Kaliber til bjergjagt?

Her kan du primært finde indlæg, hvor ligestillede har søgt hjælp til valg af jagtvåben og/eller kaliber.
Inden du selv opretter et indlæg og stiller spørgsmål så tag et kig rundt i eksisterende indlæg og se om ikke svaret allerede findes.
Sortseer
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 764
Tilmeldt: 17. apr 2014, 06:53
Interesser: Jagt, genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 229 times
Been thanked: 198 times

Re: Kaliber til bjergjagt?

Indlæg af Sortseer » 3. jan 2020, 19:17

6,5-284 ville måske ikke være helt uinteressant til formålet. Stort udvalg af kugler med høj BC/SD, og så lige lidt flere muskler end den gæve svensker.

Slettet bruger

Re: Kaliber til bjergjagt?

Indlæg af Slettet bruger » 3. jan 2020, 20:06

C-X skrev:
3. jan 2020, 18:15
PSindrup skrev:
3. jan 2020, 18:03
C-X skrev:
3. jan 2020, 14:24
Og, det er ikke for sjov, men har du overvejet en 6,5x55 ?
Duer den overhovedet til langdistanceskydning?

Jeg har kun meget begrænset erfaring med min egen fra skydebanen, men så vidt jeg har kunne se, så falder min ca. 27 cm. på 200 meter i forhold til 100 meter med Norma træningsammunition.

Er jeg helt galt på den? :???:

Peter
Du har sikkert en kort pibe, lav hastighed på ladningen og en kedelig kugle. Det rækker ikke så langt, men det er heller ikke meningen under de forhold.

Kaliberet har, optimalt fremført, nær identisk kuglebane med en optimal .300 Win. Mag., så ja, det duer til langdistanceskydning. Om det så leverer energi nok til langdistance jagt, er en anden diskussion.
Ikke bare med en .300WM- faktisk også med en .338 LM
For ganske få år siden, var .308 “ dominerende” til PRS og LR ( ud til 800-900 meter) derover brugte vi .338 LM.
Idag ser man stort set ikke .308 eller .338 LM - næsten alle er gået over til 6,5. De fleste i ganske alm 6,5x55 - en del også 6,5 Creedmore og nogle få - 6,5-284.
Vi skyder mange skud, så prisen er ikke uden betydning, men vigtigst af alt er, at 6,5 performer så godt som den gør - det er ganske enkelt “ den mest stabile kugle”/ den der afviger mindst, i forhold til det faktiske træfpunkt/ udregnet efter program.
.338 LM er også “ stabil”, men ingen kan holde til at skyde med den en hel dag - hverken i hovedet eller tegnebog. Jeg overvejer faktisk at sælge min - efter jeg har fået opbygget min 6,5x55, bliver den stort set ikke brugt.

Hvis kravet er 7 mm. ville jeg også kigge på 7 RM eller 7 mm SAUM eller 7 WSM - .270 er ikke en 7 mm og flere Forstere i Tyskland er faktiske så strikse, at de ikke tillader .270
Kan 6,5 overholde kravet, der hvor du skal hen, er 6,5-284 som Sortseer nævner, i høj grad værd at kigge på.

Lars M. L.
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 639
Tilmeldt: 9. maj 2005, 14:55
Interesser: Jagt, skydning og jagthunde
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 316 times
Been thanked: 175 times

Re: Kaliber til bjergjagt?

Indlæg af Lars M. L. » 3. jan 2020, 20:12

Hvis man shopper lidt rundt kan man finde en rimelig gemse til ca 3.000 Euro, en stenbuk i Tyrkiet til 5.000 Euro, en alpestenbuk til +15.000 Euro og så videre.

