Kaliber til bjergjagt?

Her kan du primært finde indlæg, hvor ligestillede har søgt hjælp til valg af jagtvåben og/eller kaliber.
Inden du selv opretter et indlæg og stiller spørgsmål så tag et kig rundt i eksisterende indlæg og se om ikke svaret allerede findes.
DKhunter
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 25
Tilmeldt: 1. apr 2019, 14:01
Interesser: Jagt, skydning, hagl og riffel
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 27 times
Been thanked: 3 times

Kaliber til bjergjagt?

Indlæg af DKhunter » 3. jan 2020, 13:24

Jeg har kastet mig ud i udfordringerne mht. bjergjagt, jeg er dog som mange andre havnet i det evige dilemma, hvilken kaliber? - med fare for at starte en religionskrig om bedste kaliber til mellemdistance, søger jeg derfor råd og vejledning, samt erfaringer.

I mine overvejelser er 270 WSM, 30-06, eller 300 Win Mag.... men tænkte at der garanteret var nogen herinde der havde erfaring med disse kalibre og deres anvendelse i bjergområder på skudafstande op til 500 m. Målet med jagten vil være gængse arter af får/geder som typisk jages i bjerge.

Jeg skyder selv med .308 og tidligere med .338, jeg har derfor ingen erfaring med de tre ovenstående kalibre i praktisk jagt, kun fra skydebanen. Jeg ville derfor høre erfaringer og plus/minusser ved de tre ovenstående kalibre, hvis en helt fjerde kaliber er anbefalelsesværdig, uden at ruinere mig, så er jeg selvfølgelig åben overfor anbefalinger.

På forhånd tak.
Senest rettet af DKhunter 3. jan 2020, 14:27, rettet i alt 2 gange.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Kaliber til bjergjagt?

Indlæg af C-X » 3. jan 2020, 13:43

Det er måske værd at gøre overvejelser om riffeltype, vægt (som ofte er et meget afgørende emne i disciplinen) og hvad du vil nedlægge, samt på hvilke afstande.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Re: Kaliber til bjergjagt?

Indlæg af Sierra13 » 3. jan 2020, 14:00

Noget der er lovligt til det du vil nedlægge i det pågældende land.

Og så ellers få godt styr på de ballistiske egenskaber af det du skyder med.

en .270 WSM, NORMA ORYX 150 GR har et drop på godt 80-90 cm på 400 meter (indskydning 100)
.308 WINCHESTER, SWIFT A-FRAME 165 GR har et drop på ca 110-120 cm på 400 meter (indskyding 100)

Så det er langt vigtigere at vælge en riffel du kender godt, en ladning du kender, også på de lange afstande og hvordan den drifter i vinden.

Det er ikke de 20-30 cm der gør den store forskel. Men det at vide du har et samlet drop på cirka 1 meter. For har du styr på det samlede drop, ved du også du skal indregne den sidste lille difference.
Og også vinden som ved blot 7 m/s sidevind 90 grader. vil du have en afdrift på 80-100cm alt efter hvilke af de to der er tale om.



EDIT: er det fordi du er kaliber liderlighed og blot vil have en ny skyder, så er det en helt anden snak og super legitim grund, hvis du har økonomien :giggle:

3006 og 300 winmag, benytter jo begge .30 cal projektiler, som er nemme at skaffe, begge kalibre er udbredt og velanset. Nogle lande går lidt op i kuglediameteren hvor disse to har fordelen over 270wsm, men 270wsm holder sig på/over de 7mm som er begyndt at blive en gylden guideline flere steder, hvor det er afgørende for om kalibren må bruges på de helt større stykker vildt
Senest rettet af Sierra13 3. jan 2020, 14:06, rettet i alt 1 gang.

Kortmentyk
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 729
Tilmeldt: 5. dec 2016, 06:35
Interesser: Riffeljagt, hjemmeladning
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 97 times
Been thanked: 286 times

Re: Kaliber til bjergjagt?

