Sako 85 Bavarian Carabin: Er der nogen der har erfaring med denne specifikke riffel?

Her kan du primært finde indlæg, hvor ligestillede har søgt hjælp til valg af jagtvåben og/eller kaliber.
Inden du selv opretter et indlæg og stiller spørgsmål så tag et kig rundt i eksisterende indlæg og se om ikke svaret allerede findes.
Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Sako 85 Bavarian Carabin: Er der nogen der har erfaring med denne specifikke riffel?

Indlæg af Kleth » 8. jan 2019, 10:07

Lidt OT :offtopic:

Så vidt jeg kan se får du meget det samme svar flere steder fra! Hvilket svar vil du egentligt have? :razz:
https://www.gunandgame.com/threads/20-s ... se.192622/
https://www.thehuntinglife.com/forums/t ... und-rifle/
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
100Radsbar
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 850
Tilmeldt: 11. mar 2013, 09:50
Interesser: Jagt & Historiske Våben
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 360 times
Been thanked: 68 times

Re: Sako 85 Bavarian Carabin: Er der nogen der har erfaring med denne specifikke riffel?

Indlæg af 100Radsbar » 8. jan 2019, 10:24

Rigtig fin riffel. :thumbup:

Med henblik på at få moteret en lydpotte på, så tror jeg det bliver en dyr omgang.
Der skal fjernes træ, front sigtemidlet skal fjernes/flyttes, og der skal skæres gevind.

I sidste ende ender man med en riffel der mister værdien hvis man ønsker at sælge den på et tidspunkt.
7,62x54R Glory to the Mosin.

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: Sako 85 Bavarian Carabin: Er der nogen der har erfaring med denne specifikke riffel?

Indlæg af Flugteren » 8. jan 2019, 10:30

100Radsbar skrev:
8. jan 2019, 10:24
Rigtig fin riffel. :thumbup:

Med henblik på at få moteret en lydpotte på, så tror jeg det bliver en dyr omgang.
Der skal fjernes træ, front sigtemidlet skal fjernes/flyttes, og der skal skæres gevind.

I sidste ende ender man med en riffel der mister værdien hvis man ønsker at sælge den på et tidspunkt.
Alternativt kan man - hvis man f.eks. vil have en ny pibe på - vælge en pibe i længere version end den normale, få skåret tilpas ned og drejet gevind samt krone, så kan man smide en dæmper på der flugter med træet, helt uden at korte træet ned. :biggrin:

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Sako 85 Bavarian Carabin: Er der nogen der har erfaring med denne specifikke riffel?

Indlæg af C-X » 8. jan 2019, 10:55

Hvilket igen vil reducere gensalgs- og herlighedsværdien. Andres "projekter" skal være overordentligt gennemførte, hvis de skal forøge værdien. De mennesker der vil være købere til denne specifikke riffel, vil ikke påskønne sådanne ændringer.

Man køber simpelthen ikke en riffel, med så markant en brugsfilosofi, for så at ændre den radikalt. Desuden vil det påføre udgifter, der ville modsvare indkøb af 2 rifler, hvilket ikke står mål med trådstarters ønsker.

Hvorfor blive ved med at køre i det med lyddæmpere? Har man nogle personlige indkøb der skal retfærdiggøre?

Vi er mange med rifler, der aldrig kommer til at blive skændet, hverken visuelt eller funktionsmæssigt, med sådan et aggregat. Lyddæmpere er et kompromis og de er ikke altid den bedste løsning.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Sako 85 Bavarian Carabin: Er der nogen der har erfaring med denne specifikke riffel?

Indlæg af C-X » 8. jan 2019, 11:41

Rifler i .308 Win. med 20" pibe er ganske udbredte, så det bør være rimelig overkommeligt, at få lov at prøve en sådan. Gerne med og uden lydpotte. Prøv den med jagtammunition, da det i reglen giver noget mere rekyl end træningsammunition. I det mindste bare nogle af skuddene.

