34

Kan du lide den, er det den rette. Det er en super fin skyder. Du vil blive glad hver gang du tager den ud af skabet.

Men du skal vide at 17 HMR bønner koster noget, og om det måske hellere skulle være en 22lr i stedet.
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Er dette den rette salonriffel?

Indlæg af PSindrup » 6. okt 2020, 10:47

Hvad skal du bruge den til og hvor mange skud forventer du at skyde årligt?

.17 HMR ammunition er jo langt dyrere end .22

Peter

emil645i
Newbie
Newbie
Indlæg: 4
Tilmeldt: 5. okt 2020, 13:45
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sønderjylland

Re: Er dette den rette salonriffel?

Indlæg af emil645i » 6. okt 2020, 17:30

PSindrup skrev:
6. okt 2020, 10:47
Hvad skal du bruge den til og hvor mange skud forventer du at skyde årligt?

.17 HMR ammunition er jo langt dyrere end .22

Peter
Den skal bruges til regulering af mårhund (Hvis den er kraftig nok, ellers har jeg en 30.06). Så skal den bruges til gæs, hare, fasaner og måske lidt andet småvildt.

emil645i
Newbie
Newbie
Indlæg: 4
Tilmeldt: 5. okt 2020, 13:45
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sønderjylland

Re: Er dette den rette salonriffel?

Indlæg af emil645i » 6. okt 2020, 17:31

1900 skrev:
5. okt 2020, 20:01
spørgsmålet er om du søger en riffel til småvildtjagt, eller en riffel til meget træning ??
hvis det er det sidste skal du bruge en .22 LR i stedet for.
hvis det er småvildtjagt er det et fint køb :smile:
Også til mårhund? Ps. Jeg har arvet min bedstefars 22 LR med kærv, så den tænker jeg at jeg kan hygge efter lidt skiver med....

emil645i
Newbie
Newbie
Indlæg: 4
Tilmeldt: 5. okt 2020, 13:45
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sønderjylland

Re: Er dette den rette salonriffel?

Indlæg af emil645i » 6. okt 2020, 17:33

C-X skrev:
5. okt 2020, 23:08
Jeg har en magen til, dog med en Nikon Prostaff 3-9x40 og uden dæmper. Det er en riffel jeg er svært glad ved og jeg har ikke prøvet noget CCI eller Hornady, som ikke har skudt godt i den. Hvis jeg havde mistet den, ville jeg købe det sæt du har kig på. Nikon kikkerterne er lidt kedelige, men den optiske kvalitet er fantastisk til prisen.
Spørg sælger om du kan prøve, så tror jeg du er 6.200 kr fattigere. Prisen er helt rimelig, hvis den ikke har skudt en masse.

Det kræver jo så selvfølgelig at det er en .17 HMR du har brug for, men man må gerne have både en .17 HMR og en .22 LR og måske endda lidt flere...
Jeg har kørt i 2 timer i dag for at prøve den og jeg blev ikke skuffet. Han siger at selve riflen har skudt under 1000 skud, men hvad er meget for en salonriffel?

1900
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 539
Tilmeldt: 30. sep 2016, 19:18
Interesser: skydning
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 211 times
Been thanked: 124 times

Re: Er dette den rette salonriffel?

Indlæg af 1900 » 6. okt 2020, 19:03

den er lovlig til mårhund. såvidt jeg husker 175 J v 100 m

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11093
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Er dette den rette salonriffel?

Indlæg af C-X » 6. okt 2020, 19:49

1900 skrev:
6. okt 2020, 19:03
den er lovlig til mårhund. såvidt jeg husker 175 J v 100 m
Det er der flere typer ammunition, i .17HMR der overholder. CCI A17 er en af disse, VNT en anden.

https://www.CCI-ammunition.com/rimfire/

Visse andre er marginalt derfra, oplyst fra fabrikanten. Så kan man jo prøve med en crono.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Er dette den rette salonriffel?

Indlæg af PSindrup » 7. okt 2020, 07:58

emil645i skrev:
6. okt 2020, 17:31
1900 skrev:
5. okt 2020, 20:01
spørgsmålet er om du søger en riffel til småvildtjagt, eller en riffel til meget træning ??
hvis det er det sidste skal du bruge en .22 LR i stedet for.
hvis det er småvildtjagt er det et fint køb :smile:
Også til mårhund? Ps. Jeg har arvet min bedstefars 22 LR med kærv, så den tænker jeg at jeg kan hygge efter lidt skiver med....
Blot til info.
Jeg følger også et par mårhundereguleringsfora på Facebook og der er der enighed om at .17 HMR ikke er kraftig nok til at få en mårhund til at falde død om i skuddet.

Peter

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 305 times
Been thanked: 618 times

Re: Er dette den rette salonriffel?

Indlæg af FrederikF » 7. okt 2020, 08:13

PSindrup skrev:
7. okt 2020, 07:58
emil645i skrev:
6. okt 2020, 17:31
1900 skrev:
5. okt 2020, 20:01
spørgsmålet er om du søger en riffel til småvildtjagt, eller en riffel til meget træning ??
hvis det er det sidste skal du bruge en .22 LR i stedet for.
hvis det er småvildtjagt er det et fint køb :smile:
Også til mårhund? Ps. Jeg har arvet min bedstefars 22 LR med kærv, så den tænker jeg at jeg kan hygge efter lidt skiver med....
Blot til info.
Jeg følger også et par mårhundereguleringsfora på Facebook og der er der enighed om at .17 HMR ikke er kraftig nok til at få en mårhund til at falde død om i skuddet.

