Hjælp søges til køb af første pistol

Her kan du primært finde indlæg, hvor ligestillede har søgt hjælp til valg af jagtvåben og/eller kaliber.
Inden du selv opretter et indlæg og stiller spørgsmål så tag et kig rundt i eksisterende indlæg og se om ikke svaret allerede findes.
Besvar
Mathztar
Newbie
Newbie
Indlæg: 2
Tilmeldt: 21. nov 2018, 18:58
Interesser: Pistoler
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 8 times

Hjælp søges til køb af første pistol

Indlæg af Mathztar » 21. nov 2018, 19:04

Hej :)

Jeg er helt ny på forum så bær lige over med mig ^^

Jeg skal til at købe min første pistol, hvilket jeg er super spændt over!
Jeg har kigget en del på pistoler i prisklassen 5-6 tusind, da jeg vil starte i de "små". Har kigger på lidt forskelligt men jeg syns denne model ligger bedst i hånden: Canik TP9 SFX 9mm (da jeg har store hænder ;)

Har set en del videoer med den, og en del anmelder og de roser den alle sammen! Meeeen jeg høre dog også fra andre, man ikke skal tage noget der er fra tyrkiet :/

Derfor søger jeg lidt råd og vejledning fra jer, som måske har prøve denne model, eller kan sige noget om den som måske ændre min mening :)

Eventuelt andre modeller i samme prisklasse? Helst nyt! (ved godt det er begrænset med noget nyt i den pris jeg ligger i)

Takker ! :)

God aften.
Senest rettet af Elbæk 21. nov 2018, 19:19, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Overskrift ændret så den afspejler trådens emne

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Hjælp søges til køb af første pistol

Indlæg af Elbæk » 21. nov 2018, 19:30

:welcome:

Canik TP9 SFX får generelt gode anmeldelser - ikke mindst når man sammenligner kvaliteten og hvad man får med i æsken med hvad man betaler for den. Jeg tænker ikke at den kan kaldes et dårligt valg.

Rygtet siger dog at Canik TP9 ikke klarede sig super imponerende i forsvarets nylige test. Den skulle ret hurtigt have udviklet en tendens til funkfejl.

Personligt ville jeg - hvis det skal være en striker fire - smide 374,- mere og kigge på en Gen 4 Glock 17 DK; https://www.grejfreak.dk/jagtshop/produ ... n-4-46663/ Du får ikke så meget ekstra med i kassen, men du får et ekstremt gennemprøvet system med et nærmest uendeligt katalog af after market dele og tilbehør - og, hvilket i min optik er væsentligt når vi taler ens første pistol, en markant højere gensalgsværdi end en Canik TP9 SFX.

Glock er røvkedelige, sjæleløse stykker skyde tupperware - men min egen erfaring er at de er enormt rare at skyde med og aldeles udmærkede ud af æsken. Jeg har selv flere gange været fristet af en Glock, men er bare lidt mere til DA/SA eller SAO end jeg er til striker.

Man kan ikke generelt sige at tyrkiske våben er dårlige. Snarere kan man sige at man oftest får hvad man betaler for - og tyrkiske våben har en tendens til at være i den billige ende.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
Great Dane
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2288
Tilmeldt: 27. mar 2004, 08:28
Interesser: Skydejern generelt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 274 times

Re: Hjælp søges til køb af første pistol

Indlæg af Great Dane » 21. nov 2018, 20:41

Alene det at det er en Tyrker kan få mig til at snurre 180 grader om, jeg vil ikke lægge en øre i det regime. Når mit politiske ævl nu er kommet ud, så kan jeg sige at jeg bakker 100 % op om Elbæks udsagn om Glock, du får en no bulshit skyder der altid virker og som er ekstremt gennemprøvet, faktisk er der få andre pistoler der er produceret og solgt i de stykantal.
Mvh Great Dane

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21720
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 465 times
Been thanked: 2368 times

Re: Hjælp søges til køb af første pistol

Indlæg af Refraktorius » 21. nov 2018, 20:46

Glock er nok den der giver "mest pistol for pengene".

