Schultz & Larsen M97 DL eller Classic DL?

Her kan du primært finde indlæg, hvor ligestillede har søgt hjælp til valg af jagtvåben og/eller kaliber.
Inden du selv opretter et indlæg og stiller spørgsmål så tag et kig rundt i eksisterende indlæg og se om ikke svaret allerede findes.
LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1699
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 398 times

Re: Schultz & Larsen M97 DL eller Classic DL?

Indlæg af LJ » 9. nov 2019, 18:22

Pebr skrev:
9. nov 2019, 18:06
Hmm, har en sl d97 med 47 cm pibe med lyddæmper kal. 308 direkte aftræk. Er tidlige elite skytte med dansk rekord, alle dyr, fra rådyr, dådyr, vildsvin og krondyr er alle døde i første skud, så forstår ikke problemet !!!
Der er ikke noget problem, der er blot en ny jæger, der ønsker råd og vejledning.
Præcis som du selv gjorde :smile:
viewtopic.php?t=66850

NKlausen
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 111
Tilmeldt: 16. sep 2019, 10:24
Interesser: Jagt, Flugtskydning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 12 times
Been thanked: 10 times

Re: Schultz & Larsen M97 DL eller Classic DL?

Indlæg af NKlausen » 9. nov 2019, 18:52

i den tråd der er linket virker det jo til at det ikke overhovedet er noget problem med 47cm pibe og 308w. men jeg går ud fra de nævnte ammunitioner er med bly, hvad med blyfri?

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Schultz & Larsen M97 DL eller Classic DL?

Indlæg af Kleth » 9. nov 2019, 19:03

Jo, jeg kom med en kommentar om blyfri :razz:
Kleth skrev:
7. nov 2019, 22:08
Men så kan det blive “sjovt” når ens skydejern ikke kan få 150gr blyfri fabriksammo over E100=2700J og den ikke kan stabilisere 165gr blyfri fabriksammunition...... så er der ikke meget udvalg med mindre man begynder at lade selv.
Rotationen som stabiliserer projektilet er en funktion af twist-rate og hastighed, så des hurtigere et projektil presses igennem piben des hurtigere roterer det og hvis twistrate er lav f.eks. 1:9 i stedet for 1:12 eller 1:11, så kan samme rotation opnåes ved lavere hastighed,
Jo hurtigere et projektil kan rotere, jo længere kan det være - Lange projektiler skal altså rotere hurtigere for at være stabiliseret og blyfrie projektiler er længere end blyholdige projektiler, hvis samme vægt skal opnåes - Bly har højere massefylde end messing/kobber/tin/zink/jern m.fl.

- Og med mindre man skyder med DKBullets eller lignende, designet til et bredt spænd af hastigheder, så kræver blyfri ammunition en højere hastighed i anslaget for at fragmmentere eller deformere/ekspandere.

Skulle jeg vælge skydejern i dag, ville jeg se om jeg kunne få det med 1:9 eller 1:10 twistrate for at kunne skyde med både lange og tungere blyfrie projektiler.

Twist-rate er hvor langt i piben projektilet skal vandre før det har roteret en omgang. Så 1:9 siger at projektilet skal vandre 9 tommer for at rotere en omgang i modsætning til 1:12 (som er en typisk twis for .308Win), hvor projektilet skal vandre 12 tommmer for at have roteret en omgang.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

NKlausen
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 111
Tilmeldt: 16. sep 2019, 10:24
Interesser: Jagt, Flugtskydning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 12 times
Been thanked: 10 times

Re: Schultz & Larsen M97 DL eller Classic DL?

Indlæg af NKlausen » 9. nov 2019, 19:10

ja det er også noget at tænke over, så skal jeg finde ud af hvad sådan en S&L pibe har i stigning

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1699
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 398 times

Re: Schultz & Larsen M97 DL eller Classic DL?

Indlæg af LJ » 9. nov 2019, 19:13

Jeg har en Classic DL i .308. Den har 1:10 i stigning.

AI
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 246
Tilmeldt: 8. sep 2018, 22:03
Interesser: Riffelskydning
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 23 times

Re: Schultz & Larsen M97 DL eller Classic DL?

Indlæg af AI » 10. nov 2019, 15:43

S&L laver kun cal 30 piber med 10 " stigning

Besvar