God riffel til nyjæger: Hvad vil I anbefale?

Her kan du primært finde indlæg, hvor ligestillede har søgt hjælp til valg af jagtvåben og/eller kaliber.
Inden du selv opretter et indlæg og stiller spørgsmål så tag et kig rundt i eksisterende indlæg og se om ikke svaret allerede findes.
Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: God riffel til nyjæger: Hvad vil I anbefale?

Indlæg af Kleth » 30. maj 2019, 20:00

Bergera er absolut value for money :thumbup:
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Boryx
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 856
Tilmeldt: 21. jun 2014, 15:37
Interesser: Riffelskydning.
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 170 times
Been thanked: 265 times

Re: God riffel til nyjæger: Hvad vil I anbefale?

Indlæg af Boryx » 30. maj 2019, 20:31

Bergera og Remington har begge den ulempe at deres bundstykke kan åbne når riflen er sikret. Jeg havde en Remington klon på et tidspunkt, der åbnede bundstykket utilsigtet et par gange på bukkejagt. Det blev den solgt pga.

Tikka eller Sako - ny, brugt eller endda en Tikka 595 eller Sako Forester (altså “gamle” modeller).

Optilock montager og en Minox, Meopta, Vortex eller Leupold kikkert.

En RCC dæmper og 500 træningskud, så er du klar.

Hvis jeg var dig kørte jeg til K. O. Skov i Bording og gjorde en handel, større brugt udvalg skal du lede længe efter.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: God riffel til nyjæger: Hvad vil I anbefale?

Indlæg af C-X » 30. maj 2019, 21:04

Her er også lidt at kigge igennem; https://www.guloggratis.dk/sport/jagt-o ... usertype=1
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: God riffel til nyjæger: Hvad vil I anbefale?

Indlæg af HappyNanoq » 31. maj 2019, 01:48

Ny eller brugt Tikka T3, CZ 550, Remington 700 (ikke 710, 770, 780).

De skal være vældig mishandlede for at være udskudte.
Det er god, holdbar kvalitet som kan bygges videre på engang i fremtiden.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Sunscale
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 236
Tilmeldt: 14. feb 2015, 18:21
Interesser: Jagt, Hund & Genladning
Geografisk sted: Salling
Has thanked: 36 times
Been thanked: 33 times

Re: God riffel til nyjæger: Hvad vil I anbefale?

Indlæg af Sunscale » 31. maj 2019, 16:25

egidiussen2001 skrev:
30. maj 2019, 15:13
... Inden jeg skrev denne tråd havde jeg o forvejen en ide om at schultz og larsen er super godt men uden for mit budget ...
Hvis du ikke ved det i forvejen, kan jeg da lige nævne, at S & L laver nogle rigtig fine rifler og lyddæmpere, men kundeservicen er absolut i bund.
Den største form for dovenskab er, at gøre tingene rigtigt første gang
.17 HMR - .223 Rem - 6,5x55 - .300 Win Mag - 3 x Tysk Langhåret Hønsehund

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21657
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: God riffel til nyjæger: Hvad vil I anbefale?

Indlæg af Refraktorius » 31. maj 2019, 18:27

Opklarende kan jeg sige at jeg selv hælder mest kunststof skæfte pga holdbarhed
Som materialenørd må jeg påpege, at træ kan holde markant bedre end kunststof medmindre du vælger at bruge den som åre.
Vi har haft en del medlemmer som har oplevet, at kunststofskæfter bliver kede af det.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7707
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: God riffel til nyjæger: Hvad vil I anbefale?

Indlæg af T-REX » 31. maj 2019, 19:59

Der er en CZ550 i .308 Win, brugt hos Brasholt, der ser rimelig ud.
Kikkerten(Eagle Eye) er en no name kineser, men dækker nok behovet, til at begynde med.

Brug 1500, på at få piben korten ned til 45-50 cm og få smidt dæmper på, og så er du stadig, under kr. 8000
Du skal så leve med, at den ikke har aftageligt magasin.

Vedr. en 30-06'er, så er den ikke slem, hvis den får en lyddæmper, men den har bedst af 60cm pibe. (Har selv 30-06 flammekaster :giggle: :biggrin: med 50 cm pibe, og uden dæmper, da den er fuldskæftet)
Men en 30-06'er har altid mere OOMPH, end en 308'er, med samme pibelængde. (Med mindre vi taler hårdt ladet 308'er mod svagt ladet 30-06'er)

Opgrader evt kikkert, til en Nikon Prostaff 7
bigfoot skrev:http://jagtmarked.dk
Kan ofte give rigtigt gode priser, på denne.


