Nyjæger riffel

Her kan du primært finde indlæg, hvor ligestillede har søgt hjælp til valg af jagtvåben og/eller kaliber.
Inden du selv opretter et indlæg og stiller spørgsmål så tag et kig rundt i eksisterende indlæg og se om ikke svaret allerede findes.
Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 305 times
Been thanked: 618 times

Re: Nyjæger riffel

Indlæg af FrederikF » 9. jan 2021, 10:40

@OP
Hvis jeg var dig, så ville jeg lave en annonce her på siden med “nyjæger riffel købes maxpris xx”.
Lidt om hvad du vil bruge den til, kaliberkrav etc.
Hvis du udfylder dine profiloplysninger lidt snævrere, så er jeg sikker på at du mødes af hjælpsomme mennesker der har noget fornuftigt bagerst i skabet - særligt lige nu med stigende afgifter.
Måske der så var mulighed for at prøve riflen, få lidt råd og vejledning med i købet etc.
:NVFrules:
Mvh Frederik

Brugeravatar
Sako75
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 980
Tilmeldt: 18. okt 2004, 21:28
Interesser: Jagt,dykning, skydning etc
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 9 times
Been thanked: 11 times

Re: Nyjæger riffel

Indlæg af Sako75 » 9. jan 2021, 11:30

Hej

Hvis det har interesse og du er lift hurtig på aftrækkeren så skal du ha budet om min til 10000 da du er førstegangskøber :-)
https://nordisk-forum.dk/viewtopic.php?f=73&t=84748
"The only way of discovering the limits of the possible is to venture a little way past them into the impossible."

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9702
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1726 times
Been thanked: 2152 times
Kontakt:

Re: Nyjæger riffel

Indlæg af Bofhenator » 9. jan 2021, 12:40

Carraro skrev:
9. jan 2021, 10:18
Jeg kom aldrig videre i projektet den gang og er stadig i tvivl om valget men er stadig nysgerrig på folks mening eftersom det virker til bly forbuddet bliver en realitet.

Så jeg er nået frem til at det skal være enten en 308 eller en 30.06. Kan de der er del rifler i den billige ende til salg af den slags men er nysgerrig på hvad det cirka koster og få lavet gevind til en dæmper.

Har set en
CZ Brno
Kaliber 308
Hunter optik 2,5-10x50

Midland riffel inklusiv gevind
Kaliber 30.06
Astro optik 2,5-10x50

Mussgrave 90 er en brugt riffel med stålmontage. Kikkerten er inklusiv Eberstark inkl lys 2,5-10x56 optik

Jeg stoler hundrede procent på butikken og derfor ikke bange for at handle ubeset hos dem for prisen virker fornuftig på omkring 2000 er dog tvivl om hvad det bedste køb er af de 3
Enig med de andre, CZ'eren.

Men optikken er et sats. Det er umiddelbart en kikkert til 999,- fra ny (med lys)
https://www.vaabenshoppen.dk/shop/hunte ... yst-sigte/

Uden at være en snob, tror jeg simpelthen ikke jeg turde stole på den, hvis ikke forretningen vil sætte en anden kikkert på (naturligvis for en merpris), ville jeg hive den af og sætte en anden kikkert på, evt i den montage der er med, evt i en anden montage, den der er med kan være fin.

Gevind (og dæmper). Alt efter hvor du handler det henne, kan givend være inkluderet, du kunne evt også spørge i forretningen og du kunne bytte "Hunter" kikkerten til et gevind...
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
SHR 30.06
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 819
Tilmeldt: 9. maj 2007, 14:34
Interesser: Jagt, Jagt og jagt.....
Geografisk sted: Midtjyske Højderyg
Has thanked: 21 times
Been thanked: 60 times

Re: Nyjæger riffel

Indlæg af SHR 30.06 » 9. jan 2021, 13:56

Carraro skrev:
9. jan 2021, 10:18
Så jeg er nået frem til at det skal være enten en 308 eller en 30.06. Kan de der er del rifler i den billige ende til salg af den slags men er nysgerrig på hvad det cirka koster og få lavet gevind til en dæmper.
Vedrørende kaliber så synes jeg du dømmer 6,5x55 ude for hurtigt. Når blyforbuddet træder i kraft vil kravene til kuglevægt blive tilsvarende lempet. Så du til den tid kan skyde klasse 1 vildt (då- og kronvildt) med en 7,8g kugle. - Det er selvfølgelig på tegnebrættet, men det er hvad der er lagt op til. Den midland du nævner vil jeg anbefale at du går udenom. Den slår markant hårdere end CZ'eren. Desuden er en CZ en rigtig fin maskine du vil blive glad for.

