Overvejer riffeljagt, men har lige et par spørgsmål

Her kan du primært finde indlæg, hvor ligestillede har søgt hjælp til valg af jagtvåben og/eller kaliber.
Inden du selv opretter et indlæg og stiller spørgsmål så tag et kig rundt i eksisterende indlæg og se om ikke svaret allerede findes.
Wannabe
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 89
Tilmeldt: 23. nov 2016, 07:36
Interesser: Hagljagt
Geografisk sted: Høj fyn
Has thanked: 4 times
Been thanked: 47 times

Overvejer riffeljagt, men har lige et par spørgsmål

Indlæg af Wannabe » 18. mar 2020, 17:07

Jeg har nu haft jagttegn i 2 år, udelukkende hagljagt, og er nu kommet med i en jagt hvor det er oplagt og dyrke riffeljagt. Jeg har været meget nervøs for tanken om rikochettere og forsvarligt kuglefang (jeg har set for mange Youtube film og læst aaalt for meget om det tror jeg) men der er meget kuperet terræn på jagten, så jeg tør godt og prøve kræfter med det her.

Jeg kan godt lide det klassiske, så jeg skyder kun med gamle S/S haglgevær, så min riffel skal også være en klassisk udseende med træskæfte, måske endda fuldskæftet, og jeg har gjort det til en ekstra hobby og se hvor billigt, og stadig godt, det kan gøres, så mine våben må gerne have nogle år på bagen.

Nogen ting har jeg ikke selv kunne finde svar på om riffel verdenen, så jeg spørger her.

Jeg tænker min første riffel skal være en 308W som alle andre, men hvordan vil i ca. vurdere rekyl fra sådan en i forhold til et haglgevær (lille let S/S med 63 cm løb kal 12)

Bruger alle efterhånden lyddæmper på jagt eller er det kun hvis man ikke vil bruge høreværn ? jeg kan godt se ideen, (men kønt er det sgutte) hvis det fjerne det værste rekyl, og hvis man kan slippe for høreværn helt ( her går jeg ikke på kompromis, jeg skyder ALDRIG uden høreværn og skydebriller….det er til gengæld ikke særligt klassisk, faktisk så moderne, at det ikke er slået rigtigt igennem endnu :blink: )

Hvad er forskellen på en base til kikkert og rail, jeg bryder mig ikke om udseendet af en rail men det kunne være den var så smart at det overgår min fimsede vintage stil :oops:

Ved indskydning og træning bruger man vel fuldkappet ammunition, men når man så føler sig klar, skydes den vel ind med jagt ammunition ? en æske indeholder typisk 20 patroner, hvis man så skyder ind med eks. 3x3 serier med jagt amu, og så skydes der måske 3 skud på en bukkejagt. Året efter skal der trænes med fuldkap. og indskydes igen, der bliver ikke til mange skud i en æske der reelt bliver brugt “rigtigt” og kan man så ikke have flere slags ammunition eks. en slags til klovbærende og en til mindre vildt eller hvordan foregår det ?
eller køber man 10 æsker af gangen med samme lot, og bruger dem til alt vildt ?
kan man så notere sig hvor mange klik på kikkerten der er forskel med fuldkap. og jagt amu, hvis man skal træne, og der ved så nøjes med 3 test skud med jagt amu. Jeg håber bare lidt af det giver mening. :biggrin:

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Overvejer riffeljagt, men har lige et par spørgsmål

Indlæg af Bofhenator » 18. mar 2020, 17:29

Wannabe skrev:
18. mar 2020, 17:07
...
Jeg tænker min første riffel skal være en 308W som alle andre, men hvordan vil i ca. vurdere rekyl fra sådan en i forhold til et haglgevær (lille let S/S med 63 cm løb kal 12)
Rekylet fra en let 308 og let haglbøsse er vel ikke så pokkers forskelligt. Hvis du lægger dig ned og tager et skud i liggende skydestilling med din haglbøsse, så er det nok ikke helt i skoven ift hvad du kan vente dig. Måske haglbøssen slår en sjat hårdere.

