S&L Legacy vs. sako vixen/Weatherby Vangaurd i 223?

Her kan du primært finde indlæg, hvor ligestillede har søgt hjælp til valg af jagtvåben og/eller kaliber.
Inden du selv opretter et indlæg og stiller spørgsmål så tag et kig rundt i eksisterende indlæg og se om ikke svaret allerede findes.
Besvar
Bygork
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 430
Tilmeldt: 23. dec 2012, 20:15
Interesser: Jagt, våben, historie
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 33 times
Been thanked: 25 times

S&L Legacy vs. sako vixen/Weatherby Vangaurd i 223?

Indlæg af Bygork » 10. apr 2020, 10:05

Hej

Jeg har lige brug for noget input omkring evt. riffelvalg i 222/223. Jeg er blevet noget forelsket i en S&L Legacy (223 1:8), synes bare den virker lækker og handy, prisen er dog også høj. Jeg har allerede en velfungerende gammel Sako Vixen i 222 rem, sammen med en god sjat ammo :-) Så det kan måske diskuteres om behovet er der, og denne skal jo nok sælges ved evt. nykøb.

Alternativt så har Weatherby Vangaurd med mini lås også fået god kritik i Jagt vildt og våben bladet. Men den virker ikke til at køre så let i låsen. Kan nogen evt. bekræfte dette eller vil nogen dele deres erfaringer med Weatherby Vangaurd ?

Så jeg har brug for input med hvad jeres erfaringer er og hvad I ville have valgt af de 3 muligheder? Grundet en gammel trakfik skade betyder låsegangen rent faktisk lidt praktisk for mit vedkommende :-)

God påske :-)

Brugeravatar
Krung
This member is
This member is
Indlæg: 2770
Tilmeldt: 10. apr 2012, 10:46
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 443 times
Been thanked: 486 times

Re: S&L Legacy vs. sako vixen/Weatherby Vangaurd i 223?

Indlæg af Krung » 10. apr 2020, 10:16

Af dem du nævner, har jeg kun haft S&L'en i hånden. Den er godt nok lækker. 1:8 er også superfedt.

Jeg ville forvente at en Sako var på højde med S&L i låsegangen, måske endda bedre. En Sako er nok nemmere at komme af med end en S&L, hvis den tid skulle komme.

Weatherbyen er vist en Howa 15 plus lidt lækker. Mon ikke Kleth kan komme med input her?
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

Brugeravatar
308 W
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3590
Tilmeldt: 7. maj 2011, 20:27
Interesser: Jagt & Hundetræning
Geografisk sted: Midt/Vestjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 301 times

Re: S&L Legacy vs. sako vixen/Weatherby Vangaurd i 223?

Indlæg af 308 W » 10. apr 2020, 10:16

Bruger 222/223 samme låse længde? I så fald ville jeg om pipe sako Vixen. Det er en handy lille sag.

Bygork
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 430
Tilmeldt: 23. dec 2012, 20:15
Interesser: Jagt, våben, historie
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 33 times
Been thanked: 25 times

Re: S&L Legacy vs. sako vixen/Weatherby Vangaurd i 223?

Indlæg af Bygork » 10. apr 2020, 11:06

Jeg tænker selv at en ompibning af sakoen er for dyr i forhold til at det nok koster tæt på 4500-5000,- og at det er en gammel riffel allerede.

Schultz og Larsen Legacy er af samme lille lære sag som vixen. Låsegangen og finish er dog ekstra lækker 😀

Brugeravatar
308 W
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3590
Tilmeldt: 7. maj 2011, 20:27
Interesser: Jagt & Hundetræning
Geografisk sted: Midt/Vestjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 301 times

Re: S&L Legacy vs. sako vixen/Weatherby Vangaurd i 223?

Indlæg af 308 W » 10. apr 2020, 11:29

Jeg gav 5000 for at få en 308 Lothar Walther på min sako, så det er ikke helt skævt.

Lars M. L.
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 638
Tilmeldt: 9. maj 2005, 14:55
Interesser: Jagt, skydning og jagthunde
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 313 times
Been thanked: 175 times

Re: S&L Legacy vs. sako vixen/Weatherby Vangaurd i 223?

Indlæg af Lars M. L. » 10. apr 2020, 13:32

Hvis du ikke vil ompibe din Sako Vixen og synes S&L er for dyr, kunne en Tikka T3(x) eller Sako 75 måske findes brugt med den rette stigning og en lidt lavere pris.
Vh Lars

Høker
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 166
Tilmeldt: 10. jan 2010, 22:10
Interesser: Pistol / IPSC
Geografisk sted: Stoholm Jyll. Dk.
Has thanked: 41 times
Been thanked: 19 times

Re: S&L Legacy vs. sako vixen/Weatherby Vangaurd i 223?