Peter
Hmmm (jeg ville nu heller aldrig købe en 17hmr, men det skyldes mest prisen på patronerne).
Jeg er lidt usikker på hvad argumentet om at kaliberet ikke kan få mårhund til at “falde død om i skuddet” - er det et særligt vigtigt kriterie ved jagt på mårhund (kender ikke jagtformen, men forestiller mig at det måske er en god ting om natten at dyret bliver på skudstedet)? For hvis knald/fald skal være et generelt kriterie, så har jeg argumenter til at opgradere i samtlige kategorier.
Mvh Frederik

458hunter
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4208
Tilmeldt: 14. maj 2005, 19:19
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 827 times
Been thanked: 431 times

Re: Er dette den rette salonriffel?

Indlæg af 458hunter » 7. okt 2020, 09:03

Hvis det er fugle på mark, ville jeg tage 17HMR.
Hvis det er ræv/mårhund, ville jeg tage en 223rem.

Jeg syntes altid man skal lade tvivlen komme vildtet til gode - selv når det er nogle møgdyr man gerne vil af med, har de fortjent at komme så hurtigt og smertefrit herfra som muligt. Jeg ville derfor aldrig selv planlægge at nedlægge ræv/mårhund med 17HMR.

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Er dette den rette salonriffel?

Indlæg af PSindrup » 7. okt 2020, 10:06

FrederikF skrev:
7. okt 2020, 08:13
PSindrup skrev:
7. okt 2020, 07:58
emil645i skrev:
6. okt 2020, 17:31
1900 skrev:
5. okt 2020, 20:01
spørgsmålet er om du søger en riffel til småvildtjagt, eller en riffel til meget træning ??
hvis det er det sidste skal du bruge en .22 LR i stedet for.
hvis det er småvildtjagt er det et fint køb :smile:
Også til mårhund? Ps. Jeg har arvet min bedstefars 22 LR med kærv, så den tænker jeg at jeg kan hygge efter lidt skiver med....
Blot til info.
Jeg følger også et par mårhundereguleringsfora på Facebook og der er der enighed om at .17 HMR ikke er kraftig nok til at få en mårhund til at falde død om i skuddet.

Peter
Hmmm (jeg ville nu heller aldrig købe en 17hmr, men det skyldes mest prisen på patronerne).
Jeg er lidt usikker på hvad argumentet om at kaliberet ikke kan få mårhund til at “falde død om i skuddet” - er det et særligt vigtigt kriterie ved jagt på mårhund (kender ikke jagtformen, men forestiller mig at det måske er en god ting om natten at dyret bliver på skudstedet)? For hvis knald/fald skal være et generelt kriterie, så har jeg argumenter til at opgradere i samtlige kategorier.
Mvh Frederik
Jeg skal på ingen måde kloge mig på mårhunderegulering, men fortæller blot videre hvad jeg har læst.

Regulering af mårhund foregår jo oftest om aftenen/natten, men I hvert fald oftest i mørke, og det er jo lidt bøvlet at eftersøge en mårhund i bælg ragende mørke, fordi den er løbet 100 meter fra hvor den er skudt.
Folk med forstand på dette anbefaler større kalibre. Mere har jeg sådan set ikke at sige om det.

Peter

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 305 times
Been thanked: 618 times

Re: Er dette den rette salonriffel?

Indlæg af FrederikF » 7. okt 2020, 10:12

Hmm det giver jo god mening når det er mørkt - lidt det samme som med gris (her er der jo så også et udpræget ønske om at den helst ikke må være “sur” når man skal have den brækket).
Mvh Frederik
Ps, jeg ville også sigte efter en 222/223 til de nævnte formål.
Langsomme spidsskarpe (eksempelvis den langsomme af de to jagtmarch i 222rem er særdeles velegnet til mindre spisevildt som gås)

Rigsby
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 669
Tilmeldt: 8. jul 2012, 08:23
Interesser: Ammunition
Geografisk sted: Sydsjælland
Has thanked: 18 times
Been thanked: 109 times

Re: Er dette den rette salonriffel?

Indlæg af Rigsby » 10. okt 2020, 19:00

Chrstn_Olsen skrev:
7. okt 2020, 09:03
Hvis det er fugle på mark, ville jeg tage 17HMR.
Hvis det er ræv/mårhund, ville jeg tage en 223rem.
Jeg er 108% enig lige på nær det om 17'eren.

Hvad er der galt med en 223'er med 40 grain Blitzking eller 45 grain Varminter til Gæssebasser :biggrin: ?
"Hvis det virker som om jeg ikke ved hvad jeg snakker om, kan det skyldes at jeg igennem alt for mange år har dykket på alt for mager blanding"

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7568
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 909 times

Re: Er dette den rette salonriffel?

Indlæg af Raptor357 » 10. okt 2020, 20:47

Rigsby skrev:
10. okt 2020, 19:00
Chrstn_Olsen skrev:
7. okt 2020, 09:03
Hvis det er fugle på mark, ville jeg tage 17HMR.
Hvis det er ræv/mårhund, ville jeg tage en 223rem.
Jeg er 108% enig lige på nær det om 17'eren.

Hvad er der galt med en 223'er med 40 grain Blitzking eller 45 grain Varminter til Gæssebasser :biggrin: ?
Sprængt gås er ikke altid hvad man ønsker.
Men en spidsskarp er jo lovlig, jeg har dog aldrig skudt en gås med riffel, jeg tror dog på at det kan være svært.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Besvar