Indlæg af Kortmentyk » 3. jan 2020, 14:04

Brug din 308'er og brug energien og pengene på at træne ballistik og lange skud.

DKhunter
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 25
Tilmeldt: 1. apr 2019, 14:01
Interesser: Jagt, skydning, hagl og riffel
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 27 times
Been thanked: 3 times

Re: Kaliber til bjergjagt?

Indlæg af DKhunter » 3. jan 2020, 14:19

C-X skrev:
3. jan 2020, 13:43
Det er måske værd at gøre overvejelser om riffeltype, vægt (som ofte er et meget afgørende emne i disciplinen) og hvad du vil nedlægge, samt på hvilke afstande.
Tak for input, det er ikke riffeltypen jeg søger råd og vejledning til, men kalibre jeg ikke har erfaring med, tak for at gøre opmærksom på den manglende afstand i opslaget, det er nu rettet :rock:

DKhunter
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 25
Tilmeldt: 1. apr 2019, 14:01
Interesser: Jagt, skydning, hagl og riffel
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 27 times
Been thanked: 3 times

Re: Kaliber til bjergjagt?

Indlæg af DKhunter » 3. jan 2020, 14:20

Kortmentyk skrev:
3. jan 2020, 14:04
Brug din 308'er og brug energien og pengene på at træne ballistik og lange skud.
Tak for dit input, men det er ikke aktuelt med .308.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Kaliber til bjergjagt?

Indlæg af C-X » 3. jan 2020, 14:24

Altså, nogle jægere benytter kalibre der er velegnede i kipplauf rifler, netop for at spare mest mulig vægt. :blink:
Det er tungt nok at slæbe en riffel, men at klatre med dem, er en helt anden anstrengelse, med mindre man naturligvis er super fit og kan lide udfordringen.

Vi blev heller ikke klogere på, hvad der skulle være målet for jagten, som kunne afgøre kaliberen, eller om vægten på systemet betyder noget, hvilket igen har noget at sige om rekylen, ved givne kalibre.

Der er også lige spørgsmålet om, hvor hvad økonomien er i projektet, da det hurtigt stikker af.

Og, det er ikke for sjov, men har du overvejet en 6,5x55 ?
Senest rettet af C-X 3. jan 2020, 14:27, rettet i alt 1 gang.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

DKhunter
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 25
Tilmeldt: 1. apr 2019, 14:01
Interesser: Jagt, skydning, hagl og riffel
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 27 times
Been thanked: 3 times

Re: Kaliber til bjergjagt?

Indlæg af DKhunter » 3. jan 2020, 14:25

Morten273 skrev:
3. jan 2020, 14:00
Noget der er lovligt til det du vil nedlægge i det pågældende land.

Og så ellers få godt styr på de ballistiske egenskaber af det du skyder med.

en .270 WSM, NORMA ORYX 150 GR har et drop på godt 80-90 cm på 400 meter (indskydning 100)
.308 WINCHESTER, SWIFT A-FRAME 165 GR har et drop på ca 110-120 cm på 400 meter (indskyding 100)

Så det er langt vigtigere at vælge en riffel du kender godt, en ladning du kender, også på de lange afstande og hvordan den drifter i vinden.

Det er ikke de 20-30 cm der gør den store forskel. Men det at vide du har et samlet drop på cirka 1 meter. For har du styr på det samlede drop, ved du også du skal indregne den sidste lille difference.
Og også vinden som ved blot 7 m/s sidevind 90 grader. vil du have en afdrift på 80-100cm alt efter hvilke af de to der er tale om.