Så med risiko for at lyde snobbet:
Hvis du er bekymret for, at kalibervalget vil ruinere dig, skal du slet ikke begynde på bjergjagt efter får og geder! :twisted:

De fleste bjerggeder og -får vejer under 100 kg. Hvis skudafstanden er ud til 500 meter, vil jeg spontant kigge på 6,5-284, som Sortseer er inde på.
Med et Hornady ELD-X 143 grains projektil og en udgangshastighed på 900 m/s er energien ca 2000 joule på 500 meter.
Om riflen er en Tikka T3x, Sako 85 eller Blaser R8 er mindre interessant i sammenhængen, da de alle kan modificeres til langdistancejagt indenfor budgettet af din første alpestenbuk... Man kan jo også vælge at snuppe en custom riffel fra Gunwerks med "ekstra-alt", som er lavet til langdistancejagt, https://www.gunwerks.com/. De har mottoet "1000 yards out of the box".

Knæk og bræk.
mvh Lars

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2633 times

Re: Kaliber til bjergjagt?

Indlæg af C-X » 3. jan 2020, 20:14

.26 Nosler, hvis vi allerede har åbnet muldvarpen... :neutral:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 305 times
Been thanked: 618 times

Re: Kaliber til bjergjagt?

Indlæg af FrederikF » 3. jan 2020, 20:23

6,5-06 er også et godt valg.
Har skudt med kaliberet siden 93.
Så vidt jeg husker falder min cirka 60 cm ved 400m (indskudt på ca 220m).
Med et fornuftigt 130grains projektil.
Mener at have Knapt 1800joule med derud.
Men, det vigtige her er skyttens evner (træning).
Dernæst kendte afstande, eller en god LAM.
Og styr på sine klik.
6,5-06 udmærker sig ved “gratis” kvalitetshylstre og billige kvalitets projektiler. Svag rekyl.

AI
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 246
Tilmeldt: 8. sep 2018, 22:03
Interesser: Riffelskydning
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 23 times

Re: Kaliber til bjergjagt?

Indlæg af AI » 3. jan 2020, 20:34

DKhunter skrev:
3. jan 2020, 13:24
Jeg har kastet mig ud i udfordringerne mht. bjergjagt, jeg er dog som mange andre havnet i det evige dilemma, hvilken kaliber? - med fare for at starte en religionskrig om bedste kaliber til mellemdistance, søger jeg derfor råd og vejledning, samt erfaringer.

I mine overvejelser er 270 WSM, 30-06, eller 300 Win Mag.... men tænkte at der garanteret var nogen herinde der havde erfaring med disse kalibre og deres anvendelse i bjergområder på skudafstande op til 500 m. Målet med jagten vil være gængse arter af får/geder som typisk jages i bjerge.

Jeg skyder selv med .308 og tidligere med .338, jeg har derfor ingen erfaring med de tre ovenstående kalibre i praktisk jagt, kun fra skydebanen. Jeg ville derfor høre erfaringer og plus/minusser ved de tre ovenstående kalibre, hvis en helt fjerde kaliber er anbefalelsesværdig, uden at ruinere mig, så er jeg selvfølgelig åben overfor anbefalinger.

På forhånd tak.
Som du ser er der mange hjælpsomme skytter herinde med varme anbefalinger.
Jeg vil spare dig for mine mht kalibervalg.
Youtube og div. longrange/hunting fora er et godt alternativ til at supplere dit spørgsmål.
Gå ikke så højt op i kuglebane, men brug afstandsmåler og kikkert med kliktårn.
Jo tungere projektilvægt for kaliberet, er der generelt mindre vindafdrift.

Greyberd63
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2112
Tilmeldt: 17. aug 2017, 19:14
Interesser: Westernskydning og genladning
Geografisk sted: hovedstadsområdet
Has thanked: 475 times
Been thanked: 312 times

Re: Kaliber til bjergjagt?

Indlæg af Greyberd63 » 3. jan 2020, 20:41

AI skrev:
3. jan 2020, 20:34
DKhunter skrev:
3. jan 2020, 13:24
Jeg har kastet mig ud i udfordringerne mht. bjergjagt, jeg er dog som mange andre havnet i det evige dilemma, hvilken kaliber? - med fare for at starte en religionskrig om bedste kaliber til mellemdistance, søger jeg derfor råd og vejledning, samt erfaringer.

