Halvautomatisk eller dobbelt riffel til grisejagt?

Her kan du primært finde indlæg, hvor ligestillede har søgt hjælp til valg af jagtvåben og/eller kaliber.
Inden du selv opretter et indlæg og stiller spørgsmål så tag et kig rundt i eksisterende indlæg og se om ikke svaret allerede findes.
Besvar
Navigator
Newbie
Newbie
Indlæg: 2
Tilmeldt: 3. jan 2019, 05:55
Interesser: Riffel
Geografisk sted: Holbæk

Halvautomatisk eller dobbelt riffel til grisejagt?

Indlæg af Navigator » 30. mar 2020, 16:00

Kære forum,
Efter mine seneste grisejagter har jeg funderet på at skaffe mig en halvautomatisk eller dobbeltriffel.
Årsag, jeg oplever at jeg ikke længere er hurtig nok i repeteringen til opfølgende skud på grisejagt (måske lidt øvelse vil hjælpe 😁)
Jeg vil gerne høre forum om råd for valg af en halvautomat eller dobbeltriffel. Da den danske lov jo som bekendt begrænser en halvautomat til 2 skud, så er der vel ikke den store forskel 😊 Jeg ønsker en riffel i en 30 kaliber type eller lidt større 😊 Ser frem til nogle gode råd. På forhånd tak 😊

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21657
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Halvautomatisk eller dobbelt riffel til grisejagt?

Indlæg af Refraktorius » 30. mar 2020, 16:10

Velkommen ombord.

Grisejagt hvorhenne.
Der er andre lande (hvor de har grisene) med andre regler end vores.

IMHO er dobbeltrifler smukke, men jeg ville nok gå efter en halvauto hvis det var mig.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Bemoni1
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 901
Tilmeldt: 2. jul 2008, 00:53
Interesser: Pistolskydning og Longrange
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 249 times
Been thanked: 216 times

Re: Halvautomatisk eller dobbelt riffel til grisejagt?

Indlæg af Bemoni1 » 30. mar 2020, 16:35

Taler vi Tyskland, så er semi-auto OK, MEN, der er så vidt jeg husker en begrænsning på antal patroner i magasinet ( tror nok det er 5 stk ).
Jeg har ikke selv en SA, men har i stedet en T3 CTR med 10 skuds magasin og den repeterer som en drøm og jeg kan afgive det antal præcise skud, i det tempo, som jeg ønsker, uden problemer.
Men, jeg træner måske lidt mere, end de fleste andre og det gør nok en stor forskel.
Den første ting man skal lære, er at man ikke får bundstykket i fjæset, når den trækkes tilbage. Når det er lært, så lærer man sig derefter, at fastholde sit sigte, mens man repeterer og det i alle skydestillinger.
Allerede her, vil de fleste opleve en stor forbedring, men det kræver træning, mest som tør-træning ( et must ), for at indøve proceduren og derefter på grisebanen, for at få det til at spille sammen.

En dobbeltriffel er i mange tilfælde nærmest et kunstværk og temmelig dyr, både i anskaffelse og foder og for dels vedkommende ikke særlig sjov at skyde med, pga. Skæfteprofilen, der som oftest er optimeret til de åbne sigtemidler.
Nothing is so permanent as a temporary government program.
Milton Friedman on government regulations.

Navigator
Newbie
Newbie
Indlæg: 2
Tilmeldt: 3. jan 2019, 05:55
Interesser: Riffel
Geografisk sted: Holbæk

Re: Halvautomatisk eller dobbelt riffel til grisejagt?

Indlæg af Navigator » 30. mar 2020, 16:39

Tak for hurtigt svar, jeg skulle have nævnt hvor 😊 Primært Sverige og så centraleuropa 😊
Halvauto, er der en kvalitets riffel der kan anbefales ? Som der med fordel også kan bruges uden for DK, med respekt til diverse lokale bestemmelser ?

Mvh Martin

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: Halvautomatisk eller dobbelt riffel til grisejagt?

Indlæg af Flugteren » 30. mar 2020, 17:04

Navigator skrev:
30. mar 2020, 16:39
Tak for hurtigt svar, jeg skulle have nævnt hvor 😊 Primært Sverige og så centraleuropa 😊
Halvauto, er der en kvalitets riffel der kan anbefales ? Som der med fordel også kan bruges uden for DK, med respekt til diverse lokale bestemmelser ?