Men det bringer os videre til næste punkt...
Bruger alle efterhånden lyddæmper på jagt eller er det kun hvis man ikke vil bruge høreværn ? jeg kan godt se ideen, (men kønt er det sgutte) hvis det fjerne det værste rekyl, og hvis man kan slippe for høreværn helt ( her går jeg ikke på kompromis, jeg skyder ALDRIG uden høreværn og skydebriller….det er til gengæld ikke særligt klassisk, faktisk så moderne, at det ikke er slået rigtigt igennem endnu :blink: )
En lyddæmper tager en stor del af braget og rekylen, overlydsknaldet fra kuglen tager den ikke. Jeg skyder altid med dæmper og høreværn på banen. På jagt kun dæmper, men som du selv er inde på ift mængden af ammunition, så er det et meget begrænset antal skud der skydes på jagt...

Hvad er forskellen på en base til kikkert og rail, jeg bryder mig ikke om udseendet af en rail men det kunne være den var så smart at det overgår min fimsede vintage stil :oops:
Jeg er ikke helt sikker på hvad du spørger om her?
Ved indskydning og træning bruger man vel fuldkappet ammunition, men når man så føler sig klar, skydes den vel ind med jagt ammunition ? en æske indeholder typisk 20 patroner, hvis man så skyder ind med eks. 3x3 serier med jagt amu, og så skydes der måske 3 skud på en bukkejagt. Året efter skal der trænes med fuldkap. og indskydes igen, der bliver ikke til mange skud i en æske der reelt bliver brugt “rigtigt” og kan man så ikke have flere slags ammunition eks. en slags til klovbærende og en til mindre vildt eller hvordan foregår det ?
eller køber man 10 æsker af gangen med samme lot, og bruger dem til alt vildt ?
kan man så notere sig hvor mange klik på kikkerten der er forskel med fuldkap. og jagt amu, hvis man skal træne, og der ved så nøjes med 3 test skud med jagt amu. Jeg håber bare lidt af det giver mening. :biggrin:
Jeg indskyder med træningsammunition.

Så indskyder jeg med min jagtammunition (hvis det ikke er den samme, det er det til nogen af mine rifler) og hodler styr på (og skriver ned) hvor meget jeg skal klikker fra den ene til den anden.

Jeg går på skydebanen ofte, så jeg skyder ikke som sådan ind en gang om året... Jeg futter på skydebanen og skyder så ofte jeg kan slippe afsted med det.

Men jeg kontrolskyder mit jagtammunition i hvertfald hvert halve år og altid hvis jeg har lavet ændringer på min opsætning.

Håber det gav svar på lidt af det du spurgte om :-)
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
308 W
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3590
Tilmeldt: 7. maj 2011, 20:27
Interesser: Jagt & Hundetræning
Geografisk sted: Midt/Vestjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 301 times

Re: Overvejer riffeljagt, men har lige et par spørgsmål

Indlæg af 308 W » 18. mar 2020, 17:32

Det var godt nok mange spørgsmål 😂

Klassisk jagt riffel, gerne fuldskæftet.

Helt sikkert en Sako AII også kendt som Sako L579. Den har hængslet magasin hvilket jeg er stor fan af. Du kan finde mange fine eksemplarer omkring 5-7000 kr.

Rekylen er nok meget lig en s/s.

Nej, alle bruger ikke lyddæmper, men mange gør.

Ja, der kan godt gå lidt ammo til spilde hvis man kan kalde det sådan.
Ofte rammer fmj og jagt ammo i samme område, inde for få cm, så nøjes jeg med at den er indskudt med jagt ammo.