EDIT: er det fordi du er kaliber liderlighed og blot vil have en ny skyder, så er det en helt anden snak og super legitim grund, hvis du har økonomien :giggle:

3006 og 300 winmag, benytter jo begge .30 cal projektiler, som er nemme at skaffe, begge kalibre er udbredt og velanset. Nogle lande går lidt op i kuglediameteren hvor disse to har fordelen over 270wsm, men 270wsm holder sig på/over de 7mm som er begyndt at blive en gylden guideline flere steder, hvor det er afgørende for om kalibren må bruges på de helt større stykker vildt
Tænker at anvendelse lovlig riffel kaliber implicit giver sig selv? Det er nok en kombination af flere ting, men primært fordi jeg gerne vil anvende noget der leverer mere energi ved træf end .308. Og så synes jeg det er fantastisk fedt at kunne levere et langt skud som med sikkerhed forender dyret korrekt. Af samme årsag har jeg fravalgt .338, da det det vil koste mig en formue, som jeg ikke har til ammunition, at lære en ny riffel at kende på de forskellige afstande med den kaliber.

DKhunter
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 25
Tilmeldt: 1. apr 2019, 14:01
Interesser: Jagt, skydning, hagl og riffel
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 27 times
Been thanked: 3 times

Re: Kaliber til bjergjagt?

Indlæg af DKhunter » 3. jan 2020, 14:37

C-X skrev:
3. jan 2020, 14:24
Altså, nogle jægere benytter kalibre der er velegnede i kipplauf rifler, netop for at spare mest mulig vægt. :blink:
Det er tungt nok at slæbe en riffel, men at klatre med dem, er en helt anden anstrengelse, med mindre man naturligvis er super fit og kan lide udfordringen.

Vi blev heller ikke klogere på, hvad der skulle være målet for jagten, som kunne afgøre kaliberen, eller om vægten på systemet betyder noget, hvilket igen har noget at sige om rekylen, ved givne kalibre.

Der er også lige spørgsmålet om, hvor hvad økonomien er i projektet, da det hurtigt stikker af.

Og, det er ikke for sjov, men har du overvejet en 6,5x55 ?
Jeg er super fit og søger netop udfordringen :rock: Målet for jagten vil være får/geder som typisk findes på bjergjagt. Vægten betyder ikke så meget, det er mere hensynet til kaliberen. Økonomien er selvfølgelig ikke ubegrænset, men budgettet er ret pænt, så der er nogle muligheder at lege med.

Hvad angår 6,5X55, så har jeg kunne læse mig frem til, og de personer jeg har talt med, så er ballistikken for kuglen virkelig god, og den er klart et godt valg til langdistance skydning, men anslagsenergien der kan leveres er ikke så høj som de nævnte kalibre, for jo, den har været i mine overvejelser, men er blevet skudt lidt til hjørnet, noget du har erfaringer med? Ved godt den bliver anvendt til elg osv. men anslagsenergi på de længere distancer?

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Kaliber til bjergjagt?

Indlæg af C-X » 3. jan 2020, 14:48

Jeg synes du skal sætte dig ned og lege med nogle ballistiske beregnere, vælge nogle repræsentative kugler og dertilhørende hastigheder og så studere hvad energien er, ude på 500 meter. Her vender bøtten ofte, hvor f.eks. 6,5x55 outperformer .308 Win., trods forspring til sidstnævnte på tæt hold. Leg også med vindafdrift, for selvom du helst skal vurdere korrekt, er det bedre at have lidt råderum at gøre godt med.

Personligt skyder jeg ikke langdistance, da jeg hverken har grejet eller noget egentlig behov, sådan lige pt., men jeg skyder da med nogen der gør. :smile:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Re: Kaliber til bjergjagt?

Indlæg af Sierra13 » 3. jan 2020, 14:49

DKhunter skrev:
3. jan 2020, 14:25
Morten273 skrev:
3. jan 2020, 14:00
Noget der er lovligt til det du vil nedlægge i det pågældende land.