Jeg er dog stadig slået af undren over dens fabriksaftræk. Hvorfor de ikke kunne polere det bare en lille smule, fatter jeg simpelthen ikke.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Smed
Newbie
Newbie
Indlæg: 4
Tilmeldt: 27. mar 2009, 19:19
Interesser: Skydning , IPSC
Geografisk sted: København
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: Hjælp søges til køb af første pistol

Indlæg af Smed » 21. nov 2018, 23:37

Du kan også kigge på en XDm 5.25. Den er meget populær i USA.
Og jeg har tilfældigvis sådan en til salg :biggrin:

Mathztar
Newbie
Newbie
Indlæg: 2
Tilmeldt: 21. nov 2018, 18:58
Interesser: Pistoler
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 8 times

Re: Hjælp søges til køb af første pistol

Indlæg af Mathztar » 21. nov 2018, 23:51

Tak for alle de gode svar! :)

Ja altså jeg har kigget på en glock meeen jeg syns den ser så kedelig ud, men det er jo os en pistol der drift sikker. Hvilket jo taler godt for sin sag..
Jeg tror måske det fordi jeg forventer en pistol der har et "råt" look, med en SIG eller desert.
Den XDm 5.25 som du snakker om kender jeg intet til, må hellere lige tjekke op på den :)

Ville der eventuelt være andre forslag? Til en god pistol der ser lidt fed ud måske :D?

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5163
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1372 times

Re: Hjælp søges til køb af første pistol

Indlæg af Ras.Killing » 22. nov 2018, 02:01

CZ SP01 Shadow. Du skal lige hive et par tusind mere op af kufferten, men du får så absolut meget pistol for pengene. Canik lavet faktisk også en kopi af Shadow som ligger inde for dit budget, den kunne også være et bud.

https://www.zeromike.dk/produkter/262-c ... black-9mm/

Du kan også få nogle forskellige 1911 kloner i prislejet 5-6.000kr... personligt er jeg helt pjattet med 1911 pistoler, lige fra aftræk til ergonomien :numberone:

Skal den bruges til noget specifikt? Mulighederne er mange.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Mathztar
Newbie
Newbie
Indlæg: 2
Tilmeldt: 21. nov 2018, 18:58
Interesser: Pistoler
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 8 times

Re: Hjælp søges til køb af første pistol

Indlæg af Mathztar » 22. nov 2018, 12:00

Havde godt kigget på en CZ SP01 Shadow, har os skudt med en og det er en fed pistol. Dog syns jeg den er meget tung at skyde med, det er jo bare en vanesag :D
Men jeg skal primært bruge det til friskydning i skydeklubben, syns dog det frister lidt med terrænskydning. Det ser meget sjovt ud nemlig :fun:

Den pistol du er vildt med, hvad ville du anbefale der? Skal nemlig ud og se på pistoler igen snart, så jo flere modeller jeg kan få fremvist jo bedre :D

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7718
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 594 times
Been thanked: 1245 times

Re: Hjælp søges til køb af første pistol

Indlæg af T-REX » 22. nov 2018, 12:56

Skyd med så meget forskelligt, du kan få lov til.

Det kan være at du pludselig falder over noget, der bare PASSER.

Efter min mening, er der et par ting, der skal være i orden, for at du kan ramme godt, med en pistol.
  • Aftræk
  • Ergonomi (Passer den, til din hånd/skydestil/vinkel osv)
  • Aftrækker
  • Sigtemidler
  • AFTRÆKKER
En pistol, der ser SUPER ud, men har et rædselsfuldt aftræk, den rammer du sjældent godt med, så hellere den grimme ælling, der ligger godt i hånden, og har et SUPER aftræk.