Indlæg af Høker » 10. apr 2020, 15:10

Der er helt sikkert ikke meget der slår S&L's låsegang fatbolt køre som Hans i Grethe.
Men jeg er noget mere til sako's magasin altså dobbelt raddet løsninger som kan lades ovenfra, også hellere fast bundmetal end enkelt raddet stikmagasin.

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 304 times
Been thanked: 616 times

Re: S&L Legacy vs. sako vixen/Weatherby Vangaurd i 223?

Indlæg af FrederikF » 10. apr 2020, 18:02

Først og fremmest - hvis “må ha genet” blinker så køb :twisted:
Men, jeg foretrækker 222rem over 223 og anser i øvrigt springet mellem dem som så lille at det ikke er besværet værd.
Hvis man hjemmelader især, så er 222 rem
- ekstremt billig at lade til
- Som regel meget nem at opnå fremragende præcision med (jeg vil hævde at 222 er mere harmonisk end 223 og at præcisionspotentialet er større).
Iøvrigt er den tilstrækkelig til råvildt på de fleste menneskers relevante skudafstande. (Jeg skyder ikke længere ude end 150m med 222 og det virker, med “langholdskanonen” kan jeg godt finde på ar skyde på 180m, bryder mig ikke om længere afstande på levende væsner der kan nå at bevæge sig for meget fra skud til træf.)
Vil man partout fylde trenden med blyfri, så er det nærmest nødvendigt at være hjemmelader (50grs tsx plejer at virke fint i en 1:14 hvis den får “fuld hammer”).
Hvis man vil have en 223rem og med en moderne hurtig tvist, (1:8) så kan der skydes med relativt tungere projektiler - fint hvis man vil skyde råvildt på meget lange afstande, eller foretrækker at kunne skyde dyr andre steder end på bladet.
Hvis man vil have en lille let riffel der kam skyde rådyr uden rekyl med lidt tungere projektiler, så sæt dig en 300 blackout på. Så kan der dæmpes og væltes råvildt fra alle vinkler.
Skal der skydes sorte fugle på lange afstande så er 222rem lige så god som223 (der skal bare klikkes lidt mere).
Vil man have en “laser” så sæt en 17rem på, eller (hvis det skal være anelse nemmere med rensning etc), så en 17hh det er “billig spas” og en “næsten laser”.

Selve riflen, der får du efter min mening ikke meget bedre grundlag end en Vixen - super kvali. Vil du gøre det billigt, så få den revet op til 223AI og behold piben. Du kan ikke skyde med meget tungere projektiler, men du vil garanteret kunne skyde superfint med 50grs blyfri. Den kan lades op til høj hastighed og er superfin til sorte fugle ud til “meget langt” i stille vejr. Med 40-50grs varmint projektiler kan du nappe dem ud til 300m med lidt øvelse.

Har været i samme overvejelser som dig, men endte med at skifte til en 222rem pibe igen (fik den skiftet for 2000kr hos våbensmeden - fik en lettere brugt Sako pibe på.
Hvis du vil bygge på din Vixen, så er de gamle modeller imho bedst, idet de kan tage længere patroner end de nyere med fast magasin (der kan dog fuskes lidt med det).
Hvis din Vixen ikke skyder præcist, så få den bedded og renset godt igennem så kan den garanteret lidt igen.
Du kan aflevere den her, så fixer jeg den gerne for dig.
Mvh Frederik

Hansikæret
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 55
Tilmeldt: 21. feb 2017, 01:52
Interesser: Jagt og fiskeri
Geografisk sted: Sydsjælland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 40 times

Re: S&L Legacy vs. sako vixen/Weatherby Vangaurd i 223?

Indlæg af Hansikæret » 11. apr 2020, 23:28

Alternativt så har Weatherby Vangaurd med mini lås også fået god kritik i Jagt vildt og våben bladet. Men den virker ikke til at køre så let i låsen. Kan nogen evt. bekræfte dette eller vil nogen dele deres erfaringer med Weatherby Vangaurd ?
Undre mig ikke over at Vanguard'en får god kritik. Jeg har haft en 308.win i 3 år. Piben (fra japanske Howa) kommer med garanti for grupper på under 1 MOA på 100 m, og den er millimeter præcis med alt hvad du stopper i den. Låsegangen er måske ikke creme de la creme men fuldt ud acceptabel. Dertil får man et lækkert sprødt to-punkts aftræk og et godt fyldigt compositskæfte, der passer til voksne mennesker. Alt i alt er Weatherby Vanguard series II en 100% pålidelig arbejdshest, der virkelig giver meget riffel og præcision til små penge. :10:

Besvar