Hjælp til valg af nyjæger gevær: o/u eller semi?

Her kan du primært finde indlæg, hvor ligestillede har søgt hjælp til valg af jagtvåben og/eller kaliber.
Inden du selv opretter et indlæg og stiller spørgsmål så tag et kig rundt i eksisterende indlæg og se om ikke svaret allerede findes.
Låst
mairnuskc
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 37
Tilmeldt: 17. feb 2018, 12:57
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 4 times
Been thanked: 1 time

Hjælp til valg af nyjæger gevær: o/u eller semi?

Indlæg af mairnuskc » 28. aug 2018, 11:01

Hej nordisk-forum
Jeg er nyjæger og har lige bestået haglskydeprøven så jeg er lidt på udkig efter et godt gevær.
Jeg har primært skudt med o/u og bestod også haglskydeprøven med en o/u winchester jeg lånte af en kammerat som jeg synes skød super fint.
Jeg har selv et s/s som jeg har arvet af min bedstefar. Geværet fejler ingenting og skyder upåklageligt, men jeg synes ikke rigtigt den ligger så godt til mig, og da jeg er vant til o/u sparker den også lidt hårdere.

Jeg søger primært noget brugt o/u, singletrigger med ejektor og jeg er også faldet over et par gode bud (synes jeg hvertfald selv), og jeg ville lige høre om der var nogen derude der evt. havde nogle erfaringer med disse gevær?
1: Første gevær er en winchester 101 12/70, ejektor, løbsvælger er dog boret cyl-1/4 så bliver måske for åben?
2: En anden jeg har haft kig på er en super fin jaguar 12/76 1/4-1/2, singletrigger, dog har den et flækket forskæfte
3: En miroku 12/76, singletrigger 1/2-1/4, andet ved jeg ikke om den

Derudover har jeg også haft kig på nogle semi automatiske, men jeg ved næsten inten om sådan nogle så ville høre om i har nogle gode råd nå man er på udkig efter en brugt semi? Specifikt har jeg haft kig på en winchester 1500 xtr, men kan ikke finde noget om dette gevær, evt. nogen der har nogle erfaringer med den?

Mit budget er 2000-4000kr ca så hvis i har nogle andre bud så skriv dem endelig til mig :)

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7718
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 594 times
Been thanked: 1245 times

Re: Hjælp til valg af nyjæger gevær: o/u eller semi?

Indlæg af T-REX » 28. aug 2018, 12:27

Miroku er dem der idag bygger alle Brownings våben, så de plejer at være super kvalitet.

Hvis du har modelnummeret, så kan vi måske finde, hvilken Browning, den svarer til.

Husk at når du skyder med stål, så må du aldrig bruge mere end 1/2 trangboring.
1/2 trangboring med bly, svarer til 1/1 trangboring, med stål, og er det maksimale, der anbefales.

https://vaabensmeden.dk/jagt/priser/tra ... staalhagl/

Vedr. Semiauto: Da de danske regler siger 1 skud i kammeret + 1 i magasinet, så er der, efter min mening, ingen egentlig fordel, ved halvauto.

Og som ny jæger, der ville jeg starte, med en O/U eller SS.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Brugeravatar
Krung
This member is
This member is
Indlæg: 2783
Tilmeldt: 10. apr 2012, 10:46
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 446 times
Been thanked: 486 times

Re: Hjælp til valg af nyjæger gevær: o/u eller semi?

Indlæg af Krung » 28. aug 2018, 12:39

Det virker som en dobbelt post. Der er lidt mere liv i den anden tråd.
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: Hjælp til valg af nyjæger gevær: o/u eller semi?

Indlæg af HappyNanoq » 28. aug 2018, 12:51

Har selv haft et hav af halvautos, S/S og O/U.
Er dog mest til S/S og halvauto.

Man skal dog være opmærksom på at folk på fællesjagter ALTID vil skele lidt til én, når man kommer med en halvauto eller en pumpgun.
Man vil høre bemærkninger som "Motorbøsser" og andet, og man bliver typisk kigget langt mere i kortene end hvis man kommer med en S/S.

Årsagen er simpel - nye jægere granskes og skal lige accepteres først, hvilket bare er et led i at lære personen at kende samt at han er sikker nok.



Halvautos kræver en del håndtering for at lade dem, hvilket et dobbeltløbet gevær naturligvis også gør.

Men et dobbeltløbet, der stopper du patronerne i kammeret og lukker - og våbnet er i faste hænder hele tiden, og når man lukker kan det gøres med et stille "PLOK" som nærmest kun skytten kan høre.

En halvauto, der stopper du én patron i kammeret, og lukker bundstykket.
Nogle geværer SKAL trykkes på knappen og bundstykket SKAL nærmest smække i, hvilket giver en lyd. Andre kan man godt holde bundstykket, og trykke på knappen og lukke bundstykket manuelt og stille.
Dernæst vendes våbnet om og holdes i én hånd, og man lader ét skud mere i magasinet - og vender igen våbnet om.
Altsammen mens retningen af våbnet godt kan være lidt uroligt, men ikke nødvendigvis farligt.
Det kan godt pege sikkert i jorden hele tiden - mens nogle ynder at flagre mere med våbnet, og pege i jorden ét øjeblik, og op i luften når de skifter stilling når de lader.

Og så er der den at dobbeltløbede våben er synligt afladte/sikre når de er knækkede.
Pumpguns/halvautos skal man lige have kendskab til at se hvorvidt bundstykket er åbent og om det dermed er sikkert.

Så sørg for guds skyld for at våbnet ALTID peger lige op i luften, når det hænger på ryggen. (eller lodret ned, hvis det er bekvemt)
Og sørg for at folk fra afstand kan se udkasteråbningen, samt om bundstykket er åbent eller ej.
Derudover, vis gerne folk hvordan våbnet fungerer og hvad de skal kigge efter, og udfordr dem i at give dig stikprøver i om du nu også følger sikkerhedsreglerne. (våben kun ladt på post, våben afladt og sikkert mellem såterne, og det bæres åbent/sikkert samt pegende i sikker retning under transport)

Der er en lille smule prøvelse i halvautos/pumpguns, men hvis man er åben og viser at man er lidt paranoid med sikkerhed, så kan halvautos godt være accepterede. Nogle jægere vil aldrig acceptere halvautos, og dermed kigge skævt til dig.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14341
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1745 times
Been thanked: 1272 times
Kontakt:

Re: Hjælp til valg af nyjæger gevær: o/u eller semi?

Indlæg af Lycon » 28. aug 2018, 13:21

Det er en dobbeltpost hvorfor den er låst: https://www.nordisk-forum.dk/viewtopic. ... 23#p837223
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Låst