I mine overvejelser er 270 WSM, 30-06, eller 300 Win Mag.... men tænkte at der garanteret var nogen herinde der havde erfaring med disse kalibre og deres anvendelse i bjergområder på skudafstande op til 500 m. Målet med jagten vil være gængse arter af får/geder som typisk jages i bjerge.

Jeg skyder selv med .308 og tidligere med .338, jeg har derfor ingen erfaring med de tre ovenstående kalibre i praktisk jagt, kun fra skydebanen. Jeg ville derfor høre erfaringer og plus/minusser ved de tre ovenstående kalibre, hvis en helt fjerde kaliber er anbefalelsesværdig, uden at ruinere mig, så er jeg selvfølgelig åben overfor anbefalinger.

På forhånd tak.
Som du ser er der mange hjælpsomme skytter herinde med varme anbefalinger.
Jeg vil spare dig for mine mht kalibervalg.
Youtube og div. longrange/hunting fora er et godt alternativ til at supplere dit spørgsmål.
Gå ikke så højt op i kuglebane, men brug afstandsmåler og kikkert med kliktårn.
Jo tungere projektilvægt for kaliberet, er der generelt mindre vindafdrift.
Og ved jagt i bjergegne, med mulighed for vekslende vinde, er det vel ganske vigtigt

Mvh
Grey

Kortmentyk
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 729
Tilmeldt: 5. dec 2016, 06:35
Interesser: Riffeljagt, hjemmeladning
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 97 times
Been thanked: 286 times

Re: Kaliber til bjergjagt?

Indlæg af Kortmentyk » 3. jan 2020, 21:05

Må jeg spørge hvor du skal hen og hvad du skal skyde?
Jeg var for 12-14 år siden i Kirgisistan og det var en kæmpe oplevelse. Fantastisk flot og imponerende natur når man er vant til de flade sletter ved Lammefjorden.

Columbus
Newbie
Newbie
Indlæg: 10
Tilmeldt: 23. dec 2013, 00:07
Interesser: jagt og riffelskydning
Geografisk sted: Odense
Has thanked: 3 times
Been thanked: 7 times

Re: Kaliber til bjergjagt?

Indlæg af Columbus » 4. jan 2020, 12:19

Skød en kronhind på 170m og en kronkalv på 100m for et par dage siden. Kaliberen var 6,5-284 Norma. Begge dyr rendte ingen steder. Men, om den er god til bjergvildt ved jeg ikke. Mvh Columbus

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7715
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 594 times
Been thanked: 1245 times

Re: Kaliber til bjergjagt?

Indlæg af T-REX » 5. jan 2020, 15:49

PSindrup skrev:
3. jan 2020, 18:03
C-X skrev:
3. jan 2020, 14:24
Og, det er ikke for sjov, men har du overvejet en 6,5x55 ?
Duer den overhovedet til langdistanceskydning?

Jeg har kun meget begrænset erfaring med min egen fra skydebanen, men så vidt jeg har kunne se, så falder min ca. 27 cm. på 200 meter i forhold til 100 meter med Norma træningsammunition.

Er jeg helt galt på den? :???:

Peter
Du må køre, med en meget meget kort pibe, eller svag ladning

Selv en Norma 6,5x55 Fabriksladning med 156 Grains Alaska kugle, falder kun 88mm fra 100 til 200 meter.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

DKhunter
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 25
Tilmeldt: 1. apr 2019, 14:01
Interesser: Jagt, skydning, hagl og riffel
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 27 times
Been thanked: 3 times

Re: Kaliber til bjergjagt?

