Kikkert til Ruger American (Nyjæger)

Her kan du primært finde indlæg, hvor ligestillede har søgt hjælp til valg af jagtvåben og/eller kaliber.
Inden du selv opretter et indlæg og stiller spørgsmål så tag et kig rundt i eksisterende indlæg og se om ikke svaret allerede findes.
Besvar
CDinesen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 253
Tilmeldt: 28. okt 2016, 21:30
Interesser: Pistol, Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 5 times
Been thanked: 11 times

Kikkert til Ruger American (Nyjæger)

Indlæg af CDinesen » 30. jun 2019, 21:58

Hej som talt i anden viewtopic.php?f=70&t=78004 så har jeg fået en Ruger American .308 https://ruger.com/products/americanRifle/models.html nu skal jeg have en kikkert på den - jeg har været i 2 butikker og begge steder forsøgte de at overvise mig at jeg minimum skulle ofre 4000-5000 på kikkert + baser og indskydning. Dette gør at man nemt kommer op for 7000. (Edit: der er baser på det var ringe jeg mente)

NU er jeg nyjæger og de kunne begge steder sagten forsøge at overbevise mig men jeg syntes at det var i overkanten.
Hvad skal man købe og hvad er fornuftig pris? Jeg har jo set kikkerter til 20.000 :oops:

Dette er min første riffel og lige nu er riffelprøven det vigtigste - jeg regner ikke med at skal til SE og skyde grise. :giggle:
Den ene sælger forsøgte at fortælle mig at de 10 min jeg fik mere med det Nikon han ville have jeg skulle købe mindst var 2000 kr. værd! :mad:

Jeg har ikke behov for det er et nyt - jeg kan sagtens gå med et brugt.

En lille side historie er at jeg skal til US primo august - kan det betale at købe dem derovre?


CDinesen
Senest rettet af CDinesen 1. jul 2019, 09:04, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: Kikkert til Ruger American (Nyjæger)

Indlæg af Langenge » 30. jun 2019, 22:06

Er skyderen ikke født med baser?
Ellers ja, du kommer nemt op på 3000-4000 med baser, montage og kikkert.
Baser + montage = mindst 1000.
Kikkert = mindst 2000.
KAN gøres billigere, men så skal man altså vide hvad man gør.
Ofte løber det op i 4000 eller mere.
Hertil kommer arbejdsløn til bøssemager, hvis du ikke selv kan montere og indskyde.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Slettet bruger

Re: Kikkert til Ruger American (Nyjæger)

Indlæg af Slettet bruger » 30. jun 2019, 23:17

Det kan rigtig meget betale sig at købe over-there.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Kikkert til Ruger American (Nyjæger)

Indlæg af C-X » 1. jul 2019, 00:10

Hvis jeg skulle gå totalt billig-billig med nye stumper, og stadig have tillid til projektet, blev det en Nikon Prostaff 3-9x40 til ca. 1.600,- og nogle kvalitetsringe fra f.eks. Warne, Leupold eller Vortex. Aldrig fedte rundt med dårlige ringe, det sparede tabes mangefold på ærgrelser og ekstra indskydninger.
Dertil en bare nogenlunde anstændig momentnøgle, så jeg kunne montere selv, uden at ødelægge noget (så har man den også til en anden god gang).
Det ville dårligt kunne gøres for meget under 2.500,-
Har gjort det før og ville gøre det igen :snu:

Nu du skal over there, så planlæg da i stedet et bedre køb. De har bare mere til mindre. Vi hjælper dig gerne med at bruge dine penge :biggrin:

Du kan også prøve med en købsannonce her på siden.


Hint: Hvis du nu vil bruge samme riffel til flere typer jagt, så gå efter nogle QR eller QRW (samme type) ringe, så kan du f.eks. have en drivjagtskikkert, indskudt med én type ammulade, og en skyd-længere kikkert, der er indskudt til noget mere vidtrækkende.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7707
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Kikkert til Ruger American (Nyjæger)

Indlæg af T-REX » 1. jul 2019, 04:54

CDinesen skrev:
30. jun 2019, 21:58
En lille side historie er at jeg skal til US primo august - kan det betale at købe dem derovre?
CDinesen
På billederne, på Rugers hjemmeside, ser det ud som om, at riflerne er født, enten med Weaver baser, eller Picatinny Rail.
Har din riffel baser monteret?
-----------------------
Du kan spare rigtig meget, på mange af stumperne, i USA.
Europæiske kikkerter, kan dog være dyre.
Men det kræver, at du har tid til at kigge, på en af deres mange jagt/våbenbutikker, Ex. Cabela's eller Bass Pro Shop.
Det er dog en oplevelse, at se de store jagt/våbenbutikker.

