Kaliber der både går til fugl, hare og ræv?

Her kan du primært finde indlæg, hvor ligestillede har søgt hjælp til valg af jagtvåben og/eller kaliber.
Inden du selv opretter et indlæg og stiller spørgsmål så tag et kig rundt i eksisterende indlæg og se om ikke svaret allerede findes.
Besvar
aurc1980
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 45
Tilmeldt: 5. maj 2019, 09:29
Interesser: Jagt og Fiskeri
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 65 times
Been thanked: 5 times

Kaliber der både går til fugl, hare og ræv?

Indlæg af aurc1980 » 1. sep 2020, 16:34

Hej

Jeg vil gerne anskaffe mig et våben (salonriffel ell lign) med en kaliber der er kraftig nok til ræv/hare men samtidig ikke ødelægger kødet i mindre fuglevildt som duer/råger. Jeg vil have det fint med at skifte mellem ammunitionstyper afhængigt af hvad der jages.

Men findes dette overhovedet? Jeg har ihvertfald svært ved at finde et våben der kunne have så bred en anvendelse..

(NB: jeg tænker at skyde på længere afstande, så det er ikke haglvåben jeg går efter).
Senest rettet af Refraktorius 2. sep 2020, 10:53, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: "?`" i overskriften. Det er et spørgsmål du stiller, ikke en vejledning du giver.

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Kaliber der både går til fugl, hare og ræv

Indlæg af Bofhenator » 1. sep 2020, 16:41

En 22wmr er kraftig nok til ræv... Om den splitter en due mere ad end du synes er fedt er jo svært at vide ;-)

Har du overvejet en cz455 feks, med vekselpiber. En 22lr pibe og en 22wmr pibe?
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7549
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Kaliber der både går til fugl, hare og ræv

Indlæg af Raptor357 » 1. sep 2020, 16:42

.223R
Den skyder fladt og er ikke så vindfølsom som .17 kalibrene, prisen per patron er ca den samme. på 200m er .17HMR ubrugelig i min optik, spredningen er alt for stor efter hvad jeg har set på skydebanen.

Ulempen er at den stiller krav til kuglefanget.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7708
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Kaliber der både går til fugl, hare og ræv

Indlæg af T-REX » 1. sep 2020, 20:34

Hvis du kan finde den en Savage B.MAG i .17 Winchester Super Magnum.
Korsholm har den vist på deres hjemmeside.

Den har ca. samme energi, på 150 meter, som en .17 HRM har, ved mundingen...

Den pris jeg så på ammolade hos Iversen Import var ca. Samme som .17HMR premium ammolade.(ca kr. 220/50)
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 304 times
Been thanked: 616 times

Re: Kaliber der både går til fugl, hare og ræv

Indlæg af FrederikF » 1. sep 2020, 20:41

De klassiske varmint kalibre er gode bud 17rem f.eks.
En Sako Vixen i 222rem er også et godt bud (købte en brugt til 1500kr, den skyder på 100m fem skud indenfor en 2-krone (og andre kan garanteret gøre det bedre). Billig ammo (særligt ved hjemmekrøl), med spidsskarp og lav ladning fin til fugl (Norma laver to jagtmatch, den ene er markant langsommere end den anden og er rigtig god til fugl).
Man kan sikkert det samme med .223 rem, men man får meget riffel for pengene i dette kaliber.
Imho et + at den også kan klare et stykke råvildt.

Sila0079
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 625
Tilmeldt: 26. dec 2015, 21:18
Interesser: Skydning, jagt og genladning
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 187 times
Been thanked: 140 times

Re: Kaliber der både går til fugl, hare og ræv

Indlæg af Sila0079 » 1. sep 2020, 20:52

Raptor357 skrev:
1. sep 2020, 16:42
på 200m er .17HMR ubrugelig i min optik, spredningen er alt for stor efter hvad jeg har set på skydebanen.
Nu er det længe siden jeg har skudt på skiver på 200m, men hvis jeg gør mit til det, så samler min CZ455 Varmint i .17HMR med 20 gr CCI gamepoint 3 skud inden for 8-12mm på 100m, og altid under 20mm, hvis jeg ikke ligger og ter mig decideret åndsvagt.. Vedhæftet er et billede fra indskydning fra 1 uge siden. På 200m samler den gerne inden for 40mm. Det er helt acceotabelt for mig. Rammer ganske konsekvent de hegnspæle der somme tider må tage skraldet, når der ikke er noget vildt, på 150-250 meter. Bevares, jeg bevæger mig slet ikke ud af huset, hvis det decideret blæser :giggle:
Vedhæftede filer
Screenshot_20200827-163931_Range Buddy.jpg
"During times of universal decent, telling the truth becomes a revolutionary act"
George Orwell