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: Overvejer riffeljagt, men har lige et par spørgsmål

Indlæg af Langenge » 18. mar 2020, 17:45

Ved ikke om du kan finde noget gammelt klassisk med fuldskæfte i 308, og ved heller ikke om lyddæmper ikke kan gå hen og blive et pladsproblem på fuldskæfte. Men det kommer der nok meget mere om.
Personligt har jeg ikke noget problem med at undvære lyddæmper på jagt, da det er ret få skud jeg skyder på jagt.

Med hensyn til det med indskydning og træningsammo og jagtammo, så gør jeg følgende (hvis jeg ikke bruger samme ammo til begge dele):
Jeg ofrer de lidt dyrere jagtbønner og får skudt godt ind med jagtammo. Så skyder jeg et par gode serier med træningsammo, og ser hvor de rammer i forhold til. Det tager jeg et billede af (både inde i hovedet og rent praktisk med telefonen)
Så træner jeg med min træningsammo, og sigter lige på, og er super tilfreds, hvis de rammer samme sted hver gang, bare de rammer samme sted som på billedet (der altså ikke behøver at være plet, som jagtammo) En gang imellem tager jeg en af de dyre jagtbønner og plaffer af, og ser om den stadig rammer plet, og så fortsætter jeg træning med træningsammo.
Håber det var forståeligt.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Greyberd63
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2106
Tilmeldt: 17. aug 2017, 19:14
Interesser: Westernskydning og genladning
Geografisk sted: hovedstadsområdet
Has thanked: 474 times
Been thanked: 312 times

Re: Overvejer riffeljagt, men har lige et par spørgsmål

Indlæg af Greyberd63 » 18. mar 2020, 17:53

Hvad med en mauser 96 i 6.5x55 smuk velskydende, hvis den ikke er for slidt, ville nok have gavn af et aftrækker job, men også billig i indkøb

Billede

Mvh
Grey

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Overvejer riffeljagt, men har lige et par spørgsmål

Indlæg af Kleth » 18. mar 2020, 19:24

+1 til .308Win - Køb en rimelig ny en med ret skæfte og mininimum 50cm pibe, så bliver den følte rekyl mindre udpræget; især med lyddæmper på.

Jeg skyder nærmest altid med lyddæmper. På banen anvender jeg ALTID høreværn, men på jagt kun når jeg ikke har en skyder med lyddæmper på.

M.h.t. ammunition, så til træning køb flere forskellige pakker og når der er en som er tilfredsstillende, så køb stort ind. Der kan være stor forskel på ammunitionen i en given riffel. Når du køber riffelpakke, så prøv evt at få butikken til at lægge et par æsker træningsammo i pakken som rabat.
Til jagt, så aftal med forhandleren at du f.eks. køber 3 pakker fra samme LOT# og kan returnere de 2 hvis de ikke spiller i din riffel.
Til .308Win ville jeg gå efter noget 165-168gr eller 185gr Lapua Mega som jagtammo. Skal det være blyfri er noget 150gr et glimrende valg, hvis pibens twistrate ikke kan bære 165-170gr blyfri. Blyfri projektiler er længere og kræver derfor mere rotation for at blive stabiliseret en tilsvarende konventionelle blyholdige projektiler - altså hurtigere twist-rate.

Skulle jeg give et råd, så er det at købe fornuftigt uden at over- investere eller -tænke og så blive klogere på hvad du vil have fremadrettet igennem praktisk anvendelse. Flere jeg kender er ret hurtigt gået fra et til et andet fordi de fandt ud af noget de hellere ville have, men oprindeligt ikke havde forudsætningerne for at identificere det behov.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Wannabe
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 89
Tilmeldt: 23. nov 2016, 07:36
Interesser: Hagljagt
Geografisk sted: Høj fyn
Has thanked: 4 times
Been thanked: 47 times

Re: Overvejer riffeljagt, men har lige et par spørgsmål

Indlæg af Wannabe » 18. mar 2020, 19:48

Tak for svar, det begynder og give mening :smile:

Jeg har set op til flere 308W fuldskæftet i Gul & Gratis de er meget fine :biggrin:

