Erfaringer med Marlin 1895 SBL og 45/70

Her kan du primært finde indlæg, hvor ligestillede har søgt hjælp til valg af jagtvåben og/eller kaliber.
Inden du selv opretter et indlæg og stiller spørgsmål så tag et kig rundt i eksisterende indlæg og se om ikke svaret allerede findes.
9230-Hunt
Newbie
Newbie
Indlæg: 11
Tilmeldt: 12. maj 2019, 02:50
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Svenstrup J

Erfaringer med Marlin 1895 SBL og 45/70

Indlæg af 9230-Hunt » 16. okt 2019, 21:59

Hjælp og erfaringer søges til Marlin 1895 SBL og 45/70

Var forbi en jagtbutik og kiggede lidt, på en ældre leaver action riffel, ikke fordi jeg manglede noget. Den flinke sælger sagde han hvis lige havde fået en ny på lager. Han kom med en kasse, og wupti der lå sku en Marlin 1895 SBL og efter lange overvejelse (10 minutter) havde jeg sku købt en riffel mere.

Hvad har du valg af ammunition og hvad skal jeg være opmærksom på?
Jeg overvejer Hornady 45/70 325 gr ftx, da den er let tilgængelig, kan bruges til alt vildt.
Jeg er nyjæger, kender ikke lige nogle der lader selv, men nye bekendtskaber får man jo hele tiden.
Jeg overvejer os 250 gr monoflex, men skulle der nu komme krondyr forbi, læser jeg det som den ikke levere nok. Ret mig hvis jeg tager fejl.
Har du links eller mening må du meget gerne dele ud.

Hvad har du monteret af sigte og hvad har du af erfaringer.
Jeg har jagt hvor skudafstand til vildt er 60-80 m, jeg overvejer at sætte en Aimpoint Micro h2 eller en driv kikkert på. Har læst mig lidt frem til at øjenafstanden min skal være 10 cm og enda meget gerne mere, hvad er jeres erfaringer her.

Og så bare generelt jeres erfaringer, historier, kom bare med det hele. Mens jeg venter på policen får lavet tilladelsen.

Så kan jeg læse mig til forskellige holdninger om sikringen, kan i forklare mig hvorfor nogle fjerner den helt. Forstår jeg ikke.

Jeg er med på at 45/70 ikke er super til de lange distancer, her kan min 308 lidt mere. Men tænker jeg har købt mig et godt redskab til drivjagt og evt gris/elg når mulighederne byder sig.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11093
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Erfaringer med Marlin 1895 SBL og 45/70

Indlæg af C-X » 16. okt 2019, 22:20

Sådan en riffel er nu rar. Jeg har en GBL, hvor jeg har sat en XS rail på, med Ghost Rings (så er der kun farverne til forskel på den og din), og så en Vortex 2-7x32 Scout i nogle QR ringe. Det setup fungerer fint. Jeg er glad for den ekstra øjenafstand, sådan en giver, samt måden man ser alt omkring sig, mens målet/vildtet er forstørret op. Det er enormt intuitivt.

Jeg har kun skudt et rådyr med den, men der virkede 250 gr. Monoflex fint! Thumbet lige igennem, med minimal ødelæggelse. Den vil jeg også bruge til alt andet, med mindre jeg da vil gå målrettet efter f.eks. bjørn.
Den bør have rigeligt med energi, med den kugle, også til kronvildt eller elg. Det var også en af årsagerne til, at jeg ville have den som supplement til en .308'er, de større monometal kugler. Derudover er den jo bare feeee at skyde med.

Sikringen er jeg ligefrem fan af. Den gør det lettere at lade helt op og stadig være sikker. Hane og sikring kan betjenes meget lydsvagt, perfekt til pürch eller anstand.

Sådan en riffel er stadig lidt at et samtaleemne, når man er på jagt eller bane. Plejer bare tørt at informere om, at jeg jagter dinosaurer med min, og så ellers lade andre pille eller prøve. Det er ikke fordi jeg er attention whore af natur, men den formidler ganske godt, at håndholdt artilleri har en jagtlig berettigelse.

Og en sidste ting... du er nu smittet med kronisk Marlintitis.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9702
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1726 times
Been thanked: 2152 times
Kontakt:

Re: Erfaringer med Marlin 1895 SBL og 45/70

Indlæg af Bofhenator » 16. okt 2019, 22:36

9230-Hunt skrev:
16. okt 2019, 21:59

Så kan jeg læse mig til forskellige holdninger om sikringen, kan i forklare mig hvorfor nogle fjerner den helt. Forstår jeg ikke.
Jeg har et par marliner, bla en i 45/70, dog ikke SBLen, "bare" den almindelige med 22" pibe.