"A harmless man is not a good man. A good man is a very, very dangerous man who has it under voluntary control."
Jordan Peterson

Sila0079
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 625
Tilmeldt: 26. dec 2015, 21:18
Interesser: Skydning, jagt og genladning
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 187 times
Been thanked: 140 times

Re: Kaliber der både går til fugl, hare og ræv

Indlæg af Sila0079 » 2. sep 2020, 00:36

Må hellere lige bakke min egen påstand op. Dette var dog med V-MAX ammo. Men uden YoDave fjeder i aftræk, med hånd i stedet for rear bag under kolben, og med dårligere optik end den har nu..
Vedhæftede filer
CZ 455 17HMR V-MAX 200m liggende m bipod m kolbestøtte Silas (2).jpg
"During times of universal decent, telling the truth becomes a revolutionary act"
George Orwell

"A harmless man is not a good man. A good man is a very, very dangerous man who has it under voluntary control."
Jordan Peterson

458hunter
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4202
Tilmeldt: 14. maj 2005, 19:19
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 821 times
Been thanked: 429 times

Re: Kaliber der både går til fugl, hare og ræv

Indlæg af 458hunter » 2. sep 2020, 09:50

Min erfaring er at man bliver lidt træt af at skifte rundt, så jeg ville købe en salonriffel til fuglene og så noget kraftigere til rævene. Ellers risikerer man at det ikke lige er den ammo man vil bruge som riflen er skudt ind med.

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Kaliber der både går til fugl, hare og ræv

Indlæg af Kleth » 2. sep 2020, 11:01

Chrstn_Olsen skrev:
2. sep 2020, 09:50
Min erfaring er at man bliver lidt træt af at skifte rundt, så jeg ville købe en salonriffel til fuglene og så noget kraftigere til rævene. Ellers risikerer man at det ikke lige er den ammo man vil bruge som riflen er skudt ind med.
:goodpost: Det burde være muligt at finde noget randtændt .17HMR, .17WSM, .22lr eller .22WMR til fuglene - Er det udelukkende småfugle, så burde .22lr være nok (E0=150J) og .22lr er rimeligt skånsom hvis man ikke specifikt vælger noget aggresivt; men hare og gås er E100=175J så det er i genren .22WMR, 17HMR eller .17WSM eller lignende.
Jeg tænkte meget det samme som ovenstående; noget randtændt til fugle og noget centraltændt til ræv, hare og evt. gås samt evt. større.
Ruller man selv, kan man lade .222Rem og .223Rem til de fleste behov, men ellers er der et ret godt udvalg af fabriks-ammolade.
Der er jo også .204 Ruger, .22 Hornet, .17 Hornet af de centraltændte småkalibre, men så er der ikke et så godt udvalg af fabriks-rul.

Evt. kunne man overveje en .22 luftriffel til småskravl i træerne og anvende noget centraltændt til det større vildt på jorden; IMHO er problemet primært målenes placering hhv. i træerne og på jorden og jeg ville selv være ked af at sende 30gr med en V0 på 990m/s op i luften selv i en vinkel på >80 grader hvis der er nogen eller noget i nærheden.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

aurc1980
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 45
Tilmeldt: 5. maj 2019, 09:29
Interesser: Jagt og Fiskeri
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 65 times
Been thanked: 5 times

Re: Kaliber der både går til fugl, hare og ræv

Indlæg af aurc1980 » 2. sep 2020, 13:07

Chrstn_Olsen skrev:
2. sep 2020, 09:50


Evt. kunne man overveje en .22 luftriffel til småskravl i træerne og anvende noget centraltændt til det større vildt på jorden; IMHO er problemet primært målenes placering hhv. i træerne og på jorden og jeg ville selv være ked af at sende 30gr med en V0 på 990m/s op i luften selv i en vinkel på >80 grader hvis der er nogen eller noget i nærheden.
Jeg er kommet frem til at jeg heller ikke vil have det godt med ukendt nedfaldssted for mine projektiler, så jeg har besluttet at gå med en .22 luftriffel til krager, duer, råger mv, og så finde en kaliber der går til det lidt større jeg skal jage - nemlig ræv, hare og fasan.

Nu er spørgsmålet så; hvis jeg gerne vil bevare skind og kød bedst muligt hos ræv, hare og fasan, hvad er så den mest skånsomme kaliber at gå med :what: Jeg ved at mindstekravet for ræv netop er 175 joule, så jeg skal ud og finde noget der kan nedlægge en ræv men ikke ødelægger kødet for meget på en hare/fasan.