Og så ellers få godt styr på de ballistiske egenskaber af det du skyder med.

en .270 WSM, NORMA ORYX 150 GR har et drop på godt 80-90 cm på 400 meter (indskydning 100)
.308 WINCHESTER, SWIFT A-FRAME 165 GR har et drop på ca 110-120 cm på 400 meter (indskyding 100)

Så det er langt vigtigere at vælge en riffel du kender godt, en ladning du kender, også på de lange afstande og hvordan den drifter i vinden.

Det er ikke de 20-30 cm der gør den store forskel. Men det at vide du har et samlet drop på cirka 1 meter. For har du styr på det samlede drop, ved du også du skal indregne den sidste lille difference.
Og også vinden som ved blot 7 m/s sidevind 90 grader. vil du have en afdrift på 80-100cm alt efter hvilke af de to der er tale om.



EDIT: er det fordi du er kaliber liderlighed og blot vil have en ny skyder, så er det en helt anden snak og super legitim grund, hvis du har økonomien :giggle:

3006 og 300 winmag, benytter jo begge .30 cal projektiler, som er nemme at skaffe, begge kalibre er udbredt og velanset. Nogle lande går lidt op i kuglediameteren hvor disse to har fordelen over 270wsm, men 270wsm holder sig på/over de 7mm som er begyndt at blive en gylden guideline flere steder, hvor det er afgørende for om kalibren må bruges på de helt større stykker vildt
Tænker at anvendelse lovlig riffel kaliber implicit giver sig selv? Det er nok en kombination af flere ting, men primært fordi jeg gerne vil anvende noget der leverer mere energi ved træf end .308. Og så synes jeg det er fantastisk fedt at kunne levere et langt skud som med sikkerhed forender dyret korrekt. Af samme årsag har jeg fravalgt .338, da det det vil koste mig en formue, som jeg ikke har til ammunition, at lære en ny riffel at kende på de forskellige afstande med den kaliber.
Hvor meget energi vil du gerne leverer på hvilke afstande?
En 308win ligger på ca 1500 joule (165grain) på 400m
En 270 WSM ligger på ca 1850 joule (150grain) 400m
6,5x55 SE 1600 joule (140grain)
300 winmag ca 1800 joule (200 grain)
3006 ca 1700 joule (180grain)
338 LM ca 4000 joule (300 grain)
510 DTC 10.000+ joule (750grain)

Så vil du have energi, så skal du op i en kaliber hvor projektilerne har en hvis vægt.
Men det er ikke om du laver 1500 eller 1800 joule der er det afgørende, men at du har traf i killzone. Deraf jeg ligger op til, det er blot at vælge noget der er lovligt til pågældende vildt, i pågældende land. Og så lære at skyde med det setup, så det er muligt at ramme på de afstande du ønsker

Noget så kedeligt som feks 308, eller den endnu mere kedelige 6,5x55 slår rigtig fint ihjel. Og alfa omega er trods alt man rammer, heraf ser jeg fordelen i noget man kender utrolig godt, fremfor "blot" at have en stor kaliber, i et setup man måske ikke har fået samme mængde træning med


Udfra det du siger, kan jeg ikke se hvad der gør din 308 uegnet andet end det er kedeligt :blink:
Med det rigtige setup, så kan en 308win godt lave cirka 2000 joule på 400meter. Men så kræver det man lader selv. eller har en til at gøre det for sig

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7707
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Kaliber til bjergjagt?

Indlæg af T-REX » 3. jan 2020, 15:57

Med en 270WSM og Hornady med 145 grain ELD-X, der har du ca. 2400 Joule, på 400 meter. (Fabriksammoen går 945 m/s)
[Beregnet med Hornadys Standard Calculator i Metric Mode]
En 300 Win Mag med 200 grains ELD-X Hornady Fabriksammo, giver på 400 meter, med samme beregner, 2964 Joule.

Men husk på, at gætter du afstanden 50 meter forkert, på 400 meter, så rammer du 20-30 cm ved siden af.
Så HUSK afstandmåler og ballistisk Computer.

