Hjælp til valg af nyjæger gevær: o/u eller semi?

Her kan du primært finde indlæg, hvor ligestillede har søgt hjælp til valg af jagtvåben og/eller kaliber.
Inden du selv opretter et indlæg og stiller spørgsmål så tag et kig rundt i eksisterende indlæg og se om ikke svaret allerede findes.
Besvar
mairnuskc
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 37
Tilmeldt: 17. feb 2018, 12:57
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 4 times
Been thanked: 1 time

Hjælp til valg af nyjæger gevær: o/u eller semi?

Indlæg af mairnuskc » 28. aug 2018, 11:09

Hej nordisk-forum
Jeg er nyjæger og har lige bestået haglskydeprøven så jeg er lidt på udkig efter et godt gevær.
Jeg har primært skudt med o/u og bestod også haglskydeprøven med en o/u winchester jeg lånte af en kammerat som jeg synes skød super fint.
Jeg har selv et s/s som jeg har arvet af min bedstefar. Geværet fejler ingenting og skyder upåklageligt, men jeg synes ikke rigtigt den ligger så godt til mig, og da jeg er vant til o/u sparker den også lidt hårdere.

Jeg søger primært noget brugt o/u, singletrigger med ejektor og jeg er også faldet over et par gode bud (synes jeg hvertfald selv), og jeg ville lige høre om der var nogen derude der evt. havde nogle erfaringer med disse gevær?
1: Første gevær er en winchester 101 12/70, ejektor, løbsvælger er dog boret cyl-1/4 så bliver måske for åben?
2: En anden jeg har haft kig på er en super fin jaguar 12/76 1/4-1/2, singletrigger, dog har den et flækket forskæfte
3: En miroku 12/76, singletrigger 1/2-1/4, andet ved jeg ikke om den

Derudover har jeg også haft kig på nogle semi automatiske, men jeg ved næsten inten om sådan nogle så ville høre om i har nogle gode råd nå man er på udkig efter en brugt semi? Specifikt har jeg haft kig på en winchester 1500 xtr, men kan ikke finde noget om dette gevær, evt. nogen der har nogle erfaringer med den?

Mit budget er 2000-4000kr ca så hvis i har nogle andre bud så skriv dem endelig til mig :)

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: Hjælp til valg af nyjæger gevær: o/u eller semi?

Indlæg af Flugteren » 28. aug 2018, 11:19

Mirokuen er nok den bedste af dem, du har fundet. Den er bygget i Japan, og har en meget stærk lås. Med lidt olie holder låsen for evigt. Og den er tilmed boret fornuftigt til al jagtbrug i Danmark.

Hvis du kan få fat i den, og du ellers ikke kan finde nogen fejl ved den (slør, rust, udposninger i løbet eller flækket træ), så slå til.

Brugeravatar
Krung
This member is
This member is
Indlæg: 2770
Tilmeldt: 10. apr 2012, 10:46
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 443 times
Been thanked: 486 times

Re: Hjælp til valg af nyjæger gevær: o/u eller semi?

Indlæg af Krung » 28. aug 2018, 11:44

Prøv at se om du ikke kan prøve et semiautomatisk før du køber. Jeg er endt med kun semiautomatiske, selvom de har deres ulemper.

Jeg kan godt lide ergonomien ved dem. Rekyldæmpningen er også dejlig.

Af ulemper er der at:

1) nogle ikke kan lide dem. De bliver ked af det, hvis de ikke på afstand kan se at de er 'knækkede'. Jeg har en selvlysende klud i kammeret, og jeg har ikke selv oplevet at det ikke skulle være nok.
2) De kaster også hylstrene lidt langt væk og så skal man så huske at samle dem op. Det synes jeg ikke er noget problem.
3) De er mekanisk mere komplicerede og kræver mere vedligehold.
...

Men jeg kan bedre lidt at skyde med dem. En pump er heller ikke et dårligt stykke værktøj.
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

Slettet bruger

Re: Hjælp til valg af nyjæger gevær: o/u eller semi?

Indlæg af Slettet bruger » 28. aug 2018, 11:46

Miruko’ en vil også umiddelbart være mit bud - nu da Winchesteren er ødelagt ved opboring - en 101’ kan ellers være et rigtig godt gevær.
Miruko’en skal du få undersøgt nøje - mange af dem har været brugt meget til flugtskydning og kan være meget slidte. Jeg har set flere miruko’er være så slidte, at de springer op mellem hvert skud. Det skyldes lukkeriglen er slidt og det er en dyr reparation.