Så har du en baseline for hvad dine præferencer er, ud over de rent visuelle. Måske du finder ud af, at dine planer skal justeres eller du bliver bekræftet og kan gå videre.

Det alternative valg kunne være en flot, ældre fuldskæftet 6,5x55 Ska., f.eks. Carl Gustav, der tit kan købes for rimelige penge og som absolut vil matche dine æstetiske behov. Med den rigtige patina, vil den nok endda passe jægeren bedre, end den fabriksnye riffel vil. :giggle:
Den kan klare det meste (underperformer noget med kort pibe, men uden direkte gener som f.eks. .30-06 Spr. i kort pibe). Vokser behovet så derefter, så kan en 9,3x62 supplere den så nydeligt. Det er lidt kedeligt, meget klassisk og yderst effektivt. Sådan lidt som nogen har det med tweed.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Max Caysey
Newbie
Newbie
Indlæg: 7
Tilmeldt: 6. jan 2019, 19:36
Interesser: Jagt, Golf, Skisport
Geografisk sted: København

Re: Sako 85 Bavarian Carabin: Er der nogen der har erfaring med denne specifikke riffel?

Indlæg af Max Caysey » 9. jan 2019, 13:47

Kleth skrev:
8. jan 2019, 10:07
Lidt OT :offtopic:

Så vidt jeg kan se får du meget det samme svar flere steder fra! Hvilket svar vil du egentligt have? :razz:
https://www.gunandgame.com/threads/20-s ... se.192622/
https://www.thehuntinglife.com/forums/t ... und-rifle/
Hej...

Det er korrekt at jeg har stillet det samme spørgsmål andre steder. For det første er det forskelligt hvor aktive diverse fora er, og jeg ville gerne danne mig et indtryk fra folk fra lande, der har andet vildt end os i DK.

Jeg har har i høj grad fået de samme svar som her, så konklusionen må være at begge kalibre er fine til formålet, og at der er fordele og ulemper ved begge...

Det svar jeg søgte var egentlig blot at indhente så meget information som muligt om et emne jeg ved meget lidt omkrig. Drømmescenariet ville selvfølgelig være, hvis der sad en der havde den Sako riffel jeg efterspørger informations om som kunne dokumentere forskellige data på netop den riffel, gerne både i .308W og 30.06Spr. Dette regnede jeg dog ikke med, og derfor ville jeg blot høre folks vurderinger og erfaringer. Der er noget tid til at jeg går ud og køber... så jeg er ikke færdig med at søge viden... og dygtiggøre mig indenfor emnet.

Det er klart at jeg godt vidste at der ikke var ét svar. Men jeg vil gerne have så meget udbytte som muligt ud af en hvilken som helst riffel jeg ender med at købe. Nu har jeg tilfældigvis forelsket mig i den fuldskæftet Sako og den er ikke billig, derfor, skulle jeg købe den, ønsker jeg at kunne tage en så velinformeret beslutning om kaliber som muligt.

Den bedste løsning ville jo være at købe 2. En i .308W og en 9.3x62. Så havde jeg også til moskusokser på Grønland, og store Grizzly i Canada, men det er mine finanser ikke til...

Grunden til jeg presser på er, at jeg jo i høj grad har fået svaret at begge kalibre er lige gode... og det vidste jeg godt lidt i forvejen... Spørgmålet gik i høj grad også på, hviken kaliber der passede bedst til den specifikke riffel, i forhold til mine ønsker, vel vidende at den levere mindre joule end en "standard" 60cm løbet riffel... Men der er kommet mange interessante pointer frem, som har givet meget stof til eftertanke.

Så igen, mange tak for jeres svar alle sammen. Det har været en stor hjælp!

Mvh

Max

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Re: Sako 85 Bavarian Carabin: Er der nogen der har erfaring med denne specifikke riffel?

Indlæg af Ras.Killing » 9. jan 2019, 14:38

Hej Max.