Hos de fleste større forhandlere, kan du finde mange fornuftige brugte rifler, i prisklassen 2-4000 uden kikkert, og 3-6000 med kikkert.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Slettet bruger

Re: God riffel til nyjæger: Hvad vil I anbefale?

Indlæg af Slettet bruger » 31. maj 2019, 22:41

Jeg turde godt anbefale den X- bolt på Gul&G.
Sælger skriver den den skyder hul i hul - det gør alle rifler .......... hvis bare hullet er stort nok :blink:
Men som han skriver, tror jeg faktisk den er rimelig præcis.
Den kan nok handles lidt ned - så er der til en kikkert ( brugt) af anerkendt fabrikat.

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: God riffel til nyjæger: Hvad vil I anbefale?

Indlæg af TheDarkSide » 1. jun 2019, 11:36

Træskæfte er fint og ganske holdbart.

Min første riffel var en Tikka T3 i 6,5x55 med en Bushnell 3-9x50 kikkert. Det er stadig min primære brugsriffel og den har gennem årene leveret mange stykkker vildt uden at svigte. Har dog opgraderet kikkerten til noget dyrere, men reelt var den første kikkert solid nok.
Det gode ved både Tikka og Sako er bla. deres simple mekanik, der aldrig laver bøvl, samt deres gode og solide montager (Optilock). Desuden er aftrækket og præcisionen i topklasse.
Du går ikke galt i byen med en finsk riffel :blink:

Brugeravatar
SHR 30.06
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 819
Tilmeldt: 9. maj 2007, 14:34
Interesser: Jagt, Jagt og jagt.....
Geografisk sted: Midtjyske Højderyg
Has thanked: 21 times
Been thanked: 60 times

Re: God riffel til nyjæger: Hvad vil I anbefale?

Indlæg af SHR 30.06 » 1. jun 2019, 13:27

TheDarkSide skrev:
1. jun 2019, 11:36
Træskæfte er fint og ganske holdbart.
.....

Du går ikke galt i byen med en finsk riffel :blink:
Det kan ikke siges meget bedre :numberone:

Hvis du ikke er 100% fastlåst på kaliberet, vil jeg anbefale en tur omkring Brasholt/Korsholm/ Kr. O. Skov og se på deres brugte 6,5x55. Der er rigtig (som i RIGTIG ) mange gode rifler der står og ruster op bare fordi de er i en kaliber som MÅSKE en gang får svært ved at overholde kravene til klasse I vildt med en blyfri kugle.

Jeg har for en måned siden fået 33% rabat på en sako 75 ved en større forhandler. Først og fremmest fordi det var i 6,5x55. - Det er godt nok ikke den eneste riffel, men jeg ville ikke være det mindste betænkelig ved at tage den med på tur efter alt hvad Danmark og Sverige har at byde på. Og tag så en erfaren jæger med, så du kan få en fornuftig brugt kikkert på samtidig. F.eks en gammel Zeiss eller Schmidt&Bender. Det kommer også til at stå dig i 8.000 / 9.000 kr. Men så har du et sæt der taber meget lidt i værdi over de næste mange år.

Med hensyn til skæfte - Du kan jo starte med en træriffel og om et par år, bliver du helt rundtosset når GRS sender et nyt skæfte på markedet med indbygget WIFI og kaffemaskine. - Så kan du skifte skæftet til den tid :blink:
Hvorfor nøjes med tysk teknik når der kan stå finsk finmekanik i skabet?

Sako 75 30.06
Sako vixen 223

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Re: God riffel til nyjæger: Hvad vil I anbefale?

Indlæg af Sierra13 » 1. jun 2019, 14:41

Med hensyn til kaliber, synes jeg det er værd at nævne lidt om kampen mellem de amerikanske mod den bette svensker

Der hvor 3006 og 308 kan vinde lidt, er på deres nominelle størrelse, altså de 7,62.
Visse steder i verden og især på statsområder (har jeg hørt) at der kan være krav om minimum 7mm til hjorte
Og den næste fordel, er at de har lettere at overholde energikravet til klasse 1, ved brug af blyfri ammunition. Noget hvor man vidst skal tænke sig lidt mere om i 6,5eren. Men jeg har hørt det skulle være muligt. Det er typisk på statsområder jeg har hørt kravet om blyfri ammunition

Jeg ville personligt ikke forvente et blyforbud hverken herhjemme eller sverige. Ligesom et krav om minimum 7mm næppe er sandsynligt med den nordiske tradition for 6,5x55

Så det er hovedsagligt set ifht hvis riflen skal ud og rejse.