Indlæg af DKhunter » 5. jan 2020, 16:05

Kortmentyk skrev:
3. jan 2020, 21:05
Må jeg spørge hvor du skal hen og hvad du skal skyde?
Jeg var for 12-14 år siden i Kirgisistan og det var en kæmpe oplevelse. Fantastisk flot og imponerende natur når man er vant til de flade sletter ved Lammefjorden.
Indtil videre går turen i år til Tjekkiet, en tur til Skotland i 2021/22 så derefter bliver det nok Rumænien eller Østrig efter Gemse. Det er hvad der lige nu er på paletten, men det kan nå at ændre sig, vi er tre mand som rejser sammen, så det er lige så meget hvad folk har lyst og økonomi til. Af samme årsag planlægger vi turene et par år ude i fremtiden, så vi kan nå at spare op og gemme pengene for koner/kærester :biggrin:

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Kaliber til bjergjagt?

Indlæg af PSindrup » 5. jan 2020, 16:49

JRexA skrev:
5. jan 2020, 15:49
PSindrup skrev:
3. jan 2020, 18:03
C-X skrev:
3. jan 2020, 14:24
Og, det er ikke for sjov, men har du overvejet en 6,5x55 ?
Duer den overhovedet til langdistanceskydning?

Jeg har kun meget begrænset erfaring med min egen fra skydebanen, men så vidt jeg har kunne se, så falder min ca. 27 cm. på 200 meter i forhold til 100 meter med Norma træningsammunition.

Er jeg helt galt på den? :???:

Peter
Du må køre, med en meget meget kort pibe, eller svag ladning

Selv en Norma 6,5x55 Fabriksladning med 156 Grains Alaska kugle, falder kun 88mm fra 100 til 200 meter.
Der er tale om en gammel Husquarna (ikke fuldskæftet)

Jeg må prøve at teste mere systematisk, næste gang jeg er på skydebanen med den - både med Norma spidsskarp og jagtammo.

Peter

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 305 times
Been thanked: 618 times

Re: Kaliber til bjergjagt?

Indlæg af FrederikF » 5. jan 2020, 23:45

27 cm fald med 6,5x55 fra 100 til 200.
Selv med ekstrem kort pibe lyder det helt ude i skoven.
Jeg har ikke prøvet de svenske “rekrutpatroner”, men hvis de har været billigt til salg som træningspatroner, så kunne Peter være faldet i :giggle:
Ved dog ikke om de er svage nok til 27cm.
Det er nok mere realistisk at nogen har overbevist Peter om at 7cm er 20cm det er hørt før :oops:
Glæder os til opfølgningen - hvis det viser sig at være et faktum, så er det faktisk rigtigt interessant.
Mvh Frederik
En anden ting er at man kan gå galt af banerne, så man skyder 300m men tror det er 200m, med elektronisk markering er det ikke umuligt.

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Kaliber til bjergjagt?

Indlæg af PSindrup » 6. jan 2020, 00:07

FrederikF skrev:
5. jan 2020, 23:45
27 cm fald med 6,5x55 fra 100 til 200.
Selv med ekstrem kort pibe lyder det helt ude i skoven.
Jeg har ikke prøvet de svenske “rekrutpatroner”, men hvis de har været billigt til salg som træningspatroner, så kunne Peter være faldet i :giggle:
Ved dog ikke om de er svage nok til 27cm.
Det er nok mere realistisk at nogen har overbevist Peter om at 7cm er 20cm det er hørt før :oops:
Glæder os til opfølgningen - hvis det viser sig at være et faktum, så er det faktisk rigtigt interessant.
Mvh Frederik
En anden ting er at man kan gå galt af banerne, så man skyder 300m men tror det er 200m, med elektronisk markering er det ikke umuligt.
Det var den “bedste” af Normas spidsskarp

Vi lader den ligge til jeg engang har været på banen igen.

Peter

Brugeravatar
NWF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 661
Tilmeldt: 13. nov 2016, 22:00
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 410 times
Been thanked: 203 times

Re: Kaliber til bjergjagt?