Med de informationer og svar du giver her på siden, så slår du mig lidt som en nørd der går op i de helt små detaljer (specielt med tanke på kaliber, effektivitet af samme, hastigheder osv.)

... Og bare lige for at slå det fast med det samme! Så er det altså så absolut ment som et kompliment her på NVF :biggrin: :biggrin: :biggrin: :thumbup:

Har du overvejet at tage et genladningskursus i samme omgang? Så du kan lave en patron specifikt designet til drømmeriflen?
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: Sako 85 Bavarian Carabin: Er der nogen der har erfaring med denne specifikke riffel?

Indlæg af Flugteren » 9. jan 2019, 15:43

Med hensyn til udgangshastighed og anslagsenergi, så vil langt de fleste piber levere mindre hastighed, end hvad patronen er opgivet til. Lapua og Norma f.eks. anvender en 740! mm testpibe til 6.5x55 (Mega, den eneste Lapua-projektil der klarer klasse 1 vildt i Danmark i 6.5x55) men de fleste riffelproducenter leverer en 6.5x55 med 50-60 cm pibe. Schultz & Larsen leverer som standard 6.5x55 med en 560 mm pibe, altså 18 cm kortere end hvad testpiben er.

Du skal derfor gå ud fra, hvad din ammunitionsindpakning siger, at den leverer af hastighed, ikke hvad din pibe reelt leverer. Ellers er stort set samtlige jægere på kant med loven, når de går på jagt. Jeg har aldrig nogensinde hørt om en jæger, der blev stoppet af Politiet for at de ville tjekke, at hans pibe nu leverer den nødvendige hastighed (og dermed anslagsenergi).

Lars M. L.
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 638
Tilmeldt: 9. maj 2005, 14:55
Interesser: Jagt, skydning og jagthunde
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 313 times
Been thanked: 175 times

Re: Sako 85 Bavarian Carabin: Er der nogen der har erfaring med denne specifikke riffel?

Indlæg af Lars M. L. » 9. jan 2019, 15:58

Et kedeligt råd i al venskabelighed:

1) køb den riffel, som du føler for.
Du kommer næppe til at opleve en reel forskel på effekt i vildtet om du skyder med 308 win eller 30-06 uanset om pibelængden er 50 eller 60 cm.

2) når du har skudt et blandet udvalg af råvildt, dåvildt, kronvildt, vildsvin og elge, kender du dine foretrukne jagtformer og kan evaluere fordele og ulemper ved det valgte våben.

3) gentag punkt 1) 😜

Mvh Lars

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Sako 85 Bavarian Carabin: Er der nogen der har erfaring med denne specifikke riffel?

Indlæg af Kleth » 9. jan 2019, 16:23

Flugteren skrev:
9. jan 2019, 15:43
Du skal derfor gå ud fra, hvad din ammunitionsindpakning siger, at den leverer af hastighed, ikke hvad din pibe reelt leverer. Ellers er stort set samtlige jægere på kant med loven, når de går på jagt. Jeg har aldrig nogensinde hørt om en jæger, der blev stoppet af Politiet for at de ville tjekke, at hans pibe nu leverer den nødvendige hastighed (og dermed anslagsenergi).
Med mindre det er dokumenteret i lovteksten, hvad det mig bekendt ikke er, så vil jeg stille mig tvivlende for det udsagn.
Og så er der det etiske; har man et våben som passer nogenlunde med testpiben så kan man påberåbe sig god tro, men har man en pibe der er 15-20cm kortere så tvivler jeg på at den går. Derfor ville jeg aldrig skyde med ladninger som iflg pakken kun lige når hhv E100=>2700J for projektiler <10g og E100=>200J for projektiler >=10g.
Hvis det skal stå på æsken, hvad skal genopladerne så gøre og hvem skal vide om det faktisk er den rigtige æske?

Jeg har nu aldrig hørt om at nogen blev bedt om at dokumentere deres E100 og jeg tror kun det vil ske hvis man allerede alligevel har gjort i nælderne.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: Sako 85 Bavarian Carabin: Er der nogen der har erfaring med denne specifikke riffel?