Og så et slag for 6,5x55
Det er den kaliber jeg hvertfald kan få ammunition billigst til. Skarpt efterfulgt af 308win
Den har bedre BC (Ballistic coeffcient) og SD (Sectional density) Men det er "marginaler" vi er ude i, og ikke super relevant på normale jagt afstande.
Den er godt og grundigt testet (ligesom 308win, 3006 og 9,3x62) på gris og elg.
Og de svenske undersøgelser viser der ikke er nævneværdig forskel på 6,5x55 ; 308 ; 3006 ifht hvor godt de virker til elg.


Ja selvom jeg selv har en 308, så synes jeg 6,5x55 er en fræk kaliber :twisted: Og min gamle 6,5'er har både væltet mål 1000m væk, og skudt klasse 1 vildt både på 100, 200 og 300+ meter væk :biggrin:

Slettet bruger

Re: God riffel til nyjæger: Hvad vil I anbefale?

Indlæg af Slettet bruger » 1. jun 2019, 15:45

Glem nu alt om det prædiken 6,5 -
TS skriver specifik han skal til Tyskland og skyde svin til efteråret.
Tyskland - svin - +7mm.

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Re: God riffel til nyjæger: Hvad vil I anbefale?

Indlæg af Sierra13 » 1. jun 2019, 15:51

Slettet bruger skrev:
1. jun 2019, 15:45
Glem nu alt om det prædiken 6,5 -
TS skriver specifik han skal til Tyskland og skyde svin til efteråret.
Tyskland - svin - +7mm.
https://www.gesetze-im-internet.de/bjagdg/__19.html

Mit tyske er måske ringe, men dikterer stk 19, 2 c) ikke blot et minimum om 6,5mm og minimum 2000 joule@100m

Jeg har dog hørt om særlige krav på statsområder var det enten i polen eller tyskland. Som er højere end det loven dikterer

EDIT: Tyskerne er også på vej mod blyforbud i flere statsområder, men det burde en 6,5x55 godt kunne overholde med rette ladning og kugle


Men helt enig i der kan være en god form for fornuft i at gå op i noget 7mm+, også for at fremtidssikre og helt fjerne den problemmatik med "hvad nu hvis de laver om"

Slettet bruger

Re: God riffel til nyjæger: Hvad vil I anbefale?

Indlæg af Slettet bruger » 1. jun 2019, 16:21

Loven er en ting, noget andet hvad Forsterne kræver og de ( langt de fleste, hvis ikke alle) kræver +7mm.
Også så specifik at ved en af mine jagtkammerater har de sagt “ Nein” til hans ( hendes- hans kone).270
Kuglen er jo 7 mm, men kaliberet under ( hvis man regner)

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: God riffel til nyjæger: Hvad vil I anbefale?

Indlæg af C-X » 1. jun 2019, 17:18

Godt nok alligevel lidt brutalt, at regne en .270 Win. fra, men de er jo tyskere.

Uanset 6,5x55'erens mange fortræffeligheder, så er den bare ikke at regne som et moderne, allround jagtkaliber, i en Nordeuropæisk sammenhæng.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Bygork
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 430
Tilmeldt: 23. dec 2012, 20:15
Interesser: Jagt, våben, historie
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 33 times
Been thanked: 25 times

Re: God riffel til nyjæger: Hvad vil I anbefale?

Indlæg af Bygork » 2. jun 2019, 14:28

Hej

Hvis du kan klare dig med at du har en gammel Mauser med 98 lås, så kan der findes en god riffel til meget billige penge. Det kunne være Otterup S&L en brugt baneriffel til måske i 6,5x55 1500,- eller måske en anden Mauser 98.

Jeg har gennem tiden set mange fine ombyggede m98 rifler, hvor der både er nyt aftræk, ny sikring, jagtskæfte og ny pibe, til billige penge. De er normalt klippe stabile, men selvfølgelig ikke altid så pæne og nemt kørende i låsen som nye rifler. Jeg husker f.eks. et tidspunkt hvor jeg gik igennem brugte rilfer hos Korsholms fysiske butik. Det blev efter lidt forhandling til en ombygget m98 Mauser, med nyt aftræk, skæfte, baser og ny pibe i 308W til den nette sum af 800,- og den skyder rigtig godt, skæftet var ikke nyt og pænt, men ok og med en god rekyl optagende bagkappe. Weaver montage havde jeg til at ligge og så købte jeg en fin let brugt Nikon prostaff 3-9x40 til små 1000 kr. Alt hvad der var behov for at komme i gang for en nyjæger.