Jeg har lige set nogle test på youtube hvor meget en lyddæmper giver på lang afstande, og umiddelbart ser det ud til at det kun er for ens egen skyld eller rekyl...men lyddæmper på en fuldskæftet det spiller slet ik' :fun:

Brugeravatar
Bullitt
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 232
Tilmeldt: 6. feb 2018, 18:53
Interesser: Jagt, hunde og køretøjer
Geografisk sted: Storkbh.
Been thanked: 54 times

Re: Overvejer riffeljagt, men har lige et par spørgsmål

Indlæg af Bullitt » 18. mar 2020, 20:22

Jeg er helt enig i din betragtning omkring fuldskæftede rifler og lyddæmpere. Hvis en riffel med lyddæmper skal se bare nogenlunde ud, så skal den have afkortet piben til en passende længde. Da jeg første gang så en jagtriffel med lyddæmper, hvor piben ikke var kortet af, fik jeg nærmest et chock. Jeg har selv været gennem hele processen, og synes selv, at min gamle Remington 700 Mountain nogenlunde kunne bære en lyddæmpermontering i kombination med en pibeafkortning. Fordelene ved min operation er imidlertid til at tage at føle på: Bedre balance, mindre rekyl og lyddæmpning.

Selve det at skyde med riflede våben af både den ene og anden art har aldrig sagt mig det store. Det er mere spændingen ved pürch der trækker, men pürch kræver til gengæld ofte det rette terræn. Det at sidde i en stige har aldrig rigtig været mig, selv om jeg har prøvet det adskillige gange. Vi har mange stiger på vores jagt, men vi gider ikke sidde i dem, selv om vi har godt med råvildt. Man kan alliere sig med et vildtkamera, hvis man har langt til sin jagt, og ikke ønsker at bruge for mange timer på at finde ud af, om der er noget at komme efter ud over naturoplevelsen.

Det er og bliver hundenes arbejde, der skaber den fine jagtoplevelse for mig, men derfor skal man da som jæger have en riffel. Du må aldrig gå ned på udstyr :blink:

Venlig hilsen Bullitt
Senest rettet af Bullitt 18. mar 2020, 20:34, rettet i alt 2 gange.

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 304 times
Been thanked: 616 times

Re: Overvejer riffeljagt, men har lige et par spørgsmål

Indlæg af FrederikF » 18. mar 2020, 20:25

Sako er et godt bud på en riffel.
Skal det være klassisk så er en mauser m98 the shit.
Jeg har selv flere - deriblandt min første riffel.
En fuldskæftet ombygget militærriffel mauser m98.
Med 50 cm pibe, ret fuldskæfte. Og 4x i einhack.
Den kostede 1500kr i 1989. Den skyder 5 skud i bunden på en ølflaske. Er “moderniseret med et timneyaftræk og sidesikring. Vejer uden kikkert omkring 2,9kg.
Kaliberet er 8x57is - det er mindst lige så godt som 308win.
Setupet er relativt rekyltungt, man bliver træt efter mange skud på banen. Men den er super på hjortebanen).
Et sådant sæt kam vel erhverves for omkring 1500kr i 2020 alt afhængig af hvad der sidder på af kikkert.
Mvh Frederik

Wannabe
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 89
Tilmeldt: 23. nov 2016, 07:36
Interesser: Hagljagt
Geografisk sted: Høj fyn
Has thanked: 4 times
Been thanked: 47 times

Re: Overvejer riffeljagt, men har lige et par spørgsmål

Indlæg af Wannabe » 18. mar 2020, 20:39

Tak for svar

Jeg glemte og forklare hvad jeg mente med Basse vs Rail jeg har nok misforstået det, med det er sådan 2 sjovere her jeg snakker om :

https://www.iversen-import.dk/picatinny ... ka-T3.html

https://www.iversen-import.dk/weaver-al ... nr-36.html

Hvad kan den ene frem for den anden ?