Slettet bruger

Re: Hjælp til valg af nyjæger gevær: o/u eller semi?

Indlæg af Slettet bruger » 28. aug 2018, 11:48

Hvis du går efter en halvautomat ( hvad jeg absolut ikke vil anbefale - selv om jeg selv bla har), vil jeg sige der kun er et mærke du må gå efter ( i brugt) :Beretta.

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1699
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 398 times

Re: Hjælp til valg af nyjæger gevær: o/u eller semi?

Indlæg af LJ » 28. aug 2018, 11:50

Hvis du kan få Mirokuen indenfor dit budget er det bare med at få den handlet. Naturligvis forudsat at den ikke har defekter, udover normal brugsrelateret slitage.

Halvauto har absolut fordele, jeg ville dog altid vælge en o/u som primær haglskyder.

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: Hjælp til valg af nyjæger gevær: o/u eller semi?

Indlæg af Flugteren » 28. aug 2018, 11:57

Slettet bruger skrev:
28. aug 2018, 11:48
Hvis du går efter en halvautomat ( hvad jeg absolut ikke vil anbefale - selv om jeg selv bla har), vil jeg sige der kun er et mærke du må gå efter ( i brugt) :Beretta.
Benelli M2/M4 er nu også fantastiske halvautomater.

Og ellers er der jo altid en russisk Saiga 12 med laaaaang mundingsbremse :biggrin:

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1699
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 398 times

Re: Hjælp til valg af nyjæger gevær: o/u eller semi?

Indlæg af LJ » 28. aug 2018, 12:04

Jeg kan ikke se der skulle være noget i vejen med en brugt winchester SX3/4, Baikal MP153/155, div. Franchi m.fl.
De har vist bevist deres værd, selv med mange skud på bagen.
Derudover er jeg enig i at Beretta laver fine halvautoer, jeg var glad for min AL391 og den fungerede fejlfrit.

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Hjælp til valg af nyjæger gevær: o/u eller semi?

Indlæg af Kleth » 28. aug 2018, 12:53

JRexA skrev:
28. aug 2018, 12:27
Og som ny jæger, der ville jeg starte, med en O/U eller SS.
Enig :thumbup: med mindre det er til havjagt! Især hvis OP kan score en fornuftig Miroku O/U til <=4000kr :smile:

Som allerede nævnt er der nogle steder hvor pumpguns er ilde set til fællesjagter om det 1/2-auto eller repeter - Fællesjagter er typisk den jagtform man oftest bliver inviteret til. Jeg har ingen fordomme (jeg hader alle) og jeg bliver ikke så begejstret når en nyjæger står og svinger rundt med et jagtgevær uanset type eller model p.g.a. en funk-fejl.

Der er så flere veje om at have "velansete" våben med på fællesjagter eks. køb en god pumpgun og en ældre Baikal, Simson, AYA e.lig O/U eller S-S eller køb en bedre O/U eller S-S og senere en ældre pumpgun, de er jævnligt til salg her inde for yderst rimelige priser. Det samme gælder iøvrigt ældre S-S.

Det er min overbevisning at en O/U er lettere at lære at skyde med en en S-S, jeg har kun prøvet en pump en enkelt gang, men våbnets design opvejer ikke for træning, træning og træning på skydebanen :thumbup: derfor er det vigtigt at våbnet er rart at skyde med så man ikke bliver trær af at skyde med det. Jeg bliver hurtigere træt når jeg skyder med min Simson Suhl S-S end når jeg skyder med min Baikal IJ43 som har blød bagkappe og vejer en del mere,
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

mairnuskc
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 37
Tilmeldt: 17. feb 2018, 12:57
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 4 times
Been thanked: 1 time

Re: Hjælp til valg af nyjæger gevær: o/u eller semi?

Indlæg af mairnuskc » 28. aug 2018, 14:12

Flugteren skrev:
28. aug 2018, 11:19
Mirokuen er nok den bedste af dem, du har fundet. Den er bygget i Japan, og har en meget stærk lås. Med lidt olie holder låsen for evigt. Og den er tilmed boret fornuftigt til al jagtbrug i Danmark.