Indlæg af Flugteren » 9. jan 2019, 16:32

Kleth skrev:
9. jan 2019, 16:23
Flugteren skrev:
9. jan 2019, 15:43
Du skal derfor gå ud fra, hvad din ammunitionsindpakning siger, at den leverer af hastighed, ikke hvad din pibe reelt leverer. Ellers er stort set samtlige jægere på kant med loven, når de går på jagt. Jeg har aldrig nogensinde hørt om en jæger, der blev stoppet af Politiet for at de ville tjekke, at hans pibe nu leverer den nødvendige hastighed (og dermed anslagsenergi).
Med mindre det er dokumenteret i lovteksten, hvad det mig bekendt ikke er, så vil jeg stille mig tvivlende for det udsagn.
Og så er der det etiske; har man et våben som passer nogenlunde med testpiben så kan man påberåbe sig god tro, men har man en pibe der er 15-20cm kortere så tvivler jeg på at den går. Derfor ville jeg aldrig skyde med ladninger som iflg pakken kun lige når hhv E100=>2700J for projektiler <10g og E100=>200J for projektiler >=10g.
Hvis det skal stå på æsken, hvad skal genopladerne så gøre og hvem skal vide om det faktisk er den rigtige æske?

Jeg har nu aldrig hørt om at nogen blev bedt om at dokumentere deres E100 og jeg tror kun det vil ske hvis man allerede alligevel har gjort i nælderne.
6.5x55 er et godt eksempel. Den er udbredt i hele Norden, og anvendes hyppigt til alt slags vildt i Danmark, inklusiv kronvildt, som den lovligt og fysisk sagtens kan nedlægge. Men Lapua måler deres 10,1 g Mega med 740 mm pibe, en pibelængde der er mellem 24-14 cm længere, end alle gængse 6.5x55 piber på markedet. Det betyder vel, at alle der anvender 6,5x55 til kronvildt i Danmark med en "almindelig" pibelængde, gør det ulovligt. Alligevel har jeg aldrig hørt om nogen, der er blevet tiltalt for brud mod jagtloven fordi, at deres reelle anslagsenergi ikke holder sig mål med ammo informationen.

Som du selv siger, så kræver det nok at du allerede er på dybt vand, og så er reel vs teoretisk anslagsenergi nok det mindste problem.

Æ-Vendelbo
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 153
Tilmeldt: 12. jan 2015, 16:51
Interesser: jagt-riffel-feltskydning-.22
Geografisk sted: Vendsyssel
Has thanked: 26 times
Been thanked: 35 times

Re: Sako 85 Bavarian Carabin: Er der nogen der har erfaring med denne specifikke riffel?

Indlæg af Æ-Vendelbo » 9. jan 2019, 18:25

Hej
Sako er en herlig solid skyder :thumbup: Jeg har selv en model Hunter i 308. fra 1981. De nyere modeller har en meget bedre låsegang, ellers er designet det samme. Med hensyn til kaliber har .308 en kortere låsekasse end .30 06 har, alt andet lige, bliver det nemmere at montere kikkert med korrekt højde og øjeafstand. Det er vigtigt for komforten og lækkerhedsfølelsen at det hele passer til ens fysik. Jeg kan sagtens følge dig med ønsket om fuldskæfte, det ser lækkert ud og er skønt med det lange skæfte , når man har lange arme.

god vind med oprustningen :inspect:

VH.Æ-Vendelbo.

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 304 times
Been thanked: 616 times

Re: Sako 85 Bavarian Carabin: Er der nogen der har erfaring med denne specifikke riffel?

Indlæg af FrederikF » 9. jan 2019, 21:14

De findes jo også på brugtmarkedet (der er en på Gul og Gratis lige nu).
Blev da lidt fristet - fin riffel - men ikke billig :impatient:

Max Caysey
Newbie
Newbie
Indlæg: 7
Tilmeldt: 6. jan 2019, 19:36
Interesser: Jagt, Golf, Skisport
Geografisk sted: København

Re: Sako 85 Bavarian Carabin: Er der nogen der har erfaring med denne specifikke riffel?