Der er enkelte stater/områder, hvor der er MEGET langt mellem våbenbutikker, ex. New York og Chicago.
New York har dog en https://www.bhphotovideo.com/find/jsp/H ... Superstore shop, med et ret stort udvalg.(ca. 6500 m2)

Så længe du køber jagt kikkertsigte dvs. uden Mil-Dot osv, så vil der ikke være problemer, med Eksport.
For f.eks. Leupold betyder det, at alle der hedder "Mark" et eller andet, er No Go. Men de fleste VX'ere, er OK. (VX-Patrol er no-go)

Hvis du kommer til Las Vegas, kan du prøve at skyde med full auto våben.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Slettet bruger

Re: Kikkert til Ruger American (Nyjæger)

Indlæg af Slettet bruger » 1. jul 2019, 07:34

En lille side historie er at jeg skal til US primo august - kan det betale at købe dem derovre?


CDinesen
[/quote]

Jeg har læst at det andre har haft held med det. Jeg har ikke. Tilbage i 2015 forsøgte jeg i NYC at købe en Leupold VX1 3-9x50 med hjem.
Sælgeren ville ikke sælge mig den fordi jeg ikke er amerikaner. Man ville konfiskere den i lufthavnen, sagde han. Om det passer, om det er den enkelte stats lov eller den enkelte sælger, der gjorde det, skal jeg lade være usagt. Jeg borede ikke i det. Ærgrede mig blot, for der var meget at spare!

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 585 times
Been thanked: 1030 times

Re: Kikkert til Ruger American (Nyjæger)

Indlæg af HR » 1. jul 2019, 08:25

Jeg har aldrig haft problemer med at købe i USA og kan varmt anbefale det. Hvis der købes over nettet til levering på et hotel kan det være en udfordring med dansk kreditkort og manglende match mellem kreditkortadresse og leveringsadresse. Men direkte køb over disken er normalt problemløst. Man sparer 50% på amerikansk optik og 75% på baser og ringe..

Ved køb i USA så overvej Leopold. Deres garanti gælder World wide så man er ikke tvunget til at sende en reklamation over atlanten.
HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

CDinesen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 253
Tilmeldt: 28. okt 2016, 21:30
Interesser: Pistol, Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 5 times
Been thanked: 11 times

Re: Kikkert til Ruger American (Nyjæger)

Indlæg af CDinesen » 1. jul 2019, 09:03

Langenge skrev:
30. jun 2019, 22:06
Er skyderen ikke født med baser?
Hej mange tak - du har ret, jeg skrev forkert. Jeg mente naturligvis ringe da der er baser.

Jeg tror også at 3000-4000 er OK det var mere de næsten 7000 som skræmte mig lidt...

CDinesen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 253
Tilmeldt: 28. okt 2016, 21:30
Interesser: Pistol, Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 5 times
Been thanked: 11 times

Re: Kikkert til Ruger American (Nyjæger)

Indlæg af CDinesen » 1. jul 2019, 09:05

Slettet bruger skrev:
30. jun 2019, 23:17
Det kan rigtig meget betale sig at købe over-there.
Mange tak det kan være jeg skal kigge på Claus

CDinesen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 253
Tilmeldt: 28. okt 2016, 21:30
Interesser: Pistol, Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 5 times
Been thanked: 11 times

Re: Kikkert til Ruger American (Nyjæger)

Indlæg af CDinesen » 1. jul 2019, 09:07

C-X skrev:
1. jul 2019, 00:10
Hvis jeg skulle gå totalt billig-billig med nye stumper, og stadig have tillid til projektet, blev det en Nikon Prostaff 3-9x40 til ca. 1.600,- og nogle kvalitetsringe fra f.eks. Warne, Leupold eller Vortex. Aldrig fedte rundt med dårlige ringe, det sparede tabes mangefold på ærgrelser og ekstra indskydninger.
Dertil en bare nogenlunde anstændig momentnøgle, så jeg kunne montere selv, uden at ødelægge noget (så har man den også til en anden god gang).
Det ville dårligt kunne gøres for meget under 2.500,-
Mange tak det lyder som en fornuftig pris

CDinesen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 253
Tilmeldt: 28. okt 2016, 21:30
Interesser: Pistol, Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 5 times
Been thanked: 11 times

Re: Kikkert til Ruger American (Nyjæger)

Indlæg af CDinesen » 1. jul 2019, 09:09

C-X skrev:
1. jul 2019, 00:10

Hint: Hvis du nu vil bruge samme riffel til flere typer jagt, så gå efter nogle QR eller QRW (samme type) ringe, så kan du f.eks. have en drivjagtskikkert, indskudt med én type ammulade, og en skyd-længere kikkert, der er indskudt til noget mere vidtrækkende.
Det er en rigtig god ide det havde jeg ikke tænkt over!