Indlæg af NWF » 6. jan 2020, 02:05

Tror at min bekymring ift alt dette ville være at have en supergod afstandmåler og fornuftig optik med enten det rigtige trådkors eller med kliktårn indskudt på f.eks. 200, 300 og 400 meter(personlig har jeg ikke lyst til at skyde noget som er meget længere væk end 400 meter)

En 270 win i kipplauf til gemse ville være med den erfaring jeg har med kaliberet den være fint hvis den er lovlig i område - men ville nu godt turde binde an med 30-06 med den rigtige ammo. Har skudt en par kudoer i bjerg område ude på en 300 m med en 165 grains kugle og de døde alle med minimal eller ingen flugtafstand.
Deer don’t have a favorite cartridge; they hate them all equally.

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Kaliber til bjergjagt?

Indlæg af Sort » 6. jan 2020, 11:02

PSindrup skrev:
6. jan 2020, 00:07
Det var den “bedste” af Normas spidsskarp

Vi lader den ligge til jeg engang har været på banen igen.

Peter
Jeg vil sige det sådan at hvis du sigter på et stykke vildt og ikke er overbevist om at det ville dø af en 6,5x55 med din skudplacering, så er du enten i afrika eller ude i noget uetisk.
Om 6,5x55 så er optimal til det pågældende er en anden sag.

Hvis kravet er 7mm flere steder, ville jeg tage det med i beslutningen, svenskerne (altså folks holdning) er heller ikke helt glade for 6,5x55 til elg og de har da lidt bjerge etc. Så økonomisk og alsidigt tænker jeg 30-06, den kan og må det hele og har udvalg samt tilgængelighed.

At den så er lidt kedelig og rigtig bjergjagt er med kipplauf og rand på patronerne. Tjo men så er der jo stortset ikke afgivet valide svar.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Kaliber til bjergjagt?

Indlæg af PSindrup » 6. jan 2020, 11:14

Sort skrev:
6. jan 2020, 11:02
PSindrup skrev:
6. jan 2020, 00:07
Det var den “bedste” af Normas spidsskarp

Vi lader den ligge til jeg engang har været på banen igen.

Peter
Jeg vil sige det sådan at hvis du sigter på et stykke vildt og ikke er overbevist om at det ville dø af en 6,5x55 med din skudplacering, så er du enten i afrika eller ude i noget uetisk.
Om 6,5x55 så er optimal til det pågældende er en anden sag.

Hvis kravet er 7mm flere steder, ville jeg tage det med i beslutningen, svenskerne (altså folks holdning) er heller ikke helt glade for 6,5x55 til elg og de har da lidt bjerge etc. Så økonomisk og alsidigt tænker jeg 30-06, den kan og må det hele og har udvalg samt tilgængelighed.

At den så er lidt kedelig og rigtig bjergjagt er med kipplauf og rand på patronerne. Tjo men så er der jo stortset ikke afgivet valide svar.
Jeg har aldrig været på jagt med min 6,5x55 og kunne NATURLIGVIS ALDRIG finde på at skyde til et dyr uden at kende kuglebanen. Den er skudt perfekt ind til 100 meter og jeg vil ikke skyde dyr på længere afstande.

Peter

Brugeravatar
Krung
This member is
This member is
Indlæg: 2775
Tilmeldt: 10. apr 2012, 10:46
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 446 times
Been thanked: 486 times

Re: Kaliber til bjergjagt?

Indlæg af Krung » 6. jan 2020, 11:53

Bjergjagt = lange skud, lange skud = høj SD (underforstået med god BC)

6,5erne er blevet populære, da de er billigere og blødere for skulderen, samtidigt med at de har høj SD plus god BC. En 6,5er på 140 gn har en SD der typisk først modsvares af et .308 projektil på 220 gn.