Den kan half-cockes, det vil sige hammeren er hevet halvt ud og trykker man på aftrækkeren sker der ikke noget, får man hevet i hanen og den smutter hopper den kun ind til half-cock hakket og kommer ikke ind og rammer slagstiften. Det mener nogen er nok. Det fede ved sikringen på en Marlin er, med den slået til, kan man feks aflade uden at være bekymret.

Jeg har vendet mig til at have riflen sikret og halfcocket, når jeg synes jeg nok snart skal standse et kaliber 45 hul i et eller andet, trykker jeg sikringen ind med højre hånds pegefinger og lægger den derefter langs rammen, når jeg hiver riflen op til skulderen, fordi nu er det ved at være alvor, spænder jeg hanen, hvis ikke jeg afgiver et skud, slår jeg sikringen til og derefter lægger jeg hanen ned til halfcock. Så selv om hanen skulle smutte for mig, bliver den fanget af sikringen.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Epae
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1330
Tilmeldt: 8. nov 2018, 20:25
Interesser: Flugt- og riffel-skydning
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 112 times
Been thanked: 248 times

Re: Erfaringer med Marlin 1895 SBL og 45/70

Indlæg af Epae » 16. okt 2019, 22:39

Har også lige købt sådan en af en anden bruger herinde og venter på tilladelsen.
Det med ammunition er også et af de store spørgsmål jeg har. Planen er at begynde på hjemmeladning da det ellers bliver alt for dyrt men jeg hører pt kun godt om hornady leverevolution 325gr. Mener også disse kan genlades.
Men må se på det når jeg når dertil. Må være nogen herinde der ved mere om dette.

Har kik på en leupold scout kikkert til den når tiden kommer.
Hvad gør i for at vise at geværet er afladet osv? Låsen kan jo ikke lige tages ud og kan ikke lige finde et safety flag der kan sidde fast af sig selv i 45-70 nogen steder.

Håndholdt artilleri er en god en :D
Browning B525 - 12/76
BRNO Special Poldi Electro - 16/70
Marlin (JM) 1895 SBL - 45-70 Govt.
Ruger Precision Rimfire - 22LR
Tikka T3X TAC A1 - .260 Remington
Ruger SFAR - .308 Win

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9702
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1726 times
Been thanked: 2152 times
Kontakt:

Re: Erfaringer med Marlin 1895 SBL og 45/70

Indlæg af Bofhenator » 16. okt 2019, 22:45

Wengel skrev:
16. okt 2019, 22:39
Har også lige købt sådan en af en anden bruger herinde og venter på tilladelsen.
Det med ammunition er også et af de store spørgsmål jeg har. Planen er at betyde på hjemmeladning da det ellers bliver alt for dyrt men jeg hører pt kun godt om hornady leverevolution 325gr. Mener også disse kan genlades.
Men må se på det når jeg når dertil. Må være nogen herinde der ved mere om dette.

Har kik på en leupold scout kikkert til den når tiden kommer.
Hvad gør i for at vise at geværet er afladet osv? Låsen kan jo ikke lige tages ud og kan ikke lige finde et safety flag der kan sidde fast af sig selv i 45-70 nogen steder.

Håndholdt artilleri er en god en :D
Jeg har ladet hornadys 325gr ftx'er til min, det er fint (i hornadys lidt kortere hylstre). Men må indrømmer jeg er mere til tunge fladnæsede kugler, de passer bare bedre til den riffel :-)

Jeg er så ude i noget forfærdeligt snavs nu, men nogle meget afkortede hylstre og en test med DK bullets 406gr monometal kugle der egentlig er ALT for lang...
Med et passende kort hylster kan den fint repetere i min marlin :-D
IMG_20191016_165942256.jpg
Jeg har brugt et almindeligt flag fra DGI tror jeg det er, det er fint til at stoppe i når man er på skydebanen.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11093
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Erfaringer med Marlin 1895 SBL og 45/70

Indlæg af C-X » 16. okt 2019, 22:51

Jeg signalerer, indtil videre, sikker ved at lade den stå åben. Ellers kommer den i futteral. Det har ikke været et problem.

