Hvilken Ruger 10/22 skal jeg købe?

Her kan du primært finde indlæg, hvor ligestillede har søgt hjælp til valg af jagtvåben og/eller kaliber.
Inden du selv opretter et indlæg og stiller spørgsmål så tag et kig rundt i eksisterende indlæg og se om ikke svaret allerede findes.
Kenned
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2223
Tilmeldt: 28. mar 2008, 12:52
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 460 times
Been thanked: 351 times

Re: Hvilken Ruger 10/22 skal jeg købe?

Indlæg af Kenned » 12. jan 2019, 23:58

PSindrup skrev:
12. jan 2019, 22:16
BjarneGNielsen skrev:
12. jan 2019, 10:51
Hvor køber i tilbehør, jeg tænker mest på skæfte, og jeg tænker kun på et alm.udseende, ikke noget fancy, har kigget på det fra HH , til ca.1000kr, er det billigere andre steder. Tænker et af træ, men ikke altafgørende.
Det skal for mig bare ligne en alm.riffel og ikke et krigsvåben, og det kan måske også støde nogle personer, når man møder dem i skoven, når man regulerer råger.
Jeg forstår til gengæld ikke hvorfor du overhovedet overvejer at opgraderer riflen inden du overhovedet har skudt et eneste skud med den.

Peter
Forklaringen er at en Ruger 10/22 ikke er bygget færdig når den kommer fra fabrikken.

Min havde ca 3-doblet sin anskaffelsespris inden jeg skød bare ét skud med den :biggrin:

Hilsen Kenneth
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

Kenned
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2223
Tilmeldt: 28. mar 2008, 12:52
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 460 times
Been thanked: 351 times

Re: Hvilken Ruger 10/22 skal jeg købe?

Indlæg af Kenned » 13. jan 2019, 00:02

BjarneGNielsen skrev:
12. jan 2019, 22:55
Jeg fik da vist berørt et emne der gav nogen debat.
Jeg er da også enig med jer i, at man da skal forme sine geværer som man ønsker, men jeg ønsker mig kun et gevær, der ligner et alm.jagtvåben.
Grundet jeg ønsker et andet skæfte, er at jeghar haft et i hånden, og syntes at det var for kortskæftet til mig, så jeg tænker at de andre er lidt længere i det, og ellers koster detjo højest en gang returfragt, at undersøge det.
Aftrækket kender jegjo ikke, da jeg endnu har første skud tilgode, men en del herinde skriver om det andet aftræk er bedre, så det vil tiden jo vise. Dæmper og kikkert flytter jeg over i første omgang fra min anden riffel.
Det kan ikke betale sig for dig at flytte dæmperen over. Du skal jo have lavet gevind alligevel, og en Sonic .22 dæmper koster 500,- 😂

Hilsen Kenneth
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Hvilken Ruger 10/22 skal jeg købe?

Indlæg af PSindrup » 13. jan 2019, 10:28

Kenneth Jensen skrev:
12. jan 2019, 23:58
Forklaringen er at en Ruger 10/22 ikke er bygget færdig når den kommer fra fabrikken.

Min havde ca 3-doblet sin anskaffelsespris inden jeg skød bare ét skud med den :biggrin:
Den eneste opgradering min har fået er at jeg har udskiftet det stop som bundstykket slår tilbage mod fra aluminium til nylon.
Nu næsten helt lydløs med dæmper og sub-sonisk ammo.

Kenneth Jensen skrev:
13. jan 2019, 00:02
Det kan ikke betale sig for dig at flytte dæmperen over. Du skal jo have lavet gevind alligevel, og en Sonic .22 dæmper koster 500,- 😂
Inklusiv skæring af gevind! :thumbup:

Peter

BGN
This member is
This member is
Indlæg: 235
Tilmeldt: 19. jun 2013, 21:44
Interesser: Rågeregulering og lidt jagt
Geografisk sted: Sydøstfyn
Has thanked: 12 times
Been thanked: 21 times

Re: Hvilken Ruger 10/22 skal jeg købe?