Hvis du kan få fat i den, og du ellers ikke kan finde nogen fejl ved den (slør, rust, udposninger i løbet eller flækket træ), så slå til.
Kan se i alle virker meget enige om sagen, men nu viser det sig egentlig at jeg lige har taget fejl af lokationen på miroku geværet, og jeg vil med 99% sikkerhed ikke være i stand til at kunne få det da det befinder sig så langt væk...

Derudover har jeg set et andet winchester 101 1/4-3/4, men måske det bliver for snævret til stålhagl?

Slettet bruger

Re: Hjælp til valg af nyjæger gevær: o/u eller semi?

Indlæg af Slettet bruger » 28. aug 2018, 14:51

mairnuskc skrev:
28. aug 2018, 14:12
Flugteren skrev:
28. aug 2018, 11:19
Mirokuen er nok den bedste af dem, du har fundet. Den er bygget i Japan, og har en meget stærk lås. Med lidt olie holder låsen for evigt. Og den er tilmed boret fornuftigt til al jagtbrug i Danmark.

Hvis du kan få fat i den, og du ellers ikke kan finde nogen fejl ved den (slør, rust, udposninger i løbet eller flækket træ), så slå til.
Kan se i alle virker meget enige om sagen, men nu viser det sig egentlig at jeg lige har taget fejl af lokationen på miroku geværet, og jeg vil med 99% sikkerhed ikke være i stand til at kunne få det da det befinder sig så langt væk...

Derudover har jeg set et andet winchester 101 1/4-3/4, men måske det bliver for snævret til stålhagl?
Det er der nogle der vil påstå - jeg vil påstå det er perfekt. Jeg har skudt i tusindevis af stålhagls skud med min 101’er - heraf rigtig mange store “gåseladninger”, den er boret full/full

mairnuskc
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 37
Tilmeldt: 17. feb 2018, 12:57
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 4 times
Been thanked: 1 time

Re: Hjælp til valg af nyjæger gevær: o/u eller semi?

Indlæg af mairnuskc » 28. aug 2018, 15:51

Nå men hvis du føler at full trangboring er godt så lyder 3/4 nu også som en mulighed, men vil dog stadig gerne høre andre om deres erfaringer angående trangboring til sål, da jeg forventer at have geværet i mange år og helst vil undgå unødig slid

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1699
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 398 times

Re: Hjælp til valg af nyjæger gevær: o/u eller semi?

Indlæg af LJ » 28. aug 2018, 15:55

Sålænge den er stramt boret er det jo ikke noget problem, så er det bare at få den åbnet.

Kigger du f.eks. på den med 1/4 og 3/4 kan den evt. åbnes til 1/2 (koster ca. 400,-) og så har du en fin allround boring.

mairnuskc
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 37
Tilmeldt: 17. feb 2018, 12:57
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 4 times
Been thanked: 1 time

Re: Hjælp til valg af nyjæger gevær: o/u eller semi?

Indlæg af mairnuskc » 28. aug 2018, 16:15

LJ skrev:
28. aug 2018, 15:55
Sålænge den er stramt boret er det jo ikke noget problem, så er det bare at få den åbnet.

Kigger du f.eks. på den med 1/4 og 3/4 kan den evt. åbnes til 1/2 (koster ca. 400,-) og så har du en fin allround boring.
Ja det er jeg godt klar over, men geværet er allerede relativt dyrt i forhold til mit budget så hvis muligt vil jeg helst undgå yderligere afgifter

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1699
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 398 times

Re: Hjælp til valg af nyjæger gevær: o/u eller semi?

Indlæg af LJ » 28. aug 2018, 16:57

mairnuskc skrev:
28. aug 2018, 16:15
LJ skrev:
28. aug 2018, 15:55
Sålænge den er stramt boret er det jo ikke noget problem, så er det bare at få den åbnet.

Kigger du f.eks. på den med 1/4 og 3/4 kan den evt. åbnes til 1/2 (koster ca. 400,-) og så har du en fin allround boring.
Ja det er jeg godt klar over, men geværet er allerede relativt dyrt i forhold til mit budget så hvis muligt vil jeg helst undgå yderligere afgifter
400,- er en dråbe i havet i forhold til hvad jagt og skydning ellers koster...

mairnuskc
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 37
Tilmeldt: 17. feb 2018, 12:57
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 4 times
Been thanked: 1 time

Re: Hjælp til valg af nyjæger gevær: o/u eller semi?