Jeg kender bestemt den inde grejluder og har nok også for meget til at stå. Men helt ærligt, de fleste kan nemt klare sig med en god ombygget militær riffel/mauserlås og en billig Nikon kikkert til at starte med.

NB:
Er man som nyjægerpå udkig efter en starter jagt gevær, er en billig måde at komme i gang endvidere at finde et gammel Baikal eller toz som normalt ikke er til at slidde op. Korsholm sælger indimellem deres Russike Toz 34 12/70 o/u til 999,-, ikke et pænt gevær, men det skal nok holde til den første tid som nyjæger og så er der 2 års garanti med. Værditabet på de løsninger jeg lister vil være minimal hvis ikke jagtinteressen holder ved, eller hvis man vil opgradere senere. Brug pengene i den første tid på i stedet at komme med i noget jagt!

Brugeravatar
100Radsbar
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 850
Tilmeldt: 11. mar 2013, 09:50
Interesser: Jagt & Historiske Våben
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 360 times
Been thanked: 68 times

Re: God riffel til nyjæger: Hvad vil I anbefale?

Indlæg af 100Radsbar » 3. jun 2019, 12:28

I Tyskland er de efter sigende glade for 8x57IS, hvis man kommer med en riffel i den kaliber, så er der ingen der stiller spørgsmål.
Det er ihvertfald det jeg har fået at vide an en tidligere kollega som bor i Tyskland, og går meget på jagt dernede.

En .308 bliver der nok heller ikke kigget skævt til :smile:
7,62x54R Glory to the Mosin.

egidiussen2001
Newbie
Newbie
Indlæg: 5
Tilmeldt: 25. feb 2019, 11:56
Interesser: Jagt, våben
Geografisk sted: Aalborg SØ

Re: God riffel til nyjæger: Hvad vil I anbefale?

Indlæg af egidiussen2001 » 4. jun 2019, 21:41

Hej igen
Nu har jeg fundet et par konkrete bud som I gerne må kommentere:

American Ruger m Vortex Crossfore optik – 7000 kr.
https://www.zeromike.dk/produkter/258-r ... ssfire-ii/

Tikka M550 – vekselpibe men skod optik – 6500 kr.
https://www.guloggratis.dk/sport/jagt-o ... ltikkam550

Carl Gustav – med dæmper men skod optik – 3500 kr.
https://www.guloggratis.dk/sport/jagt-o ... carlgustav

Browning X-bolt – lidt slidt og ingen optik – 5500 kr.
https://www.guloggratis.dk/sport/jagt-o ... sk-cal-308

Tikka T3 med ok optik – 8995 kr. (umiddelbart lidt for dyrt)
https://vestjyskjagt.dk/brugte-rifler/t ... kkert.html

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: God riffel til nyjæger: Hvad vil I anbefale?

Indlæg af Kleth » 4. jun 2019, 22:30

Jeg ville tage Carl Gustav uden at blinke. Er Optikken ikke god nok, når den kommer på banen så kan du kaste 1500-2500kr efter Nikon eller Vortex kikkert.
Men lav MEGET genre en aftale om at se/pille/prøve den på en skydebane, så du kan se at den virker og kan ramme.

Ruger American fra ZMA er lav-risiko, den får du med garanti og det hele, så hvis det ikke spiller er der et sted at reklamere. Ulempen er at den ikke kommer med dæmper.

Tikka 550 er heller ikke et dårligt bud og du vil i første omgang have meget lidt brug for 22-250 piben da ammunitionen er forholdsvis dyr i sammenligning med .308w træningsammo. Men det sæt kunne være værd at bygge på, evt. med ny optik for prisen virker OK. Igen; lav meget gerne en aftale om at se/prøve riflen på en bane, så du ikke køber katten i sækken.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: God riffel til nyjæger: Hvad vil I anbefale?

Indlæg af C-X » 4. jun 2019, 22:43

Du kan vel lægge et bud på den T3?
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

egidiussen2001
Newbie
Newbie
Indlæg: 5
Tilmeldt: 25. feb 2019, 11:56
Interesser: Jagt, våben
Geografisk sted: Aalborg SØ

Re: God riffel til nyjæger: Hvad vil I anbefale?