Indlæg af BGN » 13. jan 2019, 10:40

Der er gevind i min model, for det er den hvor der er monteret en flammehæmmer, eller hvad det nu er, og jeg har den dæmper du nævner, så det er kun at skrue den af og på.
Og da jeg kun bruger riflerne til regulering, er det jo nok og kun have den ene up to date, så hvis den nye, skulle komme til at svigte, eller andet, er det jo bare at flytte kikkerten over på den gamle og så en indskydning, så derfor.
Jeg tænker at når jeg får den nye, bliver der nok ikke skudt mange skud med min anschutz, og derfor sparer jeg kikkerten i første omgang.
Ellers kan jeg jo altid onske mig en i julegave.
Ellers tak til jer søde og rare kollegaer herinde, der kommer med friske links og input.
Mvh. Bjarne
Diana 34
Ruger 10/22
Anschutz .22 1415
Berette 12/70

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Hvilken Ruger 10/22 skal jeg købe?

Indlæg af Elbæk » 13. jan 2019, 14:29

PSindrup skrev:
13. jan 2019, 10:28
Den eneste opgradering min har fået er at jeg har udskiftet det stop som bundstykket slår tilbage mod fra aluminium til nylon.
Nu næsten helt lydløs med dæmper og sub-sonisk ammo.
En syntetisk buffer er, i min optik, den vigtigste opgradering af alle til Ruger 10/22. Hvorfor det ikke er standard fra Ruger forstår jeg ikke. Måske fordi de er sliddele?
En syntetisk buffer gør ikke kun låsen mere lydløs, den forlænger angiveligt også låsestolens levetid.
Jeg har gode erfaringer med Tuffer Buffer, de fungerer fortrinligt for mig. Jeg har stadig min første i min 10/22 - den har indtil videre klaret 2-3000 skud og holder stadig.

En anden god opgradering er at installere en auto bolt release, så man kan "slingshotte" låsen uden at skulle stå og fumle med den indbyggede "børnesikring". Det er en billig, nem og hurtig opgradering.

Nr. tre på listen må være Rugers egen BX Trigger. De nye polymer aftrækkergrupper som nye 10/22 kommer med i dag er ikke dårlige, men en BX Trigger er bare meget bedre.

Køber man en ældre 10/22 er en forlænget magasinudløser tillige en rigtig god investering (og lige som de andre opgraderinger nem at udføre) - ikke mindst hvis man planlægger at bruge 25-skuds magasiner (og dét skal man gøre sig selv den tjeneste at gøre). Nyere 10/22 kommer som standard med den opgradering.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

BGN
This member is
This member is
Indlæg: 235
Tilmeldt: 19. jun 2013, 21:44
Interesser: Rågeregulering og lidt jagt
Geografisk sted: Sydøstfyn
Has thanked: 12 times
Been thanked: 21 times

Re: Hvilken Ruger 10/22 skal jeg købe?

Indlæg af BGN » 13. jan 2019, 20:31

Det var da lidt nye input , hvis den skal opgraderes. Det kommer nok hen af vejen.
Mvh. Bjarne
Diana 34
Ruger 10/22
Anschutz .22 1415
Berette 12/70

Brugeravatar
100Radsbar
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 850
Tilmeldt: 11. mar 2013, 09:50
Interesser: Jagt & Historiske Våben
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 360 times
Been thanked: 68 times

Re: Hvilken Ruger 10/22 skal jeg købe?

Indlæg af 100Radsbar » 14. jan 2019, 09:49

Man får altid rodet op i et myrebo, når man stiller den slags spørgsmål :smile:

Jeg har ikke erfaring med Ruger 10/22, men planlægger at anskaffe mig en .22LR ½-auto til regulering.

Med henblik på smagsdommeriet, så ville jeg være ligeglad med hvad andre siger, hvor dan mit grej ser ud.

Jeg har fået min M1 Carbine kastreret til repeter, og har smidt den i en nyt skæfte, monteret en picatinny rail, og smidt en Long Eye Relief kikkert på. Så er den klar til gås, og ræv.
Jeg har ikke et billede af min riffel, men det er nedenstående ting jeg har købt.

