Er der nogen af jer, der har erfaringer med optik til kombinationsvåben som drilling og BBF?

Her kan du primært finde indlæg, hvor ligestillede har søgt hjælp til valg af jagtvåben og/eller kaliber.
Inden du selv opretter et indlæg og stiller spørgsmål så tag et kig rundt i eksisterende indlæg og se om ikke svaret allerede findes.
Besvar
Rommel
Newbie
Newbie
Indlæg: 1
Tilmeldt: 22. dec 2015, 14:47
Interesser: Jagt og langdistanceskydning
Geografisk sted: København

Er der nogen af jer, der har erfaringer med optik til kombinationsvåben som drilling og BBF?

Indlæg af Rommel » 12. dec 2018, 18:53

Er der nogen af jer, der har erfaringer med optik til kombinationsvåben som drilling og BBF?

Kører i svingmontage af en slags?
Rødpunkt?
Korn over kav?

Der vil være tale om en kal. 6.5x55 eller 7x57r. Det er jo begge kalibre, man vil tage lange skud med uden tøven, og den skal bruges i Norge, hvor skud over 100m ikke nødvendigvis er en sjældenhed.

Håber i kan hjælpe ;)
Senest rettet af Refraktorius 13. dec 2018, 15:13, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: overskrift præciseret. Det er jo et spørgsmål du stiller, ikke en vejledning du vil dele. Læs opslaget i small talk
Må Diana være med jer!

Bedste hilsner

//Rommel

Johannes
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 217
Tilmeldt: 22. jan 2009, 18:53
Interesser: riffeljagt
Geografisk sted: 2100
Has thanked: 460 times
Been thanked: 26 times

Re: Optik til kombinationsvåben

Indlæg af Johannes » 12. dec 2018, 20:26

Jeg har en 2.5-10x40 på min bbf det er en 222 rem og 12 76, i valmet med valmets egen montage som jeg har kunnet tag af og sætte på uden ændring af træfpunkt, jeg har dog aldrig brugt den uden kikkert, men hellerikke skudt så mange fugle i flugt med den, men har skudt lidt lerduer og det fungerede ok. Har mest skudt småvildt i spring med den. Og så råvild med kugle. Brugte den som arbejdsbøsse i syd Afrika i mine unge dage. Kørte om natten og lavede rov vildt regulering. Mvh david

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7549
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Optik til kombinationsvåben

Indlæg af Raptor357 » 12. dec 2018, 21:14

Jeg har ikke et kombinationsvåben, men jeg har en riffel med EAW svingmontage.
Det er ikke så fikst som i film, men det er marginalt mere fikst og brugervenligt end rail og tilhørende grej. det holder indskydningen lige godt, dvs. du får hvad du betaler for EAW fås kun i en kvalitet mens der laves mange skod rails og ringe dertil.

og velkommen til :-)
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Kindpude
Newbie
Newbie
Indlæg: 7
Tilmeldt: 13. feb 2018, 22:05
Interesser: Jagt fiskeri våben
Geografisk sted: København
Been thanked: 5 times

Re: Optik til kombinationsvåben

Indlæg af Kindpude » 12. dec 2018, 23:32

Hej Rommel.
Velkommen til.
Jeg har skudt en hel del vildt med diverse kombivåben i form af Drilling og bbf.
Min erfaring er at hvis der monteret optik ( i mit tilfælde) kun kikkerter i str. 1,5 - 6 klassen bliver de siddende på våbnet.
Det er ikke så ofte du får brug for haglskud, hvis du dyrker riffeljagt, men det er altid godt at have, hvis der kommer en ræv eller hare mm forbi på trykjagten.
Jeg havde en sjov oplevelse på en trykjagt, hvor jeg medbragte en bbf i 222 & 16. Efter jagten var forbi og jeg havde skudt et par stykker råvildt, skulle vi lige forbi et vandhul, hvor der var nogle ænder. Det var vinter og det hele var ved at fryse til.
Resultatet blev at jeg skød 3 ænder med min bbf og kikkert med de fire haglpatroner jeg havde med.
Alle skudt med kikkerten monteret.
De øvrige deltagere havde kun rifler med og måtte stå og kigge på.
Den dag var der flere, der lige pludselig ville have et kombivåben.
Om optikken er monteret i sving eller einhak montage spiller ikke den store rolle. Det er evnen og mulighederne, der afgør udfaldet.
Hyg dig med dit kombivåben.

Vh
Kindpude.

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4981
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: Optik til kombinationsvåben

Indlæg af Lassescout » 13. dec 2018, 14:14

Den dag var der flere, der lige pludselig ville have et kombivåben.
Dejligt når man pludselig erkender et behov. Så starter en decideret lystbetonet proces med at undersøge markedet, tage ud og "se med fingrene", overveje og fintænke hvorefter anskaffelsen sætter kronen på værket.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Bemoni1
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 901
Tilmeldt: 2. jul 2008, 00:53
Interesser: Pistolskydning og Longrange
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 249 times
Been thanked: 216 times

Re: Er der nogen af jer, der har erfaringer med optik til kombinationsvåben som drilling og BBF?

Indlæg af Bemoni1 » 13. dec 2018, 17:14

Vigilante har denne her til salg viewtopic.php?f=73&t=75770 og den har den " rigtige type sikring ".

On-topic: Jeg havde førhen en 1,5 - 10 kikkert på min drilling, men har nu monteret et Leopold rødpunkt og jeg er meget godt tilfreds med resultatet.
Problemet er, at skæftet på en drilling, er beregnet til at man bruger de åbne sigtemidler og derfor får man sommetider en akavet skydestilling, når der bruges kikkert.
Den største afstand jeg har skudt til dyr på, var cirka 90 meter og her væltede en Då i knaldet.
Nothing is so permanent as a temporary government program.
Milton Friedman on government regulations.

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 304 times
Been thanked: 616 times

Re: Er der nogen af jer, der har erfaringer med optik til kombinationsvåben som drilling og BBF?

Indlæg af FrederikF » 13. dec 2018, 18:21

Har prøvet docter holosight, 1-4x og åbne sigtemidler på kombi.
Det bedste har været en helt lavt monteret holosight.
Den er ikke fed til lange skud på sorte fugle etc - men er fint til alt op til godt over 100.
Til ænder mv rammer jeg bedre med holo end uden - særligt når det er mørkt.

Besvar