Nogle gode bud på kaliber og evt ammo?

(Og tak for svar ovenfor, folkens!)
Senest rettet af Caspian1911 2. sep 2020, 13:32, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Quote rettet - håber det blev rigtigt.

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Kaliber der både går til fugl, hare og ræv?

Indlæg af Kleth » 2. sep 2020, 14:11

Lige til højrebenet er der:
.223rem har nok det bedste udvalg ad ammunition; en spidsskarp eller monometal på 3,5-4g (50gr-62gr) med en moderat udgangshastighed burde være :thumbup: jeg oplever selv at jeg kan afskyde 4-5 slags ammunition i min .223Rem hvor træf sidder inden for 5cm på 100m. Så kan der anvendes spidsskarp til ræv og gås, men SP til rådyr hvis det bliver relevant.
.222Rem er lidt mere moderat i sig selv og IMHO har den også lidt mindre udvalg af ammunition, men ellers meget det samme som .223Rem.

Af de lidt mere "eksotiske" er der af småkalibrene .204 Ruger, .22 Hornet .17 Hornet.
Kan du holde skudafstande under eller omkring de 100m, så kunne du også overveje .357Magnum/.38Spl eller .300Whisper/.300 AAC Blackout - Sidstnævnte er begyndt at have et OK udvalg af supersonisk ammunition i Danmark f.eks. 150gr Magtech FMJ, men .357Mag/.38Spl udmærker sig ved moderat udgangshastighed til en relativ tung kugle og billig fabriksammunition.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: Kaliber der både går til fugl, hare og ræv?

Indlæg af Langenge » 2. sep 2020, 14:18

Kleth skrev:
2. sep 2020, 14:11
Lige til højrebenet er der:
.223rem har nok det bedste udvalg ad ammunition; en spidsskarp eller monometal på 3,5-4g (50gr-62gr) med en moderat udgangshastighed burde være :thumbup: jeg oplever selv at jeg kan afskyde 4-5 slags ammunition i min .223Rem hvor træf sidder inden for 5cm på 100m. Så kan der anvendes spidsskarp til ræv og gås, men SP til rådyr hvis det bliver relevant.
.222Rem er lidt mere moderat i sig selv og IMHO har den også lidt mindre udvalg af ammunition, men ellers meget det samme som .223Rem.

Af de lidt mere "eksotiske" er der af småkalibrene .204 Ruger, .22 Hornet .17 Hornet.
Kan du holde skudafstande under 100m, så kunne du også overveje .357Magnum/.38Spl eller .300Whisper/.300 AAC Blackout - Sidstnævnte er begyndt at have et OK ammunitionsudvalg i Danmark, men .357Mag/.38Spl udmærker sig ved moderat udgangshastighed til en relativ tung kugle og billig fabriksammunition.
Jeg har skudt (og skyder) blandt andet hare og fasan med .38 Spl/.357 Magnum. Jeg synes, der er lidt vel meget kødspild. Selv med de helt langsomme patroner.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

aurc1980
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 45
Tilmeldt: 5. maj 2019, 09:29
Interesser: Jagt og Fiskeri
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 65 times
Been thanked: 5 times

Re: Kaliber der både går til fugl, hare og ræv?

Indlæg af aurc1980 » 3. sep 2020, 12:40

Efter at have læst op på diverse posts herinde om emnet (incl denne) + googlet en del, er jeg kommet ned til at en 222rem, 223rem eller en 17 HMR formentligt er kaliberen for mig. (skal ikke skyde råvildt med denne kaliber, da jeg har min .308 til dette, så skal som nævnt have en kaliber der kan nedlægge fasan, hare og ræv uden at ødelægge kød/skind for meget).

Nu er spørgsmålet så;

Ifht bevarelse af kød/skind på hare/fasan/ræv - vil en kaliber 222rem/223 rem være at foretrækker over en 17hmr eller omvendt?

Noget der måske kan afgøre spørgsmålet er, at jeg gerne vil kunne skyde længere ud end 50 meter. Synes at kunne læse mig frem til at 222rem/223rem er mere effektiv end 17hmr kaliberen når der skal skydes ud på længere end de 50 meter.

Nogle der har vinkler på dette?

Sila0079
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 625
Tilmeldt: 26. dec 2015, 21:18
Interesser: Skydning, jagt og genladning
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 187 times
Been thanked: 140 times

Re: Kaliber der både går til fugl, hare og ræv?