Indlæg af Max Caysey » 14. jan 2019, 21:38

Ras.Killing skrev:
9. jan 2019, 14:38
Hej Max.

Med de informationer og svar du giver her på siden, så slår du mig lidt som en nørd der går op i de helt små detaljer (specielt med tanke på kaliber, effektivitet af samme, hastigheder osv.)

... Og bare lige for at slå det fast med det samme! Så er det altså så absolut ment som et kompliment her på NVF :biggrin: :biggrin: :biggrin: :thumbup:

Har du overvejet at tage et genladningskursus i samme omgang? Så du kan lave en patron specifikt designet til drømmeriflen?
Hej...

Ja, jeg er en nørd på mange punkter. Jeg ønskede mig på et tidspunkt en håndsmedet jagtkniv, så der gik jeg igen med at undersøge forskellige former for metal L6 S7 etc... og alle på diverse fora svarede det samme, at de alle var lige gode til formålet, hvilket var "irriterende" da nogen alt andet lige måtte være bedre end noget andet. Så jeg endte med at droppe det igen.

Jeg har spekuleret på et genladningskursus og har prøvet at sætte mig ind i forskellige krudttyper, men uden de der ladebøger, har det været svært for mig at komme i dybten med det.

Men ja jeg er en nørd... Og så ønsker jeg naturligvis blot at kunne tage et kvalificeret valg, når den tid kommer. PT hænger jeg mest til 30.06... Det skyldes at jeg umiddelbart kan tillade mig lidt længere skudafstand (ikke at jeg ved om det bliver relevant) samt at en 20" 30.06 vil give ca. den samme mængde energi på 100m som en 24" 308W giver. Hvorimod en 20" .308w altså mister ca 230j på 100m. Det gør, at nogle kugler ikke kommer meget mere end lige over det tilladte og som jeg kan læse flere steder, kan det være en fordel at lige have lidt ekstra på større hjorte.

Men altså, jeg synes det er svært at vælge. Nu har jeg også kigget på Sako Bavarian havlskæftet, som også er super lækker og den kan man få i 57cm løb, hvilke måske ville give bedre resultater med både præcision, energi og skudafstande... Så ja, jeg synes valget er meget svært.

Jeg takker igen for alle jeres kommentarer og råd!
Senest rettet af Max Caysey 15. jan 2019, 03:50, rettet i alt 1 gang.

Max Caysey
Newbie
Newbie
Indlæg: 7
Tilmeldt: 6. jan 2019, 19:36
Interesser: Jagt, Golf, Skisport
Geografisk sted: København

Re: Sako 85 Bavarian Carabin: Er der nogen der har erfaring med denne specifikke riffel?

Indlæg af Max Caysey » 15. jan 2019, 03:48

Kleth skrev:
8. jan 2019, 06:51
Mundingsflamme giver væsentligt øget følt rekyl og skyldes bl.a. uforbrændt krudt og gasser.

.30-06Spr har en længere søjle af krudt og har derfor brug for længere tid og/eller mere modtryk for at nå at få fuld forbrænding. Jo langsommere krudtet, des længere tid brænder det og derfor er .30-06Spr relativt dårligere i korte piber. Det sagt; så laver Blaser så vidt jeg husker piber omkring 50cm længde til .30-06Spr, så helt slemt kan det ikke være.

Det afhænger utroligt meget af ammunitionen om hvor meget mundingsflamme der kommer, men der vil relativt komme mere fra en .30-06Spr med 51cm pibe end fra en .308Win med 51cm pibe. Da .30-06Spr har fordel ved længere piber, falder differencen på 308Win og .30-06Spr des kortere piben er.