Vedrørende gevind i piben så ligger det rigtig nok mellem 500 og 700 kr. afhængig af hvor du spørger. Der er dog en undtagelse. https://nielsengunparts.com/da/forside/ hvis du køber en af hans, laver han gevindet gratis. Jeg har (synes jeg selv) en udpræget sans for god kvalitet ( :mrgreen: ) men når det gælder lyddæmpere har jeg fundet ud af at en Sonic lyddæmper er både billigst og rigeligt fint til almindeligt brug. Du kan sagtens bruge mange penge på en dæmper. Jeg vurderer det bare ikke nødvendigt.

Lad mig prøve at opstille et sæt til dig du kan overveje:

Brugt sako: 4.500 kr. https://huntinglife.net/webshop/47-rifl ... el-brugt-/
Brugt sigtekikkert: 2.000 kr. https://huntinglife.net/webshop/67-sigt ... tekikkert/
Montage: ca. 800 kr.
100 stk. FMJ til træning:550 kr. https://huntinglife.net/webshop/?brand= ... er--bellot
20 stk. jagt-ammu: 440 kr. https://huntinglife.net/webshop/78-riff ... s-155-GRS/
Tilladelse: 1.085 kr.

Total pris: 9.375 kr.
Så spørger du ham efter en god pris fordi du hjælper ham af med sådan en gammel riffel og så ender du på et sted mellem 7 og 7.500 kr. ex tilladelse. Læg1.500 kr oveni til en Sonic 45 lyddæmper inkl. gevind https://nielsengunparts.com/da/nielsen-sonic/ og kør omkring Rask Mølle når du har været i Hedensted. Så er du af med omkring 10.000 kr. inkl alles. - Okay måske kommer der lidt til en rem og et futteral oveni .... Men det er ikke afgørende.

Det her sæt kan du gå på jagt med i Danmark og du vil have tre år inden et blyforbud træder i kraft. Til den tid er der en teoretisk risiko for at krav til klasse 1 vildt ikke bliver ændret. Men eftersom beslutningsgrundlaget stort set er på plads, vil kun en evnesvag minister kunne sætte en kæp i hjulet for at du forsat kan bruge din 6,5x55 til større hjortevildt i 2023.
Hvorfor nøjes med tysk teknik når der kan stå finsk finmekanik i skabet?

Sako 75 30.06
Sako vixen 223

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2150
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 595 times
Been thanked: 1035 times

Re: Nyjæger riffel

Indlæg af HR » 9. jan 2021, 14:00

:goodpost:
HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Carraro
Newbie
Newbie
Indlæg: 17
Tilmeldt: 12. nov 2015, 17:21
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Nibe
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Nyjæger riffel

Indlæg af Carraro » 9. jan 2021, 15:22

Så er vi tilbage ved start budgettet på de 10 kilo og det her en spare manøvre.

Cz står til 2500 og derfor er den et godt bud vurderer jeg, Midland og Musgrave 90 står til 1800, så det er jo en generelt noget anden klasse end de 10kilo. Umiddelbart hælder jeg mest til den Cz efter hvad jeg kan høre herinde.

Jeg har en selvfølgelig en ide om jeg ikke skal have andet end en salonriffel til at stå i skabet men man ved jo aldrig hvad der sker.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11093
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Nyjæger riffel

Indlæg af C-X » 9. jan 2021, 16:33

Hvis du vil blive glad for at skyde, og god til det, så køb en riffel du kan lide. Man kan som regel altid tjene penge igen, og derved glemme købsprisen, med mindre man køber noget skrammel og får sig en slem skuffelse.

Min første var en Remington M700 i .308 Winchester, som var i budgetklassen, uden at være discount. Den er jeg stadig glad for. Det kunne godt have været et 10k projekt, med ene nye dele. Optik og andet hev dog det hele noget op. Min glæde ved grej frister mik pengepung op af lommen...
Den bliver ikke skiftet ud, den er blot suppleret.