Indlæg af Sila0079 » 3. sep 2020, 13:36

Selvfølgelig er en kraftigere kaliber bedre på længere afstande, men hvis du gider læse mine svar i denne tråd, og kigge de vedhæftede billeder, tror jeg du vil finde at dit spørgsmål angående 17 HMR's duelighed på længere hold end 100 meter, er godt på vej til at være besvaret. Hvis du enten holder dig inden for en fornuftig afstand af dyret, eller for den sags skyld bare rammer godt, burde 17HMR være alt rigeligt til dine behov..
"During times of universal decent, telling the truth becomes a revolutionary act"
George Orwell

"A harmless man is not a good man. A good man is a very, very dangerous man who has it under voluntary control."
Jordan Peterson

aurc1980
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 45
Tilmeldt: 5. maj 2019, 09:29
Interesser: Jagt og Fiskeri
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 65 times
Been thanked: 5 times

Re: Kaliber der både går til fugl, hare og ræv?

Indlæg af aurc1980 » 3. sep 2020, 13:50

Sila0079 skrev:
3. sep 2020, 13:36
Selvfølgelig er en kraftigere kaliber bedre på længere afstande, men hvis du gider læse mine svar i denne tråd, og kigge de vedhæftede billeder, tror jeg du vil finde at dit spørgsmål angående 17 HMR's duelighed på længere hold end 100 meter, er godt på vej til at være besvaret. Hvis du enten holder dig inden for en fornuftig afstand af dyret, eller for den sags skyld bare rammer godt, burde 17HMR være alt rigeligt til dine behov..
Som du skriver Sila, så virker 17hmr meget fornuftig i præcision - selv på afstande over 50 meter (og måske på/under 100 m). Jeg er nyjæger, så beklager jeg måske ikke fanger det mere tekniske i dine posts ovenfor - men de er blevet nærlæst :-)

Tænker meget på 17hmrs effekt på kød/skind hvis man skyder småvildt på mellem 50 - 100 m. Er der noget du har erfaringer med?

458hunter
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4202
Tilmeldt: 14. maj 2005, 19:19
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 821 times
Been thanked: 429 times

Re: Kaliber der både går til fugl, hare og ræv?

Indlæg af 458hunter » 3. sep 2020, 14:43

aurc1980 skrev:
3. sep 2020, 13:50
Sila0079 skrev:
3. sep 2020, 13:36
Selvfølgelig er en kraftigere kaliber bedre på længere afstande, men hvis du gider læse mine svar i denne tråd, og kigge de vedhæftede billeder, tror jeg du vil finde at dit spørgsmål angående 17 HMR's duelighed på længere hold end 100 meter, er godt på vej til at være besvaret. Hvis du enten holder dig inden for en fornuftig afstand af dyret, eller for den sags skyld bare rammer godt, burde 17HMR være alt rigeligt til dine behov..
Som du skriver Sila, så virker 17hmr meget fornuftig i præcision - selv på afstande over 50 meter (og måske på/under 100 m). Jeg er nyjæger, så beklager jeg måske ikke fanger det mere tekniske i dine posts ovenfor - men de er blevet nærlæst :-)

Tænker meget på 17hmrs effekt på kød/skind hvis man skyder småvildt på mellem 50 - 100 m. Er der noget du har erfaringer med?
Der er forskellige typer ammo som nok har større betydning for skaderne end hvilken kaliber. Du skal have noget der ikke er Varmint.

Sila0079
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 625
Tilmeldt: 26. dec 2015, 21:18
Interesser: Skydning, jagt og genladning
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 187 times
Been thanked: 140 times

Re: Kaliber der både går til fugl, hare og ræv?

Indlæg af Sila0079 » 4. sep 2020, 08:11

Som Christian skriver. Hold dig fra varmint/ballistic tip/17 gr patroner - kort sagt; køb CCI 20 gr gamepoint. De andre ekspanderer nærmest inden de er igennem huden :giggle: og efterlader somme tider større indgangshul end udgangshul. Gamepoint har en mere kontrolleret ekspansion, og efterlader næppe større huller, end de øvrige kalibre der har været på tale..
"During times of universal decent, telling the truth becomes a revolutionary act"
George Orwell

"A harmless man is not a good man. A good man is a very, very dangerous man who has it under voluntary control."
Jordan Peterson

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: Kaliber der både går til fugl, hare og ræv?