Brugeravatar
308 W
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3590
Tilmeldt: 7. maj 2011, 20:27
Interesser: Jagt & Hundetræning
Geografisk sted: Midt/Vestjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 301 times

Re: Overvejer riffeljagt, men har lige et par spørgsmål

Indlæg af 308 W » 18. mar 2020, 20:45

Waever og picatinny er tæt på ens, den ene er længere end den anden..

Jeg bruger baser på min sako fremfor en picatinny rail pga udseende og rail er lidt i vejen for at fylde magasinet.
IMG_20200318_211614_resize_27.jpg
Sako opti lock baser
IMG_20200318_211614_resize_27.jpg (51.63 KiB) Vist 9400 gange

Bjarne41
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 608
Tilmeldt: 18. nov 2019, 13:06
Interesser: jagt - historie
Geografisk sted: midtjylland
Has thanked: 63 times
Been thanked: 82 times

Re: Overvejer riffeljagt, men har lige et par spørgsmål

Indlæg af Bjarne41 » 19. mar 2020, 21:07

Der findes jo frontmonteret dæmper, som kan anvendes på en del rifler, som indeholder meget skæfte

https://sie-hunting.com/produkter/1192- ... d-kalibre/
https://vaabensmeden.dk/jagt/lyddaemper ... yddaemper/

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Overvejer riffeljagt, men har lige et par spørgsmål

Indlæg af PSindrup » 20. mar 2020, 07:35

Wannabe skrev:
18. mar 2020, 19:48
Tak for svar, det begynder og give mening :smile:
Jeg har set op til flere 308W fuldskæftet i Gul & Gratis de er meget fine :biggrin:
Hvorfor er du så hooked (låst fast) på 308W?

Der findes også mange gamle klassiske 6,5x55 til salg for næsten ingen penge.

Jeg købte en gammel Husquarna 6,5x55 med en fed kikkert for 3200,- og den skyder fremragende.

Peter

Brugeravatar
308 W
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3590
Tilmeldt: 7. maj 2011, 20:27
Interesser: Jagt & Hundetræning
Geografisk sted: Midt/Vestjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 301 times

Re: Overvejer riffeljagt, men har lige et par spørgsmål

Indlæg af 308 W » 20. mar 2020, 07:55

PSindrup skrev:
20. mar 2020, 07:35
Wannabe skrev:
18. mar 2020, 19:48
Tak for svar, det begynder og give mening :smile:
Jeg har set op til flere 308W fuldskæftet i Gul & Gratis de er meget fine :biggrin:
Hvorfor er du så hooked (låst fast) på 308W?

Der findes også mange gamle klassiske 6,5x55 til salg for næsten ingen penge.

Jeg købte en gammel Husquarna 6,5x55 med en fed kikkert for 3200,- og den skyder fremragende.

Peter
Der er ikke så meget fremtid i en 6,5x55 hvis der kommer et bly forbud og kravet om E100 joule ikke bliver ændret.

Der findes ikke enkelte små virksomheder der laver diverse legeringer der lige kan kravle over kravet.

Det er vist kun 6,5 ejerne der synger om hvor mange elge den har nedlagt :neutral:

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Overvejer riffeljagt, men har lige et par spørgsmål

Indlæg af Kleth » 20. mar 2020, 08:03

308 W skrev:
20. mar 2020, 07:55
Der findes ikke enkelte små virksomheder der laver diverse legeringer der lige kan kravle over kravet.
Du mener vel "kun" enkelte . . . . :razz:
En 6,5x55 der med 139gr skal levere E100=2700J med blyfri har jeg kun set et firma der tilbyder og de skriver ikke noget om deres test-pibe! Så hvis de ikke er ladt med tryllepulver (eller noget ala det "superperformance" som Hornady anvender) så har jeg også ret svært ved at se at 6,5x55 kan leve op til det nuværende lovkrav om E100 til <10g projektiler hvis der kommer et blyforbud uden at kravene til projektilvægt og anslagsenergi også ændres.
Muligvis dukker der noget ala Barnes MRX op, hvor der anvendes en tung kerne omgivet af kobber/messing/tombak så projektilvægten kan komme over 10g, men det gavner antageligvis ikke ammunitionsprisen.
Senest rettet af Kleth 20. mar 2020, 08:05, rettet i alt 1 gang.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Wannabe
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 89
Tilmeldt: 23. nov 2016, 07:36
Interesser: Hagljagt
Geografisk sted: Høj fyn
Has thanked: 4 times
Been thanked: 47 times