Bohf., er du ikke blevet så træt af din 1894'er, at den skal videre til mit skab og bo?
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Epae
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1330
Tilmeldt: 8. nov 2018, 20:25
Interesser: Flugt- og riffel-skydning
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 112 times
Been thanked: 248 times

Re: Erfaringer med Marlin 1895 SBL og 45/70

Indlæg af Epae » 16. okt 2019, 22:52

Har også kikket på nogle fladnæsede 500gr bly tingester da de også er relativt billige men jeg aner intet om genladning endnu men man skal ikke købe meget fabriksammunition før det er billige at tage kurset og købe alt udstyret til det.
Så har man også noget at nørde med i de mørke vinteraftener.

Tænker man kan lave nogle billige træningsskud også.

Men er dit indtryk at folk er negative omkring sådan en kanon til jagt eller bare nysgerrige?
Ved at visse ser negativt på moderne 'militær-lignende' rifler men det kan man vist ikke ligefrem kalde sådan en her.
Browning B525 - 12/76
BRNO Special Poldi Electro - 16/70
Marlin (JM) 1895 SBL - 45-70 Govt.
Ruger Precision Rimfire - 22LR
Tikka T3X TAC A1 - .260 Remington
Ruger SFAR - .308 Win

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9702
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1726 times
Been thanked: 2152 times
Kontakt:

Re: Erfaringer med Marlin 1895 SBL og 45/70

Indlæg af Bofhenator » 16. okt 2019, 22:56

C-X skrev:
16. okt 2019, 22:51
Jeg signalerer, indtil videre, sikker ved at lade den stå åben. Ellers kommer den i futteral. Det har ikke været et problem.

Bohf., er du ikke blevet så træt af din 1894'er, at den skal videre til mit skab og bo?
Nej, beklager, at skyde med den er stadig på top tre af de sjoveste ting i verden man kan give sig til uden at være nøgen :-D

Skulle det ændre sig skal jeg nok sige til ;-)
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11093
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Erfaringer med Marlin 1895 SBL og 45/70

Indlæg af C-X » 16. okt 2019, 22:59

Jeg har kun oplevet undren, der er umiddelbart vendt til begejstring. Heldigvis bliver der flere og flere, særligt danskere og svenskere, der bruger disse dejlige kanoner, så det er ikke så ualmindeligt længere. De er jo ret effektive, disse fattigmands safaririfler.

En venlig hjemmelader er et must, hvis man ikke selv kan. Jeg knuselsker min bly-buddy, der gider lade mig bruge sit værksted, til det jeg må deltage i, uden tilladelse selv.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9702
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1726 times
Been thanked: 2152 times
Kontakt:

Re: Erfaringer med Marlin 1895 SBL og 45/70

Indlæg af Bofhenator » 16. okt 2019, 23:00

Wengel skrev:
16. okt 2019, 22:52
Har også kikket på nogle fladnæsede 500gr bly tingester da de også er relativt billige men jeg aner intet om genladning endnu men man skal ikke købe meget fabriksammunition før det er billige at tage kurset og købe alt udstyret til det.
Så har man også noget at nørde med i de mørke vinteraftener.

Tænker man kan lave nogle billige træningsskud også.

Men er dit indtryk at folk er negative omkring sådan en kanon til jagt eller bare nysgerrige?
Ved at visse ser negativt på moderne 'militær-lignende' rifler men det kan man vist ikke ligefrem kalde sådan en her.
Genladning er hyggeligt (det synes jeg i hvert fald) og det giver jagten en ekstra dimension, at nedlægge et stykke vildt med en patron man selv har gjort :-). At det så også giver en slags mening økonomisk er fint (om man skyder mere for de samme penge eller spare noget er vist lidt forskelligt), men der skal en del investering til før den første patron er ladet.

Folk er nysgerrige og positive, jeg har ikke oplevet andet tror jeg.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11093
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Erfaringer med Marlin 1895 SBL og 45/70

Indlæg af C-X » 16. okt 2019, 23:00

Bofhenator skrev:
16. okt 2019, 22:56
C-X skrev:
16. okt 2019, 22:51
Jeg signalerer, indtil videre, sikker ved at lade den stå åben. Ellers kommer den i futteral. Det har ikke været et problem.