For .308Win er tesen at krudtet skulle nå at brænde ud i en 50cm/20” pibe, for en del træningsammunition er det nu ikke tilfældet og jeg har både en 45cm og 50cm piber i .308Win. Genopladeren kan afhjælpe det selv ved at vælge krudt som er lidt hurtigere end det optimale, men det kommer med en yderligere reduktion i hastigheden.

En anden ting er at der kan være stor forskel på at skyde med en kort og let riffel og en lang tung; mine korte rifler har jeg fået over middel pibe-profiler på for at give noget mere tyngde og den helt korte bruger jeg udelukkende med en ASE Utra Northstar stål lyddæmper.

Pas på at du ikke teoretiserer for meget, kom ud og skyd og prøv :thumbup:
Jeg har understreget noget her, som jeg ikke helt forstår...

Du skriver at man kan få hurtigere brændende krudt, for at reducere mundingsflammen... men dette koster på udgangshastigheden. Dette forstår jeg ikke... jo mere af krudtet der brænder inde i løbet, jo mindre energi går der tabt... Eller hvad er det jeg ikke forstår? Har du mulighed for at uddybe?

På forhånd tak!

MVH

Max

458hunter
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4202
Tilmeldt: 14. maj 2005, 19:19
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 821 times
Been thanked: 429 times

Re: Sako 85 Bavarian Carabin: Er der nogen der har erfaring med denne specifikke riffel?

Indlæg af 458hunter » 15. jan 2019, 06:58

Caspian1911 skrev:
8. jan 2019, 09:44
Max Caysey skrev:
8. jan 2019, 02:28
Igen mange tak for jeres feedback...

Efter at have læst forskellige steder er det kommet frem, at 30.06 i et 51cm (20") løb, giver store mundingsflamme. Da jeg af gode grunde ikke har prøvet det, vil jeg her spørge om der er nogen der har erfaret dette? Og i så fald, hvor stor er forskellen, hvis nogen, fra .308W til 30.06, i et sådan løb?

Min plan er at skyde med aktivt høreværn, men jeg ønsker ikke for meget mundingsflamme...

Hvad er jeres erfaring på dette punkt?

På forhånd tak

Mvh
Max
Nedkortning af piben vil give større mundingsflamme, men dit ammunitionsvalg har større betydning. Selv med standardpiber 60-62 cm, ser vi på skydebanen tit 30.06'ere, der leverer en betragtelig mundingsflamme og -knald, når der bliver skudt med S&B og PRVI Partizan. Norma og Lapua derimod opfører sig mere normalt.

Hvor stor forskellen er, er umulig at sige noget om jfr mine betragninger ovenfor.
Det er også min erfaring at “russer-krudt” giver nogle spektakulære ildkugler i 30-06 selv med normal pibelængde.

458hunter
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4202
Tilmeldt: 14. maj 2005, 19:19
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 821 times
Been thanked: 429 times

Re: Sako 85 Bavarian Carabin: Er der nogen der har erfaring med denne specifikke riffel?

Indlæg af 458hunter » 15. jan 2019, 07:00

Max Caysey skrev:
15. jan 2019, 03:48
Kleth skrev:
8. jan 2019, 06:51
Mundingsflamme giver væsentligt øget følt rekyl og skyldes bl.a. uforbrændt krudt og gasser.

.30-06Spr har en længere søjle af krudt og har derfor brug for længere tid og/eller mere modtryk for at nå at få fuld forbrænding. Jo langsommere krudtet, des længere tid brænder det og derfor er .30-06Spr relativt dårligere i korte piber. Det sagt; så laver Blaser så vidt jeg husker piber omkring 50cm længde til .30-06Spr, så helt slemt kan det ikke være.

Det afhænger utroligt meget af ammunitionen om hvor meget mundingsflamme der kommer, men der vil relativt komme mere fra en .30-06Spr med 51cm pibe end fra en .308Win med 51cm pibe. Da .30-06Spr har fordel ved længere piber, falder differencen på 308Win og .30-06Spr des kortere piben er.