Re: Overvejer riffeljagt, men har lige et par spørgsmål

Indlæg af Wannabe » 20. mar 2020, 08:04

Jeg er bestemt ikke låst fast på 308W, jeg kan bare se det anbefales alle steder, jeg har også overvejet 3006, men der skal der nok dæmper på, jeg har hørt fra flere, at den kan være led.
Jeg har også læst om 8x57 JS, den lyder også til at være god, men lidt dyre og svære og få amu til.
Den eneste “rigtige” riffel jeg har prøvet, er en baneriffel 6.5x55, rekylen var dejlig blid, og havde det ikke været for blyfri fremtiden ville jeg købe en Carl Gustav, 6.5x55 som der er masser tilsalg af, til små penge :smile:
Senest rettet af Wannabe 20. mar 2020, 08:06, rettet i alt 2 gange.

Brugeravatar
308 W
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3590
Tilmeldt: 7. maj 2011, 20:27
Interesser: Jagt & Hundetræning
Geografisk sted: Midt/Vestjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 301 times

Re: Overvejer riffeljagt, men har lige et par spørgsmål

Indlæg af 308 W » 20. mar 2020, 08:05

Kleth skrev:
20. mar 2020, 08:03
308 W skrev:
20. mar 2020, 07:55
Der findes ikke enkelte små virksomheder der laver diverse legeringer der lige kan kravle over kravet.
Du mener vel "kun" enkelte . . . . :razz:
En 6,5x55 der med 139gr skal levere E100=2700J med blyfri har jeg kun set et firma der tilbyder og de skriver ikke noget om deres test-pibe! Så hvis de ikke er ladt med tryllepulver (eller noget ala det "superperformance" som Hornady anvender) så har jeg også ret svært ved at se at 6,5x55 kan leve op til det nuværende lovkrav om E100 til <10g projektiler hvis der kommer et blyforbud uden at kravene til projektilvægt og anslagsenergi også ændres.
Selvfølgelig :neutral: taste fejl :oops:

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Overvejer riffeljagt, men har lige et par spørgsmål

Indlæg af Kleth » 20. mar 2020, 08:11

Wannabe skrev:
20. mar 2020, 08:04
jeg har også overvejet 3006, men der skal der nok dæmper på, jeg har hørt fra flere, at den kanvære led.
.30.06Spr kan være led! Men hvis piben ikke saves ned under 50-55cm, riflen har ret skæfte og den udelukkende anvendes med lyddæmper eller mundingsbremse på, så synes jeg ikke rekylen er slemt men jeg har oplevet en del på skydebanen der havde udfordringer med kaliberen.
Man kan også vælge at skyde med 150gr projektiler i .30.06Spr, det gavner også oplevelsen af rekyl i forhold til eks. 180gr projektiler.
Men IMHO er .308Win et bedre valg især hvis man ikke bryder sig om rekyl og skulle være nødsaget til at skyde uden mundingsbremse eller lyddæmper.

Og så bør man overveje om man foretrækker at ligge ned, sidde eller stå når man træner og skyder ind, for .30-06Spr virker lidt mere kontant når man ligger ned :giggle:
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Overvejer riffeljagt, men har lige et par spørgsmål

Indlæg af PSindrup » 20. mar 2020, 08:22

308 W skrev:
20. mar 2020, 07:55
PSindrup skrev:
20. mar 2020, 07:35
Wannabe skrev:
18. mar 2020, 19:48
Tak for svar, det begynder og give mening :smile:
Jeg har set op til flere 308W fuldskæftet i Gul & Gratis de er meget fine :biggrin:
Hvorfor er du så hooked (låst fast) på 308W?

