Et godt valg som sit første? (Link til riffel på Lauritz)

Her kan du primært finde indlæg, hvor ligestillede har søgt hjælp til valg af jagtvåben og/eller kaliber.
Inden du selv opretter et indlæg og stiller spørgsmål så tag et kig rundt i eksisterende indlæg og se om ikke svaret allerede findes.
Besvar
OscarKureKrogh
Newbie
Newbie
Indlæg: 16
Tilmeldt: 21. jul 2017, 11:41
Interesser: Historie
Geografisk sted: Helsingør
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Et godt valg som sit første? (Link til riffel på Lauritz)

Indlæg af OscarKureKrogh » 28. aug 2020, 11:41

Hej

Står og skal til at komme igang med riffel jagt, jeg så denne annonce på Lauritz, og tænke om det var værd at byde på. Den er inkl. kikkert sigte og montage.
Jeg ville sætte pris på noget feedback fra nogle ‘garvede jægere’.
https://m.lauritz.com/lapi/RedirectToLo ... anguage=da

Vh. Oscar Krogh
:detect: Come on you Spurs!

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9702
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1726 times
Been thanked: 2152 times
Kontakt:

Re: Et godt valg som sit første?

Indlæg af Bofhenator » 28. aug 2020, 11:48

OscarKureKrogh skrev:
28. aug 2020, 11:41
Hej

Står og skal til at komme igang med riffel jagt, jeg då denne annonce på Lauritz, og tænke om det var værd at byde på. Den er inkl. kikkert sigte og montage.
Jeg ville sætte pris på noget feedback fra nogle ‘garvede jægere’.
https://m.lauritz.com/lapi/RedirectToLo ... anguage=da

Vh. Oscar Krogh
Uden overhovedet at have klikket på dit link.

Lauritz har en historie med fejlagtige beskrivelser, salg af defekte og deaktiverede våben som brugsvåben osv osv.

Som førstegangskøber ville jeg holde mig derfra (det ville jeg også som anden-tusindsgangskøber) men som minimum, tag en med der kan kontrollere våbnet i alle ender og kanter evt inden du byder på det.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3361
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 633 times

Re: Et godt valg som sit første?

Indlæg af Flugteren » 28. aug 2020, 11:52

OscarKureKrogh skrev:
28. aug 2020, 11:41
Hej

Står og skal til at komme igang med riffel jagt, jeg då denne annonce på Lauritz, og tænke om det var værd at byde på. Den er inkl. kikkert sigte og montage.
Jeg ville sætte pris på noget feedback fra nogle ‘garvede jægere’.
https://m.lauritz.com/lapi/RedirectToLo ... anguage=da

Vh. Oscar Krogh
Lauritz er ikke altid det bedste sted at købe fra - beskrivelser og reel stand matcher ikke altid hinanden.

Riflen, kaliber og optik er kvalitet hele vejen igennem, især hvis riffelgangen står skarpt og alt mekanisk er i orden både i riffel og i optikken. Steyr er en anerkendt, østrigsk våben våbenfabrikant og Swarovski ligeså mht. optikken. Kaliberen er fin til al dansk og det meste Skandinavisk jagt, og så er den billig at skyde og træne med.

Det eneste jeg ville være opmærksom på her er, at riflen kommer med snelle-aftræk. Det betyder, at du har to aftrækkere; én, der "spænder" den anden aftrækker, som så er næsten fjerlet i aftræksvægt. Det kræver en del øvelse at skyde ordentligt med, for det er næsten ikke mere end en let berøring, som skal til for at tage aftræk, når snellen er spændt - det kan overraske negativt på jagten (især, når dyret står for og pulsen er på 200), medmindre man er øvet i at bruge det.

Du kan også skyde uden at spænde snellen først, men så er aftrækket ret tungt.

Kenned
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2229
Tilmeldt: 28. mar 2008, 12:52
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 463 times
Been thanked: 352 times

Re: Et godt valg som sit første?

Indlæg af Kenned » 28. aug 2020, 12:04

OscarKureKrogh skrev:
28. aug 2020, 11:41
Hej

Står og skal til at komme igang med riffel jagt, jeg så denne annonce på Lauritz, og tænke om det var værd at byde på. Den er inkl. kikkert sigte og montage.
Jeg ville sætte pris på noget feedback fra nogle ‘garvede jægere’.
https://m.lauritz.com/lapi/RedirectToLo ... anguage=da

Vh. Oscar Krogh
Udover hvad de andre sagde om Lauritz, så er snelle ikke for begyndere. Der er dem der mener at de ikke engang er for øvede. Et god almindelig aftræk vil klart være min anbefaling.

Jeg vil anbefale dig at købe brugt - min ikke hos dem, og ikke den riffel.

Hilsen Kenneth
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Et godt valg som sit første?