Bohf., er du ikke blevet så træt af din 1894'er, at den skal videre til mit skab og bo?
Nej, beklager, at skyde med den er stadig på top tre af de sjoveste ting i verden man kan give sig til uden at være nøgen :-D

Skulle det ændre sig skal jeg nok sige til ;-)
Måske vi skal prøve at skyde nøgne sammen så? :what:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Epae
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1330
Tilmeldt: 8. nov 2018, 20:25
Interesser: Flugt- og riffel-skydning
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 112 times
Been thanked: 248 times

Re: Erfaringer med Marlin 1895 SBL og 45/70

Indlæg af Epae » 16. okt 2019, 23:04

C-X skrev:
16. okt 2019, 23:00
Bofhenator skrev:
16. okt 2019, 22:56
C-X skrev:
16. okt 2019, 22:51
Jeg signalerer, indtil videre, sikker ved at lade den stå åben. Ellers kommer den i futteral. Det har ikke været et problem.

Bohf., er du ikke blevet så træt af din 1894'er, at den skal videre til mit skab og bo?
Nej, beklager, at skyde med den er stadig på top tre af de sjoveste ting i verden man kan give sig til uden at være nøgen :-D

Skulle det ændre sig skal jeg nok sige til ;-)
Måske vi skal prøve at skyde nøgne sammen så? :what:
Lyder som et nyt alternativt tv show til TV3 :giggle:
Men skal jo nok være til de sene aftener med alt det jern der vil blive vist...
Browning B525 - 12/76
BRNO Special Poldi Electro - 16/70
Marlin (JM) 1895 SBL - 45-70 Govt.
Ruger Precision Rimfire - 22LR
Tikka T3X TAC A1 - .260 Remington
Ruger SFAR - .308 Win

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9702
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1726 times
Been thanked: 2152 times
Kontakt:

Re: Erfaringer med Marlin 1895 SBL og 45/70

Indlæg af Bofhenator » 16. okt 2019, 23:06

Wengel skrev:
16. okt 2019, 23:04
C-X skrev:
16. okt 2019, 23:00
Bofhenator skrev:
16. okt 2019, 22:56
C-X skrev:
16. okt 2019, 22:51
Jeg signalerer, indtil videre, sikker ved at lade den stå åben. Ellers kommer den i futteral. Det har ikke været et problem.

Bohf., er du ikke blevet så træt af din 1894'er, at den skal videre til mit skab og bo?
Nej, beklager, at skyde med den er stadig på top tre af de sjoveste ting i verden man kan give sig til uden at være nøgen :-D

Skulle det ændre sig skal jeg nok sige til ;-)
Måske vi skal prøve at skyde nøgne sammen så? :what:
Lyder som et nyt alternativt tv show til TV3 :giggle:
Men skal jo nok være til de sene aftener med alt det jern der vil blive vist...
:-D
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11093
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Erfaringer med Marlin 1895 SBL og 45/70

Indlæg af C-X » 16. okt 2019, 23:07

Forestil dig shockbølgerne ned gennem flæsket, på en bleg, vintertyk, lodden mand, når kanonen går af! God nat og sov godt! :nutkick:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
NWF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 662
Tilmeldt: 13. nov 2016, 22:00
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 410 times
Been thanked: 203 times

Re: Erfaringer med Marlin 1895 SBL og 45/70

Indlæg af NWF » 17. okt 2019, 03:06

Bofhenator skrev:
16. okt 2019, 22:45
Jeg er så ude i noget forfærdeligt snavs nu, men nogle meget afkortede hylstre og en test med DK bullets 406gr monometal kugle der egentlig er ALT for lang...
Det der snavseri må du gerne holde os opdateret på - har selv tænkt tanken omkring DK Bullets og 45-70....
Deer don’t have a favorite cartridge; they hate them all equally.

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9702
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1726 times
Been thanked: 2152 times
Kontakt:

Re: Erfaringer med Marlin 1895 SBL og 45/70

Indlæg af Bofhenator » 17. okt 2019, 08:28

NWF skrev:
17. okt 2019, 03:06
Bofhenator skrev:
16. okt 2019, 22:45
Jeg er så ude i noget forfærdeligt snavs nu, men nogle meget afkortede hylstre og en test med DK bullets 406gr monometal kugle der egentlig er ALT for lang...
Det der snavseri må du gerne holde os opdateret på - har selv tænkt tanken omkring DK Bullets og 45-70....
Jeg laver en tråd ovre i genladnings-forummet, med hvor jeg er kommet til nu.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
OverSjanten
This member is
This member is
Indlæg: 513
Tilmeldt: 15. jan 2007, 09:54
Interesser: Våben & Jagt
Geografisk sted: Vejle kommune
Has thanked: 81 times
Been thanked: 131 times