Mvh Martin
Browning BAR MK3 skulle være ganske udemærket. Du kan vist få den helt op til 9,3x62 eller .300 WinMag. Den er absolut i orden at bruge i Sverige, Norge og Tyskland samt Polen.

Browning laver også en straight-pull kaldet Browning Maral, som nærmest opfører sig som en halvauto. For at genlade skal du bare trække låsen lige tilbage og slippe den, så kører den selv frem og låser. Det er nok det tætteste, du kommer på en halvauto, uden det er det. Den må du bruge uden magasinbegrænsninger og du kan få 10-skuds magasiner til den.

1900
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 538
Tilmeldt: 30. sep 2016, 19:18
Interesser: skydning
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 211 times
Been thanked: 124 times

Re: Halvautomatisk eller dobbelt riffel til grisejagt?

Indlæg af 1900 » 30. mar 2020, 17:17

Taler vi Tyskland, så er semi-auto OK, MEN, der er så vidt jeg husker en begrænsning på antal patroner i magasinet ( tror nok det er 5 stk ).
næe, det er 1 i kammeret og 2 i magasinet.

jeg har brugt en benelli argo over 10 år og det er den eneste halalauto jeg aldrig har hørt om problemer med ( self kan udseendet diskuteres )

Brugeravatar
308 W
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3590
Tilmeldt: 7. maj 2011, 20:27
Interesser: Jagt & Hundetræning
Geografisk sted: Midt/Vestjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 301 times

Re: Halvautomatisk eller dobbelt riffel til grisejagt?

Indlæg af 308 W » 30. mar 2020, 17:37

Hvad med en leveraction i 45/70 300-500 grains bønner?

Der behøver du formentlig også kun at placere ét skud rigtigt.

458hunter
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4202
Tilmeldt: 14. maj 2005, 19:19
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 821 times
Been thanked: 429 times

Re: Halvautomatisk eller dobbelt riffel til grisejagt?

Indlæg af 458hunter » 30. mar 2020, 17:40

Sauer 303 er ret lækker - jeg ville gå efter 9,3x62. Magmum med bælte skulle vist kunne give lidt problemer med repeteringen.

Brugeravatar
2duer
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 594
Tilmeldt: 12. nov 2007, 12:59
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 94 times
Been thanked: 186 times

Re: Halvautomatisk eller dobbelt riffel til grisejagt?

Indlæg af 2duer » 31. mar 2020, 15:47

Hej Navigator.
Jeg skyder svin med dobbeltriffel.Flest med 7x65r. Men også 9,3x74r. Har også større kalibre. Du er velkommen til at prøve een af mine. Send en PB hvis du skulle komme til det sydlige Jylland
Fordelen frem for halvautomat er at du kan få en riffel i dit drømmekaliber. Mulighed for vekselpibe som er gebyrfri.
Jeg har fx Krieghoff i 470 NE og 7x65r . Fin kombination til Afrika.
Riffel fra .17 til .500

heb
Newbie
Newbie
Indlæg: 3
Tilmeldt: 18. sep 2008, 08:36
Geografisk sted: Midt og Vestjylland
Been thanked: 1 time

Re: Halvautomatisk eller dobbelt riffel til grisejagt?

Indlæg af heb » 31. mar 2020, 17:48

Jeg har skudt meget med Remington Halvautomat, en civil Armalite AR15 og har jagtet en del grise og kronvildt med både repeter og dobbeltriffel - men "you cant miss fast enough to win" og Jeg synes altid at repeterriflen vinder på aftræk og præcision, halvautomaten vinder konkurrencen om at skyde flest skud i en fart og dobbeltriflen vinder altid skønhedskonkurrencen.

Jeg har ejet s/s Merkel i 7x57 og 9,3x74 begge med loddede løb og ejector og en s/s baikal 221 i kaliber 45/70 med fritliggende sidevejs justerbare piber. Derudover har jeg skudt en del med en Browning Erice o/u og en Blaser S2 begge med justerbare piber.