Til DGI skydning (Bane og terræn, uden optik) der er en 6" (eller 6,5") en fordel.
Og spar hellere op, i et ½ år mere, så du får det, du er helt vild med, en køb, bare for at købe.
Og vær ikke bange, for at købe brugt.

Personligt vil jeg have en Pardini med .45 ramme, næste gang.... .45 Rammen har en ca. 3mm "bredere" magasinbrønd, for at få plads, til den længere patron.

Siden du siger, at du har store hænder, kan det være en ide, at tage en Pistol, der kan konverteres, til .45, for at få et lidt større grep.

Jeg bruger selv handsker str. 12, og har ret lange fingre.
Senest rettet af T-REX 22. nov 2018, 13:04, rettet i alt 1 gang.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Indlæg: 5848
Tilmeldt: 29. okt 2004, 03:28
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 495 times
Kontakt:

Re: Hjælp søges til køb af første pistol

Indlæg af Mapzter » 22. nov 2018, 12:59

Jeg vil anbefale også at købe en .22 - selv om jeg skyder langt mere 9mm og .40 S&W end jeg skyder .22, så ville jeg ikke undvære min .22, som jeg primært bruger til at træne præcision indendørs.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Frantz
Banned
Banned
Indlæg: 1196
Tilmeldt: 17. jul 2018, 22:22
Interesser: Skyd
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 162 times
Been thanked: 118 times

Re: Hjælp søges til køb af første pistol

Indlæg af Frantz » 23. nov 2018, 00:56

Så fik jeg endelig min 1866 riffel.

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5163
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1372 times

Re: Hjælp søges til køb af første pistol

Indlæg af Ras.Killing » 23. nov 2018, 01:09

Mathztar skrev:
22. nov 2018, 12:00
Den pistol du er vildt med, hvad ville du anbefale der? Skal nemlig ud og se på pistoler igen snart, så jo flere modeller jeg kan få fremvist jo bedre :D
Altså 1911 pistol? Uhhh! Der er mange at vælge imellem :biggrin: for en 6.000kr. +/- vil du både kunne få noget nyt i den billigere ende eller noget lidt bedre brugt.

Langt hen af vejen er de forskellige 1911 pistoler ens, der kan være lidt variation i designet.. men grundlæggende er det det samme :smile: så det er mere kvaliteten og detaljerne der afgør prisen.

Det er lidt med 1911 pistoler som det er med Glock - enten er man vilde med dem, eller også kan man ikke fordrage dem :neutral: personligt er jeg vild med det sprøde single action aftræk og den smalle ramme.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Ninjakebab
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 408
Tilmeldt: 23. nov 2017, 13:34
Interesser: Lave ting, skyde med ting
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 205 times

Re: Hjælp søges til køb af første pistol

Indlæg af Ninjakebab » 25. nov 2018, 13:04

Har du kigget på H&K?

Den nyere P30L ligger lige i dit budget, og har (efter min mening) et "råt" look, og er betydeligt federe at se på end en Glock. Der følger også ekstra godter med på et niveau mellem Glock og Canik - udskiftelige backstraps til grebet bl.a. P30L har også fået rigtig gode anmeldelser, og er (udfra hvad man kan læse) i samme klasse som Glock når det kommer til driftsikkerhed. Og så er det tysk, hvis det tyrkiske afskrækker :blink:

Jeg kan læse mellem linierne du ikke er til en tung pistol, og P30L ligger her også side om side med Glock og Canik i polymerverdenen.

Og husk på at det ikke kun er pris og driftsikkerhed du skal købe. At skyde er ikke et arbejde, men en lyst, og hvis du ender med ikke at gide skyde fordi din pistol ligner en uformbar kedelig klods, så ryger gejsten altså. Æstetikken kan være meget vigtig.

EDIT: P30L kan du købe for 5780,- lige nord for dig, i Hunters House

EDIT2: S&W M&P pistolen kunne også være et bud på et alternativ, selvom den er tættere på 8K
I øvrigt mener jeg at riskiks er en af de mest ligegyldige opfindelser

Besvar