Indlæg af Kleth » 28. aug 2020, 12:18

Som de andre siger - Lauritz er ikke det bedste sted at gøre sig sine erfaringer med brugtkøb af riffel.
Min egen oplevelse med Lauritz: https://nordisk-forum.dk/viewtopic.php? ... 0&p=709582 det tog omkring 7mdr at udrede den :impatient:
Du kan måske også samle lidt op om råd til køb af første jagtriffel i den her tråd:
https://nordisk-forum.dk/viewtopic.php?f=70&t=83348

Mærke og kaliber er ellers :thumbup:
Senest rettet af Kleth 28. aug 2020, 12:49, rettet i alt 1 gang.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Rulab
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 922
Tilmeldt: 18. mar 2007, 15:14
Interesser: Hagljagt og flugtskydning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 124 times
Been thanked: 164 times

Re: Et godt valg som sit første?

Indlæg af Rulab » 28. aug 2020, 12:30

Der er ikke så meget mere at tilføje end der allerede er nævnt, fin riffel - hvis snelleaftrækket ikke trækker for meget ned.

Vurderingen er dog i den høje ende, personligt ville jeg maks. give 50 % af dette beløb inkl. salær.

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Et godt valg som sit første?

Indlæg af Kleth » 28. aug 2020, 12:39

Rulab skrev:
28. aug 2020, 12:30
Der er ikke så meget mere at tilføje end der allerede er nævnt, fin riffel - hvis snelleaftrækket ikke trækker for meget ned.

Vurderingen er dog i den høje ende, personligt ville jeg maks. give 50 % af dette beløb inkl. salær.
:goodpost: jeg synes nu at Lauritz vurderinger på våben altid er alt for høje og ikke så sjældent, når våbnet bliver budt godt op, så genoptræder våbnet hurtigt hos Lauritz igen . . . . .
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Et godt valg som sit første?

Indlæg af PSindrup » 28. aug 2020, 14:06

Køb brugt - men ikke der.
Aldrig hos et auktionshus som førstegangskøber!

Se den anden tråd om køb af ny riffel der allerede er oprettet for nylig og er aktiv.

Du skal kunne se, føle og røre et nyt (gammelt) våben og allerhelst prøveskyde det inden du beslutter dig.

Peter

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2150
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 595 times
Been thanked: 1035 times

Re: Et godt valg som sit første?

Indlæg af HR » 28. aug 2020, 14:15

Jeg er lidt uenig med jer omkring Lauritz. Det er da et fint sted at handle. Man skal bare se fuldstændigt bort fra beskrivelse og vurdering. Hvis man kan selv kan identificere om et våben er i orden og man kender handelsværdien, så er man på sikker grund. Ok, det er man så nok sjældent som ny....

Enig med det med snellen. Der er jævnligt mere egnede rifler på Lauritz, så jeg ville lade den Steyr stå og vente på noget andet.

/HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7719
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 594 times
Been thanked: 1245 times

Re: Et godt valg som sit første?

Indlæg af T-REX » 28. aug 2020, 16:56

Riflen er fin, har selv en Steyr med snelle. Uden snelle er aftrækker omkring 1-1,5 kg. Med, meget mindre. Men er fin at bruge, også uden at man trækker snellen.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

FraBjerget
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 472
Tilmeldt: 12. mar 2016, 20:32
Interesser: Historisk skydning
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 67 times
Been thanked: 170 times

Re: Et godt valg som sit første?

Indlæg af FraBjerget » 28. aug 2020, 17:11

Ville måske lægge en føler ud herinde.
Høre om nogen har noget fornuftigt til at ligge i 6,5x55 de ikke bruger.
Hvis det altså er den kaliber du ønsker at bruge.

Måske dukker der noget godt op.
Jeg er godt tilfreds med en pilsner i snor

Peter
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 922
Tilmeldt: 5. feb 2004, 01:44
Geografisk sted: Kbh.
Has thanked: 126 times
Been thanked: 264 times

Re: Et godt valg som sit første?

Indlæg af Peter » 28. aug 2020, 17:34

HR skrev:
28. aug 2020, 14:15
Jeg er lidt uenig med jer omkring Lauritz. Det er da et fint sted at handle. Man skal bare se fuldstændigt bort fra beskrivelse og vurdering. Hvis man kan selv kan identificere om et våben er i orden og man kender handelsværdien, så er man på sikker grund. Ok, det er man så nok sjældent som ny....

Enig med det med snellen. Der er jævnligt mere egnede rifler på Lauritz, så jeg ville lade den Steyr stå og vente på noget andet.

/HR
Enig. Jeg har selv gjort flere gode handler på lauritz.com hvad våben angår, endda særdeles gode til tider.

Man skal bare se sig for, evt. tage ind til auktionshuset og bese våbnet, hvis man er i tvivl (nogle gange kan lauritz.com rigtigt nok være lidt for optimistiske i beskrivelsen og billederne kan godt se lidt for "gode" ud). Og det er endda ret let at se, hvad ens bud reelt kommer til at koste med salærer osv.