Jeg anbefaler Strelok Pro, som jeg selv har. Har også de billigere versioner, men skulle have købt Pro, fra starten af. :oops:

Kig også på 7mm Rem mag og 7mm WSM
338 Win Mag er heller ikke så slem, og har lidt mere energi, end 300 Win mag, hvis du vil op i en 230 grains ELD-X
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Kaliber til bjergjagt?

Indlæg af C-X » 3. jan 2020, 16:08

Bemærk at .270 ikke er en rigtig 7 mm, som er minimumskrav til nogle vildtarter, visse steder.

Jeg ville kigge mod 7 mm, hvis jeg manglede noget som en 6,5x55 ikke kunne give mig. Om det så skulle være 7 mm Rem. Mag., .280 Rem., 7 mm-08 Rem., 7 mm SAUM, måtte komme om an pengepungen...

Hvis mindre kunne gøre det, så kunne det være man lige skulle se tiden an og vente på sådan en her; https://nordisk-forum.dk/viewtopic.php?f=36&t=80363 :biggrin:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1699
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 398 times

Re: Kaliber til bjergjagt?

Indlæg af LJ » 3. jan 2020, 16:33

Kan du lade selv? Hvis nej, kender du nogen som kan lade til dig?
Hvilken .338 har du haft?

AI
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 246
Tilmeldt: 8. sep 2018, 22:03
Interesser: Riffelskydning
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 23 times

Re: Kaliber til bjergjagt?

Indlæg af AI » 3. jan 2020, 16:38

LJ skrev:
3. jan 2020, 16:33
Kan du lade selv? Hvis nej, kender du nogen som kan lade til dig?
Hvilken .338 har du haft?
:thumbup:
godt spørgsmål. At være genlader giver kæmpe fordele

DKhunter
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 25
Tilmeldt: 1. apr 2019, 14:01
Interesser: Jagt, skydning, hagl og riffel
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 27 times
Been thanked: 3 times

Re: Kaliber til bjergjagt?

Indlæg af DKhunter » 3. jan 2020, 16:49

LJ skrev:
3. jan 2020, 16:33
Kan du lade selv? Hvis nej, kender du nogen som kan lade til dig?
Hvilken .338 har du haft?
Nej jeg kan ikke selv lade, men kender nogen som kan gøre det for mig. Sako i .338

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Re: Kaliber til bjergjagt?

Indlæg af Sierra13 » 3. jan 2020, 16:51

JRexA skrev:
3. jan 2020, 15:57
Med en 270WSM og Hornady med 145 grain ELD-X, der har du ca. 2400 Joule, på 400 meter. (Fabriksammoen går 945 m/s)
[Beregnet med Hornadys Standard Calculator i Metric Mode]
En 300 Win Mag med 200 grains ELD-X Hornady Fabriksammo, giver på 400 meter, med samme beregner, 2964 Joule.

Men husk på, at gætter du afstanden 50 meter forkert, på 400 meter, så rammer du 20-30 cm ved siden af.
Så HUSK afstandmåler og ballistisk Computer.

Jeg anbefaler Strelok Pro, som jeg selv har. Har også de billigere versioner, men skulle have købt Pro, fra starten af. :oops:

Kig også på 7mm Rem mag og 7mm WSM
338 Win Mag er heller ikke så slem, og har lidt mere energi, end 300 Win mag, hvis du vil op i en 230 grains ELD-X
Du er ude i det helt rigtige, med at fiske de rigtige kugler.

Lang pibe, den rigtige LR kugle og evt en ladning med godt skub i.


