Budget til riffelkøb?

Her kan du primært finde indlæg, hvor ligestillede har søgt hjælp til valg af jagtvåben og/eller kaliber.
Inden du selv opretter et indlæg og stiller spørgsmål så tag et kig rundt i eksisterende indlæg og se om ikke svaret allerede findes.
Besvar
Billythekid
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 26
Tilmeldt: 17. aug 2017, 11:28
Interesser: Jagt, hagl og riffel
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 4 times

Budget til riffelkøb?

Indlæg af Billythekid » 15. aug 2019, 10:00

Jeg startede min riffelkarriere for 1½ års tid siden, med en ældre Husquarna 6,5-55 fra 2. verdenskrig monteret med en 3-9x40 kikkert uden navn. Kikkerten er monteret med høj montage, så det originale sigte stadig kan bruges under kikkerten.
Jeg har trænet en del med riflen, bestået riffelprøven og været så heldig, at nedlægge vildt med den.

Riflen skyder fra A-B og kikkerten fejler ikke noget. Dog er der ingen tvivl om at lås, patronudtræk, magasin o.s.v. er ved at være noget slidt. Den gamle sikring fungerer heller ikke optimalt efter min mening og kikkert montagen passer mig ikke godt.
Alt dette samt min trang til nyere grej :biggrin: , gør at jeg overvejer en nyere riffel, men jeg er lidt i tvivl om hvad der er nødvendigt og hvilket budget jeg skal tillade.
Riflen skal anvendes til dansk jagt og sandsynligvis/forhåbentlig rejser til tyskland, polen, sverige i fremtiden. Derfor tænker jeg at en kaliber 308win eller 30.06 er det mest oplagte. Jeg er mest tilhænger af træskæfte, men det er ud fra et æstetisk synspunkt. Lyddæmper er ikke et must for mig, men riflen må gerne være forberedt. Om riflen er ny eller brugt, er ikke vigtigt for mig, ligesom mærket heller ikke betyder stort for mig.

1.Hvilke krav bør jeg stille til kikkerten?

2.Er der andre kriterier som jeg skal være opmærksom på?

3.Hvad vil et realistisk budget være til sådan en omgang?
Browning 525 New Sporter... men det bliver man jo ikke bedre skytte af :shock:
Husquarna 6,5-55 af ældre dato :nolisten:

Brugeravatar
Wildlife
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1537
Tilmeldt: 30. sep 2010, 19:09
Interesser: Sejlads, Jagt & Fiskeri
Geografisk sted: Skanderborg
Has thanked: 393 times
Been thanked: 333 times

Re: Budget til riffelkøb?

Indlæg af Wildlife » 15. aug 2019, 11:36

Jeg tror du skal vende dit spørgsmål om til: Hvor mange penge vil jeg bruge på riffel og kikkert?

Du kan formenteligt få et fint "næsten ikke brugt sæt" til 4-6.000 kroner.

Du kan også bruge kr. 35.000 på et nyt sæt
"Never underestimate the power of stupid people in large groups."

Billythekid
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 26
Tilmeldt: 17. aug 2017, 11:28
Interesser: Jagt, hagl og riffel
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 4 times

Re: Budget til riffelkøb?

Indlæg af Billythekid » 15. aug 2019, 11:58

Tak for svar Wildlife

Da jeg er jyde, skal det jo gerne være billigst muligt :blink:

Sagen er den, at jeg hellere vil bruge 8.000 på det rigtige end 6.000 på noget som jeg alligevel ikke bliver tilfreds med og glad for.
Men jeg har selv leget med et beløb omkring 5-8.000

Som nævnt er mærket ligegyldigt for mig, men vil jo helst købe lidt kvalitet.

mht kikkert. Hvor meget vil jeg få behov for her, med det jagt jeg nævner?
Browning 525 New Sporter... men det bliver man jo ikke bedre skytte af :shock:
Husquarna 6,5-55 af ældre dato :nolisten:

Marmelade
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 156
Tilmeldt: 27. jun 2018, 12:59
Interesser: Jagt, riffel, hagl og hund
Geografisk sted: Holstebro
Has thanked: 11 times
Been thanked: 34 times

Re: Budget til riffelkøb?

Indlæg af Marmelade » 15. aug 2019, 12:43

Billythekid skrev:
15. aug 2019, 11:58
mht kikkert. Hvor meget vil jeg få behov for her, med det jagt jeg nævner?
Et godt råd er altid at bruge 2/3 af dit budget på optik. Du nævner mange lande til jagtrejser, men ikke hvilken type af jagt - er det anstand, driv eller natjagt på gris?