Nu du er på brugtmarkedet, så beting dig, at du kan prøve først.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

LHL
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 486
Tilmeldt: 14. feb 2017, 22:57
Interesser: riffeljagt
Geografisk sted: sjælland
Has thanked: 106 times
Been thanked: 66 times

Re: Nyjæger riffel

Indlæg af LHL » 10. jan 2021, 08:53

væe opmærksom på at midland kan have en elendig låsegang.+1 til cz

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Nyjæger riffel

Indlæg af Kleth » 10. jan 2021, 09:08

CZ er nogle simple men robuste skydejern i godt stål.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11093
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Nyjæger riffel

Indlæg af C-X » 10. jan 2021, 13:18

Jeg synes nu der er mange spændende sæt til salg, på brugtmarkedet, lige pt. Man fornemmer et vist udsalg.

https://www.guloggratis.dk/sport/jagt-o ... -sportster
Billig kvalitetsriffel med brugbar optik. Bliver 6,5 for klejnt til klasse 1 vildt, så har man ikke brændt sig for meget, når man supplerer den med en 9,3x62 senere.

https://www.guloggratis.dk/sport/jagt-o ... 1500-65x55
Tilsvarende japaner, hvis du ikke er til amerikanske rifler.

https://www.guloggratis.dk/sport/jagt-o ... tikka-m595
En ældre, men evigt relevant, Tikka i. 308 Win og iført kvalitetsoptik.

https://www.guloggratis.dk/sport/jagt-o ... jagtriffel
Nydelig Krico, sammenlignelig med ovenstående.

https://www.guloggratis.dk/sport/jagt-o ... -15-6x42-t
Endnu en flot Winchester riffel, med fin optik.

https://www.guloggratis.dk/sport/jagt-o ... tr-sporter
Winchester med gode dele.

Over budget, men absolut heller ikke kedeligt ;
https://www.guloggratis.dk/sport/jagt-o ... 0classicxt

Måske I budgettet?
https://www.guloggratis.dk/sport/jagt-o ... el-308-win

Billigt værktøj, get it done:
https://www.guloggratis.dk/sport/jagt-o ... lyddaemper
Virker sikkert fint til jagt, men måske et ringe skæfte til distance skydning på banen. Absolut ikke noget hvor man græder over første ridse.

Jeg synes absolut ikke du behøver købe noget kedeligt eller trist, med et budget på op til 10k.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Bjarne41
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 608
Tilmeldt: 18. nov 2019, 13:06
Interesser: jagt - historie
Geografisk sted: midtjylland
Has thanked: 63 times
Been thanked: 82 times

Re: Nyjæger riffel

Indlæg af Bjarne41 » 10. jan 2021, 14:00

Flugteren skrev:
9. jan 2021, 10:29
Carraro skrev:
9. jan 2021, 10:18
Jeg kom aldrig videre i projektet den gang og er stadig i tvivl om valget men er stadig nysgerrig på folks mening eftersom det virker til bly forbuddet bliver en realitet.

Så jeg er nået frem til at det skal være enten en 308 eller en 30.06. Kan de der er del rifler i den billige ende til salg af den slags men er nysgerrig på hvad det cirka koster og få lavet gevind til en dæmper.

Har set en
CZ Brno
Kaliber 308
Hunter optik 2,5-10x50

Midland riffel inklusiv gevind
Kaliber 30.06
Astro optik 2,5-10x50

Mussgrave 90 er en brugt riffel med stålmontage. Kikkerten er inklusiv Eberstark inkl lys 2,5-10x56 optik

Jeg stoler hundrede procent på butikken og derfor ikke bange for at handle ubeset hos dem for prisen virker fornuftig på omkring 2000 er dog tvivl om hvad det bedste køb er af de 3
Det bedste køb er CZ'en. Det er en solid og pålidelig riffel fra en anerkendt producent. Låsen vil typisk rasle lidt rundt under repetering, men det har ingen betydning rent funktionelt eller mekanisk.

Kaliberen er i orden, og du kan finde billig træningsammunition til den. Personligt ville jeg dog bede forhandleren om at rive den Hunter-kikkert af riflen og give et godt tilbud på noget Bushnell eller Vortex-optik.

Typisk koster det i omegnen af 5-700 kr at få skåret gevind.
Det skader næppe at teste den Hunter kikkert af inden købet af en ny kikkert.
Personligt har jeg aldrig til dato prøvet en Hunter kikkert, men i livet sker det jo, at man bliver positivt overrasket når man mindst forventer det :smile:

OscarKureKrogh
Newbie
Newbie
Indlæg: 16
Tilmeldt: 21. jul 2017, 11:41
Interesser: Historie
Geografisk sted: Helsingør
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Nyjæger riffel

Indlæg af OscarKureKrogh » 20. maj 2021, 10:00

Er Parker Hale rifler til mellem 4-6.000 kr, noget man bør holde sig fra?
:detect: Come on you Spurs!