Hvis man er helt ny men kender en, der har bare en smule forstand på våben som man kan tage med, er det en god idé. Og angående pris er det jo op til en selv, hvor meget man er villig til at betale.

Den omtalte Steyr er kvalitet all the way med en fornuftig kikkert og en okay montage. Et klassisk og godt våben, som jeg stærkt tvivler på er skudt ud. Men det kan en kyndig svare på, som har stået med våbnet i hånden - billederne fortæller intet om det. Vurderingen er nok i overkanten, men tag ikke fejl af, at der er købere, der gerne vil have et smukt og klassisk våben.

Som andre i tråden skriver, er snelle ikke for begyndere - men har du set dig varm på den, er det bare om at slå til (man kan jo bare lade være med at bruge snellen, indtil man har fået mere erfaring og fortrolighed med våbnet).

Brian88
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 245
Tilmeldt: 3. mar 2013, 11:21
Interesser: Jagt både med riffel og hagl
Geografisk sted: Midt/vestjylland
Has thanked: 29 times
Been thanked: 48 times

Re: Et godt valg som sit første?

Indlæg af Brian88 » 28. aug 2020, 17:41

Jeg ville umildbart ikke lade mig afskrække af snelle-aftrækket. Jeg har selv en Heym, med snelle. Jeg bruger aldrig snellen, men det normale aftræk er ganske fint. Jeg ville lade det komme an på en prøve, i stedet for blot helt at udelukke rifler med snelle aftræk.

/Brian

Sila0079
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 625
Tilmeldt: 26. dec 2015, 21:18
Interesser: Skydning, jagt og genladning
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 187 times
Been thanked: 140 times

Re: Et godt valg som sit første?

Indlæg af Sila0079 » 28. aug 2020, 19:09

Min første riffel var sådan en her (Tikka 590 i 308W). Den her er dog særligt fin, med et federe/flottere skæfte, og en endnu bedre pibe. Jeg skiftede min egen ud efter 1 sæson, pga ønske om bedre præcision end dens ellers ganske almindelige/fornuftige 4 cm spredning på 100m. Den røg til fordel for en Shultz & Larsen, der konsekvent har skudt grupper på <2 cm med alt hvad jeg har haft igennem den.

https://www.guloggratis.dk/sport/jagt-o ... 90-308wlux

Var jeg nyjæger, var det den jeg købte, og så fin som den i annoncen er, havde jeg nok sparer de 17.000 det kostede at erstatte den.
"During times of universal decent, telling the truth becomes a revolutionary act"
George Orwell

"A harmless man is not a good man. A good man is a very, very dangerous man who has it under voluntary control."
Jordan Peterson

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: Et godt valg som sit første?

Indlæg af HappyNanoq » 28. aug 2020, 19:33

HR skrev:
28. aug 2020, 14:15
Jeg er lidt uenig med jer omkring Lauritz. Det er da et fint sted at handle. Man skal bare se fuldstændigt bort fra beskrivelse og vurdering. Hvis man kan selv kan identificere om et våben er i orden og man kender handelsværdien, så er man på sikker grund. Ok, det er man så nok sjældent som ny....
Præcis.
Man skal også huske både køber-/sælgersalær.
Samt at 'Vurdering' til tider er sælgers eget niveau.


En køber/byder måske 1.000Kr for en vare.
Det er dog ikke endelig pris. Dertil kommer købersalær på 22.5% og hammerslagsgebyr på 95Kr.
Dermed betaler køber : 1.000kr + 225kr salær + 95kr i gebyr = 1.320Kr for vindende bud.

En sælger får solgt sin vare for 1.000kr.
Det er imidlertid ikke hvad han får ud af handlen.
Fra hammerslagsprisen skal trækkes 15% salær og hammerslagsgebyr på 150kr.
Så 1.000Kr - 150kr i salær - 150kr i gebyr. Sælger får 700Kr ud af handlen efter regningen er betalt.

Lauritz scorer 320 fra køber + 300kr fra sælger på en handelspris på 1.000kr.

Så hvis sælger vil have sine udgifter dækket, ønsker han en højere vurdering.


Køber må bare gennemskue reel brugtpris, og fakturere salær/gebyr ind i sit maxbud.
Ellers bliver det for dyrt.

Så auktioner er lidt sære i dynamikken.

Det må man lige huske.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Gustloff
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 208
Tilmeldt: 3. feb 2009, 21:22
Interesser: jagtvåben
Geografisk sted: østjylland
Has thanked: 15 times
Been thanked: 54 times

Re: Et godt valg som sit første?

Indlæg af Gustloff » 28. aug 2020, 22:28

Om den pågældende Steyr bør det bemærkes at magasinbrønden er flækket ved forreste systemskrue. En udgift på ca 1000 kr.
"Si Vis Pacem, Para Bellum".

Besvar