2,5-15x50/56 vil være en fornuftig alsidig kikkert størrelse. Den kan med lidt god vilje sagtens bruges til drivjagt, og er en super kikkert til langt det meste jagt. Gode men mere prisvenlige mærker er Meopta, Doctor, Vortex, Hawke Trijcon, Leupold.
Til et budget på ca. 8000 ville jeg helt sikkert købe brugt af begge dele. Mange steder har de et brugt sæt til salg, hvor du evt. kan udskifte kikkerten.
If it flies
It dies

If it hops
It drops

Billythekid
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 26
Tilmeldt: 17. aug 2017, 11:28
Interesser: Jagt, hagl og riffel
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 4 times

Re: Budget til riffelkøb?

Indlæg af Billythekid » 15. aug 2019, 13:18

Tak for svar Marmelade

Som udgangspunkt er det anstand og natjagt på gris der vil blive aktuelt. Drivjagt er ikke umiddelbart i tankerne
Browning 525 New Sporter... men det bliver man jo ikke bedre skytte af :shock:
Husquarna 6,5-55 af ældre dato :nolisten:

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Budget til riffelkøb?

Indlæg af Bofhenator » 15. aug 2019, 13:44

Billythekid skrev:
15. aug 2019, 13:18
Tak for svar Marmelade

Som udgangspunkt er det anstand og natjagt på gris der vil blive aktuelt. Drivjagt er ikke umiddelbart i tankerne
Optik til natjagt skal være af så god kvalitet som du overhovedet har råd til, start der :-)
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Slettet bruger

Re: Budget til riffelkøb?

Indlæg af Slettet bruger » 15. aug 2019, 13:50

Jeg tror at en kikkert med x15 forstørrelse vil være overkill for dig (siger manden der har flere 6-24 og 12-50 x forstørrelse :oops: :oops: )
Men jeg skyder rigtig meget bane skydning, og har der vænnet mig/blevet afhængig til stor forstørrelse.
Da du nu har en 3-9, vil en 2,5 -10 eller en 3-12 kikkert, af god kvalitet, være et KVANTESPRING for dig.
Det er samtidig størrelser der er til at komme til, i brugt, for menneske penge.
Jeg vil anbefale, at du starter med at købe en god brugt kikkert - så ser du hvor mange penge du har tilbage til riffel

Slettet bruger

Re: Budget til riffelkøb?

Indlæg af Slettet bruger » 15. aug 2019, 13:52

Bofhenator skrev:
15. aug 2019, 13:44
Billythekid skrev:
15. aug 2019, 13:18
Tak for svar Marmelade

Som udgangspunkt er det anstand og natjagt på gris der vil blive aktuelt. Drivjagt er ikke umiddelbart i tankerne
Optik til natjagt skal være af så god kvalitet som du overhovedet har råd til, start der :-)
:goodpost:
(da jeg jo næsten siger det det samme :giggle: )

458hunter
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4202
Tilmeldt: 14. maj 2005, 19:19
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 821 times
Been thanked: 429 times

Re: Budget til riffelkøb?

Indlæg af 458hunter » 15. aug 2019, 14:55

Bofhenator skrev:
15. aug 2019, 13:44
Billythekid skrev:
15. aug 2019, 13:18
Tak for svar Marmelade

Som udgangspunkt er det anstand og natjagt på gris der vil blive aktuelt. Drivjagt er ikke umiddelbart i tankerne
Optik til natjagt skal være af så god kvalitet som du overhovedet har råd til, start der :-)
Eller en Pard NV007 bag på din budget kikkert. Var ned og kigge i mørketunnel i går igennem sådan en og det var langt bedre end selv den mest lysstærke Zeiss kikkert. Så er det gris, ville jeg klart gå den vej med de regler der er i Sverige i dag. Så kan man også nøjes med en lettere kikkert på riflen i stedet for en med 56mm objektiv.

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4981
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: Budget til riffelkøb?

Indlæg af Lassescout » 16. aug 2019, 11:43

Brug alle pengene på optik !

Hvis riflen skyder lige, er der ingen grund til at udskifte den. Du skal måske lige have lukkehåndtaget og sikringen ændret til at acceptere en lavere montage, men det er ikke så dyrt. ( Siger manden der har ejet 10+ forskellige rifler. Do as I say, not as I do !).
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: Budget til riffelkøb?

Indlæg af Flugteren » 16. aug 2019, 11:47

Lassescout skrev:
16. aug 2019, 11:43
Brug alle pengene på optik !