De to Merkel kan sætte begge træf indenfor en 5cm cirkel, men du skal kende timingen på første og andet skud 100% ellers kan nr. 2 skud nemt vandre 10-15 cm sidevejs pga. Varme og det koster pænt med genladnings test før du Kender dit setup.

Baikal er en historie for sig, min kunne justeres til at sætte begge skud i en lodret linie men med 12 cm højdeforskel. Ingen vandring pga. Af varme da løbende ligger frit, god balance, Aftrækket var dårligt, men en s/s dobbeltriffel til 6.000 er også en sjælden sag.

Browning Erice er ok og ret billig, men aftræk er ikke super da den er bygget på en haglbascule, Blaser S2 er bedst af alle 5, her er ordentligt aftræk og fine skudbilleder på begge piber uden varmepåvirkning.

En solid s/s dobbelt er fed at ha, den ser godt ud og man føler sig bedre bevæbnet end man egentlig er, men "value for Money" ligger i fuldt justerbare piber og ejector - plus randpatroner er et absolut must - dem der siger andet har ikke praktisk erfaring nok, almindelige "rille-patroner" fucker med udtrækkeren på et eller andet tidspunkt og hvis du genlader selv så skal du passe på med ikke at size hylstret for hårdt, så bliver patronen underdimensioneret og det vil få salgstiften til at "skubbe" patronen længere ind i kammeret istedet for at slå fænghætten, det sker ikke med randpatroner.

Held og lykke med dit valg.

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 304 times
Been thanked: 616 times

Re: Halvautomatisk eller dobbelt riffel til grisejagt?

Indlæg af FrederikF » 31. mar 2020, 18:13

Enig med valg af randpatron til knækvåben. De er også nemmere at “pille ud”.
Men har man købt et ordinært kaliber, så er det som regel en smal sag at fræse plads til en rand. Så kan man skyde med både rand patroner og ordinære. Eksempelvis en drilling i 30-06. Den kan så også bruge 30-06R etc.
Mvh Frederik

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7707
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Halvautomatisk eller dobbelt riffel til grisejagt?

Indlæg af T-REX » 31. mar 2020, 18:31

En Browning BLR kunne også være et alternativ, den fås i lidt af hvert, fra 223 og op.. (450 Marlin/300 Rem Mag/300 WSM)

En Remington 7600 Pump, i 30-06, er måske ikke så erotisk, men de fungerer "ret" stabilt.

Og så er der selvfølgelig diverse bøjleladere, i 45/70, 45/90 og 474 Turnbull, samt .50 Alaskan
Eller en af de ret sjældne Winchester 1886 i 50-110
https://gundigest.com/gun-reviews/rifle ... bull-rifle
https://www.thetruthaboutguns.com/gun-r ... kan-rifle/
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Taby
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 436
Tilmeldt: 8. dec 2006, 08:17
Interesser: Jagt og skydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 66 times
Been thanked: 39 times

Re: Halvautomatisk eller dobbelt riffel til grisejagt?

Indlæg af Taby » 1. apr 2020, 21:13

Hej

Jeg har haft en sauer 303 i 9,3x62. Det var en fantastisk riffel til drivjagt og jeg oplevede aldrig problemer med den. Den blev dog solgt for et par år siden da den kun blev brugt i polen og på hjortebane. Så jeg købte en merkel speedster og den bliver her i huset for altid. det er den mest fuldente riffel jeg har haft og den kan bruges til alt både herhjemme og på drivjagt i udlandet.

Mvh Taby

Brugeravatar
HHC
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 722
Tilmeldt: 3. apr 2011, 09:09
Interesser: jagt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 99 times
Been thanked: 54 times

Re: Halvautomatisk eller dobbelt riffel til grisejagt?

Indlæg af HHC » 1. apr 2020, 22:04

Henry laver også en leveraktion i 308

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1699
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 398 times

Re: Halvautomatisk eller dobbelt riffel til grisejagt?

Indlæg af LJ » 1. apr 2020, 22:55

Af de to nævnte ville jeg helt sikkert fortrække en halv auto...
Men! Jeg bliver nødt til at spørge. Har du prøvet en god rettrækker? F.eks. en Steel Action? Der kan satme lægges bønner i dejligt raskt tempo!

Besvar