Husvarna 146 (98 lås) opboret fra 9,3x57 ->9,3x62 spørgsmål?

Her kan du primært finde indlæg, hvor ligestillede har søgt hjælp til valg af jagtvåben og/eller kaliber.
Inden du selv opretter et indlæg og stiller spørgsmål så tag et kig rundt i eksisterende indlæg og se om ikke svaret allerede findes.
Besvar
Bygork
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 430
Tilmeldt: 23. dec 2012, 20:15
Interesser: Jagt, våben, historie
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 34 times
Been thanked: 25 times

Husvarna 146 (98 lås) opboret fra 9,3x57 ->9,3x62 spørgsmål?

Indlæg af Bygork » 27. apr 2019, 17:52

Hej

Jeg har en fin Husqvarna riffel model 146 der er bygget på en FN 98 lås. Riflen er født som 9,3x57, men har fået en tur af kammerivalen ved en bøssemager så den nu er 9,3x62. Blev bestilt af en tidligere ejer.

Riflen skyder fint, men det slog mig en dag om den ikke uden problemer ville kunne håndtere at man anvender 325 gr/21,1 gram ammo også? Eller om jeg bør holde mig fra at prøve ? Jeg mener at Husqvarna 246 blev bygget på 98 lås og var identisk umiddelbart konstruktionsmæssigt, men lidt pænere. Og at denne blev udført med tilsvarende 98 lås i 9,3x62 fra fabrikken.

Jeg ligger i øvrigt inde med en anden model 146 i 9,3x57 som ikke er opboret. Umiddelbart så er den eneste ændring ved at ændre en sådan vel at bore kammeret op. Så jeg brude vel uden problemer kunne skifte mellem bundstykket på de 2 hvis ikke andet er modificeret ?

LHL
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 485
Tilmeldt: 14. feb 2017, 22:57
Interesser: riffeljagt
Geografisk sted: sjælland
Has thanked: 106 times
Been thanked: 66 times

Re: Husvarna 146 (98 lås) opboret fra 9,3x57 ->9,3x62 spørgsmål?

Indlæg af LHL » 27. apr 2019, 20:14

Ville ofre 5min hos en smed der har et sæt prøvedorne.prøv 21 grams kuglerne hvis du har lyst,18,5gram er ellers rigeligt :thumbup: kammer trykket er ikke voldsomt højt i 9,3x62.

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21703
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 463 times
Been thanked: 2364 times

Re: Husvarna 146 (98 lås) opboret fra 9,3x57 ->9,3x62 spørgsmål?

Indlæg af Refraktorius » 29. apr 2019, 14:23

Så jeg burde vel uden problemer kunne skifte mellem bundstykket på de 2 hvis ikke andet er modificeret ?
Umiddelbart nej, men du kan være heldig, at det er "ja".

Der er ikke nogen garanti for, at "headspace" (er det "lukkeafstand" på dansk?) er den samme på de to rifler, og det kan i bedste fald give træg funktionering eller at du ikke kan lukke bundstykket, i værste fald en hylstersprængning som splitter våbnet ad.

Det er derfor du skal til VMEK og have det kontrolleret som LHL siger.


youtu.be/-LgBEIzBQTY
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4993
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 496 times
Been thanked: 1149 times

Re: Husvarna 146 (98 lås) opboret fra 9,3x57 ->9,3x62 spørgsmål?

Indlæg af Lassescout » 6. maj 2019, 09:04

Prøv at læse historien om Beretta 92. Det er ganske vist en pistol, men her blev den problematik du berører helt tydelig.

Italienerne havde udviklet en meget velfungerende pistol, som amerikanerne valgte til tjenestepistol. Der var bare en "lille" detalje: hver pistol var en individuel enhed, som ikke nødvendigvis var helt magen til de andre. Dette forlangte amerikanerne ændret, så man kan tage enhver slæde eller pibe og montere på enhver ramme, og så skyde videre som om intet var hændt. Det betød at hele pistolen skulle tegnes om. Der skulle udregnes nye tolerancer på hver eneste flade, alt blev ændret. Bortset fra, at den pistol der kom ud i den anden ende, lignede oplægget til forveksling.

De gamle Mausere er bygget som den oprindelige Beretta pistol: Måske passer dele fra den ene på den anden, måske gør de ikke. Hvis du er heldig at det bundstykke du finder overholder de tolerancer som låsekassen vil acceptere, så går det fint. Ellers går det galt.

Jeg var en gang i den situation, at en kammerat havde lånt en Sako riffel i kaliber 222 Rem. af mig. Han tabte bundstykket ude i vildmarken og kom hjem uden. Det var jo skidt. Så fandt han sørme en brugt riffel magen til der skulle skrottes, og han fik lov at kannibalisere bundstykket derfra. Det passede sjovt nok præcist til min riffel, der efterfølgende fungerede og skød lige så præcist som før. Så man kan være heldig.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Besvar