For .308Win er tesen at krudtet skulle nå at brænde ud i en 50cm/20” pibe, for en del træningsammunition er det nu ikke tilfældet og jeg har både en 45cm og 50cm piber i .308Win. Genopladeren kan afhjælpe det selv ved at vælge krudt som er lidt hurtigere end det optimale, men det kommer med en yderligere reduktion i hastigheden.

En anden ting er at der kan være stor forskel på at skyde med en kort og let riffel og en lang tung; mine korte rifler har jeg fået over middel pibe-profiler på for at give noget mere tyngde og den helt korte bruger jeg udelukkende med en ASE Utra Northstar stål lyddæmper.

Pas på at du ikke teoretiserer for meget, kom ud og skyd og prøv :thumbup:
Jeg har understreget noget her, som jeg ikke helt forstår...

Du skriver at man kan få hurtigere brændende krudt, for at reducere mundingsflammen... men dette koster på udgangshastigheden. Dette forstår jeg ikke... jo mere af krudtet der brænder inde i løbet, jo mindre energi går der tabt... Eller hvad er det jeg ikke forstår? Har du mulighed for at uddybe?

På forhånd tak!

MVH

Max
Den tror jeg heller ikke holder - ved at bruge det hurtigere krudt i den korte pibe, er det min erfaring at man kan genvinde lidt af den tabte hastighed fra afkortningen af piben.

Max Caysey
Newbie
Newbie
Indlæg: 7
Tilmeldt: 6. jan 2019, 19:36
Interesser: Jagt, Golf, Skisport
Geografisk sted: København

Re: Sako 85 Bavarian Carabin: Er der nogen der har erfaring med denne specifikke riffel?

Indlæg af Max Caysey » 18. jan 2019, 15:06

Når det kommer til genladning, hvad er så erfaringerne herinde med hvor meget man reelt set kan optimere? Her tænker jeg både på udgangshastighed og præcision?

Jeg har kunne læse mig til at man kan vinde omkring 50-100 fod/s. Eller svarende til 15-30 m/s, i forhold til købt fabriksammunition. Samt at man kan vinde en del på præcision...

Er der hold i disse tal, eller er det alene prisen man på lang sigt kan spare noget ved, at genlade selv?

Tak

Mvh

Max

PS: Beklager de mange spørgsmål, men der er meget at lære! :oops:

Brugeravatar
Caspian1911
Moderator
Moderator
Indlæg: 4065
Tilmeldt: 1. nov 2006, 16:59
Interesser: IPSC, gamle danske våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 564 times
Been thanked: 368 times

Re: Sako 85 Bavarian Carabin: Er der nogen der har erfaring med denne specifikke riffel?

Indlæg af Caspian1911 » 18. jan 2019, 16:22

Du kan godt vinde lidt hastighed ved genladning, men det har ingen betydning. Hvis det har, så skulle du have købt et andet kaliber.

Det, der betyder noget, er præcision, og her kan du virkelig vinde meget. Min T3 CTR skød 25 mm grupper med fabriksammo, mens den skyder 10 mm grupper med hjemmerullede. 1/10 mm dybere sættedybde gjorde forskellen.
Kender flere på skydebanen, hvor forskellen har været meget større.

Det kræver så, du kender en hjemmelaver, der er med på legen.
As I hurtled through space, one thought kept crossing my mind - every part of this rocket was supplied by the lowest bidder.
~ John Glenn, RIP


Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Re: Sako 85 Bavarian Carabin: Er der nogen der har erfaring med denne specifikke riffel?

Indlæg af Ras.Killing » 18. jan 2019, 19:47

Og for lige at køre videre på Caspians kommentar.

Om du skyder 25mm eller 10mm grupper med en jagtriffel betyder absolut intet. Man kan - hvis man går op i det - opnå bedre præcision ved at lade selv. Men i laaaangt de fleste tilfælde vil den jagtammunition man kan købe i butikkerne være rigeligt fint til den gennemsnitlige jæger.

Man skal begynde at lade fordi det interessere en og man gerne vil nørde lidt med det :thumbup:
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Besvar