CDinesen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 253
Tilmeldt: 28. okt 2016, 21:30
Interesser: Pistol, Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 5 times
Been thanked: 11 times

Re: Kikkert til Ruger American (Nyjæger)

Indlæg af CDinesen » 1. jul 2019, 09:14

JRexA skrev:
1. jul 2019, 04:54

Du kan spare rigtig meget, på mange af stumperne, i USA.
Europæiske kikkerter, kan dog være dyre.
Men det kræver, at du har tid til at kigge, på en af deres mange jagt/våbenbutikker, Ex. Cabela's eller Bass Pro Shop.
Det er dog en oplevelse, at se de store jagt/våbenbutikker.
Mange tak det er rart at vide, jeg skal til Vegas og elsker Bass Pro - jeg var dog ikke klar over om der var noget at spare på kikkert..
Senest rettet af CDinesen 1. jul 2019, 09:20, rettet i alt 1 gang.

CDinesen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 253
Tilmeldt: 28. okt 2016, 21:30
Interesser: Pistol, Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 5 times
Been thanked: 11 times

Re: Kikkert til Ruger American (Nyjæger)

Indlæg af CDinesen » 1. jul 2019, 09:19

Svend-A skrev:
1. jul 2019, 07:34

Jeg har læst at det andre har haft held med det. Jeg har ikke. Tilbage i 2015 forsøgte jeg i NYC at købe en Leupold VX1 3-9x50 med hjem.
Sælgeren ville ikke sælge mig den fordi jeg ikke er amerikaner. Man ville konfiskere den i lufthavnen, sagde han. Om det passer, om det er den enkelte stats lov eller den enkelte sælger, der gjorde det, skal jeg lade være usagt. Jeg borede ikke i det. Ærgrede mig blot, for der var meget at spare!
Mange tak jeg var inde på Bass Prohttps://www.basspro.com/shop/en/sightma ... ifle-scope og https://www.basspro.com/shop/en/nikon-p ... ifle-scope
Har dog svært ved at vide om det bliver stoppet

Men da jeg ikke har erfaring er det svært at vide hvad skal kigge efter men op til en 300$ må jo så være OK?

Brugeravatar
Caspian1911
Moderator
Moderator
Indlæg: 4065
Tilmeldt: 1. nov 2006, 16:59
Interesser: IPSC, gamle danske våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 564 times
Been thanked: 368 times

Re: Kikkert til Ruger American (Nyjæger)

Indlæg af Caspian1911 » 1. jul 2019, 09:27

Ruger American.PNG
Dette er snuppet fra Ruger brugsforvirring: http://ruger-docs.s3.amazonaws.com/_man ... nRifle.pdf
As I hurtled through space, one thought kept crossing my mind - every part of this rocket was supplied by the lowest bidder.
~ John Glenn, RIP


Brugeravatar
Caspian1911
Moderator
Moderator
Indlæg: 4065
Tilmeldt: 1. nov 2006, 16:59
Interesser: IPSC, gamle danske våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 564 times
Been thanked: 368 times

Re: Kikkert til Ruger American (Nyjæger)

Indlæg af Caspian1911 » 1. jul 2019, 09:44

CDinesen skrev:
1. jul 2019, 09:19
Svend-A skrev:
1. jul 2019, 07:34

Jeg har læst at det andre har haft held med det. Jeg har ikke. Tilbage i 2015 forsøgte jeg i NYC at købe en Leupold VX1 3-9x50 med hjem.
Sælgeren ville ikke sælge mig den fordi jeg ikke er amerikaner. Man ville konfiskere den i lufthavnen, sagde han. Om det passer, om det er den enkelte stats lov eller den enkelte sælger, der gjorde det, skal jeg lade være usagt. Jeg borede ikke i det. Ærgrede mig blot, for der var meget at spare!
Mange tak jeg var inde på Bass Prohttps://www.basspro.com/shop/en/sightma ... ifle-scope og https://www.basspro.com/shop/en/nikon-p ... ifle-scope
Har dog svært ved at vide om det bliver stoppet

Men da jeg ikke har erfaring er det svært at vide hvad skal kigge efter men op til en 300$ må jo så være OK?
Når jeg rejser ud af USA er min kuffert altid blevet chekket af US Gov, og de gange jeg har haft kikkert med, har der ikke været nogle problemer overhovedet. Jeg har haft tre forskellige kikkerter med hjem, alle med belyst trådkors.
Grunden til min kuffert altid bliver åbnet, er nok pga en størrre mængde jagtprojektiler :mrgreen:

Du kan sagtens få en OK kikkert til $300, men læg lige mærke til at Nikon er 1" rør, og det skal ringene naturligvis passe til.
Jeg ville nok gå efter denne i 3-12x42 https://www.basspro.com/shop/en/nikon-p ... ifle-scope
As I hurtled through space, one thought kept crossing my mind - every part of this rocket was supplied by the lowest bidder.
~ John Glenn, RIP