Indlæg af mairnuskc » 28. aug 2018, 16:59

LJ skrev:
28. aug 2018, 16:57
mairnuskc skrev:
28. aug 2018, 16:15
LJ skrev:
28. aug 2018, 15:55
Sålænge den er stramt boret er det jo ikke noget problem, så er det bare at få den åbnet.

Kigger du f.eks. på den med 1/4 og 3/4 kan den evt. åbnes til 1/2 (koster ca. 400,-) og så har du en fin allround boring.
Ja det er jeg godt klar over, men geværet er allerede relativt dyrt i forhold til mit budget så hvis muligt vil jeg helst undgå yderligere afgifter
400,- er en dråbe i havet i forhold til hvad jagt og skydning ellers koster...
Det kan du skam have ret i...

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1699
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 398 times

Re: Hjælp til valg af nyjæger gevær: o/u eller semi?

Indlæg af LJ » 28. aug 2018, 17:08

Du skriver at dit arvestykke ikke fejler noget...har du fået den lavet?

mairnuskc
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 37
Tilmeldt: 17. feb 2018, 12:57
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 4 times
Been thanked: 1 time

Re: Hjælp til valg af nyjæger gevær: o/u eller semi?

Indlæg af mairnuskc » 28. aug 2018, 17:19

LJ skrev:
28. aug 2018, 17:08
Du skriver at dit arvestykke ikke fejler noget...har du fået den lavet?
Ja, jeg fik en reparation i gave da min mor godt kunne lide ideen om at jeg skulle bruge samme gevær som hendes egen far har brugt, desværre passer den mig bare ikke helt så godt som håbet :/

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1699
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 398 times

Re: Hjælp til valg af nyjæger gevær: o/u eller semi?

Indlæg af LJ » 28. aug 2018, 17:30

Det er jo ellers en fin tanke :smile:

mairnuskc
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 37
Tilmeldt: 17. feb 2018, 12:57
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 4 times
Been thanked: 1 time

Re: Hjælp til valg af nyjæger gevær: o/u eller semi?

Indlæg af mairnuskc » 28. aug 2018, 18:07

LJ skrev:
28. aug 2018, 17:30
Det er jo ellers en fin tanke :smile:
Helt bestemt :) er også super glad for det og ret træt af at det passer så dårligt til mig som det nu gør....

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: Hjælp til valg af nyjæger gevær: o/u eller semi?

Indlæg af TheDarkSide » 28. aug 2018, 18:36

Mirokouen eller Winchesteren. Synes sgu de der 101'er falder godt til mig.

Men jeg er nu mest glad for mine SKB'ere med 66 cm løb, samt min s/s med 63,5 cm løb :biggrin: Kort løb, lav vægt, tyngdepunkt langt tilbage og smal forskæfte, det duer for mig!

Lad være med at købe semiauto, medmindre du synes de er helt fantastiske at gå og skyde med.

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1366 times

Re: Hjælp til valg af nyjæger gevær: o/u eller semi?

Indlæg af Ras.Killing » 28. aug 2018, 23:14

Ja det er sjovt som man er forskellige :smile: jeg har altid skudt bedst med en S/S

Har du overvejet at få arvestykket tilpasset til dig? Eller blot gemme det for det det er, et arvestykke.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7550
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Hjælp til valg af nyjæger gevær: o/u eller semi?

Indlæg af Raptor357 » 29. aug 2018, 18:19

der er lige så mange meninger som der er brugere.

En halvautomat er en glimrende skyder, det kan ingen tage fra dem. Men jeg bruger kun min på havet og lerpotte banen. en O/U eller S/S er langt mere handy.

Men som første eget gevær ville jeg helt klart gå efter en O/U. Jeg ville ikke afskrive winchesteren. cyl-1/4 er ude mærket inden for almindelig jagt afstand. men prøveskyd den på et stykke papir på 35m, så kender du skudbilledet bedre end hvis du læser/måler trangboringen.
Det skal du egentligt gøre med alle haglvåben inden du gør alt for meget med det.

Betragt dit første haglgevær som det du skal lære at skyde med, så du ved hvad du vil have om et par år.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Besvar