Det kan godt være at det ser for Mall-ninja ud, men pistolgrebet gør det nemmere for mig at skyde med riflen. da den er lidt mere ergonomisk at holde.
Hvad andre syntes er jeg ligeglad med.
Og hvis folk ikke vil have mig med på jagt fordi de ikke kan lide mit grej, så er der nok ikke det store tab for mit vedkommende. :smile:
CarbineScout.png
CarbineScout.png (160.9 KiB) Vist 6314 gange
image_103029_1.jpg
image_103029_1.jpg (10.96 KiB) Vist 6314 gange
7245716.850427473.jpg
7245716.850427473.jpg (50.46 KiB) Vist 6314 gange
Når det hele er samlet ser det sådan ud:
IMG_20190115_101415.jpg
7,62x54R Glory to the Mosin.

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4979
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: Hvilken Ruger 10/22 skal jeg købe?

Indlæg af Lassescout » 27. maj 2020, 11:35

Ja, jeg rider altså ikke samme dag som jeg sadler :oops: :oops:

Men nu er Rugeren bestilt og betalt, og der er ansøgt om tilladelse. Så må vi se hvornår jeg kan få den i hænderne. Den når nok ikke at få rågeunger på samvittigheden i år, men så har jeg da tid til at få den sat op og indskudt så jeg er helt klar 1. maj i 2021 :giggle: .

For de interesserede kan jeg afsløre, at det blev en "Tactical" som set i nedenstående link. Jeg får den leveret med kunststof rekylbuffer og BX-Trigger fra starten af, det er de ting jeg bare ved jeg vil have. Jeg er ikke allergisk overfor ret mange ting, men et mindre-end-perfekt aftræk giver mig røde knopper og opkastningsfornemmelser, så det måtte jeg bare have. Det blev udslagsgivende at denne udgave kommer med rail og gevind i snuden fra fabrikken af, så slipper jeg for selv at få det lavet. Jeg kan forstå at den rail nok ryger i skraldespanden, men så er der da lavet skruehuller til en ordentlig rail.

https://huntershouse.dk/kat587-10-22-Ri ... ical.html
Senest rettet af Lassescout 27. maj 2020, 11:41, rettet i alt 1 gang.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: Hvilken Ruger 10/22 skal jeg købe?

Indlæg af Flugteren » 27. maj 2020, 11:41

Lassescout skrev:
27. maj 2020, 11:35
Ja, jeg rider altså ikke samme dag som jeg sadler :oops: :oops:

Men nu er Rugeren bestilt og betalt, og der er ansøgt om tilladelse. Så må vi se hvornår jeg kan få den i hænderne. Den får nok ikke rågeunger på samvittigheden i år.

For de interesserede kan jeg afsløre, at det blev en "Tactical" som set i nedenstående link. Jeg får den leveret med kunststof rekylbuffer og BX-Trigger fra starten af, det er de ting jeg bare ved jeg vil have. Jeg er ikke allergisk overfor ret mange ting, men et mindre-end-perfekt aftræk giver mig røde knopper og opkastningsfornemmelser, så det måtte jeg bare have. Det blev udslagsgivende at denne udgave kommer med rail og gevind i snuden fra fabrikken af, så slipper jeg for selv at få det lavet. Jeg kan forstå at den rail nok ryger i skraldespanden, men så er der da lavet skruehuller til en ordentlig rail.

https://huntershouse.dk/kat587-10-22-Ri ... ical.html
Godt køb. :thumbup:

Smid en A-TEC Wave Carbon på den, så har du en yderst fræk salonriffel, der ikke siger en lyd.

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4979
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: Hvilken Ruger 10/22 skal jeg købe?

Indlæg af Lassescout » 25. jul 2020, 14:12

...og så har jeg hentet Rugeren inde på Frederiksberg.

Det er under to måneder fra jeg ansøgte og til riflen står i skabet, og endda hen over sommerferieperioden. Det er OK, synes jeg. Jeg skulle ikke engang forsvare indkøbet med en høring før tilladelsen kom, den lå bare lige pludselig i e-boksen :rock: .
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Besvar