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Nyjæger riffel

Indlæg af Kleth » 20. maj 2021, 10:14

OscarKureKrogh skrev:
20. maj 2021, 10:00
Er Parker Hale rifler til mellem 4-6.000 kr, noget man bør holde sig fra?
Som jeg plejer at sige til mine kolleger og jeg er hadet dybt for det - "It depends . . . ." :rolf:
Parker Hale er IMHO ikke toppen af poppen for brugte rifler, der ville jeg se mod Tikka, Sako, Mauser, Sauer m.fl. og det er IMHO glimrende rifler. MEN f.eks. kan en Parker Hale .30-06 Spr med 50cm pibe være en levende og rekylmæssig oplevelse at skyde med, hvis den ligger i det lette originalskæfte og skydes uden lyddæmper. Hvor fair prisen er, afhænger i høj grad af stand på våbenet og hvad der ellers følger med f.eks. af montager og optik - 4K-6K mener jeg dog er i den høje ende for skydejernet i sig selv, især hvis det er i privat handel. Og 4K-5K er ikke slemt, hvis det er hos en bøssemager og der er en form for garanti på (men at det er fra en bøssemager er jo ikke nødvendigvis en garanti i sig selv viser div. tråde på NVF :impatient: ).

Jeg overtog en Parker Hale Safari i .30-06 Spr fra 7TCU og det er en glimrende riffel, især nu hvor den låner et Hogue-skæfte fra min Husqvarna 648 og så skal den gerne have rynker til lyddæmper når vi er kommet over Corona-hurdle'en :rock:

Jeg ved ikke hvad nypriserne oprindeligt var for Parker Hale og Midland rifler og jeg er stødt på mange som har bandet og svovlet over mærkerne og der har ofte vist sig at være montager, ringe, optik og diverse andre ting, der i virkeligheden har været problemerne, så måske de oprindeligt var overvejende budget-rifler og derfor er blevet en del af budget-løsninger?
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

OscarKureKrogh
Newbie
Newbie
Indlæg: 16
Tilmeldt: 21. jul 2017, 11:41
Interesser: Historie
Geografisk sted: Helsingør
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Nyjæger riffel

Indlæg af OscarKureKrogh » 20. maj 2021, 10:34

Kleth skrev:
20. maj 2021, 10:14
OscarKureKrogh skrev:
20. maj 2021, 10:00
Er Parker Hale rifler til mellem 4-6.000 kr, noget man bør holde sig fra?
Som jeg plejer at sige til mine kolleger og jeg er hadet dybt for det - "It depends . . . ." :rolf:
Parker Hale er IMHO ikke toppen af poppen for brugte rifler, der ville jeg se mod Tikka, Sako, Mauser, Sauer m.fl. og det er IMHO glimrende rifler. MEN f.eks. kan en Parker Hale .30-06 Spr med 50cm pibe være en levende og rekylmæssig oplevelse at skyde med, hvis den ligger i det lette originalskæfte og skydes uden lyddæmper. Hvor fair prisen er, afhænger i høj grad af stand på våbenet og hvad der ellers følger med f.eks. af montager og optik - 4K-6K mener jeg dog er i den høje ende for skydejernet i sig selv, især hvis det er i privat handel. Og 4K-5K er ikke slemt, hvis det er hos en bøssemager og der er en form for garanti på (men at det er fra en bøssemager er jo ikke nødvendigvis en garanti i sig selv viser div. tråde på NVF :impatient: ).

Jeg overtog en Parker Hale Safari i .30-06 Spr fra 7TCU og det er en glimrende riffel, især nu hvor den låner et Hogue-skæfte fra min Husqvarna 648 og så skal den gerne have rynker til lyddæmper når vi er kommet over Corona-hurdle'en :rock:

Jeg ved ikke hvad nypriserne oprindeligt var for Parker Hale Midland og jeg er stødt på mange som har bandet og svovlet over mærkerne og der har ofte vist sig at være montager, ringe, optik og diverse andre ting, der i virkeligheden har været problemerne, så måske de oprindeligt var overvejende budget-rifler og derfor var en del af budget-løsninger?
Jeg kigger selv i øjeblikket på denne riffel i private hænder. https://www.guloggratis.dk/sport/jagt-o ... er-15-6x42
Grundet den lave pris er jeg skeptisk, derfor det første opslag. Optikken synes at være af respektabelt mærke, dog kan ikke verificere brugs relateret skader. Lyddæmper skal der gerne monteres.
Skal ud og kigge på den, er der noget som jeg specielt skal kigge efter?
Tak
:detect: Come on you Spurs!