Lidt små pointer:

Hvis valget står mellem 30-06 og 308win, så tag 308win - Siger ham med en 30-06. Eneste der taler for 30-06 er twistraten (1:10), men den kan en Tikka i 308w nærme sig (1:11). En 308w kan lades godt der opad med det rigtige krudt.

Hvis det skal være 7mm: Spørg Kleth om 7-08. Et 308win hylster er det bedste kompromis jeg nogensinde har set.

Hvis der kan håndlades, så vælg et par gode 7 mm kugler med høj SD og BC. Der er vel en del, men nok ikke så mange som til 6,5. Derefter vælg en tilfældig 7mm kaliber og giv den gas.
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Kaliber til bjergjagt?

Indlæg af Sort » 6. jan 2020, 12:16

PSindrup skrev:
6. jan 2020, 11:14
Jeg har aldrig været på jagt med min 6,5x55 og kunne NATURLIGVIS ALDRIG finde på at skyde til et dyr uden at kende kuglebanen. Den er skudt perfekt ind til 100 meter og jeg vil ikke skyde dyr på længere afstande.

Peter
Det var nu mere kaliberens formåen end dine evner jeg ville kommentere. Tanken var at du skulle tænke en 6,5X55 placeret hvor du sigter, ikke hvor den blæser hen og falder til, det er helt udenfor kaliberdiskussionen om du har evner og udstyr til at gøre det.

Men sådan lige minus vandbøffel, næsehorn etc. Så skal en 6,5X55 altså nok nedlægge dyret. Om så du kan finde et dyr (feks som svenskerne mener om elge) der helst skal have noget lidt større. Jo helt sikkert kan det være bedre for hvor langt byttet løber og måske med bedre margin at bruge noget andet end lige 6,5X55. Men den skal altså nok slå ihjel hvis den rammer hvor du vil skyde ellers er skuddet ikke etisk iorden (du kan så måske skyde 8cm ved siden af hvor du sigter med en 30-06'er og få samme effekt, men 6,5'ere skal faktisk ramme etc).
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Rigsby
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 669
Tilmeldt: 8. jul 2012, 08:23
Interesser: Ammunition
Geografisk sted: Sydsjælland
Has thanked: 18 times
Been thanked: 109 times

Re: Kaliber til bjergjagt?

Indlæg af Rigsby » 6. jan 2020, 17:08

Som Krung skriver så er bjergjagt=laaaange skud.

Sidst jeg var afsted brugte jeg min .257 Weatherby MkV og den havde ikke problemen med opgaven, jeg tænker at det også bliver den næste gang, hvis jeg vælger om så det bliver min 300 Weatherby MkV.

Jeg tænker at en hvilken som helst kaliber som man kender kuglebanen på er velegnet, men selvfølgelig er det ønskeligt at dyret hiver benene op under sig men jeg indrømmer blankt at det sjældent er set på 3-4-500meter skud.
"Hvis det virker som om jeg ikke ved hvad jeg snakker om, kan det skyldes at jeg igennem alt for mange år har dykket på alt for mager blanding"

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2973
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 513 times

Re: Kaliber til bjergjagt?

Indlæg af TheDarkSide » 6. jan 2020, 18:00

Columbus skrev:
4. jan 2020, 12:19
Skød en kronhind på 170m og en kronkalv på 100m for et par dage siden. Kaliberen var 6,5-284 Norma. Begge dyr rendte ingen steder. Men, om den er god til bjergvildt ved jeg ikke. Mvh Columbus
Et rådyr kan falde i knaldet med en .222, men kan også rende 50 meter med en 9,3x62 (4 gange så meget energi). Enkeltstående anekdoter kan man ikke bruge til noget.
Skyder man 100 stykker vildt med samme kaliber og kugle, så kan man måske udtale sig nogenlunde præcist om hvad man kan forvente næste gang man trykker af..

AI
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 246
Tilmeldt: 8. sep 2018, 22:03
Interesser: Riffelskydning
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 23 times

Re: Kaliber til bjergjagt?