Re: Erfaringer med Marlin 1895 SBL og 45/70

Indlæg af OverSjanten » 18. okt 2019, 17:59

Jeg har haft sår’n en. :numberone:

Og to andre Marlin’s. Jeg er nemlig, lige som du nu er, smittet med Marlinitis.
Og jeg er ked af det, du kan ikke kureres. Men du kan lære at leve med det. :oops:
Du kan være (u)heldig at være symptomfri i længere tid, men du vil uvægerligt opleve tilbagefald, og pludselig opblussen af symptomer.
Keep your Friends close, but your enemies closer...(To the ground. Suppressed by massive sustained automatic fire!)
En "M.B.-losophy"

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 305 times
Been thanked: 618 times

Re: Erfaringer med Marlin 1895 SBL og 45/70

Indlæg af FrederikF » 18. okt 2019, 21:08

Kikkert
Jeg valgte en 1,5-4 Scout Leupold.
I en Warne Lov qd montage. Kikkerten er klinet op af riflen - det virker bare :))
Projektilvalg.
Jeg lader selv og har skudt med flere Projektiler. jeg er IKKE fan af Hornadys 325 ftx. Udover de irriterende korte hylstre, så brænder de 100 stks jeg har skudt af urent/ufuldstændigt og hvad værre er- projektilet ødelægger meget kød, masser af fragmenter ved knogletræf. Så kan jeg lige så godt bruge modetne højhastighedsprojektiler.
Favoritten er Ares coatet 405grs - de kan lades til en flad femmer og hvad bedre er, de skyder ret præcist i en Sbl. Og du kan “æde til hullet”. Der er altid gennemskud og ingen blyfragmenter og stort set ingen blodudtrækning. Der er til gengæld et relativt stort ind og udgangshul - grundet den ret store meplat (projektilets flade næseareal). Råvildt bliver ikke smadret overhovedet, men dør ret hurtigt. Kronvildt ligeså. Har ikke skudt grise med den endnu.
Ares 500grs er også fine, men der er meget rekyl, hvis man vil undgå alt for krum bane. Der er til gengæld gennemskuds garanti uanset vinkel På follow up skud.
Det er den fedeste riffel og med hardcast bly i 400+ GRS får man virkelig effektive ikke kødødelæggende relativt hurtigt dræbende meget schweizz givende humør bomber.
Og den er sjov på skydebanen (hjorte/grisebane). Lige så hurtig at skyde med som en m98 mindst.
Og Marlinitis er en sygdom der også giver megen glæde (mindst lige så godt som alkoholisme og sexaddiction, men faktisk mindre skadeligt for ens omgivelser)
EDIT
Glemte at skrive, du bør købe et andet aftræk. WWG Happytrigger kit kan skiftes på 20 minutter ved køkkenbordet og det gør riflen en del bedre at skyde præcist med, aftrækket bliver meget lettere og det er nemt at tune yderligere.
Nogle timer med smergellærred korn 1000 på alle dele indvendig der rører himanden og efterfølgende polering med autosol gør repeteringen en hel del mere gelinde.

Brugeravatar
Epae
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1330
Tilmeldt: 8. nov 2018, 20:25
Interesser: Flugt- og riffel-skydning
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 112 times
Been thanked: 248 times