CDinesen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 253
Tilmeldt: 28. okt 2016, 21:30
Interesser: Pistol, Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 5 times
Been thanked: 11 times

Re: Kikkert til Ruger American (Nyjæger)

Indlæg af CDinesen » 1. jul 2019, 14:49

Caspian1911 skrev:
1. jul 2019, 09:44

Når jeg rejser ud af USA er min kuffert altid blevet chekket af US Gov, og de gange jeg har haft kikkert med, har der ikke været nogle problemer overhovedet. Jeg har haft tre forskellige kikkerter med hjem, alle med belyst trådkors.
Grunden til min kuffert altid bliver åbnet, er nok pga en størrre mængde jagtprojektiler :mrgreen:

Du kan sagtens få en OK kikkert til $300, men læg lige mærke til at Nikon er 1" rør, og det skal ringene naturligvis passe til.
Jeg ville nok gå efter denne i 3-12x42 https://www.basspro.com/shop/en/nikon-p ... ifle-scope
Tak hvad ville et sådant koste i DK?

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7707
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Kikkert til Ruger American (Nyjæger)

Indlæg af T-REX » 1. jul 2019, 15:04

Hvis du kontakter Bigfoot(jagtmarked.dk), så kan du få Nikon Prostaff 7 (30mm rør) til meget fornuftige priser.
Hans priser er ikke længere, på hjemmesiden, men tidligere har de været konkurrencedygtige, med USA Priser.
Det kan være, at han nu har P5 serien, men bare ikke har fået opdateret sin hjemmeside.

Jeg ville overvejer 2,5-10x42 eller 2,5-10x50
De fås både med og uden lys, med lys, kommer de op, i knap kr. 5000 klassen, uden, ca. det halve.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

CDinesen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 253
Tilmeldt: 28. okt 2016, 21:30
Interesser: Pistol, Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 5 times
Been thanked: 11 times

Re: Kikkert til Ruger American (Nyjæger)

Indlæg af CDinesen » 3. jul 2019, 00:02

JRexA skrev:
1. jul 2019, 15:04
Hvis du kontakter Bigfoot(jagtmarked.dk), så kan du få Nikon Prostaff 7 (30mm rør) til meget fornuftige priser.
Hans priser er ikke længere, på hjemmesiden, men tidligere har de været konkurrencedygtige, med USA Priser.
Det kan være, at han nu har P5 serien, men bare ikke har fået opdateret sin hjemmeside.

Jeg ville overvejer 2,5-10x42 eller 2,5-10x50
De fås både med og uden lys, med lys, kommer de op, i knap kr. 5000 klassen, uden, ca. det halve.
Mange tak

CDinesen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 253
Tilmeldt: 28. okt 2016, 21:30
Interesser: Pistol, Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 5 times
Been thanked: 11 times

Re: Kikkert til Ruger American (Nyjæger)

Indlæg af CDinesen » 3. jul 2019, 00:03

HR skrev:
1. jul 2019, 08:25
Jeg har aldrig haft problemer med at købe i USA og kan varmt anbefale det. Hvis der købes over nettet til levering på et hotel kan det være en udfordring med dansk kreditkort og manglende match mellem kreditkortadresse og leveringsadresse. Men direkte køb over disken er normalt problemløst. Man sparer 50% på amerikansk optik og 75% på baser og ringe..

Ved køb i USA så overvej Leopold. Deres garanti gælder World wide så man er ikke tvunget til at sende en reklamation over atlanten.
HR
Tak HR skal til Vegas har du handlet der?

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 585 times
Been thanked: 1030 times

Re: Kikkert til Ruger American (Nyjæger)

Indlæg af HR » 3. jul 2019, 00:35

Har været i Vegas et par gange mellem 1991 og 2005 men har ikke handlet der. Det har udviklet sig til den mest forfærdelige turistfælde og alt er blevet alt for dyrt. Jeg har senest handlet ved SportOptics.com og har ladet delene sende til mit hotel med over Night service. Jeg har til formålet en PayPal konto hvor adressen kan tilpasses til lejligheden.
HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Brugeravatar
Ninjakebab
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 408
Tilmeldt: 23. nov 2017, 13:34
Interesser: Lave ting, skyde med ting
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 205 times

Re: Kikkert til Ruger American (Nyjæger)

Indlæg af Ninjakebab » 3. jul 2019, 10:37

Jeg har på min egen Ruger American, sat en Athlon kikkert på. Det er også amerikansk, og super værdi for pengene.

De har et stort udvalg på siden nedenstående engelske side, og rigtig gode priser. Man skal blot underskrive et eksport dokument og sende tilbage til dem.
https://www.tacticalscope.co.uk/
I øvrigt mener jeg at riskiks er en af de mest ligegyldige opfindelser

Besvar