Indlæg af AI » 6. jan 2020, 18:06

Krung skrev:
6. jan 2020, 11:53
Bjergjagt = lange skud, lange skud = høj SD (underforstået med god BC)

6,5erne er blevet populære, da de er billigere og blødere for skulderen, samtidigt med at de har høj SD plus god BC. En 6,5er på 140 gn har en SD der typisk først modsvares af et .308 projektil på 220 gn.

Lidt små pointer:

Hvis valget står mellem 30-06 og 308win, så tag 308win - Siger ham med en 30-06. Eneste der taler for 30-06 er twistraten (1:10), men den kan en Tikka i 308w nærme sig (1:11). En 308w kan lades godt der opad med det rigtige krudt.

Hvis det skal være 7mm: Spørg Kleth om 7-08. Et 308win hylster er det bedste kompromis jeg nogensinde har set.

Hvis der kan håndlades, så vælg et par gode 7 mm kugler med høj SD og BC. Der er vel en del, men nok ikke så mange som til 6,5. Derefter vælg en tilfældig 7mm kaliber og giv den gas.
Så må forvirringen da være total for trådspørger

DKhunter
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 25
Tilmeldt: 1. apr 2019, 14:01
Interesser: Jagt, skydning, hagl og riffel
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 27 times
Been thanked: 3 times

Re: Kaliber til bjergjagt?

Indlæg af DKhunter » 9. jan 2020, 13:48

LJ skrev:
3. jan 2020, 18:11
DKhunter skrev:
3. jan 2020, 16:49
LJ skrev:
3. jan 2020, 16:33
Kan du lade selv? Hvis nej, kender du nogen som kan lade til dig?
Hvilken .338 har du haft?
Nej jeg kan ikke selv lade, men kender nogen som kan gøre det for mig. Sako i .338
Ok, så det var en, skal vi sige, "sponseret skyder"? :blink:
Jeg mente egentlig om det var en .338 win mag, lapua m, blaser osv men det ligger jo også lidt i svaret :smile:

Når du har mulighed for at få, til formålet, ladet ammunition, kan noget så ueksotisk som en 30-06, være vejen til billig, tilgængelig kraft.
Sådan en kan hidses op til at præstere rimeligt med f.eks. en kugle på 168 grain, en god længde pibe, det rigtige krudt og den rigtige til at betjene ladegrejet. Skulle man være uheldig at løbe tør for ammunition ( :mad: ) af uforudsigelige årsager, bliver man amputeret i mindre grad end med andre mere specielle kalibre, da standard 30-06 er tilgængelig de fleste steder. 300 win mag. er vel stort set "færdigkøb" versionen af ovennævnte.
Skal du bruge mere ville jeg kigge efter .338 win. mag.
Den var meget "sponseret" jeg måtte ihvertfald ikke tage den med hjem :fun: Tak for input, efter mange overvejelser, så tror jeg også valget lander mellem de to kalibre du nævner, henholdsvis 30-06 og 300 win mag. Så kan jeg altid købe en 338'er hvis behovet går i den retning :rock:

Pebr
Newbie
Newbie
Indlæg: 18
Tilmeldt: 5. dec 2016, 07:42
Interesser: Ammuniton
Geografisk sted: Sydjylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 5 times

Re: Kaliber til bjergjagt?

Indlæg af Pebr » 9. jan 2020, 18:13

Kal. 50, så er den ged barberet. Kal 3006 er det bedste all round kaliber, og økonomisk ok

Slettet bruger

Re: Kaliber til bjergjagt?

Indlæg af Slettet bruger » 10. jan 2020, 16:04

Pebr skrev:
9. jan 2020, 18:13
Kal. 50, så er den ged barberet. Kal 3006 er det bedste all round kaliber, og økonomisk ok
Nå! - det vidste jeg slet ikke, men dejlig besked.
Så må vi jo alle straks ud at købe en 30.06

:wall:

Besvar