Hvis riflen skyder lige, er der ingen grund til at udskifte den. Du skal måske lige have lukkehåndtaget og sikringen ændret til at acceptere en lavere montage, men det er ikke så dyrt. ( Siger manden der har ejet 15+ forskellige rifler. Do as I say, not as I do !).
Enig! Husqvarna lavede ganske udmærkede våben, og hvis riflen ellers har skarpe riffelgange og ingen mekaniske skavanker, så skyder den såmænd ligeså godt som moderne jagtrifler på jagtrelevante afstande.

Brugeravatar
Wildlife
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1537
Tilmeldt: 30. sep 2010, 19:09
Interesser: Sejlads, Jagt & Fiskeri
Geografisk sted: Skanderborg
Has thanked: 393 times
Been thanked: 333 times

Re: Budget til riffelkøb?

Indlæg af Wildlife » 16. aug 2019, 12:06

Forøvrigt er der brandudsalg efter en konkursramt forhandler her: https://kjauktion.dk/da/auction/view/auction/678
"Never underestimate the power of stupid people in large groups."

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: Budget til riffelkøb?

Indlæg af TheDarkSide » 17. aug 2019, 10:30

Man burde kunne finde fx en god, brugt Zeiss Conquest 3-12x50 til under 5000. Det er en god kikkert.
En brugt Sako kan findes til 4000.
Så skal der lige 1000 til montage.
Så for 10.000 vil jeg mene man kan få et rigtigt godt sæt.

Slettet bruger

Re: Budget til riffelkøb?

Indlæg af Slettet bruger » 17. aug 2019, 13:34

Wildlife skrev:
16. aug 2019, 12:06
Forøvrigt er der brandudsalg efter en konkursramt forhandler her: https://kjauktion.dk/da/auction/view/auction/678
Der er ikke meget tilbage - og slet ikke kvalitets optik.
Jeg har været der flere gange - købte 1. gang et bundstykke til en af mine Sako’er ( mistede det for flere år siden) gav 700,- for et spritnyt bundstykke - rimelig pris :giggle:
Købte idag restlageret af Lapua Scenar 167 grains patroner ( ikke kun kugler) til kr. 4,-/patron - rimelig pris :giggle:

Slettet bruger

Re: Budget til riffelkøb?

Indlæg af Slettet bruger » 17. aug 2019, 16:07

TheDarkSide skrev:
17. aug 2019, 10:30
Man burde kunne finde fx en god, brugt Zeiss Conquest 3-12x50 til under 5000. Det er en god kikkert.
En brugt Sako kan findes til 4000.
Så skal der lige 1000 til montage.
Så for 10.000 vil jeg mene man kan få et rigtigt godt sæt.
Conquest serien er god nok, men så heller ikke bedre.
Den er amerikansk udviklet og produceret, og slet ikke sammenlignelig med europæisk producerede Zeiss.

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: Budget til riffelkøb?

Indlæg af TheDarkSide » 17. aug 2019, 18:00

Slettet bruger skrev:
17. aug 2019, 16:07
TheDarkSide skrev:
17. aug 2019, 10:30
Man burde kunne finde fx en god, brugt Zeiss Conquest 3-12x50 til under 5000. Det er en god kikkert.
En brugt Sako kan findes til 4000.
Så skal der lige 1000 til montage.
Så for 10.000 vil jeg mene man kan få et rigtigt godt sæt.
Conquest serien er god nok, men så heller ikke bedre.
Den er amerikansk udviklet og produceret, og slet ikke sammenlignelig med europæisk producerede Zeiss.
Beklager, det var egentligt også Duralyt serien jeg mente :oops:
Om den er bedre eller ej ved jeg ikke. Har brugt Duralyt riffelkikkert i en periode for nogle år siden og aldrig har jeg oplevet en så robust kikkert. Den holder virkelig til at rasle rundt i bilen hele dagen, året rundt og generelt bare få tæsk. Jeg har så heller ikke mishandlet en kikkert så meget som den, men jeg må sgu sige det er imponerende at den kan holde indskydning. Har dælme skudt meget vildt i tusmørke og natten med sådan en 3-12x50 Duralyt :fun:

Peter
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 918
Tilmeldt: 5. feb 2004, 01:44
Geografisk sted: Kbh.
Has thanked: 125 times
Been thanked: 262 times

Re: Budget til riffelkøb?

Indlæg af Peter » 19. aug 2019, 13:50

Du har med al sandsynlighed en god og pålidelig riffel i din Husquarna, men du kan på sigt måske komme til kort med kaliberen. I flere lande syd for os, rynker de lidt på næsen, hvis man ikke har mindst 7 mm når vi snakker vildsvin og opefter.
Jeg ville nok se mig om efter en .308 eller 30.06, og så ellers enig i, at der ikke skal spares på kikkerten, hvis du agter at jage i dårlige lysvilkår. Hellere en god brugt end en billig ny.

Besvar