Indlæg af egidiussen2001 » 16. jun 2019, 12:51

Hej igen

Jeg er blevet mere og mere varm på denne riffel og jeg har fået tilladelse af økonomiministeren til det:)
https://www.jaegeren-og-lystfiskeren.dk ... g-x-bolt-/

Nu må jeg så se om de er til at handle med, men jeg har været inde og mærke riflen og den føles super godt og naturlig for mig.
Næste skridt er så "bare" at bestå haglskydeprøven om 14 dage samt riffelprøven derefter. Særligt duerne fra højre driller men det skal nok bare trænes væk.

Sidst men ikke mindst skal jeg lige have styr på alt det praktiske inden turen går til Tyskland.

Overtroldmand
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 677
Tilmeldt: 25. apr 2012, 10:45
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 7 times
Been thanked: 90 times

Re: God riffel til nyjæger: Hvad vil I anbefale?

Indlæg af Overtroldmand » 16. jun 2019, 20:42

egidiussen2001 skrev:
28. maj 2019, 13:08
Hejsa
Jeg er nyjæger som skal have min første riffel og jeg vil gerne høre jer erfarne jægere hvilke jeg bør gå efter og hvilke jeg skal holde mig fra. Jeg er åben for både nyt og brugt og jeg har lagt mig lidt fast på cal 308 da det lader til at være egnet til det meste.Jeg vil gerne have en riffel som jeg kan have i mange år uden at det koster for meget - håber at finde noget i 5-8000 kr området.
Hvad tænker i?

Bjørn
Hmm...min første riffel er en ombygget Carl Gustaf 6,5 x55 (ikke fuldskæftet) , med match aftræk, påsat en billig Nikon kikket den har jeg stadigvæk..

Carl Gustaf'en er super præcis, og den riffel der har sat standarden for hvordan mine andre rifler skal skyde. Pris vs performance er det den bedste riffel jeg har, da den kostede kr 2500,- plus en Nikon buckmaster (Rangemaster i EU) sigtekikkert.

Jeg har lige været på svinejagt i Sverige, havde min Carl Gustaf med og skød en gris :-). (pga min nyeste Steyr ikke er i våbenpasset og jeg ikke vil sende det ind før jeg havde været på jagt i Sverige)

Den sætter altid skuddene sådanne her, og det er en fornøjelse at have en riffel man kan stole på HVER GANG!!, det betyder virkeligt noget når man endeligt står ude på jagten og har en masse andre parametre der har indflydelse på skuddet.

Så en brugt velholdt Carl Gustaf i 6.5 x 55 vil være mit bud.
Skærmbillede 2019-06-16 kl. 20.36.52.png
Skærmbillede 2019-06-16 kl. 20.36.52.png (223.74 KiB) Vist 12554 gange

Slettet bruger

Re: God riffel til nyjæger: Hvad vil I anbefale?

Indlæg af Slettet bruger » 16. jun 2019, 22:48

Overtroldmand skrev:
16. jun 2019, 20:42
egidiussen2001 skrev:
28. maj 2019, 13:08
Hejsa
Jeg er nyjæger som skal have min første riffel og jeg vil gerne høre jer erfarne jægere hvilke jeg bør gå efter og hvilke jeg skal holde mig fra. Jeg er åben for både nyt og brugt og jeg har lagt mig lidt fast på cal 308 da det lader til at være egnet til det meste.Jeg vil gerne have en riffel som jeg kan have i mange år uden at det koster for meget - håber at finde noget i 5-8000 kr området.
Hvad tænker i?

Bjørn
Hmm...min første riffel er en ombygget Carl Gustaf 6,5 x55 (ikke fuldskæftet) , med match aftræk, påsat en billig Nikon kikket den har jeg stadigvæk..

Carl Gustaf'en er super præcis, og den riffel der har sat standarden for hvordan mine andre rifler skal skyde. Pris vs performance er det den bedste riffel jeg har, da den kostede kr 2500,- plus en Nikon buckmaster (Rangemaster i EU) sigtekikkert.

Jeg har lige været på svinejagt i Sverige, havde min Carl Gustaf med og skød en gris :-). (pga min nyeste Steyr ikke er i våbenpasset og jeg ikke vil sende det ind før jeg havde været på jagt i Sverige)

Den sætter altid skuddene sådanne her, og det er en fornøjelse at have en riffel man kan stole på HVER GANG!!, det betyder virkeligt noget når man endeligt står ude på jagten og har en masse andre parametre der har indflydelse på skuddet.

Så en brugt velholdt Carl Gustaf i 6.5 x 55 vil være mit bud.

Skærmbillede 2019-06-16 kl. 20.36.52.png
Prøv at læse tråden igennem - evt. Trådstarters 1. indlæg. :wall:

Besvar