Baikal IJ-12(IZH12 ИЖ12) info/vurdering søges ?

Her kan du primært finde indlæg, hvor ligestillede har søgt hjælp til valg af jagtvåben og/eller kaliber.
Inden du selv opretter et indlæg og stiller spørgsmål så tag et kig rundt i eksisterende indlæg og se om ikke svaret allerede findes.
Besvar
Bygork
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 430
Tilmeldt: 23. dec 2012, 20:15
Interesser: Jagt, våben, historie
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 33 times
Been thanked: 25 times

Baikal IJ-12(IZH12 ИЖ12) info/vurdering søges ?

Indlæg af Bygork » 28. aug 2018, 12:45

Hej

Jeg har ledt lidt efter et jagtgevær til prammen. Jeg er faldet over en ældre Baikal ИЖ12 12/70 med ejektor ( kaldes nogle steder Baikal IJ-12 eller Baikal IZH12). Hvad må det koste ? og hvordan er det i forhold til et Toz 34 der til tider kan købes til 1000,- fra ny?

Geværet er slidt, men har ikke slør, buler eller rust, men ikke pæn i bruneringen og skæftet. Jeg kan ikke se stempler eller andet info på det og sælgeren (butik) kan desværre ikke hjælpe med mere info. Men giver normal garanti ifølge købeloven som et nyt gevær. Umiddelbart ligger geværet godt til mig. Men er det et godt gevær og er der noget specielt jeg skal være opmærksom på omkring geværet/modellen ?

Kan jeg forvente det kan tåle at skyde med stålhagl op til str 3, der er laddet hårdt, eller bør jeg få den trykprøvet til stål? evt. opboret hvis den f.eks. er 1/1 ?

På forhånd tak

Brugeravatar
Havkat
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 370
Tilmeldt: 3. feb 2006, 17:10
Interesser: Jagt på land og vand.skydning
Geografisk sted: Trekants området.
Has thanked: 32 times
Been thanked: 13 times

Re: Baikal IJ-12(IZH12 ИЖ12) info/vurdering søges ?

Indlæg af Havkat » 2. sep 2018, 12:05

Det er lidt svært med en vurdering af en gammel slidt baikal,men 5-800,-maks.du kan skyde med stålhagl 32g str 3.
lad være med at stoppe highspeed smart i en fart iden ....har smaddert en haglbøsse med dem :oops:
men ellers en baikal er stærk og kan klare det meste,og knækker åren i den pram kan du altid bruge den som pagaj.
" Latter er indre jogging"

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7708
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Baikal IJ-12(IZH12 ИЖ12) info/vurdering søges ?

Indlæg af T-REX » 2. sep 2018, 16:36

Hvis du skal betale dig fra, at få lavet noget ved den, så er den hurtigt dyrere, end den TOZ, selv hvis du får den, gratis.

Chokes strammere end 1/2 skal der gøres noget ved.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Rulab
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 922
Tilmeldt: 18. mar 2007, 15:14
Interesser: Hagljagt og flugtskydning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 124 times
Been thanked: 164 times

Re: Baikal IJ-12(IZH12 ИЖ12) info/vurdering søges ?

Indlæg af Rulab » 2. sep 2018, 17:51

JRexA skrev:
2. sep 2018, 16:36
Chokes strammere end 1/2 skal der gøres noget ved.
Er det noget, du har erfaring med på Baikal specifikt?
Det er korrekt at det er det generelle råd efter et forsigtighedsprincip, er at 1/2 boring er maks. til stålhagl.
Det er min erfaring at Baikal er meget kraftige i løbsgodset. For nogle år siden brugte jeg en Baikal IJ 58 en del til strandjagt. Den skød mange stålhagl inkl. hypersteel str. 1 med original trangboring. Jeg kender flere der har brugt ældre hårdt borede Baikal med store stålhagl, men ikke hørt om en udposning endnu.
Med tanke på at en evt. udposning reelt også kun vil være et kosmetisk problem på et gevær til maks. 2000 kr., mener jeg det er et overflødigt råd.

Slettet bruger

Re: Baikal IJ-12(IZH12 ИЖ12) info/vurdering søges ?

Indlæg af Slettet bruger » 2. sep 2018, 19:18

Rulab skrev:
2. sep 2018, 17:51
JRexA skrev:
2. sep 2018, 16:36
Chokes strammere end 1/2 skal der gøres noget ved.
Er det noget, du har erfaring med på Baikal specifikt?
Det er korrekt at det er det generelle råd efter et forsigtighedsprincip, er at 1/2 boring er maks. til stålhagl.
Det er min erfaring at Baikal er meget kraftige i løbsgodset. For nogle år siden brugte jeg en Baikal IJ 58 en del til strandjagt. Den skød mange stålhagl inkl. hypersteel str. 1 med original trangboring. Jeg kender flere der har brugt ældre hårdt borede Baikal med store stålhagl, men ikke hørt om en udposning endnu.
Med tanke på at en evt. udposning reelt også kun vil være et kosmetisk problem på et gevær til maks. 2000 kr., mener jeg det er et overflødigt råd.
100% enig.
Jeg mener der er “ ødelagt” ( for åben boring) flere haglvåben ved at blive boret op , end der er ødelagt ved at skyde med store stålhagl.