Re: Erfaringer med Marlin 1895 SBL og 45/70

Indlæg af Epae » 18. okt 2019, 21:26

FrederikF skrev:
18. okt 2019, 21:08
Kikkert
Jeg valgte en 1,5-4 Scout Leupold.
I en Warne Lov qd montage. Kikkerten er klinet op af riflen - det virker bare :))
Projektilvalg.
Jeg lader selv og har skudt med flere Projektiler. jeg er IKKE fan af Hornadys 325 ftx. Udover de irriterende korte hylstre, så brænder de 100 stks jeg har skudt af urent/ufuldstændigt og hvad værre er- projektilet ødelægger meget kød, masser af fragmenter ved knogletræf. Så kan jeg lige så godt bruge modetne højhastighedsprojektiler.
Favoritten er Ares coatet 405grs - de kan lades til en flad femmer og hvad bedre er, de skyder ret præcist i en Sbl. Og du kan “æde til hullet”. Der er altid gennemskud og ingen blyfragmenter og stort set ingen blodudtrækning. Der er til gengæld et relativt stort ind og udgangshul - grundet den ret store meplat (projektilets flade næseareal). Råvildt bliver ikke smadret overhovedet, men dør ret hurtigt. Kronvildt ligeså. Har ikke skudt grise med den endnu.
Ares 500grs er også fine, men der er meget rekyl, hvis man vil undgå alt for krum bane. Der er til gengæld gennemskuds garanti uanset vinkel På follow up skud.
Det er den fedeste riffel og med hardcast bly i 400+ GRS får man virkelig effektive ikke kødødelæggende relativt hurtigt dræbende meget schweizz givende humør bomber.
Og den er sjov på skydebanen (hjorte/grisebane). Lige så hurtig at skyde med som en m98 mindst.
Og Marlinitis er en sygdom der også giver megen glæde (mindst lige så godt som alkoholisme og sexaddiction, men faktisk mindre skadeligt for ens omgivelser)
EDIT
Glemte at skrive, du bør købe et andet aftræk. WWG Happytrigger kit kan skiftes på 20 minutter ved køkkenbordet og det gør riflen en del bedre at skyde præcist med, aftrækket bliver meget lettere og det er nemt at tune yderligere.
Nogle timer med smergellærred korn 1000 på alle dele indvendig der rører himanden og efterfølgende polering med autosol gør repeteringen en hel del mere gelinde.
Når jeg engang får godkendelsen af politiet så er det også tid til et genladningskursus da det ellers bliver alt for dyrt at skyde med sådan en. Altid godt at høre om erfaringer mht kuglevalg i "hjemmebryg".
Har også læst at de korte hylstre fra Hornady's 325'ere er et problem mht genladning pga hylsterlængden og crimp.

Mht Scout kikkert vil jeg foretrække en uden variabelt zoom, simpelthen bare for at holde det så simpelt som muligt, men ja den skal helt ned til skinnen!

Det der triggerkit, har du et link til hvor det kan købes? har hørt positivt om det men også at det koster ret meget ifht det prisleje de her rifler normalt ligger i.

Edit: Og ja, hvilke skydebaner på sjælland har sådan en hjorte/grisebane? :D
Browning B525 - 12/76
BRNO Special Poldi Electro - 16/70
Marlin (JM) 1895 SBL - 45-70 Govt.
Ruger Precision Rimfire - 22LR
Tikka T3X TAC A1 - .260 Remington
Ruger SFAR - .308 Win

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11093
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Erfaringer med Marlin 1895 SBL og 45/70

Indlæg af C-X » 18. okt 2019, 21:40

Triggerkit er ikke en nødvendighed, det er som regel OK som standard. Magasin followeren derimod må gerne skiftes til en Alu, hvis du vil skyde med FTX gumminæser https://www.marlinspares.com/product/wi ... -follower/

Jeg foretrækker variabel forstørrelse, da den så bare kan stilles på f.eks. 2x og blive der, til man skal bruge mere.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Epae
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1330
Tilmeldt: 8. nov 2018, 20:25
Interesser: Flugt- og riffel-skydning
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 112 times
Been thanked: 248 times

Re: Erfaringer med Marlin 1895 SBL og 45/70

Indlæg af Epae » 18. okt 2019, 22:31

C-X skrev:
18. okt 2019, 21:40
Triggerkit er ikke en nødvendighed, det er som regel OK som standard. Magasin followeren derimod må gerne skiftes til en Alu, hvis du vil skyde med FTX gumminæser https://www.marlinspares.com/product/wi ... -follower/

Jeg foretrækker variabel forstørrelse, da den så bare kan stilles på f.eks. 2x og blive der, til man skal bruge mere.
Er allerede installeret ifølge sælger, altså followeren :)
Senest rettet af Epae 18. okt 2019, 22:37, rettet i alt 1 gang.
Browning B525 - 12/76
BRNO Special Poldi Electro - 16/70
Marlin (JM) 1895 SBL - 45-70 Govt.
Ruger Precision Rimfire - 22LR
Tikka T3X TAC A1 - .260 Remington
Ruger SFAR - .308 Win

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11093
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Erfaringer med Marlin 1895 SBL og 45/70

Indlæg af C-X » 18. okt 2019, 22:36

Så er du good to go :thumbup:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 305 times
Been thanked: 618 times