Hornady/Berger/Sierra er nok ikke et dumt sted at kigge hen, uagtet kalibervalg.
Kan se en 190grain VLD i en lang 308 pibe, ligger helt oppe på 2250 joule, og et drop på cirka 1 meter :giggle:
Selvom man slet ikke behøves være fornuftig og fortsætte i 308 sporet :fun:

EDIT: for at se give lidt om hvor meget projektil/ladning osv betyder, så har en Lapua mega cirka 50% af energien ifht den VLD kugle

Brugeravatar
Topcat
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2073
Tilmeldt: 21. feb 2008, 12:45
Geografisk sted: Nordjylland.
Has thanked: 100 times
Been thanked: 109 times

Re: Kaliber til bjergjagt?

Indlæg af Topcat » 3. jan 2020, 17:08

Jeg kan huske at have læst en gang at man ved jagt i bjerge gerne foretrækker en kaliber der øger chancerne for et øjeblikkeligt drab uden flugtafstand, da man ellers nemt risikerer at vildtet forender er sted på bjerget hvor det ikke kan bjærges.
Demokrati er to ulve og et får der stemmer om hvad de skal spise til aftensmad.

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Re: Kaliber til bjergjagt?

Indlæg af Sierra13 » 3. jan 2020, 17:31

Topcat skrev:
3. jan 2020, 17:08
Jeg kan huske at have læst en gang at man ved jagt i bjerge gerne foretrækker en kaliber der øger chancerne for et øjeblikkeligt drab uden flugtafstand, da man ellers nemt risikerer at vildtet forender er sted på bjerget hvor det ikke kan bjærges.
Nu er jeg måske lidt fræk, men ifht til ting der sikrer en øjeblikkelig død, er der så ikke flere faktorer der er væsentligt vigtigere end størrelsen på den klump bly der flyver mod dyret? :smile:

Det der er vigtigt for øjeblikkelig død, i den forstand at vildtet ikke løber, er at du rammer CNS, altså hjerne/rygmarv.
en 6,5x55 der klipper CNS i stykker vil højst sandsynligt give langt kortere flugtafstand end en 338LM der klipper hjerte/lunger eller lignende hvor dyret afbløder.

Så det vigtigste må være skudplacering uagtet kaliber
Større kugle, prikker større huller, men en 6,5x55 der ekspanderer kraftigt, laver langt mere intern skade end en 8,6 der flyver igennem uden at fragmenterer.
Så næstvigtigst må være projektil der er egnet til opgaven.

Dernæst så er det rart med en større kugler, hvis man finder et tilsvarende ekspanderende projektil, vil det selvfølgelig lave mere skade.

Men ærligt, så tror jeg, træning og tilvænning til ens grej, en god kikkert med kliktårne, afstandsmåler, Kestrel vejr"computer", projektil-/ladningsvalg kommer langt førend valget af kaliber. Da de førstnævnte ting har direkte betydning for placering af skuddet. Når først man har alt det på plads, og man stadig føler man mangler de sidste procenter, så er der da selvfølgelig lidt at hente ved en grum kaliber

Brugeravatar
Topcat
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2073
Tilmeldt: 21. feb 2008, 12:45
Geografisk sted: Nordjylland.
Has thanked: 100 times
Been thanked: 109 times

Re: Kaliber til bjergjagt?

Indlæg af Topcat » 3. jan 2020, 17:35

Jo jeg gætter på at diameteren på projektilet er af mindre betydning end skudplacering, men som jeg husker artiklen var det lige så meget et spørgsmål om projektilvalg, ofte lettere kraftigt ekspanderende projektiler med høj hastighed, kontra tungere projektiler. Mener de specifikt nævnte 150grains projektiler fra 300WM med godt med knald på som eksempel.
Demokrati er to ulve og et får der stemmer om hvad de skal spise til aftensmad.

Kortmentyk
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 729
Tilmeldt: 5. dec 2016, 06:35
Interesser: Riffeljagt, hjemmeladning
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 97 times
Been thanked: 286 times

Re: Kaliber til bjergjagt?