Der findes også mange gamle klassiske 6,5x55 til salg for næsten ingen penge.

Jeg købte en gammel Husquarna 6,5x55 med en fed kikkert for 3200,- og den skyder fremragende.

Peter
Der er ikke så meget fremtid i en 6,5x55 hvis der kommer et bly forbud og kravet om E100 joule ikke bliver ændret.

Der findes ikke enkelte små virksomheder der laver diverse legeringer der lige kan kravle over kravet.

Det er vist kun 6,5 ejerne der synger om hvor mange elge den har nedlagt :neutral:
Jeg syntes ikke at man som nyjæger skal købe sin første riffel ud fra hvad der kan komme af forbud og begrænsninger i fremtiden. Noget vi ikke ved noget om i dag.

Og dernæst så er det jo nok heller ikke ret mange nyjægere der kommer på elgjagt i Sverige som det første.

Jeg er på ingen måde 6,5x55 "religiøs", men du kan komme rigtigt billigt I gang, rekylet er ikke skræmmende og træningsammunitionen er til at betale.

Peter

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Overvejer riffeljagt, men har lige et par spørgsmål

Indlæg af PSindrup » 20. mar 2020, 08:26

Wannabe skrev:
20. mar 2020, 08:04
Jeg er bestemt ikke låst fast på 308W, jeg kan bare se det anbefales alle steder, jeg har også overvejet 3006, men der skal der nok dæmper på, jeg har hørt fra flere, at den kan være led.
Jeg har også læst om 8x57 JS, den lyder også til at være god, men lidt dyre og svære og få amu til.
Den eneste “rigtige” riffel jeg har prøvet, er en baneriffel 6.5x55, rekylen var dejlig blid, og havde det ikke været for blyfri fremtiden ville jeg købe en Carl Gustav, 6.5x55 som der er masser tilsalg af, til små penge :smile:
Jeg siger det lige direkte til dig også. :twisted:

Jeg syntes det er helt gak at købe sin første riffel ud fra et forbud som kan komme, og hvis det kommer, måske kommer mange år ude i fremtiden

Køb dig en Carl Gustav, 6.5x55, skyd den synder og sammen (og du behøver heller ikke at ærgrer dig over at den får skræmmer), glæd dig over at træningsammo er til at betale, og smid den ud den dag blyforbuddet kommer - hvis det nogensinde kommer. :giggle:

Peter

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Overvejer riffeljagt, men har lige et par spørgsmål

Indlæg af Bofhenator » 20. mar 2020, 08:43

PSindrup skrev:
20. mar 2020, 08:26
Wannabe skrev:
20. mar 2020, 08:04
Jeg er bestemt ikke låst fast på 308W, jeg kan bare se det anbefales alle steder, jeg har også overvejet 3006, men der skal der nok dæmper på, jeg har hørt fra flere, at den kan være led.
Jeg har også læst om 8x57 JS, den lyder også til at være god, men lidt dyre og svære og få amu til.
Den eneste “rigtige” riffel jeg har prøvet, er en baneriffel 6.5x55, rekylen var dejlig blid, og havde det ikke været for blyfri fremtiden ville jeg købe en Carl Gustav, 6.5x55 som der er masser tilsalg af, til små penge :smile:
Jeg siger det lige direkte til dig også. :twisted:

Jeg syntes det er helt gak at købe sin første riffel ud fra et forbud som kan komme, og hvis det kommer, måske kommer mange år ude i fremtiden

Køb dig en Carl Gustav, 6.5x55, skyd den synder og sammen (og du behøver heller ikke at ærgrer dig over at den får skræmmer), glæd dig over at træningsammo er til at betale, og smid den ud den dag blyforbuddet kommer - hvis det nogensinde kommer. :giggle:

Peter
Og skulle det komme har jeg svært ved at forestille mig energikravene ikke også ændres så man stadig kan komme på elgjagt med sin 6,5x55.