Bygork
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 430
Tilmeldt: 23. dec 2012, 20:15
Interesser: Jagt, våben, historie
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 33 times
Been thanked: 25 times

Re: Baikal IJ-12(IZH12 ИЖ12) info/vurdering søges ?

Indlæg af Bygork » 5. sep 2018, 10:18

Men lige for at summere op. der er bred enighed om at en sådan ældre Baikal IJ-12(IZH12 ИЖ12) 12/70 godt kan klare at skyde med 3'er stålhagl (uanset dens boring), så længe det ikke er hypersteel ? Og at det vil være et godt gevær til havjagt ?

Slettet bruger

Re: Baikal IJ-12(IZH12 ИЖ12) info/vurdering søges ?

Indlæg af Slettet bruger » 5. sep 2018, 11:29

bygork skrev:
5. sep 2018, 10:18
Men lige for at summere op. der er bred enighed om at en sådan ældre Baikal IJ-12(IZH12 ИЖ12) 12/70 godt kan klare at skyde med 3'er stålhagl (uanset dens boring), så længe det ikke er hypersteel ? Og at det vil være et godt gevær til havjagt ?
Klart ja til begge.
Og de ældre Baikal er af bedre kvalitet end de nye - som med mange andre fabrikater.

Rulab
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 922
Tilmeldt: 18. mar 2007, 15:14
Interesser: Hagljagt og flugtskydning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 124 times
Been thanked: 164 times

Re: Baikal IJ-12(IZH12 ИЖ12) info/vurdering søges ?

Indlæg af Rulab » 5. sep 2018, 12:14

bygork skrev:
5. sep 2018, 10:18
Men lige for at summere op. der er bred enighed om at en sådan ældre Baikal IJ-12(IZH12 ИЖ12) 12/70 godt kan klare at skyde med 3'er stålhagl (uanset dens boring), så længe det ikke er hypersteel ? Og at det vil være et godt gevær til havjagt ?
Bortset fra at en o/u generelt er noget hø til havjagt, så ja og personligt ville jeg heller ikke have noget problem med hagl str. 1.

Bygork
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 430
Tilmeldt: 23. dec 2012, 20:15
Interesser: Jagt, våben, historie
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 33 times
Been thanked: 25 times

Re: Baikal IJ-12(IZH12 ИЖ12) info/vurdering søges ?

Indlæg af Bygork » 16. sep 2018, 08:42

Lige et tiltlægsspørgsmål omkring slid på geværet. Når jeg har taget forskæftet af og tager fat i løb og bagskæfte og vrider, så ser det ud til at holde meget tæt, der er intet at mærke. Jeg kan ikke rigtig vrikke det nogle steder, er jeg så helt sikker på at det ikke har slør ? eller der en anden metode jeg skal tænke på også?

Jeg kan i øvrigt se at på toplukkernøglen når geværet er lukket, så tår den til venstre for midten, og umiddelbart konklusionen jo så at geværet er meget slidt. men er det nødvendigvis et problem, eller måske en ting man ofte ser på denne model?

Rulab
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 922
Tilmeldt: 18. mar 2007, 15:14
Interesser: Hagljagt og flugtskydning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 124 times
Been thanked: 164 times

Re: Baikal IJ-12(IZH12 ИЖ12) info/vurdering søges ?

Indlæg af Rulab » 16. sep 2018, 09:21

bygork skrev:
16. sep 2018, 08:42
Lige et tiltlægsspørgsmål omkring slid på geværet. Når jeg har taget forskæftet af og tager fat i løb og bagskæfte og vrider, så ser det ud til at holde meget tæt, der er intet at mærke. Jeg kan ikke rigtig vrikke det nogle steder, er jeg så helt sikker på at det ikke har slør ? eller der en anden metode jeg skal tænke på også?

Jeg kan i øvrigt se at på toplukkernøglen når geværet er lukket, så tår den til venstre for midten, og umiddelbart konklusionen jo så at geværet er meget slidt. men er det nødvendigvis et problem, eller måske en ting man ofte ser på denne model?
Du anvender den helt korrekte metode til at kontrollere for slør, så det burde være i orden.
Ang. toplukkernøglen, så er et gevær jo normalt fremstillet til at toplukkernøglen står til højre fra nu, og langsomt arbejder sig ind mod midten og geværet så er godt brugt, når det står til venstre for midten.
Der findes dog våben, der er lavet så toplukkernøglen står i midten fra ny. Jeg havde tidligere i år en Baikal IJ 58 cal 16 fra midt 60'erne, der var lavet på den måde. Det er derfor ikke utænkeligt at denne Baikal er lavet på samme måde.

Besvar