Indlæg af TheDarkSide » 5. sep 2020, 07:17

Jeg tror du vil blive træt af 17hmr til ræv, især hvis du vil skyde på mere end 75-100 meter. Den er meget vindfølsom i forhold til en 223 eller større. En 22 mag er endnu værre.. 4-5 cm vindafdrift er nok til et dårligt skud og en 17hmr har intet kraftoverskud.
På 100 meter ved 5 m/s sidevind vil en 6,5x55 have en vindafdrift på 3-4 cm, mens en 17hmr vil ramme 12-13 cm forbi :shock:
Det er enten en forbier eller en grim anskydning på en ræv, hvor jeg tvivler stærkt på at man finder ræven igen.
Til mindre vildt som duer, krager osv er det jo helt håbløst at ramme noget som helst på mere end 50 meters afstand hvis det bare lufter lidt :???:

Peter
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 918
Tilmeldt: 5. feb 2004, 01:44
Geografisk sted: Kbh.
Has thanked: 125 times
Been thanked: 262 times

Re: Kaliber der både går til fugl, hare og ræv?

Indlæg af Peter » 5. sep 2020, 08:15

Jeg har skudt harer med 17 HMR. Det fungerer rigtigt godt med meget lidt kødspild.
Og så er det rigtig god jagt!

Brugeravatar
Depecheyawl
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 606
Tilmeldt: 17. jul 2011, 09:14
Interesser: jagt of ting der siger "Bang."
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 129 times
Been thanked: 159 times

Re: Kaliber der både går til fugl, hare og ræv?

Indlæg af Depecheyawl » 6. sep 2020, 07:40

Helt enig, skyder selv hvert år at sted mellem 2 og 6 harer med 17 HMR.
Har kun gode oplevelser, går som regel efter hovedet, det er alligevel det der er nemmest at se.

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1301
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 522 times
Been thanked: 234 times

Re: Kaliber der både går til fugl, hare og ræv?

Indlæg af Bobo » 6. sep 2020, 13:17

Jeg har brugt og bruger en helt anden løsning på dette, en bbf med 5,6x52r og cal 12.
5,6x52r har de fordele at de skyder ens med spidsskarp og softpoint, fugle kan skydes ud til 150 meter (bedre skytter end mig kan sikkert skrive en større afstand) og det er muligt af få blyfri patroner ( i Tyskland :oops: ) og den må skyde råvildt og er ikke særlig vindfølsom.
Cal. 12 har den fordel at den kan skyde alt ned fra et træ og du skal ikke tænke på kuglefang (ok jeg ved godt den højeste gran i Danmark er omkring 50 meter og der kniber det)
Ulemper ved 5,6x52r er prisen på ammo og meget lille udvalg, men hvis man kun skyder 50 stykker vildt om året med riffel er det kun 1000 kr. , det er under alle omstændigheder ikke et våben man ligger og skyder serier med hver lørdag på skydebanen
Fordel ved bbf er at de er billige som brugt og meget præcise i de små kalibre.

Og med spids skarp vil en skarv være død før den rammer vandet og brysterne er stadig spisbare
Bobo ------ Igen uden billeder

Brugeravatar
Depecheyawl
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 606
Tilmeldt: 17. jul 2011, 09:14
Interesser: jagt of ting der siger "Bang."
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 129 times
Been thanked: 159 times

Re: Kaliber der både går til fugl, hare og ræv?

Indlæg af Depecheyawl » 6. sep 2020, 14:20

Men så kræver det jo, i de tilfælde du nævner, en hund til det der sidder i træerne. Det ville ikke være et alternativ for mig
Kan du ikke smække et billede op af skønheden, sammen med din ammo...det lyder spændende :smile:

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1301
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 522 times
Been thanked: 234 times

Re: Kaliber der både går til fugl, hare og ræv?

Indlæg af Bobo » 6. sep 2020, 14:36

Depecheyawl skrev:
6. sep 2020, 14:20
Men så kræver det jo, i de tilfælde du nævner, en hund til det der sidder i træerne. Det ville ikke være et alternativ for mig
Kan du ikke smække et billede op af skønheden, sammen med din ammo...det lyder spændende :smile:
Hvis det er regulering tror jeg ikke man skal have apporterende hund med, men det har jeg ikke tænkt over :smile:

Jeg har hund og bruger den flittigt på hagljagt, men har aldrig rigtig sat mig ind i reglerne om hvornår man skal have hunde med - jeg har dem med hvor det giver mening - , og der er vist også noget med hagl fra stiger, så jeg er måske ude på dybt vand nu :getout:
Bobo ------ Igen uden billeder

Brugeravatar
Depecheyawl
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 606
Tilmeldt: 17. jul 2011, 09:14
Interesser: jagt of ting der siger "Bang."
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 129 times
Been thanked: 159 times

Re: Kaliber der både går til fugl, hare og ræv?

Indlæg af Depecheyawl » 6. sep 2020, 15:31

Kom så med de billeder... :biggrin:
Vi skal have lavet om på din profil tekst 😉

Besvar