Når det så er sagt kommer man ikke galt afsted med hverken 308W eller 6,5x55 og begge dele kan findes billigt og lækkert på brugtmarkedet :-)
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Wannabe
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 89
Tilmeldt: 23. nov 2016, 07:36
Interesser: Hagljagt
Geografisk sted: Høj fyn
Has thanked: 4 times
Been thanked: 47 times

Re: Overvejer riffeljagt, men har lige et par spørgsmål

Indlæg af Wannabe » 20. mar 2020, 09:08

Tak for jeres indput :smile:

Jeg tænker, at det nok alligevel kun bliver råvildt, ræv, måske en gås, den kommer i brug til, så jeg vil genoverveje den 6.5x55
og man må vel godt købe en kraftigere senere hvis behovet opstår :biggrin:

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Overvejer riffeljagt, men har lige et par spørgsmål

Indlæg af PSindrup » 20. mar 2020, 09:36

Wannabe skrev:
20. mar 2020, 09:08
Tak for jeres indput :smile:

Jeg tænker, at det nok alligevel kun bliver råvildt, ræv, måske en gås, den kommer i brug til, så jeg vil genoverveje den 6.5x55
og man må vel godt købe en kraftigere senere hvis behovet opstår :biggrin:
De fleste (tossede) jægere siger at der altid er plads til en riffel mere I våbenskabet. :giggle: :razz:

Spøg til side.
Det vigtigste er at du kommer i gang, og det skal helst være med en riffel hvor du kan holde ud at skyde en del på skydebanen - for der skal du bruge en del tid og afgive en del skud - og hvor ammo. er til at betale.

Held og lykke med jagten (på riflen) og meld tilbage når du har besluttet dig. :thumbup:

Peter

Kortmentyk
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 729
Tilmeldt: 5. dec 2016, 06:35
Interesser: Riffeljagt, hjemmeladning
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 97 times
Been thanked: 286 times

Re: Overvejer riffeljagt, men har lige et par spørgsmål

Indlæg af Kortmentyk » 20. mar 2020, 09:52

For 10 år siden var vi også bekymret over det kommende forbud mod bly i riffelkugler.....

Med den erfaring han har, og det behov han beskriver er jeg 100% sikker på at 6,5x55 er vejen til succes for ham.

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Overvejer riffeljagt, men har lige et par spørgsmål

Indlæg af Kleth » 20. mar 2020, 10:06

Ikke at det skal komme ud i en religionskrig og rent rekylmæssigt synes jeg ikke der er nogen væsentlig forskel i rekyl især, hvis man ikke korter piben på .308Win ned. Hvis man sammenligner en .308Win med 45-50cm pibe med en 6,5x55 med 60cm pibe vil det hurtigt blive ret meget i den lange pibes favør. Min Sako 85 med 60cm varmint pibe har væsentligt mindre oplevet rekyl end min Bergera BA13 med 50cm pibe eller min Tikka 55 med 45cm pibe. Efter der ikke er tilskud til 6,5x55 ammo længere, så er der heller ikke længere en væsentlig forskel i ammunitionspriser.

Det korte og det lange er: Køb den riffel som tiltaler dig bedst; der er en del kvalitetsrifler i 6,5x55 til yderst fair priser og man kan købe nye glimrende rifler i .308Win uden at sprænge pengetanken. For mig er det vigtigt med en brugt riffel at den har et godt aftræk, så jeg ikke skal døje med kryb, slæb og knas eller tungt aftræk
- Nogle af de gamle/tidligere militærrifler trænger ofte til et "triggerjob" som man selv kan udføre eller få en bøssemager til, men det er hurtigt en god investering
- Alternativt udskifte aftrækket med et aftermarket aftræk fra Timney o.a.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Besvar