Re: Erfaringer med Marlin 1895 SBL og 45/70

Indlæg af FrederikF » 18. okt 2019, 22:52

Angående aftræk originalt vs triggerhappy. Havde det som cx indtil jeg prøvede triggerhappy.
Mit originale aftræk gik fint og uden slæb, men jeg rammer En del bedre med det nye aftræk, det er meget lettere og iøvrigt uden “slop”. til gengæld har jeg absolut ingen problemer haft med at henlade med den originale follower (har så også kun skudt 100stk ftx).
Wwg happytrigger Kan købes gennem Brownells, men jeg fandt det vist i UK for omkring 8-900kr. Er vist også billigere i det svenske.
Det originale aftræk kan modificeres til at fungere som happytrigger - kig på foraet “marlinowners”.

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 305 times
Been thanked: 618 times

Re: Erfaringer med Marlin 1895 SBL og 45/70

Indlæg af FrederikF » 18. okt 2019, 23:00

Angående scout variabel eller ej.
Et standard scout 2x28 er fint til jagt.
Et 1,5-4x28 som mit kam ikke mere jagtmæssigt. Men til papir på 100 meter er 4x bare en del bedre.
Helt ærligt, hvis din jagt er ud til max 80, så er du bedre stillet med bare at skyde over kærv og korn - det ghost sight der sidder på holder mint minute of beercan ud til de 80m.
Jeg købte kun kikkerten fordi jeg mest skyder papir. Jeg blev træt af at sætte en standard kikkert på fordi jeg med de hårde ladninger fik for mange tæsk i hovedet ved liggende skydning - det fik mig til at skyde dårligere med kikkert end uden :giggle:
Det tog vel 100 skud med scout scope før jeg kunne ramme fornuftigt igen. Har sat sådan en amerikaner patronholder til 10 skud på skæftet. 10 patroner med 500grs projektiler og 6 i magasinet (og så lade en ny patron i kammeret efter hvert skud, så er det næsten som at skyde med .22lr - ok jeg skrev næsten :blink: ) seriøst, det er godt når man ligger og skyder 100 skud på papir.

Brugeravatar
Epae
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1330
Tilmeldt: 8. nov 2018, 20:25
Interesser: Flugt- og riffel-skydning
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 112 times
Been thanked: 248 times

Re: Erfaringer med Marlin 1895 SBL og 45/70

Indlæg af Epae » 18. okt 2019, 23:05

FrederikF skrev:
18. okt 2019, 23:00
Angående scout variabel eller ej.
Et standard scout 2x28 er fint til jagt.
Et 1,5-4x28 som mit kam ikke mere jagtmæssigt. Men til papir på 100 meter er 4x bare en del bedre.
Helt ærligt, hvis din jagt er ud til max 80, så er du bedre stillet med bare at skyde over kærv og korn - det ghost sight der sidder på holder mint minute of beercan ud til de 80m.
Jeg købte kun kikkerten fordi jeg mest skyder papir. Jeg blev træt af at sætte en standard kikkert på fordi jeg med de hårde ladninger fik for mange tæsk i hovedet ved liggende skydning - det fik mig til at skyde dårligere med kikkert end uden :giggle:
Det tog vel 100 skud med scout scope før jeg kunne ramme fornuftigt igen. Har sat sådan en amerikaner patronholder til 10 skud på skæftet. 10 patroner med 500grs projektiler og 6 i magasinet (og så lade en ny patron i kammeret efter hvert skud, så er det næsten som at skyde med .22LR - ok jeg skrev næsten :blink: ) seriøst, det er godt når man ligger og skyder 100 skud på papir.
Til at starte med bliver det også korn og kærv, da jeg lige skal ha solgt den ikke-scout kikkert riflen kommer med. Den har lige lovligt kort eyerelief til min smag og vil helst ikke være medlem af halvmåneklubben pga sådan en.
Tvivler generelt på at sådan en riffel er noget man skyder skide meget længere end 100 meter med alligevel, men vil alligevel gerne have scout på da det uden tvivl bliver mere præcist sådan, på trods af at kaliberen ikke ligefrem falder ind under præcisionskydning.
Browning B525 - 12/76
BRNO Special Poldi Electro - 16/70
Marlin (JM) 1895 SBL - 45-70 Govt.
Ruger Precision Rimfire - 22LR
Tikka T3X TAC A1 - .260 Remington
Ruger SFAR - .308 Win

Besvar