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3361
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 633 times

Re: Nyjæger riffel

Indlæg af Flugteren » 20. maj 2021, 10:40

OscarKureKrogh skrev:
20. maj 2021, 10:00
Er Parker Hale rifler til mellem 4-6.000 kr, noget man bør holde sig fra?
Som Kleth så fint siger, så kan de være gode nok, hvis de bliver sat op som jagtvåben og ellers er i fin stand, men jeg vil nok også anbefale en brugt Tikka som første jagtvåben - du får meget skyder for pengene, og kan nyde godt af moderne produktionsmetoder.

Hvis du kan få den billigt til en 2-3K med lidt jagtammo oveni, så mangler du en kikkert til nogle tusinde, noget fornuftig montage og så en lyddæmper til 1500 kr, men så er du også helt hæderligt kørende for 10 af de lange.

Man kan også få GRS-skæfter til Parker Hale/Mauser 98, så det er ikke fordi, at riflen ikke kan bygges op til at være et godt skydejern.

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Nyjæger riffel

Indlæg af Kleth » 20. maj 2021, 10:47

OscarKureKrogh skrev:
20. maj 2021, 10:34
Jeg kigger selv i øjeblikket på denne riffel i private hænder. https://www.guloggratis.dk/sport/jagt-o ... er-15-6x42
Grundet den lave pris er jeg skeptisk, derfor det første opslag. Optikken synes at være af respektabelt mærke, dog kan ikke verificere brugs relateret skader. Lyddæmper skal der gerne monteres.
Skal ud og kigge på den, er der noget som jeg specielt skal kigge efter?
Tak
Hvad jeg ville se og agere på:
  • Mærker og skader på kikkerten - No Go!
  • Revner og reperationer på skæftet - No Go!
  • Pibelængde under 50cm - No Go (der må meget gerne være lidt at kunne give af og en .30-06Spr giver ikke megen fordel over .308Win ved meget korte pibelængder)!
  • Låsegang og aftræk - Bed evt. om at låne en klikpatron for at prøve aftrækket, hvis ikke sælger vil lade dig prøve det uden - Aftræk kan hones, men det er næppe det du skal starte med og et "trigger job" hos en bøssemager er ikke helt billigt.
  • Om piben er fin og blank invendigt (skidt kan skjule meget) og om der er slid eller hakker i og omkring kroningen (kan løses med afkortning og ny kroning, men trækker ned).
  • Spor efter overflade- og gravrust - Udvendigt betyder det sjældent ret meget, men det trækker ned (og hvor er eller har der ellers været rust?!?).
  • Tilstand af bagkappe - Kan købes og tilpasses senere, men trækker ned.
  • Om baserne er aluminium eller stål - Stål er at foretrække, men kan relativt enkelt skiftes senere.
Prøv evt. at lave en aftale om at prøve den en dag på skydebanen sammen.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2150
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 595 times
Been thanked: 1035 times

Re: Nyjæger riffel

Indlæg af HR » 20. maj 2021, 11:42

I øvrigt; :goodpost:
Jeg kigger selv i øjeblikket på denne riffel i private hænder. https://www.guloggratis.dk/sport/jagt-o ... er-15-6x42
Grundet den lave pris er jeg skeptisk, derfor det første opslag. Optikken synes at være af respektabelt mærke, dog kan ikke verificere brugs relateret skader. Lyddæmper skal der gerne monteres.
Skal ud og kigge på den, er der noget som jeg specielt skal kigge efter?
Tak

Den lave pris er den helt reelle handelspris på det sæt. Måske er det bare en sælger der ikke gider sætte en eller anden urealistisk DBA-pris, men rent faktisk den pris han vil sælge til. Riflen er 1500-2000 værd, og en bedaget kvalitetskikkert han vel handles til 2000-2500. Den ser ud til at sidde i en fornuftig lav montage, så det er et plus. En tikka, sako eller Husqvarna 1900 vil være bedre rifler, men de vil også koste et par tusind mere. Pick your poison-
/HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Besvar