Indlæg af Kortmentyk » 3. jan 2020, 17:36

Topcat skrev:
3. jan 2020, 17:08
Jeg kan huske at have læst en gang at man ved jagt i bjerge gerne foretrækker en kaliber der øger chancerne for et øjeblikkeligt drab uden flugtafstand, da man ellers nemt risikerer at vildtet forender er sted på bjerget hvor det ikke kan bjærges.
Og her er kugleplacering altså vigtigere end kaliber. Langt hellere en 6,5'er der knuser begge skuldre end en 300 wm i vommen.
Og husk på at for langt de fleste af os er rekylen ikke just fremmende for præcisionen.

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Kaliber til bjergjagt?

Indlæg af PSindrup » 3. jan 2020, 18:03

C-X skrev:
3. jan 2020, 14:24
Og, det er ikke for sjov, men har du overvejet en 6,5x55 ?
Duer den overhovedet til langdistanceskydning?

Jeg har kun meget begrænset erfaring med min egen fra skydebanen, men så vidt jeg har kunne se, så falder min ca. 27 cm. på 200 meter i forhold til 100 meter med Norma træningsammunition.

Er jeg helt galt på den? :???:

Peter

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1699
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 398 times

Re: Kaliber til bjergjagt?

Indlæg af LJ » 3. jan 2020, 18:11

DKhunter skrev:
3. jan 2020, 16:49
LJ skrev:
3. jan 2020, 16:33
Kan du lade selv? Hvis nej, kender du nogen som kan lade til dig?
Hvilken .338 har du haft?
Nej jeg kan ikke selv lade, men kender nogen som kan gøre det for mig. Sako i .338
Ok, så det var en, skal vi sige, "sponseret skyder"? :blink:
Jeg mente egentlig om det var en .338 win mag, lapua m, blaser osv men det ligger jo også lidt i svaret :smile:

Når du har mulighed for at få, til formålet, ladet ammunition, kan noget så ueksotisk som en 30-06, være vejen til billig, tilgængelig kraft.
Sådan en kan hidses op til at præstere rimeligt med f.eks. en kugle på 168 grain, en god længde pibe, det rigtige krudt og den rigtige til at betjene ladegrejet. Skulle man være uheldig at løbe tør for ammunition ( :mad: ) af uforudsigelige årsager, bliver man amputeret i mindre grad end med andre mere specielle kalibre, da standard 30-06 er tilgængelig de fleste steder. 300 win mag. er vel stort set "færdigkøb" versionen af ovennævnte.
Skal du bruge mere ville jeg kigge efter .338 win. mag.
Senest rettet af LJ 3. jan 2020, 18:15, rettet i alt 1 gang.

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1699
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 398 times

Re: Kaliber til bjergjagt?

Indlæg af LJ » 3. jan 2020, 18:14

PSindrup skrev:
3. jan 2020, 18:03

Er jeg helt galt på den? :???:

Peter
Ja.

Den er overordentlig velegnet. Det der kan være et problem er energien i målet hvis det ikke er pap.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Kaliber til bjergjagt?

Indlæg af C-X » 3. jan 2020, 18:15

PSindrup skrev:
3. jan 2020, 18:03
C-X skrev:
3. jan 2020, 14:24
Og, det er ikke for sjov, men har du overvejet en 6,5x55 ?
Duer den overhovedet til langdistanceskydning?

Jeg har kun meget begrænset erfaring med min egen fra skydebanen, men så vidt jeg har kunne se, så falder min ca. 27 cm. på 200 meter i forhold til 100 meter med Norma træningsammunition.

Er jeg helt galt på den? :???:

Peter
Du har sikkert en kort pibe, lav hastighed på ladningen og en kedelig kugle. Det rækker ikke så langt, men det er heller ikke meningen under de forhold.

Kaliberet har, optimalt fremført, nær identisk kuglebane med en optimal .300 Win. Mag., så ja, det duer til langdistanceskydning. Om det så leverer energi nok til langdistance jagt, er en anden diskussion.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Besvar